Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Procedureregeling functiebeschrijving- en waardering gemeente Roosendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedureregeling functiebeschrijving- en waardering gemeente Roosendaal
CiteertitelProcedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Roosendaal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Roosendaal, vastgesteld op 8 juli 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Roosendaal/CVDR334092/CVDR334092_7.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-201801-01-2020Nieuwe regeling

03-04-2018

gmb-2018-88351

125213

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedureregeling functiebeschrijving- en waardering gemeente Roosendaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

 

gelet op het bepaalde in artikel 3:1 CAR/UWO;

 

gezien de instemming van de ondernemingsraad op 23 mei 2013 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;

 

gezien de bereikte overeenstemming met de Commissie voor Georganiseerd Overleg op 19 april 2018 over de inhoud van deze regeling;

 

overwegende dat:

  • de gemeente Roosendaal sinds 1 januari 2014 voor het beschrijven en waarderen van functies aangesloten is bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21;

  • de commissie als bedoeld in de Regeling commissie bezwaarschriften ambtenarenzaken is vervangen door een gemeenschappelijke rechtspositionele kamer van gemeenten die in het kader van De6 samenwerken;

  • vanwege de autonomere wijze van werken het noodzakelijk is dat naast leidinggevenden ook de gecertificeerde gebruikers HR 21 bevoegdheden in het kader van de uitvoering van de Procedureregeling krijgen;

 

BESLUITEN

 

vast te stellen de Procedureregeling functiebeschrijving- en waardering gemeente Roosendaal.

 

Artikel 1: Definities

Functie: het samenstel van taken en of werkzaamheden dat, afgeleid uit de taakstelling van de organisatie, is opgedragen aan een functiehouder.

Functiebeschrijving: De normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

Normbeschrijving: De generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).

Lokale functiebeschrijving: De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.

Functiehouder: De ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Roosendaal of de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR, is aangegaan.

Functiewaardering: Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

Bevoegd gezag: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal.

Bestuurder: De bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

Directie team: De algemeen directeur/gemeentesecretaris en de directeuren.

Leidinggevende: Degene die direct leiding geeft.

Externe deskundige: Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.

Gecertificeerde gebruiker: De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.

Bezwarencommissie: De regionale rechtspositionele bezwaarschriftencommissie als bedoeld in de Regeling gemeenschappelijke rechtspositionele kamer.

Artikel 2: Vaststelling Hr-21 functies

  • 1.

    De leidinggevende en/of een gecertificeerde gebruiker selecteert in opdracht van de bestuurder (evt in samenspraak met de externe deskundige) per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 2.

    De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt/worden besproken binnen het directieteam en door de bestuurder voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).

  • 3.

    Indien sprake is van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3 stelt de algemeen directeur namens het bevoegd gezag de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3: Vaststelling waarderingen

  • 1.

    In opdracht van het bevoegd gezag worden door de gecertificeerde gebruiker en/of externe deskundige, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd.

  • 2.

    De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden ter toetsing aangeboden aan het directieteam.

  • 3.

    De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het college. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      Een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per lokale functieomschrijving;

    • b.

      Een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van eventuele lokale functiebeschrijvingen;

    • c.

      Een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functieomschrijvingen;

    • d.

      Een verslag van de toetsing als bedoeld in lid 2 van dit artikel.

  • 4.

    Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen en normbeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 4: Vaststelling conversietabel

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2.

    Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 5: Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

  • 1.

    De direct leidinggevende en/of gecertificeerde gebruiker adviseert (evt in samenspraak met de externe deskundige) de algemeen directeur over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.

  • 2.

    In geval van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan een indelingscommissie. De gecertificeerde gebruiker en/of extern deskundige zijn als adviseur(s) aanwezig bij de vergaderingen van de indelingscommissie. De indelingscommissie bestaat uit:

    • a.

      een lid aan te wijzen door het bevoegd gezag, niet zijnde een bestuurder van de gemeente of anderszins werkzaam voor of bij de gemeente;

    • b.

      een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de commissie voor Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

    • c.

      een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a en b.

  • 3.

    Aan de indelingscommissie wordt een door de algemeen directeur aan te wijzen functionaris als secretaris toegevoegd. Deze heeft geen stemrecht.

  • 4.

    De indelingscommissie toetst het voornemen tot de indelingen op onderlinge samenhang en opbouw en op een juiste toepassing van deze regeling en adviseert de algemeen directeur daarover. Het staat de indelingscommissie vrij bij de behandeling van het indelingsadvies informanten te raadplegen. De commissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten. Minderheidsstandpunten kunnen worden ingenomen.

  • 5.

    De indelingscommissie adviseert de algemeen directeur bij meerderheid van stemmen.

  • 6.

    De algemeen directeur maakt namens het bevoegd gezag aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving hij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

  • 7.

    De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling aan de norm- of lokale functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt vier weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de algemeen directeur. De algemeen directeur legt de zienswijze ter advisering voor aan de leidinggevende en/of een gecertificeerde gebruiker.

  • 8.

    Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 7, maakt de algemeen directeur namens het bevoegd gezag, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van de leidinggevende en/of gecertificeerde gebruiker, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en wat de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb. Tegen dit besluit kan de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij het bevoegd gezag.

Artikel 6: Bezwarencommissie

  • 1.

    De bezwarencommissie als bedoeld in de Regeling gemeenschappelijke rechtspositionele kamer fungeert als onafhankelijke commissie van bezwaar en beroep ingevolge artikel 7:13 Awb.

  • 2.

    De werkwijze van de bezwarencommissie is opgenomen in de Regeling gemeenschappelijke rechtspositionele kamer.

Artikel 7: Nieuwe en gewijzigde taken

  • 1.

    Indien aan een functiehouder, door of namens de algemeen directeur, nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt de algemeen directeur, na en met inachtneming van het advies van de leidinggevende en/of gecertificeerde gebruiker, de indeling in de functiebeschrijving.

  • 2.

    Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 5 (met uitzondering van lid 2) van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 8: Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1.

    Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de algemeen directeur bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

  • 2.

    Een verzoek tot heroverweging van de bestaande functiebeschrijvingen kan ook worden ingediend door de OR.

Artikel 9: Slotbepalingen

  • 1.

    Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bevoegd gezag.

Artikel 10: Intrekking

De Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Roosendaal, vastgesteld op 8 juli 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 11: Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Artikel 12: Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Roosendaal’.

 

 

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 3 april 2018,

de secretaris de burgemeester,