Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen houdende regels omtrent subsidiëring van activiteiten op het terrein van innovaties in het midden- en kleinbedrijf MIT Noord-Nederland 2018 |
Citeertitel | MIT Noord-Nederland 2018 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de MIT Noord-Nederland 2017.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-04-2018 | 09-04-2019 | nieuwe regeling | 03-04-2018 | 01509287 |
Gedeputeerde staten van Drenthe, Fryslân en Groningen
gelet op Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU, L352);
gelet op de Algemene subsidieverordening SNN 2016;
vast te stellen de Subsidieregeling Mkb innovatiestimulering regio en topsectoren Noord-Nederland 2018 luidende als volgt:
In deze regeling wordt verstaan onder:
haalbaarheidsstudie: onderzoek naar en de analyse van het potentieel van nieuwe of het aanmerkelijk vernieuwen van producten, procedés of diensten, met als doel de besluitvorming om tot onderzoek of ontwikkeling over te gaan te ondersteunen door objectief en rationeel de sterke en de zwakke punten van een project, de kansen en risico's in kaart te brengen, waarbij ook wordt aangegeven welke middelen nodig zijn om het project te kunnen doorvoeren en wat uiteindelijk de slaagkansen zijn;
Innovatieprogramma’s topsectoren: de thema’s zoals omschreven in de innovatieprogramma’s voor de topsectoren water, agri&food, tuinbouw & uitgangsmaterialen, hightech systemen & materialen (incl. ICT), chemie (waaronder bio based economy), life science & health, energie, logistiek en creatieve industrie;
Artikel 2 Doel van de regeling
De subsidieregeling heeft als doel innovatie bij het midden- en kleinbedrijf in de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen te stimuleren.
Subsidie wordt verstrekt aan een mkb-onderneming die op het moment van aanvragen een vestiging heeft in de provincies Drenthe, Fryslân of Groningen en daar ondernemingsactiviteiten uitvoert.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Indien een haalbaarheidsproject bestaat uit een combinatie van een haalbaarheidsstudie en experimentele ontwikkeling of industrieel onderzoek, dient dit voor ten minste 60% te bestaan uit een haalbaarheidsstudie en kan dit ten hoogste voor 40% bestaan uit industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in artikel 2.4 van de ASV SNN 2016 wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Subsidie kan worden aangevraagd van 17 april 2018 09:00 uur tot en met 6 september 2018 om 17:00 uur.
Artikel 10 Algemene bepaling omtrent de hoogte van de subsidie
Het bedrag van de subsidie wordt verlaagd indien de normen van de Europese Commissie daartoe nopen.
Artikel 16 Wijzigings- of intrekkingsgronden
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:48 en 4:50 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, indien:
Toelichting MIT Noord-Nederland 2018
Op aanvragen is de Algemene subsidieverordening SNN 2016 (ASV SNN 2016) van toepassing.
Daarin zijn onder andere weigeringsgronden opgenomen. Ook is daarin opgenomen dat wanneer de aanvrager (met toepassing van artikel 4:5 van de Awb) in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, als datum van ontvangst geldt met betrekking tot de verdeling van het subsidieplafond.
Bij een haalbaarheidsproject is het de bedoeling dat de onderneming op basis van de uitkomsten van
het onderzoek voldoende onderbouwing heeft om een go/ no go besluit te nemen ten aanzien van de vraag of de onderneming over gaat tot ontwikkeling.
Het document waarin de Innovatieprogramma’s van de topsectoren beschreven staan, staat op www.snn.eu/mit2018/.
Aan natuurlijke personen kan geen subsidie worden verleend.
De RIS3 is te vinden op: www.snn.eu/ris3/. De NIA is te vinden op: www.snn.eu/noordelijke-innovatieagenda/. De aansluiting bij de RIS3 en NIA wordt beoordeeld naar de mate waarin de projectactiviteiten een maatschappelijk belang dienen. Een maatschappelijk belang betreft een belang of behoefte die het individuele niveau overstijgt en op maatschappelijk vlak moeten worden aangepakt.
Indien er sprake is van het inschakelen van een adviesorganisatie, dient deze onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming. In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid:
Deze opsomming is niet limitatief.
De subsidie wordt geweigerd wanneer niet wordt voldaan aan de vereisten van de de-minimisverordening. Dat betekent zeer kort samengevat: als de onderneming in de laatste drie boekjaren meer dan € 200.000,00 steun op basis van de de-minimisverordening heeft ontvangen niet in aanmerking voor subsidie komt.
Onder het aangaan van verplichtingen wordt bijvoorbeeld verstaan het (mondeling) bevestigen van een opdracht aan een deskundige of een ondertekening voor akkoord van een offerte. Indien een verplichting is aangegaan vóór ontvangst van de aanvraag wordt géén subsidie verleend. In het geval er voor een deel van de opgevoerde projectkosten de verplichting vóór ontvangst van de aanvraag is aangegaan, dan zal de gehele aanvraag worden afgewezen.
Het is niet de bedoeling dat aan een onderneming vaker dan één keer per kalenderjaar subsidie wordt verstrekt op grond van deze regeling. Meerdere rechtspersonen kunnen in dit verband als één onderneming worden gezien. Voor het begrip onderneming wordt gekeken hoe de onderneming economisch opereert.
Indien meerdere rechtspersonen nauw met elkaar verweven zijn, worden deze gezien als één onderneming. Daarbij kan gedacht worden aan het opereren op dezelfde economische markt en het hebben van stemrechten dan wel aandelen in elkaar.
De samenvattingen die van de aanvragers ontvangen worden zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de projecten en vraagstukken waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Uitdrukkelijk is het niet de bedoeling dat concurrentiegevoelige informatie extern wordt gedeeld. De publicaties zijn voor een ieder toegankelijk. De verantwoordelijkheid voor de samenvatting ligt bij de aanvrager.