Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Regio Gooi en Vechtstreek

Uitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst Regio Gooi en Vechtstreek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRegio Gooi en Vechtstreek
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst Regio Gooi en Vechtstreek
CiteertitelUitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst Regio Gooi en Vechtstreek
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpUitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst
Externe bijlagenOverzicht functies vaste maandelijkse toelage Overzicht functies toepassing Uitvoeringsregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-16848.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dUitgebreid%26pst%3dStaatscourant%26dpr%3dAlle%26sdt%3dDatumPublicatie%26org%3dGooise%2bMeren%26orgt%3dgemeente%26pnr%3d1%26rpp%3d10%26_page%3d2%26sorttype%3d1%26sortorder%3d4&resultIndex=11&sorttype=1&sortorder=4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-201801-01-201701-01-2020Aanpassing regeling

04-05-2018

bgr-2018-678

18.0002248

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst Regio Gooi en Vechtstreek

 

Het Dagelijks Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek

 

Overwegende:

 

De noodzaak om de volgende aanpassingen door te voeren:

 

• artikel 7, lid 5 is aangevuld met “met dien verstande dat de vermelde percentages in artikel 3:18 ARH met 25 worden opgehoogd”. Dit heeft een positief effect voor de functies in een crisissituatie/tbv GHOR/als arts van de GGD. Voor de overige functies geldt dat er geen nadelig/positief effect is opgetreden;

• bijlage 1, bij onderdeel crisisfuncties: nieuwe functie “medewerker beleidsuitvoering I (werknaam: medewerker/onderzoeker Veilig Thuis)” binnen de RVE Maatschappelijke Dienstverlening toegevoegd;

• functiebenamingen in de 2 bijlagen zijn -voor zover ingedeeld- in overeenstemming gebracht met het functiewaarderingssysteem HR21.

 

Gelet op:

 

De instemming van de Regio ondernemingsraad d.d. 27 maart 2018 (18.0002615) met de aanpassing van deze regeling;

 

De bereikte overeenstemming in het Georganiseerd Overleg d.d. 26 maart 2018 terzake de inhoud van deze regeling;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende:

 

Uitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst Regio Gooi en Vechtstreek

 

Artikel 1 Definities

 

  • 1.

    ARH: Arbeidsvoorwaardenregeling Hilversum.

  • 2.

    Ambtenaar: als bedoeld in artikel 1:1 ARH.

  • 3.

    Beschikbaarheidsdienst: afgebakende periode(s) buiten de normale, voor de ambtenaar geldende werktijden, waarin de ambtenaar beschikbaar is om onvoorzien, op afroep werkzaamheden te verrichten.

  • 4.

    Regio: Regio Gooi en Vechtstreek.

  • 5.

    Salaris: het salaris als bedoeld in artikel 1:1 ARH.

  • 6.

    Salarisschaal: als bedoeld in artikel 1:1 ARH.

     

Artikel 2 Ambtenaren die onder de werking van de sector-CAO Ambulancezorg vallen

Deze uitvoeringsregeling is niet van toepassing op ambtenaren die onder de werking van de CAO sector ambulancezorg vallen.

 

Artikel 3 Doel en reikwijdte

  • 1.

    Deze uitvoeringsregeling heeft tot doel eenduidige en toepasbare regels voor beschikbaarheidsdiensten te stellen.

  • 2.

    Deze uitvoeringsregeling is van toepassing op ambtenaren in dienst van de Regio.

  • 3.

    Deze uitvoeringsregeling is een aanvulling op hoofdstuk 3 ARH.

     

Artikel 4 Vaststelling functies waarop deze regeling van toepassing is

Het dagelijks bestuur stelt in overleg met de OR Regio de wijzigingen vast in bijlage 1 Overzicht functies waarop de Uitvoeringsregeling Toelage Beschikbaarheidsdienst van toepassing is.

 

Artikel 5 Schriftelijke aannwijzing en intrekking van schriftelijke aanwijzing

  • 1.

    Bij beschikbaarheidsdiensten wordt uitgegaan van het principe van vrijwilligheid, tenzij het verrichten van beschikbaarheidsdiensten (reeds) is vastgelegd bij de aanstelling.

  • 2.

    De ambtenaar kan voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten schriftelijk worden aangewezen door het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Intrekking van de aanwijzing voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten gebeurt schriftelijk door het dagelijks bestuur.

  • 4.

    In afwijking van artikel 2:1B lid 2 onder c van de ARH vindt schriftelijke aanwijzing tevens plaats indien deze diensten op gemiddeld minder dan zestig kalenderdagen in een periode van twaalf maanden worden verricht.

     

Artikel 6 Vergoeding voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten

  • 1.

    Aan de ambtenaar die door het dagelijks bestuur schriftelijk is aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten, wordt een toelage toegekend zoals bedoeld in artikel 3:13 ARH.

  • 2.

    De ambtenaar die beschikbaarheidsdiensten verricht in een functie zoals vermeld in bijlage 2 ontvangt maandelijks een naar rato bepaalde vaste vergoeding. De hoogte van deze vergoeding is bepaald op basis van lid 1 van dit artikel uitgaande van een fulltime dienstverband en een vast aantal zon- en feestdagen per jaar.

  • 3.

    De tijd waarin de ambtenaar kan worden opgeroepen (= beschikbaarheidsdienst) geldt niet als werktijd.

  • 4.

    Als de ambtenaar wordt opgeroepen tijdens de beschikbaarheidsdienst en aan het werk moet, geldt dat als werktijd. De werktijd vangt aan op het moment dat de ambtenaar vertrekt naar de werkplek.

  • 5.

    Voor een oproep staat minimaal een half uur werktijd, ook als de ambtenaar minder dan een half uur aan het werk is. Als de ambtenaar binnen een half uur nadat hij via een oproep aan het werk ging opnieuw wordt opgeroepen, geldt de tussenliggende tijd ook als werktijd.

  • 6.

    De ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden, ontvangt over de tijdens de beschikbaarheidsdienst gewerkte uren die buiten het dagvenster (= tussen 22.00 tot 07.00 uur) vallen, een buitendagvenstertoelage op grond van artikel 3:12 ARH. Voor gewerkte uren binnen het dagvenster (= tussen 07.00 tot 22.00 uur) ontvangt de ambtenaar geen buitendagvenstertoelage.

  • 7.

    De ambtenaar die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden heeft over alle, met uitzondering van de normale voor de ambtenaar geldende werktijden, tijdens de beschikbaarheidsdienst gewerkte uren, recht op een overwerkvergoeding op grond van artikel 3:18 ARH.

  • 8.

    De ambtenaar die een functie bekleedt met functieschaal 11 of hoger heeft conform artikel 3:12, lid 3 en artikel 3:18, lid 6 van de ARH geen recht op een buitendagvenstertoelage of overwerkvergoeding.

     

Artikel 7 Vergoeding voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten voor een functie in een crisissituatie / ten behoeve van de GHOR / als arts van de GGD

1. Aan de ambtenaar die door het dagelijks bestuur schriftelijk is aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten, in een functie in een crisissituatie/ten behoeve van de GHOR/als arts van de GGD wordt een toelage toegekend.

In afwijking van artikel 3:13 ARH bedraagt het percentage van de toelage:

  • a.

    10% van het uurloon voor de uren op maandag tot en met vrijdag;

  • b.

    16% van het uurloon voor de uren op zaterdag, zondag en op de feestdagen genoemd in artikel 4:5 derde lid en 4:2:1:0 ARH.

2. Het uurloon is voor de toepassing van dit artikel maximaal gelijk aan het uurloon dat behoort bij het maximumsalaris van salarisschaal 7.

3. De tijd waarin de ambtenaar kan worden opgeroepen (= beschikbaarheidsdienst) geldt niet als werktijd.

4. Als de ambtenaar wordt opgeroepen tijdens de beschikbaarheidsdienst en aan het werk moet, geldt dat als werktijd. De werktijd vangt aan op het moment dat de ambtenaar vertrekt naar de werkplek.

5. De ambtenaar heeft over alle, met uitzondering van de normale voor de ambtenaar geldende werktijden, tijdens de beschikbaarheidsdienst gewerkte uren recht op een overwerkvergoeding op grond van artikel 3:18 ARH met dien verstande dat de vermelde percentages in artikel 3:18 ARH met 25 worden opgehoogd.

6. Ook de ambtenaar die een functie bekleedt met functieschaal 11 of hoger heeft recht op een overwerkvergoeding conform artikel 3:18 ARH waarbij de vergoeding op basis van het werkelijke salaris van de ambtenaar wordt gebaseerd.

 

Artikel 8 Toekennen extra vakantie voor beschikbaarheidsdiensten (art. 6:2:1 lid 4 ARH Nadere regels)

  • 1.

    Als bedoeld in artikel 6:2:1 lid 4 wordt aan de ambtenaar toekomende vakantie vermeerderd met 14,4 uren indien hij is aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten en in een kalenderjaar daadwerkelijk beschikbaarheidsdiensten heeft verricht.

  • 2.

    Indien de ambtenaar beschikbaarheidsdiensten verricht voor verschillende functies/taken wordt op grond van dit artikel slechts eenmaal extra vakantieverlof toegekend.

  • 3.

    Voor de ambtenaar die is aangesteld voor een formele arbeidsduur van minder dan 36 uur, wordt het aantal uren naar evenredigheid verminderd.

     

Artikel 9 Dubbele diensten

Het is niet mogelijk om in dezelfde periode beschikbaarheidsdiensten te draaien voor verschillende functies/taken.

 

Artikel 10 Verplaatsingskosten

Voor de vergoeding van de gemaakte reiskosten, na oproep, is de Verplaatsingskostenregeling Regio Gooi en Vechtstreek van toepassing. Er is sprake van dienstreizen.

 

Artikel 11 Overgangsregeling

De ambtenaar van wie buiten zijn toedoen de toelage beschikbaarheidsdienst blijvend wordt verlaagd of beëindigd, heeft recht op een afbouwtoelage conform artikel 3:16 ARH.

 

Artikel 12 Naleving van de regeling

Het dagelijks bestuur is belast met het toezicht op de naleving van deze regeling.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2017.

 

Vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek op d.d. 12 april 2018.

 

Bussum, 4 mei 2018

J.J. Bakker

secretaris

P.I. Broertjes

voorzitter

Toelichting

 

Artikel 4 Vaststelling functies waarop deze uitvoeringsregeling van toepassing is

In de bijlagen 1 en 2 van deze uitvoeringsregeling zijn de functies opgenomen waarop deze uitvoeringsregeling van toepassing is. Wijzigingen in deze bijlagen worden vastgesteld door het dagelijks bestuur in overleg met de OR Regio.

Sommige functies brengen met zich mee dat men er altijd rekening mee moet houden dat men voor werk wordt opgeroepen maar dat men zelden of nooit daadwerkelijk wordt opgeroepen. Denk hierbij aan de communicatieadviseur die ’s nachts gebeld kan worden om een persbericht op te stellen of een beleidsmedewerker die onverwachte vragen van het bestuur moet beantwoorden. Hierbij gaat het om incidenten die bij het werk horen. De beschikbaarheidsdienst is voor onvoorziene maar niet-incidentele werkzaamheden. Daarom kent de Arbeidstijdenwet ook regels voor de beschikbaarheidsdienst. Deze kan op grond van artikel 5:9 van de Arbeidstijdenwet alleen in beperkte omvang en gedurende afgebakende periodes worden opgelegd.

Buiten de normale voor de ambtenaar geldende werktijden: In sommige functies is de medewerker tijdens de vastgestelde werktijd bereikbaar voor onvoorziene omstandigheden. In dat geval is er geen sprake van beschikbaarheidsdienst in de zin van dit artikel.

 

Artikel 5 Schriftelijke aanwijzing

Aan ambtenaren wordt nooit zonder meer de verplichting tot het verrichten van beschikbaarheidsdiensten opgelegd. Wanneer er ambtenaren nodig zijn voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten wordt in eerste instantie uitgegaan van vrijwillige aanmelding. Indien onvoldoende ambtenaren zich voor deze diensten aanmelden zal het dagelijks bestuur ambtenaren aanwijzen op grond van artikel 2:1B lid 2 onder c van de ARH. In afwijking van het hiervoor genoemde artikel vindt schriftelijke aanwijzing tevens plaats indien deze diensten op gemiddeld minder dan zestig kalenderdagen in een periode van twaalf maanden zullen moeten worden verricht.

Indien de ambtenaar die beschikbaarheidsdiensten gaat verrichten reeds een aanstelling heeft bij de Regio, wijzigt zijn aanstelling niet. De aanwijzing voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten is een extra taak van de ambtenaar.

Indien de ambtenaar geen aanstelling heeft bij de Regio en wordt aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten, wordt de ambtenaar aangesteld op basis van bijvoorbeeld een 1-uursaanstelling. Voor de daadwerkelijk gewerkte uren wordt een toelage uitbetaald. Bij een aanstelling van 1 uur per week is er sprake van onder andere pensioenopbouw, opbouw Individueel Keuze Budget (IKB) en opbouw vakantie-uren over 1 uur per week. Deze 1 uur per week kan eventueel worden ingezet voor bijvoorbeeld scholing en vergaderingen. Dit uur wordt niet verrekend met de daadwerkelijk gewerkte uren, voortkomend uit een beschikbaarheidsdienst.

De ambtenaar kan een verzoek doen tot (tijdelijke) intrekking van de aanwijzing voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten, bijvoorbeeld in verband met zwangerschap of persoonlijke omstandigheden.

De ambtenaar die beschikbaarheidsdienst heeft, is verplicht om gehoor te geven aan een oproep om werkzaamheden te verrichten. Het is niet noodzakelijk dat deze werkzaamheden op de werkplek worden verricht; in voorkomende gevallen kunnen de werkzaamheden ook vanuit huis worden verricht.

 

Artikel 6 Vergoeding voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten

Lid 1

De toelage beschikbaarheidsdienst wordt achteraf aan de ambtenaar uitbetaald, nadat de ambtenaar de uren heeft gedeclareerd in het personeelsinformatiesysteem met uitzondering van de functie genoemd in bijlage 2.

De toelage beschikbaarheidsdienst is pensioengevend en 8% wordt meegenomen in de opbouw van het IKB.

Lid 6

De buitendagvenstertoelage bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon van de ambtenaar. Daarnaast worden de buiten het dagvenster gewerkte uren in tijd gecompenseerd op een zo vroeg mogelijk tijdstip. De ambtenaar maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende. De uren die buiten het dagvenster gewerkt worden kunnen niet omgezet worden in vakantieverlof of in spaaruren.

De buitendagvenstertoelage is pensioengevend en 8% wordt meegenomen in de opbouw van het IKB.

De ambtenaar heeft bij ongeschiktheid wegens ziekte vanaf de 1e arbeidsongeschiktheid recht op doorbetaling van de toelage beschikbaarheidsdienst conform artikel 7:3 ARH. Indien de hoogte van de toelage beschikbaarheidsdienst aan wisselingen onderhevig was, wordt de hoogte van de doorbetaling van de toelage vastgesteld op het gemiddelde van de voorgaande 12 maanden.

 

Artikel 7 Vergoeding voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten voor een functie in een crisissituatie/ten behoeve van de GHOR/als arts van de GGD

Tekst LOGA-brief d.d. 5 juni 2015, nr. ECWGO/U201500965 Lbr: 15/046, CvA/LOGA 15/09.

Uitzonderingen.

Na de publicatie van de eerste versie van het nieuwe hoofdstuk 3, hebben LOGA-partijen van verschillende kanten berichten ontvangen die er op wijzen dat integrale invoering negatief uitwerkt voor de groep artsen in dienst van GGD en GHOR. Daardoor gaat de beloning van deze artsen substantieel 'uit de pas lopen' ten opzichte van de beloning van artsen in vergelijkbare functies in andere sectoren van de gezondheidszorg. Dit effect is een gevolg van het aftoppen van de toelage beschikbaarheidsdienst op het maximum van salarisschaal 7 en het niet uitbetalen van overwerk bij functies die zijn ingeschaald in salarisschaal 11 en hoger.

Van een soortgelijke situatie is sprake rond het zogenaamde 'crisispikeť; beschikbaarheidsdiensten die door zowel medewerkers van gemeenten als veiligheidsregio's worden vervuld. Deze worden in veel gevallen vergoed overeenkomstig de veel hogere vergoeding piketdienst voor de beroepsbrandweer (hoofdstuk 20 CAR).

LOGA-partijen realiseren zich dat de verschillen in sommige gevallen zo groot (kunnen) zijn, dat als gevolg daarvan bezettingsproblemen kunnen gaan ontstaan. Gegeven het feit dat eenvoudige oplossingen voor dit probleem op dit moment niet voor handen zijn, hebben LOGA-partijen besloten om de toelageregelingen voor beschikbaarheidsdiensten (artikel 3:13) en overwerk (artikel 3:18) in hoofdstuk 3 uitsluitend in de hierboven genoemde gevallen niet dwingend op te leggen.

Lid 1

De toelage beschikbaarheidsdienst wordt achteraf aan de ambtenaar uitbetaald, nadat de ambtenaar de uren heeft gedeclareerd in het personeelsinformatiesysteem met uitzondering van de functie genoemd in bijlage 2.

De toelage beschikbaarheidsdienst is pensioengevend en 8% wordt meegenomen in de opbouw van het IKB.

Lid 5

De overwerkvergoeding bestaat uitsluitend uit een bedrag. De percentages genoemd in artikel 3:18 lid 2 ARH worden vermeerderd met 100%. Er is dus geen sprake van verlofopbouw.

De overwerkvergoeding is niet pensioengevend en wordt niet meegenomen in de opbouw van het IKB.

De ambtenaar heeft bij ongeschiktheid wegens ziekte vanaf de 1e arbeidsongeschiktheid recht op doorbetaling van de toelage beschikbaarheidsdienst conform artikel 7:3 ARH. Indien de hoogte van de toelage beschikbaarheidsdienst aan wisselingen onderhevig was, wordt de hoogte van de doorbetaling van de toelage vastgesteld op het gemiddelde van de voorgaande 12 maanden.

 

Artikel 8 Toekennen extra vakantie voor beschikbaarheidsdiensten (artikel 6:2:1 lid 4 ARH Nadere regels)

De extra vakantie wordt achteraf aan het begin van een nieuw kalenderjaar toegekend door het team P&O. Voordat extra vakantie wordt toegekend, moet komen vast te staan dat de betreffende medewerker daadwerkelijk was ingeroosterd voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten in het afgelopen kalenderjaar.

 

Artikel 10 Verplaatsingskosten

De reiskostenvergoeding wordt achteraf aan de ambtenaar uitbetaald, nadat de ambtenaar de reiskosten heeft gedeclareerd in het personeelsinformatiesysteem.