Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Nadere regels evenementen Leeuwarden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels evenementen Leeuwarden
CiteertitelNadere regels evenementen Leeuwarden
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpNadere regels evenementen Leeuwarden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-10-201816-07-2019

18-10-2018

gmb-2018-224800

Z202495-2018
26-04-201824-10-2018wijziging

23-04-2018

gmb-2018-86484

2018-Z76841

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels evenementen Leeuwarden

 

Z202495-2018

 

DE BURGEMEESTER VAN LEEUWARDEN;

 

Overwegende dat;

 

  • De burgemeester op grond van artikel 2:25, derde lid, 2:25a, eerste lid, 2:25b, vijfde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden (APV) en artikel 2, derde lid van de ‘Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018’ nadere regels kan vaststellen over de uitoefening van de bevoegdheden in de Afdeling Evenementen van de APV en in de Tijdelijke evenementenregeling;

  • Het nieuwe integrale evenementenbeleid nog in voorbereiding is;

  • De burgemeester op grond van artikel 2:25b, vijfde lid, van de APV categorieën van evenementen kan aanwijzen waarvoor specifieke regels gelden;

  • De gemeenteraad op 10 oktober 2018 een wijziging van de APV heeft vastgesteld welke betrekking heeft op de procedure rond plaatsing op de Evenementenkalender;

  • Hiermee verband houdende een aanpassing in de regelgeving rond kennisgevingen voor evenementen in de openbare ruimte noodzakelijk is;  

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    De ‘Nadere regels evenementen Leeuwarden’, vastgesteld op 23 april 2018 in te trekken;

  • 3.

    De ‘Nadere regels evenementen Leeuwarden’, zoals bijgevoegd, vast te stellen.

     

Leeuwarden, 18 oktober 2018

 

De burgemeester van Leeuwarden,

  

Ferd. J.M. Crone

 

Artikel 1 Toepassingsbereik

Deze nadere regels zijn gebaseerd op artikel 2:25, 2:25a en 2:25b van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden (APV), en artikel 2, lid 3 van de ‘Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018’.

 

Artikel 2 Algemene regels welke voor alle evenementen gelden

  • 1.

    Bij schade aan openbaar groen, verharding en/of straatmeubilair, alsmede vervuiling van de locatie, voor zover zulks is veroorzaakt door het evenement, worden de kosten op de organisator verhaald.

  • 2.

    Ten aanzien van geluidsnormen geldt het vigerende geluidsbeleid en de APV Leeuwarden.

     

Artikel 3 Categorie-indeling

  • 1.

    Bij de beoordeling van aanvragen voor een vergunning voor een evenement wordt uitgegaan van de volgende risicocategorisering:

    • A-evenement: regulier evenement, waarbij de aanwezigheid van risico’s (zeer) onwaarschijnlijk is;

    • B-evenement: aandachts-evenement, waarbij de aanwezigheid van risico’s aannemelijk is;

    • C-evenement: risicovol evenement, waarbij de aanwezigheid van risico’s zeer waarschijnlijk is.

  • 2.

    De categorisering van een evenement wordt bepaald door middel van een risicoscan. Deze bestaat uit een kwantitatieve en een kwalitatieve beoordeling door de gemeente. De kwantitatieve beoordeling is een objectieve beoordeling aan de hand van een scoreschema. De kwalitatieve beoordeling is een beoordeling op basis van deskundigheid en ervaring.

  • 3.

    Alle aanvragers van de categorieën evenementen genoemd in lid 1 moeten een draaiboek aanleveren dat voldoet aan de ”Criteria & Handleiding: Draaiboek voor evenementen”;

  • 4.

    Bij evenementen waarvan vechtsportwedstrijden c.q. vechtsportgala’s en motortreffens onderdeel uitmaken van het evenement geldt hetgeen gesteld in artikel 2:25b, eerste tot en met het vierde lid, van de APV niet.

     

Artikel 4 Kennisgeving voor evenementen in de openbare ruimte

Voor buitenevenementen kan, niet eerder dan nadat de Evenementenkalender voor dat betreffende jaar is vastgesteld, met een kennisgevingsformulier worden volstaan als aan de volgende punten wordt voldaan:

 

  • 1.

    Het evenement vangt niet aan voor 07.00 uur en duurt maximaal 1 dag , inclusief op- en afbouw.

  • 2.

    Het evenement eindigt uiterlijk om 23.00 uur op dagen waarop een werkdag volgt en uiterlijk om 24.00 uur op dagen waarop een zaterdag, zondag of officiële feestdag volgt.

  • 3.

    Afsluiting van wegen:

    • a.

      er worden uitsluitend wegen afgesloten die niet gebruikt worden voor doorgaand (rijdend) verkeer, zoals doodlopende straten, hofjes, parkeerterreinen, etc.;

    • b.

      er wordt voldoende ruimte vrij gelaten voor hulpdiensten;

    • c.

      afzettingen moeten voldoen aan de RAW bepalingen en de hierin genoemde voorschriften voor afzettingen;

    • d.

      er worden geen doorgaande wegen afgesloten binnen en buiten de bebouwde kom.

  • 4.

    Het evenement is niet gerelateerd aan of vormt geen onderdeel van een groter evenement.

  • 5.

    Er mogen maximaal 300 bezoekers c.q. deelnemers gedurende het evenement aanwezig zijn.

  • 6.

    Voor wedstrijden en optochten op de weg gelden de volgende specifieke bepalingen:

    • a.

      het betreft geen wedstrijden waarbij aan mens of dier opzettelijk letsel wordt toegebracht;

    • b.

      er worden geen obstakels op de weg aangebracht.

  • 7.

    Er wordt niet bedrijfsmatig alcoholische drank verstrekt.

  • 8.

    Het evenement vergt geen extra inzet van de gemeentelijke diensten en/of hulpdiensten.

  • 9.

    Het evenement vindt niet plaats op een tijd en locatie, of in de nabijheid daarvan, waar reeds een evenement, dat op de Evenementenkalender staat, geplaatst is.

     

Artikel 5 Specifieke bepalingen locatie De Groene Ster

Voor de locatie De Groene Ster geldt dat Strand 1 met ligweide en één parkeerterrein tijdens evenementen en de op- en afbouw daarvan vrijgehouden dient te worden. Strand 2 met ligweide mag gedurende maximaal één meerdaags evenement worden ingezet als onderdeel van het evenemententerrein. Het overige gebied kan worden gebruikt voor evenementen.

 

Artikel 6 Op- en afbouw

  • 1.

    Ten behoeve van een evenement mag opbouw en afbouw plaatsvinden tussen 7.00 - 23.00 uur.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 mag opbouw en afbouw in De Groene Ster plaatsvinden tussen 7.00 – 21.00 uur. Na 21.00 uur zijn op- en afbouwwerkzaamheden toegestaan, zoals het aanbrengen en weghalen van licht- en geluidsapparatuur en decoratieactiviteiten, zolang het geluidsniveau op de gevel de grens van 40 dB(A) niet overschrijdt.

     

Artikel 7 Circussen

  • 1.

    In de stad Leeuwarden worden de volgende vergunningen verleend per kalenderjaar:

    • a.

      één groot circus (meer dan 600 zitplaatsen)

    • b.

      één circus met kerst

    • c.

      drie kleine circussen (minder dan 600 zitplaatsen)

  • 2.

    In de dorpen van Leeuwarden is het toegestaan één circus per jaar te organiseren.

  • 3.

    Specifieke aanvraag- en selectiecriteria voor een groot circus:

    • a.

      een overzicht van plaatsen waar het afgelopen seizoen is gespeeld;

    • b.

      circussen die in de voorafgaande twee jaren een vergunning hebben gekregen, dingen voor het jaar daarop niet mee en worden buiten behandeling gelaten, tenzij er onvoldoende aanvragen zijn ingediend;

    • c.

      bij de beoordeling van het circus c.q. draaiboek wordt gelet op kwaliteit, samenstelling van de voorstelling, de acts, de show, dierenwelzijn en ervaringen van voorgaande jaren in Leeuwarden en andere gemeenten.

    • d.

      bij gelijkwaardige aanmeldingen voor dezelfde periode wordt er geloot.

       

Artikel 8 Braderieën

  • 1.

    Definities:

    • a.

      een braderie: is een evenement waarbij het merendeel van de activiteiten commerciële activiteiten zijn die hoofdzakelijk betrekking hebben op het kopen en/of verkopen van diverse goederen of diensten gekoppeld aan amusement;

    • b.

      centrumgebied: alle straten binnen de monumentale stadsgrachten van Leeuwarden;

    • c.

      overige gebieden: alle locaties buiten het centrumgebied.

  • 2.

    In het centrumgebied geldt een maximum van tien braderieën per jaar.

  • 3.

    Voor alle overige gebieden geldt een maximum van 2 braderieën per locatie per jaar.

  • 4.

    De burgemeester kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximumaantallen.

  • 5.

    De braderieënvergunning voor het centrumgebied is een jaarvergunning (kalenderjaar) die aan één organisator verleend wordt. Bij de keuze van de organisator wordt gelet op de volgende aspecten:

    • a.

      omvang (minimaal 25 kramen);

    • b.

      kwaliteit en diversiteit;

    • c.

      amusement moet een substantieel onderdeel van de braderie zijn;

    • d.

      de verhouding tussen food en non-food.

  • 6.

    Bij gelijkwaardige aanmeldingen wordt er geloot.

     

Artikel 9 Afwijkingsbevoegdheid

Indien de beleidsregel voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen, is de burgemeester bevoegd om bepalingen uit de beleidsregel buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

De beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

 

Artikel 11 Citeertitel

De beleidsregel wordt aangehaald als “Nadere regels evenementen Leeuwarden”.

Toelichting NADERE REGELS EVENEMENTEN LEEUWARDEN

Inleiding

Deze beleidsregel is gebaseerd op artikel 2:25, derde lid, 2:25a, eerste lid, 2:25b, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden (APV) en artikel 2, derde lid van de ‘Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018’. Voordeel aan het vastleggen van beleid is dat het transparantie en rechtszekerheid biedt voor organisatoren, burgers, en andere betrokkenen bij evenementen.

Deze beleidsregel loopt vooruit op een integraal evenementenbeleid dat naar verwachting in het najaar van 2018 wordt vastgesteld. In dat integrale kader zullen meer beleidsaspecten aan bod komen dan alleen het toetsingskader met een openbare orde- en veiligheidscomponent zoals thans vastgesteld. Deze beleidsregel wordt te zijner tijd ingevoegd in het integrale beleid.

Evenementen

Evenementen dragen bij aan een levendige stad. Leeuwarden heeft een breed aanbod van evenementen. We hebben jaarlijks terugkerende evenementen waaronder het Befrijdingsfestival, het Fries Straatfestival en LOOP Leeuwarden. Daarnaast konden we ook ruimte bieden aan unieke evenementen, zoals The Passion, of evenementen in het kader van Culturele Hoofdstad LF2018.

Gelet op het internationale karakter, de uitstraling voor Leeuwarden als evenementenstad, het aantal bezoekers en de economische impuls die van dergelijke evenementen uitgaat, horen hier ook evenementen in De Groene Ster bij.

Om een evenement goed en veilig te laten verlopen moet een evenementenorganisator aan een aantal voorwaarden voldoen. Veel mensen beleven plezier aan evenementen, maar er zijn ook bewoners en ondernemers die overlast ervaren. Overlast beperken doen we niet zozeer door minder evenementen toe te staan, maar door heldere spelregels vast te stellen. Deze beleidsregel draagt hieraan bij.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Artikel 1 koppelt deze beleidsregel aan het toetsingskader van de relevante bepalingen uit de APV en de Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018. Het vergunningstelsel voor evenementen is opgenomen in hoofdstuk 2 van de APV, getiteld ‘Orde en veiligheid’. Dit hoofdstuk is opgenomen met het oog op de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid zoals die in de Gemeentewet is verwoord. De bevoegdheden van de burgemeester zijn neergelegd in de artikelen 172 en 174 van de Gemeentewet en zien op de handhaving van de openbare orde en veiligheid en het toezicht op voor publiek toegankelijke plaatsen en vermakelijkheden. De bevoegdheid tot het verlenen van een evenementenvergunning is aan de burgemeester toebedeeld. De ruimtelijke aanvaardbaarheid van evenementen komt aan bod in het bestemmingsplan c.q. een omgevingsvergunning. Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad c.q. het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 2

De beleidsregel is naar aard en toetsingskader complementair aan overige regelgeving op het gebied van geluid, (milieu)inrichtingen, etcetera. Ook aspecten van schade en overlast worden, los van deze beleidsregel, zelfstandig getoetst en gehandhaafd.

 

Artikel 3

De categorisering van evenementen is van belang voor het borgen van een veilig en ordelijk verloop van een evenement. Op organisatoren van evenementen met een zwaarder risicoprofiel, rust een zwaardere plicht om waarborgen te bieden voor een goed verloop van het evenement. De belasting zit daarbij voornamelijk in de risico’s ten aanzien van openbare orde en veiligheid, mobiliteit en de verwachte druk vanuit het evenement op hulpverleningsdiensten. In de risicoscan wordt gekeken naar het soort evenement, de samenstelling van het publiek en de plaats en tijdstip van het evenement. De uitwerking van de eisen die aan de diverse categorieën evenementen en de organisatoren ervan worden gesteld, zijn opgenomen in het handboek ”Criteria & Handleiding: Draaiboek voor evenementen”.

 

De burgemeester kan op grond van artikel 2:25b, vijfde lid, van de APV categorieën van evenementen aanwijzen waarvoor hetgeen in de overige leden van artikel 2:25b niet geldt. Deze categorieën zijn vechtsportwedstrijden c.q. vechtsportgala’s en motortreffens. Dat betekent dat bij deze categorieën van evenementen de reguliere vergunningplicht van toepassing is. Hiervoor is gekozen omdat vechtsportevenementen vatbaar zijn voor criminele beïnvloeding. Daarnaast kunnen bepaalde motortreffens risico’s voor de openbare orde en veiligheid met zich meebrengen. Door vechtsportevenementen en motortreffens onder de vergunningplicht te brengen kan de integriteit van de aanvrager worden getoetst en voorschriften worden verbonden aan de vergunning.

 

Artikel 4

Voor organisatoren van kleinschalige evenementen is in het kader van de vermindering van administratieve lasten gekozen voor de systematiek van een kennisgeving in plaats van een vergunning. Een kennisgeving is niet eerder mogelijk dan nadat de burgemeester de Evenementenkalender voor dat betreffende jaar heeft vastgesteld. Dit hangt samen met het door de gemeenteraad op 10 oktober 2018 wijzigen van de voorrangsregeling uit de APV. Hiervoor is het Afwegingskader samenvallende en concurrerende evenementen van de burgemeester in de plaats gekomen. Bij een kennisgeving moet wel aan een aantal specifieke, in artikel 4 opgesomde eisen worden voldaan om overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken, en de (verkeers)doorstroming en veiligheid te garanderen. RAW staat voor Rationalisatie en Automatisering Grond-, Water- en Wegenbouw. Het gaat om een stelsel van juridische, administratieve en technische voorwaarden welke worden gebruikt in de GWW sector. De RAW geldt als het belangrijkste standaardbestek.

Ook bij een kennisgeving geldt dat aanvullende vergunningen, meldingen en/of ontheffingen benodigd kunnen zijn op grond van andere wet- en regelgeving; hierbij valt te denken aan een geluidsontheffing, een melding brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen, ontheffing Zondagswet, ontheffing van het verbod om in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben. Een kennisgeving kan nooit samengaan met een ontheffing voor het verkopen van zwak-alcoholhoudende dranken (artikel 35 Drank- en Horecawet). Indien een evenementenorganisator alcoholische dranken wil schenken, moet altijd een evenementenvergunning worden aangevraagd.

Nota bene: Artikel 4 heeft betrekking op evenementen in de openbare ruimte, en niet op evenementen op buitenterreinen behorende bij inrichtingen. Voor die laatste categorie is een kennisgeving niet altijd voldoende.

 

Artikel 5

Een evenementenvergunning is ingegeven vanuit het oogpunt van handhaving van de openbare orde en vormt geen toetsingskader voor de ruimtelijke aanvaardbaarheid van een evenement of een evenemententerrein. Voor de locatie De Groene Ster geldt dat het huidige bestemmingsplan geen ruimte biedt voor grootschalige evenementen. Daarom wordt momenteel gewerkt aan een partiële herziening van het bestemmingsplan. Daarbij wordt onderzocht of en welke mogelijkheden er zijn voor evenementen. Dit proces vergt tijd. Mogelijk is wederom een tijdelijke omgevingsvergunning nodig om evenementen planologisch mogelijk te maken. Bij de afbakening van het evenemententerrein gelden dezelfde uitgangspunten als in 2018. Hiermee blijven er mogelijkheden voor recreatie over en wordt tegemoet gekomen aan zowel de belangen van de dagrecreanten als aan de belangen van festivals en hun bezoekers. Het naaktstrandje blijft ook beschikbaar voor naaktrecreatie. De exacte omvang van het evenemententerrein zal per evenement worden vastgesteld en vergund.

Zoals aangegeven wordt momenteel gewerkt aan een partiële herziening van het bestemmingsplan Groene Ster. Het is daarom mogelijk dat de specifieke voorwaarden zoals in artikel 5 geformuleerd, in het toekomstige integrale evenementenbeleid en/of het nieuwe bestemmingsplan zullen worden aangepast of aangevuld.

Artikel 6

Elk evenement kent een op- en afbouwperiode voorafgaand aan en na afloop van het evenement zelf. Artikel 6 regelt de tijdvensters waarbinnen de op- en afbouwwerkzaamheden plaats mogen vinden, om overmatige hinder voor met name omwonenden tegen te gaan.

 

Artikel 7

Alle circussen in Nederland mogen niet meer werken met wilde dieren. Dit betekent niet dat er geen circussen met dieren meer zijn. Het is daarom goed om te kijken of ook met deze dieren het dierenwelzijn in acht wordt genomen. Ook op andere aspecten dan dierenwelzijn wordt een aantal kaders gesteld. 

 

Artikel 8

Een braderie is een evenement waarbij kramen en amusement een rol spelen. Omdat de ervaring is dat organisatoren niet altijd een kwalitatief goede braderie opzetten, stelt artikel 8 hiervoor een aantal randvoorwaarden voor de braderieën in het centrumgebied. Ook de beperking in aantallen braderieën per jaar kan een kwaliteitsimpuls geven en overlast voor met name omwonenden beperken.

 

Artikel 9

Als bijzondere omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan van de beleidsregel worden afgeweken.

 

Artikel 10 en 11

Deze artikelen spreken voor zich.