Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wassenaar

Verordening op het presidium 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWassenaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op het presidium 2018
CiteertitelVerordening presidium 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 147 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-05-201801-03-2019Nieuwe regeling

24-04-2018

gmb-2018-93370

Z/18/020706/079375

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op het presidium 2018

De gemeenteraad van Wassenaar;

 

gelet op de uitkomsten van het fractievoorzittersoverleg onder leiding van de voorzitter van de raad d.d. 17 april 2018;

 

gelet op de artikelen 84, 107, eerste lid en 147, eerste en tweede lid van de Gemeentewet;

besluit:

 

  • 1.

    In te stellen een presidium en dit besluit in werking te laten treden op de dag volgend op die van zijn bekendmaking.

  • 2.

    Vast te stellen de navolgende Verordening op het presidium 2018:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    voorzitter: voorzitter van de raad of diens plaatsvervanger;

  • b.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • c.

    driehoek: informeel overleg op basis van gelijkwaardigheid tussen burgemeester, secretaris en griffier waarbij afstemming plaatsvindt over de invulling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van raad en college.

Artikel 2. Taken en bevoegdheden

Het presidium vormt het dagelijks bestuur van de raad en beschikt daarbij over de navolgende taken en bevoegdheden:

  • 1.

    Bereidt voorstellen aan de raad voor die de huishouding van de raad betreffen.

  • 2.

    Kan vanuit zijn midden en indien nodig aangevuld met andere leden van de raad, een delegatie aanwijzen die wordt belast met een specifieke opdracht die de huishouding van de raad betreft.

  • 3.

    Bewaakt de termijnagenda en beslist over de goedkeuring van wijzigingen ervan op voorstel van het college dan wel op voorstel door of vanwege de raad.

  • 4.

    Stelt het vergaderschema vast en bewaakt mede de kwaliteit en de inrichting van het besluitvormingsproces.

  • 5.

    Bewaakt en stuurt zo nodig op agendering in raadscommissies en raad.

  • 6.

    Legt afspraken vast die bijdragen aan een positieve interactie tussen raad en college op voorstel van de driehoek, zoals de invulling van het recht van de raad en zijn leden op passieve en actieve informatie en de plicht van het college en elk van zijn leden deze te verstrekken.

  • 7.

    Fungeert desgewenst als klankbord voor het college en elk van zijn leden en de driehoek.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    Lid van het presidium zijn de voorzitters van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    De fractievoorzitters waarvoor geldt dat de fractie is samengesteld uit meer dan één raadslid, kunnen elk een raadslid behorend tot die fractie aanwijzen die hen bij afwezigheid in het presidium vervangt.

  • 3.

    Het presidium wordt voorgezeten door de voorzitter.

  • 4.

    De griffier is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

Artikel 4. Vergaderingen en beginsel van openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van het presidium zijn in beginsel openbaar en vinden plaats in de week gelegen tussen de commissievergaderingen en de raadsvergadering en vinden in de regel plaats op de dinsdag.

  • 2.

    De vergaderingen beginnen om 19.30 uur en eindigen niet later dan 21.00 uur. Afwijking hiervan is mogelijk op voorstel van de voorzitter en na verkregen instemming van de meerderheid van de leden.

  • 3.

    Om als presidium te kunnen vergaderen is vereist dat tenminste de helft van het aantal leden bij aanvang en voor de duur van de vergadering aanwezig is. In het geval dat het quorum er niet is vangt de vergadering niet aan dan wel wordt de vergadering beëindigd.

  • 4.

    Op voorstel van de voorzitter of een lid van het presidium kan het presidium besluiten dat anderen worden uitgenodigd voor het bijwonen van een vergadering van het presidium.

  • 5.

    Het presidium kan op voorstel van de voorzitter of één of meer leden besluiten tot het sluiten van de deuren en in beslotenheid te vergaderen.

  • 6.

    Het geheimhoudingsregiem zoals is geregeld in artikel 86 van de Gemeentewet is onverkort van toepassing.

  • 7.

    Voor stukken waarop overeenkomstig het zesde lid van dit artikel geheimhouding wordt gelegd geldt dat deze ter inzage worden gelegd bij de griffier en door elk raadslid kunnen worden ingezien.

Artikel 5. De taken van de voorzitter en de griffier

  • 1.

    De voorzitter vervult de rol van technisch voorzitter en is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening of de Gemeentewet hem in zijn hoedanigheid als voorzitter van de raad verder opdraagt.

  • 2.

    De griffier stelt in overleg met de voorzitter de voorlopige agenda op voor de vergadering van het presidium, verzorgt de uitnodigingen voor de vergadering, maakt de agenda van het presidium uiterlijk de vrijdag voorafgaande aan de vergadering van het presidium bekend door publicatie ervan op de gemeentelijke website en draagt zorg voor de verslaglegging van de vergadering.

  • 3.

    De griffier staat ook voor het overige het presidium bij de uitoefening van zijn taken terzijde.

Artikel 6. Onvoorziene omstandigheden

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ’Verordening presidium 2018’ en treedt in werking op de dag volgend op die van haar bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wassenaar gehouden op 24 april 2018.

de griffier,

drs. G. deSchipper-Tinga

de voorzitter,

J.F.Koen