Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leidschendam-Voorburg

Besluit van de raad van Leidschendam-Voorburg regelende de orde van zijn vergaderingen en andere werkzaamheden 2018 (Reglement van Orde Leidschendam-Voorburg 2018)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeidschendam-Voorburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van Leidschendam-Voorburg regelende de orde van zijn vergaderingen en andere werkzaamheden 2018 (Reglement van Orde Leidschendam-Voorburg 2018)
CiteertitelReglement van Orde Leidschendam-Voorburg 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit reglement vervangt het Reglement van Orde voor de gemeenteraad Leidschendam-Voorburg 2002 en het Reglement van Orde voor de raadscommissies Leidschendam-Voorburg 2002

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 16 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-04-201814-09-2019Nieuwe regeling

03-04-2018

gmb-2018-84965

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van Leidschendam-Voorburg regelende de orde van zijn vergaderingen en andere werkzaamheden 2018 (Reglement van Orde Leidschendam-Voorburg 2018)

)De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg

Gelet op de beraadslagingen van de werkgroep bestuurlijke vernieuwing in 2017 en 2018;

Gezien het voorstel van het presidium van de raad van 15 maart 2018;

Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

 

Besluit: Vast te stellen het Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg 2018

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Begripsomschrijving

  • a.

    de voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger.

  • b.

    het raadsforum: het raadsforum is het geheel van bijeenkomsten van de raad, bestaande uit de OpenRaad, het Debat en het Besluit.

  • c.

    de OpenRaad: de OpenRaad is een vormvrije bijeenkomst met als doel de bevordering van de beeldvorming van raadsleden en de betrokkenheid van inwoners en instellingen.

  • d.

    het Debat: het Debat is een raadsvergadering als bedoeld in artikel 17, lid 1 van de Gemeentewet met als doel te komen tot oordeelsvorming van de raad over een bepaald onderwerp.

  • e.

    het Besluit: het Besluit is een raadsvergadering, als bedoel in artikel 17, lid 1 van de Gemeentewet met als doel het nemen van besluiten door de raad over voorstellen, moties en (sub)amendementen door middel van stemmingen.

  • f.

    fractievertegenwoordiger: een niet-raadslid (benoemt door de raad) die namens een fractie kan deelnemen aan de OpenRaad en het Debat.

  • g.

    strategische raadsagenda: een overzicht van onderwerpen die in een bepaald jaar in het raadsforum aan de orde moeten komen;

  • h.

    amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerp-verordening of ontwerp-beslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;

  • i.

    subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;

  • j.

    motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens, verzoek of opdracht wordt uitgesproken;

  • k.

    voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;

  • l.

    interpellatie: vragen van inlichtingen aan een portefeuillehouder over een onderwerp dat niet op de agenda staat;

  • m.

    initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel, ingediend door een raadslid;

  • n.

    stemverklaring: een korte motivering van een raadslid van zijn stem voordat de raad tot stemming overgaat;

  • o.

    fractie: de leden van de raad, die door het Centraal Stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een kandidatenlijst slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als afzonderlijke fractie beschouwd.

 

1.2 De voorzitter

De voorzitter is belast met het leiden van de raadsvergaderingen het Debat en/of het Besluit, het handhaven van de orde, het doen naleven van het Reglement van orde en hetgeen de Gemeentewet hem verder opdraagt. De raad benoemt uit zijn midden één of meer waarnemend voorzitters.

 

1.3 De griffier en de griffie

De griffier is tijdens het Debat en het Besluit aanwezig. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier. De griffie ondersteunt de raad en de leden van de raad, adviseert het presidium en de voorzitter van de raad en organiseert alle vergaderingen van de raad.

1.4 De fractievertegenwoordiger

Elke fractie is gerechtigd ten hoogste twee niet-raadsleden voor te dragen als fractievertegenwoordiger. De raad benoemt de fractievertegenwoordiger. Om als fractievertegenwoordiger te worden benoemd moet hij verkiesbaar zijn gesteld op de lijst van de voordragende fractie tijdens de laatste raadsverkiezingen en voldoen aan alle vereisten die gelden voor gekozen raadsleden en in het bijzonder de artikelen 10, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet. De zittingsperiode van een fractievertegenwoordiger eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of wanneer een fractie gedurende een raadsperiode ophoudt te bestaan. Één of meer leden van een fractie die gedurende de raadsperiode uit de fractie stappen en als zelfstandige fractie gaan optreden hebben geen recht op een fractievertegenwoordiger.

Hoofdstuk 2 Presidium

2.1 Samenstelling presidium

De raad stelt een presidium in, dat bestaat uit maximaal 5 leden, die uit zijn midden worden benoemd Elk lid van het presidium heeft één stem in het presidium. De voorzitter van de raad en de griffier zijn adviseurs van het presidium en hebben geen stemrecht. De voorzitter van de raad is tevens voorzitter van het presidium.

2.2 Taken presidium

Het presidium is een commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet. Het Presidium draagt zorg voor het dagelijks bestuur en functioneren van de raad, bewaakt de uitgangspunten van het raadsforum en heeft meer in het bijzonder tot taak:

  • a.

    de voorbereiding van het raadsforum, waaronder de vaststelling van de (voorlopige) agenda van het raadsforum en het vaststellen van de spreektijden tijdens het raadsforum per fractie, college(lid) en / of per onderwerp;

  • b.

    het beheren van de strategische raadsagenda van de raad;

  • c.

    het plannen van werkbezoeken van de raad op locatie;

  • d.

    het werkgeverschap van de griffie als bedoeld in de ‘verordening werkgeverscommissie van 26 maart 2013’;

  • e.

    het onderzoek van de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde raadsleden, de door de raad te benoemen fractievertegenwoordigers en de benoeming van wethouders; het onderzoek van de processen-verbaal van de stembureaus.

 

2.3 Huishoudelijk reglement presidium

Het presidium stelt na zijn benoeming een huishoudelijk reglement vast waarin ten minste is opgenomen hoe het presidium uitvoering geeft aan de voorbereiding van het raadsforum, het beheren van de strategische raadsagenda, het werkgeverschap van de griffie, het onderzoek van de geloofsbrieven (toelating van nieuwe leden, benoeming van fractievertegenwoordigers en benoeming van wethouders) en het onderzoek van de processen-verbaal van de stembureaus. Het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming naar de raad gestuurd.

Hoofdstuk 3 Het Raadsforum

3.1 Het Raadsforum

Het raadsforum is het geheel van bijeenkomsten van de raad, bestaande uit de OpenRaad, het Debat en het Besluit. Het raadsforum wordt gehouden in Huize Swaensteyn, Herenstraat 72-74 te Voorburg en vindt plaats elke dinsdagavond volgens een door het presidium op te stellen vergaderschema. In de regel wordt er vergaderd tussen 19.00 uur en 23.00 uur.

3.1.1 Publicatie (voorlopige) agenda raadsforum

De agenda van het raadsforum en de bijhorende stukken worden ten minste 10 dagen voor het raadsforum gepubliceerd op de website van de gemeente(raad) en in het bestuurlijk informatiesysteem. De agenda en bijhorende stukken kunnen ook worden ingezien bij de griffie (op een daarvoor geschikt elektronisch apparaat). De aankondiging van het raadsforum wordt vooraf gepubliceerd in de Gemeenterubriek.

3.1.2 Verslaglegging raadsforum

Het Debat en het Besluit worden live uitgezonden via internet. Het videoverslag is direct na afloop van de uitzending te raadplegen. De griffie maakt een besluitenlijst van het Debat en het Besluit waarin is opgenomen: - de datum van het Debat en het Besluit; - de aanwezige voorzitter, raadsleden en fractievertegenwoordigers; - de aanwezige leden van het college; - de aanwezige griffier; - de agendapunten; - degenen die het woord hebben gevoerd bij de diverse agendapunten; - het dictum van ingediende moties en amendementen; - het besluit van de raad inclusief de eventuele stemming over een voorstel; - de toezeggingen door het college. De besluitenlijst van het Debat en het Besluit wordt binnen 3 werkdagen op de website geplaatst. Van de OpenRaad wordt geen videoverslag en geen besluitenlijst gemaakt. De griffie zorgt voor het schriftelijk vastleggen van de eventuele conclusies en toezeggingen en vermeldt de namen van de insprekers en de onderwerpen.

3.2 De OpenRaad

De OpenRaad is een vormvrije bijeenkomst met als doel de bevordering van de beeldvorming van raadsleden en de betrokkenheid van inwoners en instellingen. Voor de OpenRaad gelden de volgende spelregels:

  • a.

    raadsleden, fractievertegenwoordigers, collegeleden, ambtenaren, inwoners, ondernemers, deskundigen en instellingen kunnen deelnemen;

  • b.

    de onderwerpen kunnen gelijktijdig in verschillende zalen plaatsvinden;

  • c.

    een onderwerp wordt geleid door een door het presidium aangewezen voorzitter. De voorzitter is bij voorkeur een lid van het presidium of de raad, maar het kan incidenteel ook een onafhankelijke, externe voorzitter zijn. De voorzitter sluit af met een heldere conclusie ten aanzien van het vervolg en waar het vervolg op gericht moet zijn;

  • d.

    de vorm van de onderdelen van de Open Raad staat niet vast, de inhoud is daarbij leidend. Per onderwerp wordt vooraf door het presidium bekeken hoe de OpenRaad het best kan plaatsvinden. Dit is mede ook afhankelijk van het moment in het proces;

  • e.

    op verzoek kan ook een vertrouwelijk overleg plaatsvinden dat uitsluitend toegankelijk is voor raadsleden, fractievertegenwoordigers, collegeleden en betrokken ambtenaren.

3.2.1 Deelname aan de OpenRaad

Raadsleden, fractievertegenwoordigers, collegeleden, ambtenaren, inwoners, ondernemers en instellingen kunnen een schriftelijk verzoek richten aan het presidium om een onderwerp te agenderen voor de OpenRaad of ruimte te vragen voor een activiteit.

3.2.2 Presidium beslist op een verzoek

Het presidium beslist op een verzoek zoals genoemd in 3.2.1. en neemt vervolgens een besluit over de wijze waarop het verzoek wordt geagendeerd tijdens de OpenRaad (als presentatie, rondetafelgesprek, werkbespreking, hoorzitting, expertmeeting, werkbezoek of een andere vorm door het presidium aan te geven).

3.3 Het Debat

Het Debat is een raadsvergadering als bedoeld in artikel 17, lid 1 van de Gemeentewet met als doel te komen tot oordeelsvorming van de raad over een bepaald onderwerp. Voor het Debat gelden de volgende spelregels:

  • a.

    het debat is een raadsvergadering als bedoeld in artikel 17, lid 1 van de Gemeentewet. Dat betekent dat er ook een quorum nodig is van 18 raadsleden. Fractievertegenwoordigers tellen niet mee voor het quorum;

  • b.

    het debat wordt voorgezeten door de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter van de raad. De voorzitter sluit af met een heldere conclusie ten aanzien van het vervolg en waar het vervolg op gericht moet zijn.

  • c.

    het debat vindt plaats in de raadszaal over een onderwerp waarvoor de beeldvorming in de OpenRaad is afgesloten en door het presidium debatrijp is bevonden;

  • d.

    voor een debat moeten ten minste twee personen zich tevoren bij het presidium hebben aangemeld;

  • e.

    er kunnen spreektijden worden gehanteerd per fractie en voor het college als geheel, en tevens per onderwerp;

  • f.

    eventuele moties en amendementen worden in deze fase ingebracht. Het dictum moet door de eerste ondertekenaar worden voorgelezen. Om in aanmerking te komen voor agendering en besluitvorming in het Besluit moeten deze moties en amendementen worden ondertekend door een raadslid en worden ingediend door een raadslid;

  • g.

    op verzoek kan ook een vertrouwelijk debat plaatsvinden dat uitsluitend toegankelijk is voor raadsleden, fractievertegenwoordigers, collegeleden en ambtelijke ondersteuning.

3.3.1 Deelname aan het Debat

Aan het Debat kunnen deelnemen raadsleden, fractievertegenwoordigers en collegeleden. De voorzitter kan anderen de gelegenheid bieden tot het meespreken, afhankelijk van de aard van het onderwerp. Ambtenaren nemen geen deel aan het debat.

3.3.2 Beperking deelname aan het Debat

Aan het debat mogen niet meer leden en fractievertegenwoordigers van dezelfde fractie deelnemen dan de fractie groot is. Een raadslid heeft hierbij voorrang boven een fractievertegenwoordiger.

3.3.3 Tekenen presentielijst

Raadsleden en fractievertegenwoordigers die deelnemen aan het Debat tekenen voorafgaand aan het Debat de presentielijst. Een raadslid of fractievertegenwoordiger die tussentijds het Debat verlaat informeert de griffier en vermeldt dit op de presentielijst met tijdstip van vertrek.

3.4 Het Besluit

Het Besluit is een raadsvergadering, als bedoel in artikel 17, lid 1 van de Gemeentewet met als doel het nemen van besluiten door de raad over voorstellen, moties en amendementen door middel van stemmingen. Voor het Besluit gelden de volgende spelregels:

  • a.

    bij aanvang van het Besluit stelt de raad de agenda vast. Op voorstel van de voorzitter of een lid van de raad kan de raad onderwerpen van de agenda afvoeren of de volgorde wijzigen of onderwerpen toevoegen die in het Debat daaraan voorafgaand door een meerderheid van de raad besluitrijp zijn bevonden.

  • b.

    de besluitvorming vindt in principe plaats één keer in de twee weken op basis van een door het presidium vast te stellen vergaderschema. Het presidium kan hiervan gemotiveerd afwijken.

 

 

  • c.

    de besluitvorming vindt plaats in de raadszaal over onderwerpen waarover de beeldvorming en/of oordeelsvorming is afgesloten en besluitrijp zijn bevonden. Besluiten worden als volgt genomen:

    • -

      zonder stemming;

    • -

      zonder stemming met aantekening dat een raadslid of fractie geacht wordt tegen (een deel van) het besluit te zijn;

    • -

      met stemming door middel van handopsteken of elektronisch;

    • -

      met hoofdelijke stemming indien één of meer raadsleden of de voorzitter dit wensen;

    • -

      over personen bij acclamatie. Indien één of meer leden of de voorzitter dit wensen, kan schriftelijke stemming plaatsvinden. Evenals in die gevallen die de wet voorschrijft. Schriftelijke stemming gebeurt geheim;

    • -

      elk raadslid kan een stemverklaring afleggen.

3.4.1 Deelname aan het Besluit

Aan het Besluit kunnen uitsluitend raadsleden deelnemen.

3.4.2 Tekenen presentielijst

Raadsleden die deelnemen aan het Besluit tekenen voorafgaand aan het Debat de presentielijst. Een raadslid dat tussentijds het Besluit verlaat informeert de griffier en vermeldt dit op de presentielijst met tijdstip van vertrek.

3.5 Insprekers

Een inwoner kan verzoeken om te mogen inspreken over een onderwerp dat is geagendeerd voor het Debat of het Besluit. Daarbij geldt:

  • -

    aanmelding uiterlijk om 12.00 uur op de dag voorafgaand aan het forum via de griffie onder vermelding van naam, adres, telefoonnummer en het onderwerp waarover men het woord wil voeren;

  • -

    de inspreektijdtijd bedraagt maximaal 5 minuten;

  • -

    er kan niet worden ingesproken over personen of over zaken waarover een klachtrechtelijke of gerechtelijke procedure aanhangig is.

  • -

    er kan over een onderwerp maar één keer worden ingesproken, tenzij het voorstel is gewijzigd of door het college aanvullende informatie is verstrekt. Het inspreken kan dan uitsluitend plaatsvinden over de wijziging of aanvullende informatie.

  • -

    het presidium beslist op het verzoek.

 

Hoofdstuk 4 Informatievoorziening en Stukkenverkeer

4.1 Informatievoorziening

Alle raadsleden en fractievertegenwoordigers krijgen gelijktijdig alle informatie die zij nodig hebben om het debat te voeren of om een besluit te kunnen nemen.

4.2 Indeling raadsvoorstel

Een raadsvoorstel heeft een standaard indeling, die door het presidium wordt vastgesteld en waaraan kwaliteitseisen kunnen worden gesteld. Het bestaat uit maximaal 3 A4-bladen.

Een raadsvoorstel bevat in de aanhef de gegevens (naam en telefoonnummer) van de verantwoordelijke wethouder en ambtenaar die het voorstel heeft geschreven en bij wie raadsleden (a-politieke) informatie kunnen vragen.

4.3 Startnotities

Startnotities worden opgesteld bij onderwerpen die in de strategische agenda voorkomen, onderwerpen waarbij sprake is van nieuw beleid en andere belangrijke en gevoelige thema’s en projecten. Dit gebeurt met inachtneming van de Notitie Kaderstelling, de Inspraakverordening en de Regeling Grote Projecten. Een startnotitie wordt vastgesteld door de raad.

4.4 Raadsbrief

Met een raadsbrief informeert het college de raad actief over een onderwerp dat maatschappelijk, politiek of financieel van belang is. Het bestaat uit maximaal 3 A4-bladen en in beginsel geen bijlagen.

Een raadsbrief bevat in de aanhef de gegevens (naam en telefoonnummer) van de verantwoordelijke wethouder en ambtenaar die de raadsbrief heeft geschreven en bij wie raadsleden (a-politieke) informatie kunnen vragen.

4.5 Collegemail

Het College gebruikt het instrument van collegemail (een door het college geaccordeerde mail) om de raad snel te kunnen informeren over een actuele ontwikkeling.

Hoofdstuk 5 De rechten van raadsleden en fractievertegenwoordigers

5.1 Rechten van raadsleden en fractievertegenwoordigers

Raadsleden hebben alle rechten zoals vermeld in de Gemeentewet. Fractievertegenwoordigers hebben niet de rechten die raadsleden hebben.

5.2 Overzicht van rechten

Voor elk van de onderstaande rechten maakt de griffie een overzicht met relevante gegevens (met indien nodig een voorbeelddocument).

5.2.1 Indienen motie en (sub)amendement

Ieder lid van de raad kan in het Debat een motie en / of een (sub)amendement indienen. Een fractievertegenwoordiger kan een concept-motie en / of een concept-(sub)amendement aankondigen. Een concept-motie en / of concept-(sub)amendement kan alleen voor het Besluit worden geagendeerd indien een lid van de raad het heeft ondertekend en indient tijdens het Besluit.

5.2.2 Initiatiefvoorstel

Ieder lid van de raad kan een initiatiefvoorstel indienen. Een initiatiefvoorstel moet om in behandeling te worden genomen schriftelijk bij het presidium worden ingediend.

5.2.3 Interpellatie

Ieder lid van de raad kan een verzoek om een interpellatie indienen.

Indien een lid een interpellatie wil houden meld hij dit bij de griffie. Het presidium bepaalt in welke vergadering en op welk tijdstip de interpellatie zal worden gehouden.

5.2.4 Schriftelijke en mondelinge vragen

Ieder lid van de raad kan schriftelijke vragen indienen. De vragen kunnen op verzoek van het lid schriftelijk worden beantwoord of mondeling tijdens de OpenRaad. Schriftelijke beantwoording gebeurt binnen 30 dagen; feitelijke en technische vragen worden binnen 3 werkdagen beantwoord. Indien een lid mondelinge vragen wil stellen tijdens de OpenRaad meldt hij dit de griffie. Het presidium bepaalt in welke bijeenkomst en op welk tijdstip de mondelinge vragen kunnen worden gesteld. Het presidium kan weigeren de mondelinge vragen te agenderen indien:

  • -

    het presidium het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven;

  • -

    het onderwerp in een al geplande bijeenkomst van het raadsforum aan de orde komt;

  • -

    de vragen feitelijk van aard zijn en / of niet spoedeisend zijn.

 

5.2.5 Inlichtingen

Ieder lid van de raad kan over een onderwerp inlichtingen vragen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid, en 180, derde lid van de Gemeentewet.

Indien een lid inlichtingen wil vragen, dient hij een schriftelijk verzoek in bij het college of de burgemeester door tussenkomst van de griffier.

5.2.6 Voorstel van orde en verzoek om schorsing

De voorzitter en ieder lid van de raad kan tijdens het Debat en het Besluit een mondeling voorstel van orde en verzoek om schorsing doen. Fractievertegenwoordigers kunnen tijdens het Debat een mondeling voorstel voor orde en verzoek om schorsing doen.

 

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen

6.1 Lidmaatschap van andere organisatie / verslag en verantwoording

Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.

Ieder lid van de raad kan aan een persoon als bedoeld in dit lid, schriftelijke vragen stellen. De regels voor het stellen van schriftelijke vragen zijn van overeenkomstige toepassing.

Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in dit lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen zijn van overeenkomstige toepassing.

Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op andere organisaties of instituties, waarin de raad één van zijn leden heeft benoemd.

6.2 Besloten vergadering en geheimhouding

Op een besloten deel van het raadsforum zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

6.2.1 Besluitenlijst

De besluitenlijst van een besloten Debat of Besluit wordt op en elektronisch beveiligde wijze uitsluitend aan de leden toegezonden. Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten Besluit ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.

6.2.2 Geheimhouding

Voor de afloop van het besloten Debat of het besloten Besluit beslist de raad in overeenstemming met artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of over de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen. De raad heeft hiervoor een Protocol Geheimhouding vastgesteld.

6.2.3 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

6.3 Toehoorders en pers

Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen de OpenRaad bijwonen en tevens, uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen, het Debat en het Besluit bijwonen. Het geven van tekenen van goed- en afkeuring op welke wijze dan ook is verboden tenzij met toestemming van de voorzitter.

6.4 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens het raadsforum geluid- dan wel beeldopnamen wil maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

6.5 Commissie Audit en Rekening

De raad stelt een commissie Audit en Rekening in. De commissie Rekening en Audit is een commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en is zodanig samengesteld dat alle in de raad aanwezige fracties met een lid vertegenwoordigd kunnen zijn. De commissie kiest haar eigen voorzitter. De commissie heeft tot taak:

  • a.

    Het adviseren van de raad over de (voorlopige) vaststelling van de jaarrekening.

  • b.

    Het adviseren van de raad over (tussentijdse) rapportages en andere verslagen van de accountant;

  • c.

    het voorbereiden van de benoeming van de externe accountant;

  • d.

    het adviseren van de raad over de reikwijdte van de accountantscontrole en -rapportage;

  • e.

    Het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • f.

    het functioneren als kascommissie in het kader de verordening op de fractieondersteuning

  • g.

    Het doen van aanbevelingen van de kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

  • h.

    Bevorderen dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamercommissie en de onderzoeken van het college en de interne audits op elkaar worden afgestemd.

  • i.

    Het informeren van de raad en het college over die aangelegenheden die zij in het licht van haar taakstelling van belang acht.

De commissie stelt na haar benoeming een reglement vast over de werkwijze van de commissie. Het reglement wordt ter kennisneming naar de raad gestuurd.

6.7 Uitleg reglement en afwijkingsmogelijkheid

In de gevallen waarin het reglement niet voorzien of bij twijfel over de toepassing daarvan beslist het presidium. Het presidium kan van het reglement afwijken in het belang van het functioneren van de raad.

6.8 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement van Orde Leidschendam-Voorburg 2018.

Hoofdstuk 7 Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt direct na vaststelling in werking onder gelijktijdige intrekking van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad Leidschendam-Voorburg 2002 en het Reglement van Orde voor de raadscommissies Leidschendam-Voorburg 2002.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad de gemeente Leidschendam-Voorburg van 3 april 2018

De griffier, De voorzitter,

G.A. van Egmond, K. Tigelaar