Organisatie | Koggenland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent leerlingenvervoer Leerlingenvervoer gemeente Koggenland 2017 |
Citeertitel | Leerlingenvervoer gemeente Koggenland 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2018 | 01-05-2017 | nieuwe regeling | 02-05-2017 | D17.006515 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland (hierna te noemen: het college) is op grond van artikel 22 van de “Verordening leerlingenvervoer gemeente Koggenland 2017" (verder te noemen VLK) bevoegd om nadere uitvoeringsregels vast te stellen. Het college maakt van die mogelijkheid gebruik door het vaststellen van deze beleidsregel.
Er ligt een strikt wettelijke opdracht voor gemeenten als het gaat om leerlingenvervoer. Dat is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij de Wmo, waarin het nadrukkelijk ook gaat om het zelforganiserend vermogen van burgers.
In de algemene toelichting op VLK is de wettelijke verplichting omtrent het leerlingenvervoer beschreven. Er zijn echter situaties denkbaar waarin de daarin genoemde wetten en VLK niet voorzien, maar waarvoor het college van de gemeente Koggenland toch duidelijkheid wil verschaffen. Het betreft de volgende zaken:
Onderwijs in combinatie met dagbehandeling
Voor vervoer naar zorginstellingen zijn in eerste instantie de Jeugdwet 2015 en de Wet Langdurige Zorg van toepassing. Indien een leerling echter onderwijs volgt op of nabij een zorginstelling, kan het college besluiten:
Voorwaarde is dat het moet gaan om onderwijs in de zin van onderwijswetgeving. De instelling die het onderwijs verzorgt, moet dus een “school” zijn. Hierbij geldt, op grond van de VLK, dat de gemeente vervoert volgens het schoolplan, dus in aansluiting op het begin en einde van de schooldag. Krijgen de leerlingen voor, tijdens of na schooltijd zorg/behandelingen, dan zijn toch de schooltijden leidend voor het leerlingenvervoer.
Beveiligd vervoer in de gesloten jeugdhulp valt niet onder het leerlingenvervoer.
Vervoer naar buitenschoolse opvang is geen wettelijke verplichting voor de gemeente. Het vervoer naar de buitenschoolse opvang of andere opvangadressen valt daarom niet onder de verordening en dus ook niet onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid.
Het college kan echter besluiten het vervoer toch te fiatteren.
Op verzoek van de ouder/verzorger is vervoer naar buitenschoolse opvang mogelijk indien:
Er is géén vervoer naar buitenschoolse opvang mogelijk indien:
(Let wel: het gaat hier alleen om buitenschoolse opvang en niet om verblijf in een instelling, dan is het namelijk een tweede woonadres en valt het wel onder het vervoer).
Wanneer een leerling van een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs gedurende tenminste 180 minuten per week onderwijs volgt op een basisschool, een speciale school voor basisonderwijs of een school voor voortgezet onderwijs, is er sprake van symbiose (zie toelichting art. 3 in VLK).
Vervoer tussen scholen of schoollocaties onderling gedurende de schooldag valt niet onder het leerlingenvervoer.
Als sprake is van een tijdelijke handicap die langer duurt dan drie maanden, kan de leerling mogelijk tijdelijk in aanmerking komen voor een vervoersvoorziening.
De te verwachten periode van de tijdelijke handicap dient aangetoond te worden door middel van een schriftelijk bewijsstuk dat wordt afgegeven door de medisch specialist of behandelend arts.
Het college behoudt zich het recht voor het advies van andere deskundigen bij de beoordeling te betrekken.
De kosten van de verklaring(en) en het eventuele advies zijn voor rekening van de aanvrager.
Onderwijs waarvoor een vervoersvoorziening niet mogelijk is
Sommige leerlingen van het reguliere basisonderwijs gaan een aantal uren of dagdelen per week naar een andere school dan de school waarop zij staan ingeschreven. Het gaat hierbij om voor hen noodzakelijke extra ondersteuning of uitdaging die de eigen school niet kan bieden (deeltijdklas), bijvoorbeeld op het terrein van taal, rekenen of hoogbegaafdheid.
In het kader van passend onderwijs is de school waar de leerling oorspronkelijk staat ingeschreven, verantwoordelijk voor het vervoer én de kosten daarvan.
Team Doelgroepenvervoer (TDV) regelt slechts vervoer voor leerlingen waarvoor het college toestemming heeft gegeven.
Regels met betrekking tot het vervoer
Op deze beleidsregel is het “Reglement” van toepassing zoals dat is opgenomen op de website Leerlingenvervoerwestfriesland.nl
Eventuele klachten over het georganiseerd vervoer worden ingediend bij TDV. Deze is verantwoordelijk voor de afhandeling van de klacht.
Citeertitel en in werking treden
Dit besluit wordt aangehaald als: beleidsregel “Leerlingenvervoer gemeente Koggenland 2017".
De beleidsregel treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 mei 2017.