Organisatie | Gooise Meren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening gemeente Gooise Meren 2018 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening gemeente Gooise Meren 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Algemene subsidieverordening |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-04-2018 | Actualisatie | 14-02-2018 |
HOOFDSTUK 1. Inleidende bepalingen
Artikel 3. Reikwijdte verordening.
De Raad kan bepalen dat voor de volgende beleidsterreinen subsidie worden verstrekt:
alsmede andere beleidsterreinen, indien en voor zover daartoe de raad bij vaststelling van de gemeentebegroting een doel benoemt en financiële middelen beschikbaar stelt.
Artikel 4. Bevoegdheid college.
Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met in achtneming van deze verordening en de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen of het subsidieplafond en - indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld door de Raad.
HOOFDSTUK 2. Aanvraag van de subsidie
Artikel 7. Jaarlijkse subsidies.
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager minimaal de volgende gegevens:
de begroting en de balans van de instelling en de begroting van de activiteiten waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het plan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen aangevraagde subsidies dan wel vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
HOOFDSTUK 3. Weigering van de subsidie
Het college kan naast de weigeringsgronden van artikel 4:25 en 4:35 Awb een aanvraag voor subsidie weigeren indien de activiteiten van de aanvrager niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente Gooise Meren of haar ingezetenen of niet of nauwelijks ten goede komen aan de gemeente Gooise Meren of haar ingezetenen.
Het college kan voor subsidies binnen door de raad vast te stellen beleidsterreinen of onderdelen daarvan bepalen dat de gevraagde subsidie kan worden geweigerd of de verleende subsidie kan worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur.
HOOFDSTUK 4. Verlening van de subsidie
Het college schort de uitbetaling van voorschotten op de subsidie op, zodra het kennis heeft genomen van het besluit tot ontbinding van de rechtspersoon waaraan subsidie is verleend, danwel conservatoir beslag op (een deel van) het vermogen van een aanvrager is gelegd, of er sprake is van een ten aanzien van een aanvrager verleende surséance van betaling dan wel uitgesproken faillissement.
Artikel 13. Uitvoeringsovereenkomsten.
Ter uitvoering van een besluit tot subsidieverlening kan een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente en de aanvrager worden gesloten. In de uitvoeringsovereenkomst worden specifieke bepalingen opgenomen over de verplichting van de subsidieontvanger tot het leveren van producten en prestaties en de kosten die daarmee samenhangen.
HOOFDSTUK 5. Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 14. Tussentijdse rapportage.
Bij subsidies, hoger dan € 25.000,- welke verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten.
Artikel 15. Overige verplichtingen van de subsidieontvanger / meldingsplicht.
Het college is bevoegd om naast de voorwaarden en verplichtingen als bedoeld in artikel 4:37 en 4:70 Awb en met inachtneming van de artikelen 4:38 en 4:39 Awb voorwaarden en verplichtingen aan het besluit tot subsidieverlening te verbinden die al dan niet strekken tot de verwezenlijking van het doel van de subsidie of betrekking hebben op de wijze waarop of de middelen waarmee de gesubsidieerde activiteiten worden verricht.
Artikel 16. Gelieerde rechtspersonen en of instellingen.
Bij een subsidieaanvraag tot subsidie verlening en tot vaststelling kan de verplichting worden opgelegd dat een opgave wordt gedaan van de met de aanvrager gelieerde rechtspersonen en of instellingen, alsmede van de aard van de betrekkingen met die rechtspersonen en of instellingen
HOOFDSTUK 7. Overige Bepalingen.
Artikel 22. Bestuurlijk ingrijpen.
Het college is bevoegd aan het bestuur van een door de gemeente Gooise Meren gesubsidieerde instelling de aanwijzing te geven, dat zij haar statutaire of feitelijke taken en bevoegdheden overdraagt aan één of meer door het college aan te wijzen bewindvoerders, als het college van oordeel is dat, één van de onderdelen a t/m d aan de orde is:
Het college kan toezichthouders, als bedoeld in artikel 5:11 Awb, aanwijzen die zijn belast met het toezicht op de naleving van de verplichtingen die zijn opgelegd aan de subsidieontvanger.
Artikel 25. Zaken waarin de verordening niet voorziet.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 26. Hardheidsclausule.
Het college kan één of meer artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 27. Overgangsbepalingen.
Aanvragen om subsidie die zijn ingediend vóór datum inwerkingtreding van deze verordening worden afgedaan volgens de bepalingen van de Algemene subsidieverordening Gooise Meren 2016
op de wijzigingen ten opzichte van de ‘Algemene subsidieverordening gemeente Gooise Meren 2016’
In de toelichting wordt ”Algemene subsidieverordening” afgekort met ASV.
Artikel 8 Aanvraag- en beslistermijn
In de ASV 2016 stond dat het college op een aanvraag voor zowel een jaarlijkse- als een eenmalige subsidie binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist. In de ASV 2018 is dit gewijzigd door een onderscheid te maken tussen:
Het voordeel t.o.v. de huidige gehanteerde termijn is 1: dat het aansluit op de huidige praktijk en dat er voldoende tijd is voor de beoordeling/voorbereiding van de subsidieaanvraag, en 2: dat er duidelijkheid bestaat over het subsidiebudget in de begroting zoals vastgesteld door de raad.
Artikel 17 Verantwoording subsidies tot € 25.000
In de ASV 2016 wordt een onderscheid gemaakt tussen verantwoording van subsidies in de categorie subsidies tot € 7.500 (art. 17) en de categorie subsidies van € 7.500 tot € 25.000 (art.18).
Dit is in de ASV 2018 samengevoegd tot 1 artikel (art. 17) waarin alleen nog onderscheid bestaat tussen subsidies tot € 25.000 en subsidies hoger dan
€ 25.000. Dit betekent een verlaging van de administratieve druk voor zowel subsidieontvangers als ook voor de gemeente.
Deze aanpassing biedt mogelijkheden tot maatwerk. Bij subsidies tot € 25.000 worden deze door het college:
Hierbij is het van belang dat bij voorkeur optie a of b wordt toegepast, en dat alleen in bijzondere situaties ook voor variant c gekozen kan worden. De gemeente kan daarvoor kiezen bijvoorbeeld bij een geheel nieuwe subsidieontvanger waarbij eerst ervaring moet worden opgedaan en het vertrouwen moet worden opgebouwd.
Maar ook kan de controle worden ingezet bij reeds bekende organisaties, bijvoorbeeld wanneer twijfels bestaan over de realisatie van de activiteiten. De Algemene wet bestuursrecht biedt de mogelijkheid om ook met terugwerkende kracht een financiële verantwoording op te vragen.
Artikel 18. Verantwoording subsidies vanaf € 25.000,-.
In de ASV 2016 staat dat voor iedere subsidie boven € 25.000 ter verantwoording sprake moet zijn van een accountantsverklaring.
Dit is aangepast in de ASV 2018: voor subsidies tussen € 50.000 en € 200.000 voldoet een beoordelingsverklaring van een accountant (het betreft een eenvoudiger toets) en bij subsidies boven € 200.000 een controleverklaring van een accountant.
Reden voor deze aanpassing is dat een accountantsverklaring een duur instrument is dat vooral bij de lagere subsidies beneden € 200.000 kan leiden tot een onevenredige verhoging van accountantskosten voor de subsidieontvanger.
Er zijn verschillende soorten accountantsverklaringen met daaraan gekoppeld de hoogte van de kosten:
Wij kiezen in de ASV 2018 voor het 2e en 3e type accountantsverklaring. Indien een subsidieontvanger meerdere subsidies ontvangt dan wordt voor het bepalen van de soort accountverklaring uitgegaan van het totaal aan het in één jaar ontvangen subsidies.