Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels evenementen Leeuwarden |
Citeertitel | Nadere regels evenementen Leeuwarden |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Nadere regels evenementen Leeuwarden |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-10-2018 | 16-07-2019 | 18-10-2018 | Z202495-2018 | ||
26-04-2018 | 24-10-2018 | wijziging | 23-04-2018 | 2018-Z76841 |
DE BURGEMEESTER VAN LEEUWARDEN;
De burgemeester op grond van artikel 2:25, derde lid, 2:25a, eerste lid, 2:25b, vijfde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden (APV) en artikel 2, derde lid van de ‘Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018’ nadere regels kan vaststellen over de uitoefening van de bevoegdheden in de Afdeling Evenementen van de APV en in de Tijdelijke evenementenregeling;
Deze nadere regels zijn gebaseerd op artikel 2:25, 2:25a en 2:25b van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden (APV), en artikel 2, lid 3 van de ‘Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018’.
De categorisering van een evenement wordt bepaald door middel van een risicoscan. Deze bestaat uit een kwantitatieve en een kwalitatieve beoordeling door de gemeente. De kwantitatieve beoordeling is een objectieve beoordeling aan de hand van een scoreschema. De kwalitatieve beoordeling is een beoordeling op basis van deskundigheid en ervaring.
Artikel 4 Kennisgeving voor evenementen in de openbare ruimte
Voor buitenevenementen kan, niet eerder dan nadat de Evenementenkalender voor dat betreffende jaar is vastgesteld, met een kennisgevingsformulier worden volstaan als aan de volgende punten wordt voldaan:
Artikel 5 Specifieke bepalingen locatie De Groene Ster
Voor de locatie De Groene Ster geldt dat Strand 1 met ligweide en één parkeerterrein tijdens evenementen en de op- en afbouw daarvan vrijgehouden dient te worden. Strand 2 met ligweide mag gedurende maximaal één meerdaags evenement worden ingezet als onderdeel van het evenemententerrein. Het overige gebied kan worden gebruikt voor evenementen.
In afwijking van lid 1 mag opbouw en afbouw in De Groene Ster plaatsvinden tussen 7.00 – 21.00 uur. Na 21.00 uur zijn op- en afbouwwerkzaamheden toegestaan, zoals het aanbrengen en weghalen van licht- en geluidsapparatuur en decoratieactiviteiten, zolang het geluidsniveau op de gevel de grens van 40 dB(A) niet overschrijdt.
Artikel 9 Afwijkingsbevoegdheid
Indien de beleidsregel voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen, is de burgemeester bevoegd om bepalingen uit de beleidsregel buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.
Deze beleidsregel is gebaseerd op artikel 2:25, derde lid, 2:25a, eerste lid, 2:25b, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden (APV) en artikel 2, derde lid van de ‘Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018’. Voordeel aan het vastleggen van beleid is dat het transparantie en rechtszekerheid biedt voor organisatoren, burgers, en andere betrokkenen bij evenementen.
Deze beleidsregel loopt vooruit op een integraal evenementenbeleid dat naar verwachting in het najaar van 2018 wordt vastgesteld. In dat integrale kader zullen meer beleidsaspecten aan bod komen dan alleen het toetsingskader met een openbare orde- en veiligheidscomponent zoals thans vastgesteld. Deze beleidsregel wordt te zijner tijd ingevoegd in het integrale beleid.
Evenementen dragen bij aan een levendige stad. Leeuwarden heeft een breed aanbod van evenementen. We hebben jaarlijks terugkerende evenementen waaronder het Befrijdingsfestival, het Fries Straatfestival en LOOP Leeuwarden. Daarnaast konden we ook ruimte bieden aan unieke evenementen, zoals The Passion, of evenementen in het kader van Culturele Hoofdstad LF2018.
Gelet op het internationale karakter, de uitstraling voor Leeuwarden als evenementenstad, het aantal bezoekers en de economische impuls die van dergelijke evenementen uitgaat, horen hier ook evenementen in De Groene Ster bij.
Om een evenement goed en veilig te laten verlopen moet een evenementenorganisator aan een aantal voorwaarden voldoen. Veel mensen beleven plezier aan evenementen, maar er zijn ook bewoners en ondernemers die overlast ervaren. Overlast beperken doen we niet zozeer door minder evenementen toe te staan, maar door heldere spelregels vast te stellen. Deze beleidsregel draagt hieraan bij.
Artikel 1 koppelt deze beleidsregel aan het toetsingskader van de relevante bepalingen uit de APV en de Tijdelijke evenementenregeling Leeuwarden 2018. Het vergunningstelsel voor evenementen is opgenomen in hoofdstuk 2 van de APV, getiteld ‘Orde en veiligheid’. Dit hoofdstuk is opgenomen met het oog op de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid zoals die in de Gemeentewet is verwoord. De bevoegdheden van de burgemeester zijn neergelegd in de artikelen 172 en 174 van de Gemeentewet en zien op de handhaving van de openbare orde en veiligheid en het toezicht op voor publiek toegankelijke plaatsen en vermakelijkheden. De bevoegdheid tot het verlenen van een evenementenvergunning is aan de burgemeester toebedeeld. De ruimtelijke aanvaardbaarheid van evenementen komt aan bod in het bestemmingsplan c.q. een omgevingsvergunning. Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad c.q. het college van burgemeester en wethouders.
De beleidsregel is naar aard en toetsingskader complementair aan overige regelgeving op het gebied van geluid, (milieu)inrichtingen, etcetera. Ook aspecten van schade en overlast worden, los van deze beleidsregel, zelfstandig getoetst en gehandhaafd.
De categorisering van evenementen is van belang voor het borgen van een veilig en ordelijk verloop van een evenement. Op organisatoren van evenementen met een zwaarder risicoprofiel, rust een zwaardere plicht om waarborgen te bieden voor een goed verloop van het evenement. De belasting zit daarbij voornamelijk in de risico’s ten aanzien van openbare orde en veiligheid, mobiliteit en de verwachte druk vanuit het evenement op hulpverleningsdiensten. In de risicoscan wordt gekeken naar het soort evenement, de samenstelling van het publiek en de plaats en tijdstip van het evenement. De uitwerking van de eisen die aan de diverse categorieën evenementen en de organisatoren ervan worden gesteld, zijn opgenomen in het handboek ”Criteria & Handleiding: Draaiboek voor evenementen”.
De burgemeester kan op grond van artikel 2:25b, vijfde lid, van de APV categorieën van evenementen aanwijzen waarvoor hetgeen in de overige leden van artikel 2:25b niet geldt. Deze categorieën zijn vechtsportwedstrijden c.q. vechtsportgala’s en motortreffens. Dat betekent dat bij deze categorieën van evenementen de reguliere vergunningplicht van toepassing is. Hiervoor is gekozen omdat vechtsportevenementen vatbaar zijn voor criminele beïnvloeding. Daarnaast kunnen bepaalde motortreffens risico’s voor de openbare orde en veiligheid met zich meebrengen. Door vechtsportevenementen en motortreffens onder de vergunningplicht te brengen kan de integriteit van de aanvrager worden getoetst en voorschriften worden verbonden aan de vergunning.
Voor organisatoren van kleinschalige evenementen is in het kader van de vermindering van administratieve lasten gekozen voor de systematiek van een kennisgeving in plaats van een vergunning. Een kennisgeving is niet eerder mogelijk dan nadat de burgemeester de Evenementenkalender voor dat betreffende jaar heeft vastgesteld. Dit hangt samen met het door de gemeenteraad op 10 oktober 2018 wijzigen van de voorrangsregeling uit de APV. Hiervoor is het Afwegingskader samenvallende en concurrerende evenementen van de burgemeester in de plaats gekomen. Bij een kennisgeving moet wel aan een aantal specifieke, in artikel 4 opgesomde eisen worden voldaan om overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken, en de (verkeers)doorstroming en veiligheid te garanderen. RAW staat voor Rationalisatie en Automatisering Grond-, Water- en Wegenbouw. Het gaat om een stelsel van juridische, administratieve en technische voorwaarden welke worden gebruikt in de GWW sector. De RAW geldt als het belangrijkste standaardbestek.
Ook bij een kennisgeving geldt dat aanvullende vergunningen, meldingen en/of ontheffingen benodigd kunnen zijn op grond van andere wet- en regelgeving; hierbij valt te denken aan een geluidsontheffing, een melding brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen, ontheffing Zondagswet, ontheffing van het verbod om in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben. Een kennisgeving kan nooit samengaan met een ontheffing voor het verkopen van zwak-alcoholhoudende dranken (artikel 35 Drank- en Horecawet). Indien een evenementenorganisator alcoholische dranken wil schenken, moet altijd een evenementenvergunning worden aangevraagd.
Nota bene: Artikel 4 heeft betrekking op evenementen in de openbare ruimte, en niet op evenementen op buitenterreinen behorende bij inrichtingen. Voor die laatste categorie is een kennisgeving niet altijd voldoende.
Een evenementenvergunning is ingegeven vanuit het oogpunt van handhaving van de openbare orde en vormt geen toetsingskader voor de ruimtelijke aanvaardbaarheid van een evenement of een evenemententerrein. Voor de locatie De Groene Ster geldt dat het huidige bestemmingsplan geen ruimte biedt voor grootschalige evenementen. Daarom wordt momenteel gewerkt aan een partiële herziening van het bestemmingsplan. Daarbij wordt onderzocht of en welke mogelijkheden er zijn voor evenementen. Dit proces vergt tijd. Mogelijk is wederom een tijdelijke omgevingsvergunning nodig om evenementen planologisch mogelijk te maken. Bij de afbakening van het evenemententerrein gelden dezelfde uitgangspunten als in 2018. Hiermee blijven er mogelijkheden voor recreatie over en wordt tegemoet gekomen aan zowel de belangen van de dagrecreanten als aan de belangen van festivals en hun bezoekers. Het naaktstrandje blijft ook beschikbaar voor naaktrecreatie. De exacte omvang van het evenemententerrein zal per evenement worden vastgesteld en vergund.
Zoals aangegeven wordt momenteel gewerkt aan een partiële herziening van het bestemmingsplan Groene Ster. Het is daarom mogelijk dat de specifieke voorwaarden zoals in artikel 5 geformuleerd, in het toekomstige integrale evenementenbeleid en/of het nieuwe bestemmingsplan zullen worden aangepast of aangevuld.
Elk evenement kent een op- en afbouwperiode voorafgaand aan en na afloop van het evenement zelf. Artikel 6 regelt de tijdvensters waarbinnen de op- en afbouwwerkzaamheden plaats mogen vinden, om overmatige hinder voor met name omwonenden tegen te gaan.
Alle circussen in Nederland mogen niet meer werken met wilde dieren. Dit betekent niet dat er geen circussen met dieren meer zijn. Het is daarom goed om te kijken of ook met deze dieren het dierenwelzijn in acht wordt genomen. Ook op andere aspecten dan dierenwelzijn wordt een aantal kaders gesteld.
Een braderie is een evenement waarbij kramen en amusement een rol spelen. Omdat de ervaring is dat organisatoren niet altijd een kwalitatief goede braderie opzetten, stelt artikel 8 hiervoor een aantal randvoorwaarden voor de braderieën in het centrumgebied. Ook de beperking in aantallen braderieën per jaar kan een kwaliteitsimpuls geven en overlast voor met name omwonenden beperken.
Als bijzondere omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan van de beleidsregel worden afgeweken.