Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van Wassenaar houdende regels over de Werkgeverscommissie (Verordening Werkgeverscommissie) |
Citeertitel | Verordening Werkgeverscommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-08-2019 | artikel 2, 4, toelichting | 16-07-2019 | Z/19/033852 | ||
16-06-2018 | 18-04-2018 | 02-08-2019 | rectificatie (toevoeging weggevallen slotformule) | 29-03-2018 | Z/18/019878/075725 |
18-04-2018 | 16-06-2018 | nieuwe regeling | 29-03-2018 | Z/18/019878/075725 |
De gemeenteraad van Wassenaar,
gezien het voorstel van het presidium d.d. 6 maart 2018;
gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 147, eerste lid, artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Aan de onder I genoemde commissie de bevoegdheid te delegeren tot het nemen van rechtspositionele beschikkingen ten aanzien van het personeel in dienst van de gemeente Wassenaar aangesteld door of vanwege de raad die voortvloeien uit de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wassenaar en de hierop gebaseerde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet.
Artikel 4 Taken secretaris en ondersteuning van de commissie
De griffier, zijn vervanger of een door de griffier in afstemming met de voorzitter van de werkgeverscommissie in het kader van ambtelijke bijstand aan te wijzen functionaris op het gebied van human resources, staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat. De griffier en de voorzitter van de werkgeverscommissie maken met het college afspraken over gewenste aanvullende ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt uiterlijk in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld of zoveel eerder als mogelijk middels onderlinge correspondentie tussen de leden van de werkgeverscommissie.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wassenaar gehouden op29 maart 2018.
de griffier,
drs. G.de Schipper-Tinga
de voorzitter,
J.F.Koen
Toelichting Verordening werkgeverscommissie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op de bevoegdheid tot het nemen van personele besluiten. De bevoegdheid tot het vaststellen van rechtspositieregelingen aan de werkgeverscommissie is geregeld door de delegatiebepalingen die hierover zijn opgenomen in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wassenaar.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het wel noodzakelijk dat het college zijn bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandeling aan de griffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet de burgemeester aan de griffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen.
Artikelen 5 en 6: Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook het gegeven dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregeling vaststelt en wijzigt vormt een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.
Artikel 10 Vergoeding voorzitter
Aangezien een onafhankelijke deskundige van buiten de raad moet worden aangetrokken, is het van belang hiervoor een separate vergoeding te regelen. Bij de hoogte van de vergoeding is aansluiting gezocht bij de Verordening commissie bezwaarschriften.
Artikelen 11, 12 en 13: Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding, Intrekking oude verordening en Citeertitel