Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reimerswaal

Regeling Beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReimerswaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-04-2018Regeling Beheerscommissie Bedrijfshaven Yerseke

18-03-2018

gmb-2018-73866

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke

 

Het college van burgemeester en wethouders van Reimerswaal

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

Besluit:

1. in te stellen een "Beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke";

2. vast te stellen de "Regeling Beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke".

Definities:

In deze regeling wordt verstaan onder:

Beheercommissie: de beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke.

Bedrijfshaven: de Koningin Julianahaven en het gedeelte van de Prinses Bea-trixhaven voorzover bestemd voor het gebruik door de bedrijfsvaart;

Beheergebied: het gebied, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening waarvoor de Beheercommissie verantwoordelijk is.

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reimerswaal.

Raad: de raad van de gemeente Reimerswaal.

Havenmeester: de gemeentelijk havenmeester.

Artikel 1. Doel:

Het doel van de Beheercommissie is het zodanig beheren van de bedrijfshaven dat deze te¬gen een aanvaardbaar tarief op een veilige en verantwoorde wijze gebruikt kan worden als vaarweg en ligplaats voor bedrijfsvaartuigen door middel van het instandhouden c.q. uitbrei¬den van het voorzieningenpakket in de meest brede zin van het woord.

 

Artikel 2 Taken:

Om bovenstaande doelstelling te kunnen verwezenlijken verricht de Beheercomissie de

volgende taken:

1. het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college van burgemeester en wet¬houders ten aanzien van beleidsonderwerpen met betrekking tot de bedrijfshaven, waaronder mede begrepen kredietvoorstellen aan de gemeenteraad.

2. het adviseren aan het college van burgemeester en wethouders over het meerjaren

perspectief zoals dat blijkt uit het verloop van de egalisatiereserve vissershaven;

3. het jaarlijks adviseren aan het college van burgemeester en wethouders over de hoogte van de havengelden;

4. het signaleren van knelpunten en hiaten in het door de gemeente gevoerde beleid met betrekking tot de bedrijfshaven;

5. advisering over het opstellen en actualiseren van een meerjaren onderhouds- en beheerplan en een jaarlijks vast te stellen werkplan;

6. het zonodig aanleveren van relevante informatie ten behoeve van de opstelling van de begro¬ting, maraps en rekening;

Artikel 3 Werkgebied:

Het werkgebied van de Beheercommissie reikt tot groot-, regulier-, en klein/dagelijks onderhoud aan:

steigers, meerpalen, technische installaties e.d.;

havenkantoor;

baggerwerk;

De instandhouding van primaire zeewering valt buiten het werkgebied van de Beheercom-

missie.

 

Artikel 4 Samenstelling:

De commissie bestaat uit 4 leden, te weten 1 lid namens de vissersvereniging Yerseke, 1 lid namens de Nederlandse oestervereniging en 1 lid namens de sportvis- en rondvaartsector alsmede het lid van het college belast met havenzaken.

De leden namens de gebruikersgroepen worden aangewezen door het college op voorstel

van de betreffende gebruikersgroep. Tevens worden plaatsvervangers aangewezen.

Ter ondersteuning van de commissie heeft zij de beschikking over een ambtelijk secretaris

en een technisch medewerker, beiden afkomstig uit de afdeling Gemeentewerken, alsmede

de gemeentelijk havenmeester.

De Beheercommissie kan incidenteel uitgebreid worden met een of meer deskundigen

voorzover de beheercommissie dit wenselijk acht.

 

Artikel 5. Zittingsduur:

1. De benoeming van de in artikel 4 genoemde leden geschiedt voor de duur van maxi¬maal 4 jaar.

2. De zittingsduur is gelijk aan die van de leden van de raad.

3. Een lid van de Beheercommissie kan te allen tijde ontslag nemen.

4. Voor tussentijdse benoemingen is het bepaalde in artikel 4 van overeenkomstige toe-passing.

5. De Beheercommissie heeft het recht om:

- bij het regelmatig zonder geldige redenen verzuimen van de vergaderingen of;

- bij het regelmatig verstoren van de openbare orde tijdens vergaderingen of;

- om een andere gewichtige reden;

het college te adviseren het lidmaatschap van één der leden van de Beheercom-

missie in te trekken.

 

Artikel 6. De voorzitter:

1. Als voorzitter van de commissie treedt op het lid van het college belast met havenza-ken.

2. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de Beheercommis-sie en het doen naleven van deze regeling.

3. Tevens stelt hij/zij in samenwerking met de ambtelijk secretaris, de agenda voor de te houden vergaderingen vast.

4. De voorzitter is als eerstverantwoordelijke belast met het toezicht op en de uitvoering van besluiten.

5. Tot de taak van de voorzitter behoort het behoorlijk voorbereiden van al hetgeen in de Beheercommissie ter overweging en ter beslissing moet worden gebracht.

 

Artikel 7. De secretaris:

1. De ambtelijk secretaris is belast met de dagelijkse werkzaamheden, die uit de taak van de Beheercommissie voortvloeien.

2. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor een tijdige verzending van de agenda met bijbehorende vergaderstukken.

 

Artikel 8. Vergaderingen:

1. De beheercommissie vergadert tenminste 2 keer per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee andere leden het nodig oordelen, dit onder opgave van redenen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen 14 dagen na de datum van het strekkende verzoek.

2. De vergaderingen worden belegd door de voorzitter.

3. De vergaderingen van de Beheercommissie worden niet gehouden als blijkt dat op het aanvangstijdstip zoals vermeld op de agenda van de 4 leden er 2 of minder aan¬wezig zijn.

4. Indien een vergadering om de in lid 3 vermelde reden geen doorgang heeft kunnen vinden, kan de voorzitter zo nodig een nieuwe vergadering beleggen met een tussen¬tijd van tenminste 24 uur. Wanneer ook bij deze vergadering het vereiste quorum (overeenkomstig het derde lid) niet is opgekomen, wordt over de in de oproepings-brief vermelde zaken een besluit genomen, ongeacht het aantal leden wat is opge¬komen.

Artikel 9. Openbaarheid:

1. De vergaderingen van de Beheercommissie zijn niet openbaar.

Artikel 10. Besluitvorming.

1. De besluiten van de Beheercommissie worden bij volstrekte meerderheid van stem-men genomen.

2. Over alle zaken wordt mondeling en bij hoofdelijke oproeping gestemd echter bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbeveling van personen wordt schriftelijk ge¬stemd.

3. De voorzitter beschikt over een recht van veto.

4. Indien bij het nemen van besluiten over een zaak door geen van de leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

5. Bij het staken van stemmen, in een niet voltallige vergadering, wordt de zaak de vol¬gende keer opnieuw aan de orde gesteld. In deze en evenzo in een voltallige verga¬dering wordt bij staking van stemmen het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.

6. De leden onthouden zich van medestemmen inzake keuzen, voordrachten of aanbe¬velingen waar zij persoonlijk belang bij hebben.

 

Artikel 11. Verslaglegging.

1. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de verslaglegging van de vergaderingen.

2. De verslagen worden in de eerstvolgende vergadering van de Beheercommissie door de Beheercommissie vastgesteld

3. Na vaststelling van het verslag wordt het ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12. Slotbepalingen.

1. De Beheercommissie verstrekt het college van burgemeester en wethouders de door hen gevraagde gegevens en inlichtingen omtrent het uitvoeren van de in dit re¬glement aan de Beheercommissie opgedragen taken.

2. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt de Beheercommissie die in-formatie en gegevens die noodzakelijk zijn voor de Beheercommissie om haar ta-ken, zoals genoemd in dit reglement, naar behoren te kunnen uitvoeren.

3. Opheffing van de Beheercommissie kan slechts geschieden bij besluit van het colle-ge van burgemeester en wethouders, de Beheercommissie gehoord.

4. Aanvullingen en wijzigingen van dit reglement worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, de Beheercommissie gehoord.

Artikel 13. Naamgeving en inwerkingtreding.

1. Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling Beheercommissie Bedrijfshaven Yerseke".

2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van haar bekendmaking.

 

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de ge-

meente Reimerswaal van 18 maart 2018.

De secretaris, De burgemeester