Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010 |
Citeertitel | Verordening GBA 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007
Beheerregeling gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens 2010
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2012 | 06-01-2014 | bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3 | 12-06-2012 Gemeentekrant, 20 juni 2012 | Onbekend | |
25-11-2010 | 21-06-2012 | nieuwe regeling | 11-11-2010 Gemeentekrant 24 november 2010 | Onbekend |
De raad van de gemeente Bergen;
gelezen het voorstel van het college van Bergen van 28 september 2010;
gezien het advies van de Algemene raadscommissie van 21 oktober 2010;
gelet op het bepaalde in artikel 96 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.
Artikel 5 Binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 3 en 4 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden gegevens verstrekt aan een binnengemeentelijke afnemer voorzover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van zijn taak.
Artikel 7 Overige verstrekkingen
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, de in bijlage 3 vermelde instanties op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de GBA of die daaraan zijn aangehaakt onverkort te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de Wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het door de verantwoordelijke vastgestelde beveiligingsplan “Handboek Beveiliging GBA” en “Handboek Beveiliging Informatievoorziening”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
raad van de gemeente Bergen op 11 november 2010.
de griffier, de voorzitter,
Behorende bij artikel 3 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van bestanden tussen de GBA en andere gemeentelijke registraties voor verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens verstrekt aan onderstaande binnengemeentelijke afnemers.
Behorende bij artikel 4 onder d. van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.
Behorende bij artikel 7 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.
Het college beoordeelt of gegevens uit de GBA worden verstrekt aan vrije derden.
Alvorens tot strekking van gegevens op grond van artikel 100 Wet GBA wordt overgegaan vindt een afweging plaats of een verzoek voldoet aan de hieronder vermelde criteria.
2. Natuurlijke personen kunnen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, een schriftelijk verzoek indienen onder vermelding van redenen.
Gegevens worden alleen verstrekt met voorafgaand schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden gevraagd.
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de:
Van persoonslijsten waarop de indicatie ‘geheim’ is vermeld worden geen gegevens verstrekt.
Overzicht van de door het college aangewezen rechtspersonen volgens artikel 100 lid 1 onder a van de Wet die voldoen aan de bovenstaande criteria:
Toelichting op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
Vanaf 1 januari 2010 is de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (hierna: GBA) de bron van persoonsgegevens voor de gehele overheid. Elke overheidsorganisatie die bij haar taken persoonsgegevens gebruikt, is verplicht hiervoor de GBA te raadplegen.
De GBA wordt gebruikt als authentieke basisregistratie om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichting van eenmalig gegevensverstrekking, meervoudig gebruik. Inwoners mogen weigeren om persoonsgegevens te verstrekken als die al in de GBA bekend zijn.
Nu alle overheidsinstanties gebruik moeten maken van de GBA is het van belang dat deze gegevens actueel en betrouwbaar zijn. Vandaar dat naast het verplichte gebruik van de GBA er ook een verplichte terugmelding geldt. Wanneer een afnemer van de GBA reden heeft om te twijfelen aan de juistheid van de gegevens meldt deze de bevinding aan het team Publieksdiensten. Deze stelt een onderzoek in en past zonodig de gegevens aan. De terugmelding zorgt voor een kwaliteitsimpuls van de GBA.
In dit artikel zijn de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
1. Voor de aanwijzing van beheerder wordt verwezen naar de Beheerregeling GBA. In de Beheerregeling GBA 2010 zijn functionarissen aangewezen en bijbehorende taken en bevoegdheden vastgesteld.
2. De verantwoordelijke kan met machtiging van de Minister van Binnenlandse zaken technische en administratieve werkzaamheden laten verrichten door een bewerker. Onze gemeente maakt gebruik van zo’n bewerkersconstructie.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking plaats van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van verbanden die in een gemeente zijn aangelegd tussen verschillende administraties. Hierbij is aangegeven welke registratie het betreft, waarvoor de gegevens worden gebruikt, op welke afdeling en wie de beheerder is. De verantwoordelijke, in casu het college, heeft de bevoegdheid om de bijlage bij te werken.
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Op grond van dit artikel is in bijlage 2 vastgesteld wie rechtstreeks toegang heeft tot de GBA. Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. In het Handboek Beveiliging GBA is opgenomen dat als een geautoriseerde langer dan 6 maanden geen gebruik maakt van de GBA deze autorisatie wordt ingetrokken. De verantwoordelijke, in casu het college, heeft de bevoegdheid om de bijlage bij te werken.
Artikel 5 Binnengemeentelijke afnemers
Dit artikel regelt dat het college verantwoordelijk is voor toegang tot dan wel de verstrekking uit de GBA voor de geautoriseerden.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben
Aan binnengemeentelijke afnemers worden persoonsgegevens verstrekt zonder dat zij rechtstreekse toegang tot de GBA hebben. Dit kunnen periodieke selecties zijn of een eenmalig verzoek.
Artikel 7 Overige verstrekkingen
In dit artikel worden de verstrekkingen aan “vrije derden” geregeld, die het college toestaat op grond van artikel 100 Wet GBA. Hier mogen alleen de vrije derden worden opgenomen en welke gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. De voorwaarden zijn opgenomen in bijlage 3. De verantwoordelijke is bevoegd om deze bijlage bij te werken.
In verband met de opname van de GBA in het stelsel van basisregistraties wordt het gebruik van de gegevens hieruit verplicht.
Een goede adequate behandeling van een terugmelding is van groot belang voor de kwaliteit van de GBA. Op grond van artikel 62 lid 2 van de Wet GBA zijn in dit artikel de verplichtingen van binnengemeentelijke afnemers vastgelegd om inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor de bijhouding van de GBA.
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn voor de beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
1. Via geautomatiseerde toepassingen worden verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden.
2. Een burger heeft het recht op inzage in de gegevens die het afgelopen jaar over hem zijn verstrekt.
Dit artikel vermeldt dat de verordening GBA 2007 wordt ingetrokken, de datum van inwerkingtreding van de nieuwe verordening en de citeertitel.