Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bergen (NH)

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bergen (NH)
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
CiteertitelVerordening GBA 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96
  2. Wet bescherining persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Beheerregeling gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens 2010

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-11-201021-06-2012nieuwe regeling

11-11-2010

Gemeentekrant 24 november 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van het college van Bergen van 28 september 2010;

gezien het advies van de Algemene raadscommissie van 21 oktober 2010;

gelet op het bepaalde in artikel 96 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t:

vast te stellen de

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

Artikel 1 Begripsbepalingen Deze verordening verstaat onder:

  • a. Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e. beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • f. bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het gehele of gedeeltelijke geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de GBA wordt gevoerd;

  • g. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • h. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i. binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

  • j. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Beheer van de GBA

  • 1.

    Beheerder van de GBA is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2.

    Bewerker van de GBA is een bij besluit van de verantwoordelijke contractueel

aangewezen instantie, welke instantie werkzaamheden verricht als genoemd in

artikel 15 van de Wet GBA.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden gegevens verstrekt aan gemeentelijke afdelingen zoals vastgesteld in bijlage 1 van deze verordening.

  • 2. De verantwoordelijke is bevoegd om bijlage 1 bij te werken.

  • 3. De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor de vervulling van hun taak.

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn binnen de afdeling Burgers en Bedrijven, team Publieksdiensten;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam binnen de afdeling Burgers en Bedrijven, team Publieksdiensten;

  • c.

    de bewerker en diens medewerkers, voorzover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • d.

    de binnengemeentelijke afnemers, met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, genoemd in bijlage 2 voor wat betreft de genoemde gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taak. De verantwoordelijke is bevoegd om bijlage 2 bij te werken.

Artikel 5 Binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 3 en 4 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden gegevens verstrekt aan een binnengemeentelijke afnemer voorzover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van zijn taak.

Artikel 7 Overige verstrekkingen

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, de in bijlage 3 vermelde instanties op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De verantwoordelijke is bevoegd om bijlage 3 bij te werken.

Artikel 8 Verplicht gebruik

De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de GBA of die daaraan zijn aangehaakt onverkort te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een

    authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet

    hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de Wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het door de verantwoordelijke vastgestelde beveiligingsplan “Handboek Beveiliging GBA” en “Handboek Beveiliging Informatievoorziening”.

Artikel 11 Protocollering

  • 1. De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA gelden ook voor het gebruik door de binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. Als een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn kan hij die gegevens opvragen bij de afdeling Burgers en Bedrijven, team Publiekdiensten.

Artikel 12 Slotbepaling

  • 1.

    De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007, zoals vastgesteld op 28 augustus 2007, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 25 november 2010.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening GBA 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de

raad van de gemeente Bergen op 11 november 2010.

de griffier, de voorzitter,

Bijlage 1

Behorende bij artikel 3 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van bestanden tussen de GBA en andere gemeentelijke registraties voor verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens verstrekt aan onderstaande binnengemeentelijke afnemers.

Soort registratieDoel koppelingAfdelingBeheer
Data Distributie SysteemPersoonsgegevens worden direct aangeleverd en opgeslagen in DDS. Overige registraties ontvangen gegevens uit DDS.Interne DienstverleningHoofd afdeling Interne Dienstverlening
BPA Begraafplaats administratieInterne DienstverleningHoofd afdeling Interne Dienstverlening
Key2FinanciënFinanciële administratieInterne DienstverleningHoofd afdeling Interne Dienstverlening
GITBelastingen administratieInterne DienstverleningHoofd afdeling Interne Dienstverlening
GWS Klantenbestand sociale zakenBurgers en BedrijvenHoofd afdeling Burgers en Bedrijven
LLALeerlingen administratieBurgers en BedrijvenHoofd afdeling Burgers en Bedrijven
BAGBasisregistratie Adressen en GebouwenBeheer en OnderhoudHoofd afdeling Beheer en Onderhoud
Key2Parkeren Parkeervergunningen bestandBurgers en BedrijvenHoofd afdeling Burgers en Bedrijven

Bijlage 2

Behorende bij artikel 4 onder d. van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

 
AFDELINGPROFIELTOEGANG CATEGORIE PL
Bedrijfsvoering en Control Team: Communicatie Team: Juridisch- en personeelsadvies NAW NAW Raadplegen 1.7.8. Raadplegen 1.7.8.
Beheer openbare ruimteNAW Raadplegen 1.7.8.
BrandweerNAWRaadplegen 1.7.8.
Burgers en Bedrijven Team: Publieksdiensten - IC - Medewerker Backoffice en applicatiebeheerder - Administratief medewerker Backoffice - (Senior) medewerker Publieksdiensten - Senior medewerker Publieksdiensten Team: Vergunningen Team: Werk, inkomen en zorg (Welzijn, Werk en Inkomen en WMO) NAW Back II Back III Front I Front II NAW WIZ Raadplegen 1.7.8 Muteren en raadplegen 1 t/m 14 + 21 Muteren en raadplegen 1 t/m 14 + 21 Muteren en raadplegen 1 t/m 14 + 21 Muteren en raadplegen 1 t/m 14 + 21 Raadplegen 1.7.8 Raadplegen 1 t/m 12
Interne Dienstverlening Team: Administratie Team: Systemen en Informatie WOZ.bel. NAW Raadplegen 1.2.3.5 t/m.9.+ 21 Raadplegen 1.7.8.
OntwikkelingTeam: Vormgevers Team: Ontwikkeling Team: Plannen en Projecten NAW NAW NAW Raadplegen 1.7.8. Raadplegen 1.7.8. Raadplegen 1.7.8.

Bijlage 3

Behorende bij artikel 7 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

De verantwoordelijke beoordeelt of gegevens uit de GBA worden verstrekt aan vrije derden.

Alvorens tot strekking van gegevens op grond van artikel 100 Wet GBA wordt overgegaan vindt een afweging plaats of een verzoek voldoet aan de hieronder vermelde criteria.

Criteria

  • 1.

    Rechtspersonen zonder winstoogmerk kunnen schriftelijk een verzoek indienen onder vermelding van redenen voor zover:

  • 2.

    Natuurlijke personen kunnen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, een schriftelijk verzoek indienen onder vermelding van redenen.

  • 2.

    de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen én

  • 3.

    waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte én

  • 4.

    in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd én

  • 5.

    dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Gegevens worden alleen verstrekt met voorafgaand schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden gevraagd.

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de:

  • naam,

  • naam van de (eerdere) echtgenoot dan wel geregistreerde partner,

  • naamgebruik

  • adres

  • gemeente van inschrijving

  • geboortedatum

  • datum van overlijden

Van persoonslijsten waarop de indicatie ‘geheim’ is vermeld worden geen gegevens verstrekt.

Overzicht van de door de verantwoordelijke aangewezen rechtspersonen volgens artikel 100 lid 1 onder a van de Wet die voldoen aan de bovenstaande criteria:

Bibliotheek (geen onderdeel van gemeente)Buitenlandse EU-overheden – uitsluitend gegevensverstrekking als betrokkene vooraf toestemming verleentBuitenlandse niet EU-overheden met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens en uitsluitend gegevensverstrekking als betrokkene vooraf toestemming verleentBuitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande - uitsluitend gegevensverstrekking als betrokkene vooraf toestemming verleentJuridisch LoketCrematoria, begraafplaatsen (niet gemeentelijke)Culturele organisatiesFondswervende organisaties Instellingen/organisaties ten behoeve van: Maatschappelijke dienstverleningAlgemene/geestelijke gezondheidszorgKinderopvangJeugdwelzijnswerkOuderenzorgGehandicaptenzorgWerkvoorzieningKerken (niet zijnde de SILA)Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) MigrantenorganisatiesOuderenorganisatiesPatiëntenverenigingenPensioenfondsen (tenzij artikel 93 van de Pensioenwet van toepassing)Plaatselijke afdelingen van politieke partijenReclassering/verslaafdenzorgSportorganisaties en sportverenigingenStichting Bureau Nieuwkomers (tenzij aantoonbaar gemandateerd is publiekrechtelijke taken uit te voeren voor een afnemer, in dat geval betreft het een afnemer)Thuiszorgorganisaties (tenzij aantoonbaar gemandateerd is publiekrechtelijke taken uit te voeren voor een afnemer, in dat geval betreft het een afnemer)VakorganisatiesVerenigingen en stichtingen met een maatschappelijk of filantropisch doel ( bv. Rode Kruis, Nierstichting, Kruisvereniging.VrouwenorganisatiesWoningbouwverenigingen/woningcorporatiesZiekenhuizen

Nota-toelichting

Toelichting op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

Algemeen

Vanaf 1 januari 2010 is de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (hierna: GBA) de bron van persoonsgegevens voor de gehele overheid. Elke overheidsorganisatie die bij haar taken persoonsgegevens gebruikt, is verplicht hiervoor de GBA te raadplegen.

De GBA wordt gebruikt als authentieke basisregistratie om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichting van eenmalig gegevensverstrekking, meervoudig gebruik. Inwoners mogen weigeren om persoonsgegevens te verstrekken als die al in de GBA bekend zijn.

Nu alle overheidsinstanties gebruik moeten maken van de GBA is het van belang dat deze gegevens actueel en betrouwbaar zijn. Vandaar dat naast het verplichte gebruik van de GBA er ook een verplichte terugmelding geldt. Wanneer een afnemer van de GBA reden heeft om te twijfelen aan de juistheid van de gegevens meldt deze de bevinding aan het team Publieksdiensten. Deze stelt een onderzoek in en past zonodig de gegevens aan. De terugmelding zorgt voor een kwaliteitsimpuls van de GBA.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel zijn de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2 Beheer van de GBA

1. Voor de aanwijzing van beheerder wordt verwezen naar de Beheerregeling GBA. In de Beheerregeling GBA 2010 zijn functionarissen aangewezen en bijbehorende taken en bevoegdheden vastgesteld.

2. De verantwoordelijke kan met machtiging van de Minister van Binnenlandse zaken technische en administratieve werkzaamheden laten verrichten door een bewerker. Onze gemeente maakt gebruik van zo’n bewerkersconstructie.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking plaats van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van verbanden die in een gemeente zijn aangelegd tussen verschillende administraties. Hierbij is aangegeven welke registratie het betreft, waarvoor de gegevens worden gebruikt, op welke afdeling en wie de beheerder is. De verantwoordelijke, in casu het college, heeft de bevoegdheid om de bijlage bij te werken.

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Op grond van dit artikel is in bijlage 2 vastgesteld wie rechtstreeks toegang heeft tot de GBA. Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. In het Handboek Beveiliging GBA is opgenomen dat als een geautoriseerde langer dan 6 maanden geen gebruik maakt van de GBA deze autorisatie wordt ingetrokken. De verantwoordelijke, in casu het college, heeft de bevoegdheid om de bijlage bij te werken.

Artikel 5 Binnengemeentelijke afnemers

Dit artikel regelt dat het college verantwoordelijk is voor toegang tot dan wel de verstrekking uit de GBA voor de geautoriseerden.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben

Aan binnengemeentelijke afnemers worden persoonsgegevens verstrekt zonder dat zij rechtstreekse toegang tot de GBA hebben. Dit kunnen periodieke selecties zijn of een eenmalig verzoek.

Artikel 7 Overige verstrekkingen

In dit artikel worden de verstrekkingen aan “vrije derden” geregeld, die het college toestaat op grond van artikel 100 Wet GBA. Hier mogen alleen de vrije derden worden opgenomen en welke gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. De voorwaarden zijn opgenomen in bijlage 3. De verantwoordelijke is bevoegd om deze bijlage bij te werken.

Artikel 8 Verplicht gebruik

In verband met de opname van de GBA in het stelsel van basisregistraties wordt het gebruik van de gegevens hieruit verplicht.

Artikel 9 Terugmeldplicht

Een goede adequate behandeling van een terugmelding is van groot belang voor de kwaliteit van de GBA. Op grond van artikel 62 lid 2 van de Wet GBA zijn in dit artikel de verplichtingen van binnengemeentelijke afnemers vastgelegd om inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor de bijhouding van de GBA.

Artikel 10 Beveiliging

Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn voor de beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Artikel 11 Protocollering

1. Via geautomatiseerde toepassingen worden verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden.

2. Een burger heeft het recht op inzage in de gegevens die het afgelopen jaar over hem zijn verstrekt.

Artikel 12 Slotbepaling

Dit artikel vermeldt dat de verordening GBA 2007 wordt ingetrokken, de datum van inwerkingtreding van de nieuwe verordening en de citeertitel.