Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Duiven

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimulering gemeente als partner Nadere Regel Stimuleringsbeleid Gemeente als partner gemeente Duiven 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDuiven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimulering gemeente als partner Nadere Regel Stimuleringsbeleid Gemeente als partner gemeente Duiven 2018
CiteertitelNadere Regel Stimuleringsbeleid Gemeente als partner gemeente Duiven 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Duiven/CVDR607440/CVDR607440_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-201801-01-2018nieuwe regeling

27-03-2018

gmb-2018-71315

034910

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimulering gemeente als partner Nadere Regel Stimuleringsbeleid Gemeente als partner gemeente Duiven 2018

Lijn 3 uit het Stimuleringsbeleid is de gemeente als partner.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Deze lijn is gericht op de stimulering van verenigingen die bijdragen aan thema’s waarin we voor elkaar zorgen. Bijvoorbeeld voor eenzamen (ouderen), mensen uit andere culturen en de ontwikkeling van kinderen met een bijzondere behoefte. We hebben een rijk verenigingsleven waar de basis al aanwezig is. Deze basis bestaat uit de kernactiviteit, de voorzieningen en het netwerk van een vereniging. Samen zorgen we ervoor dat die basis toegankelijk is voor iedereen. Zodat iedereen gebruik kan maken van de voorzieningen die verenigingen aanbieden. We zoeken naar oplossingen die dichtbij onze verenigingen en hun (kern)activiteiten staan en passen binnen de Duivense gemeenschap.

Daar waar verenigingen of stichtingen op lange termijn resultaten of producten kunnen bieden zijn zij partner. Wij kunnen schuiven in zorg en welzijn budgetten, waardoor meer geld beschikbaar komt en verenigingen en stichtingen partner worden in de uitvoering.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a.

    Organisatie: vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert die betrekking hebben op de inwoners van de gemeente Duiven of de Duivense gemeenschap.

  • b.

    Ondersteuningsaanvraag: het aanvraagformulier ondersteuning, een heldere analyse van het onderliggende thema en een meerjarenperspectief van de oplossing plus een begroting.

  • c.

    Ondersteuning: inzet van middelen en diensten vanuit de gemeente ten behoeve van de organisatie, die dienen als stimuleringsimpuls.

Artikel 2. Doelstelling

Deze nadere regel voor stimulering heeft tot doel de aanwezige basis en activiteiten van een vereniging toegankelijk te maken voor iedereen. Dit vinden we belangrijk omdat onze inwoners hierdoor de kans krijgen om bijvoorbeeld hun sociale netwerk te kunnen vergroten, langer zelfstandig thuis kunnen wonen en mee kunnen doen binnen ons verenigingsleven.

Artikel 3. Aanvragen

  • 1.

    Ondersteuning kan worden aangevraagd door een organisatie zoals beschreven in artikel 1a.

  • 2.

    De aanvrager overlegt de ondersteuningsaanvraag. Deze kan apart worden ingediend of deel uitmaken van het meerjarenplan.

  • 3.

    Een aanvraag om ondersteuning kan op ieder moment worden ingediend.

  • 4.

    Activiteiten waarvoor ondersteuning wordt aangevraagd moeten er op gericht zijn dat iedereen gebruik kan maken van de voorziening(en) die de vereniging aanbiedt.

  • 5.

    De aangevraagde ondersteuning moet in redelijke verhouding staan tot de duur, het bereik en het te verwachten effect of resultaat van de activiteit.

  • 6.

    Indien ook derden een financiële bijdrage leveren in de vorm van subsidies, sponsorbijdragen of een bijdrage in natura, wordt dit in het meerjarenplan vermeld.

  • 7.

    Er is alle ruimte om tussentijds aanpassingen op het oorspronkelijke meerjarenplan of nieuwe aanvragen in te dienen.

Artikel 4. Voorwaarden voor ondersteuning

  • 1.

    Om voor ondersteuning in aanmerking te komen moeten de activiteiten betrekking hebben op inwoners van de gemeente Duiven en/of de Duivense gemeenschap;

  • 2.

    Initiatiefnemers dragen zelf bij aan het initiatief of de activiteit. Hetzij via cofinanciering, middelen uit andere bronnen of door de inzet van vrijwillige uren.

Artikel 5. Stimulering

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks het budget voor programma 2 Maatschappij, van de programmabegroting van de gemeente Duiven vast.

  • 2.

    In dit budget is er een gelimiteerd bedrag, een subsidieplafond, waaruit de stimuleringsmaatregelen worden bekostigd. Die willen we zo goed mogelijk verdelen. Als er in een kalenderjaar meer geschikte aanvragen zijn dan er budget beschikbaar is, dan wordt het beschikbare budget voor ondersteuning verdeeld op basis van het inhoudelijke oordeel van het college (zie lid 3 en lid 4). Een aanvraag die in een kalenderjaar om deze reden niet gehonoreerd wordt, gaat niet vanzelf door naar een volgend kalenderjaar.

  • 3.

    Het college vergoedt de onkosten van de activiteit op basis van de ondersteuningsaanvraag.

  • 4.

    Het college bepaalt de hoogte van de bijdrage voor de toegevoegde waarde voor de gemeenschap, met een bedrag tot maximaal € 2.500,- op basis van de ondersteuningsaanvraag.

Artikel 6. Weigeringsgronden

Naast de weigeringsgronden uit de ASV 2018 kunnen burgemeester en wethouders een subsidie weigeren als de activiteit:

  • 1.

    Niet binnen de doelstellingen van de maatschappelijke opgaven passen;

  • 2.

    Primair tot doel heeft commerciële activiteiten te ontwikkelen;

  • 3.

    Al plaats heeft gevonden voor de aanvraag;

  • 4.

    Ondersteund kan worden met eigen middelen of diensten, dan wel de beschikbaarheid van middelen en diensten van derden;

  • 5.

    Wanneer een organisatie een vrije reserve heeft van meer dan € 50.000,-.

Artikel 7. Verantwoording

Verantwoording is van belang omdat we gezamenlijk transparant willen zijn over de inzet van publiek geld. Naast de verantwoording zoals beschreven in de ASV, gelden de volgende regels:

  • 1.

    Voortgang en vooruitblik: jaarlijks gaan organisaties en de gemeente in gesprek om de voortgang en nieuwe ontwikkelingen te bespreken. Een verslag hiervan wordt onderdeel van het meerjarenplan en kan leiden tot aanpassing van het meerjarenplan.

  • 2.

    Evaluatie: in een gezamenlijk gesprek wordt er aan de hand van een checklist teruggeblikt op de activiteiten en de vorderingen op de gemaakte afspraken.

  • 3.

    Het college is bevoegd om extra gegevens op te vragen bij het beoordelen van de verantwoording.

Artikel 8. Beslissing op de ondersteuningsaanvraag

Binnen zes weken na de indiendatum wordt een besluit tot stimulering genomen. Er volgt een beschikking waarin wederzijdse verplichtingen zijn opgenomen. Er wordt duidelijk welke ondersteuning de gemeente gaat bieden en hoe de gemeente mede mogelijk gaat maken.

Artikel 9. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen een of meerdere artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, gelet op het belang van het mogelijk maken van activiteiten die bijdragen aan de maatschappelijke opgaven.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in op 1 januari 2018.

Artikel 11. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere Regel Stimuleringsbeleid Gemeente als partner gemeente Duiven 2018

Toelichting  

Verenigingsconsulent

De verenigingsconsulent kan meedenken over hoe de basis van een vereniging nog meer toegankelijk kan worden gemaakt voor iedereen.

 

Communicatie

De gemeente Duiven kan organisaties ondersteunen op het gebied van communicatie. Bijvoorbeeld door de inzet van haar (social) media voor verenigingen. Of de organisatie van workshops communicatie om verenigingen te sterken in haar uitingen.

 

Regelruimte

De gemeente Duiven wil organisaties ondersteunen en verlichten op het gebied van vergunningen. Actief meedenken wat mogelijk allemaal geregeld moet worden en het niet alleen houden bij het verstrekken van de vergunning of beschikking. We matchen vraag en aanbod.

 

Meedenkkracht / meedoekracht

Inhoudelijk expertise op verschillende vakgebieden zoals sport, cultuur, senioren en welzijn. Hierbij kan gedacht aan informatie over trends en ontwikkelingen of lokale, regionale en landelijke cijfers. We ondersteunen als gemeente door workshops te geven over het meerjarenplan en waaruit het plan kan bestaan.

 

Subsidie

Benodigd bedrag voor ondersteuning op de vijf ontwikkellijnen.

 

Accommodatie

Ondersteuning voor een betere benutting van de huidige accommodaties, de inzet van pop-up locaties voor initiatieven van organisaties of het meedenken en faciliteren bij nieuwe mogelijkheden.

 

Inzet netwerk gemeente

De inzet van contacten en de diverse professionele organisaties voor het versterken van de organisatie.

 

Voorbeelden die passen binnen de 5 lijnen van het Stimuleringsbeleid

  • Samenwerking tussen lokale verenigingen om de leefbaarheid in het dorp te vergroten en elkaar te ondersteunen.

  • Investeren in de accommodatie om nieuwe functionaliteiten/mogelijkheden toe te voegen.

  • Onderwijs maakt overdag gebruik van de sportvelden.

  • Samen met het onderwijs komt een muziekvereniging met een naschools aanbod.

  • Taalles/zangles voor mensen uit andere culturen bij een muziekvereniging.

  • Sportvereniging komt met activiteiten voor (eenzame) ouderen om in beweging te blijven.

  • uitbesteden van ledenadministratie en secretariaat om vrijwilligers te ontlasten.

  • Onderzoek doen naar wat (jeugd-)leden echt willen. Zonder leden geen vereniging dus wat willen leden eigenlijk?

  • Een open club, een ontmoetingsplaats, waar ook niet-leden of niet-sporters komen om onderdeel te worden van de club.

  • Seniorenverenigingen die samenwerken om meer ouderen naar de activiteiten te krijgen (samenwerking in mobiliteit).

  • Gezamenlijke huisvesting van verenigingen wanneer een accommodatie niet meer voorziet in de behoefte van een vereniging (bijvoorbeeld bij inefficiënt gebruik).

  • Door het aangaan van een samenwerkingsverband tussen sportverenigingen binnen een dorpskern, is het mogelijk om sportaanbod te organiseren dat aansluit op de wensen en de behoefte van de inwoners. Eerste stap: behoeftepeiling.

  • Een sportvereniging die sport aanbiedt voor rolstoelgebruikers.

  • Trainer die is opgeleid om kinderen met autisme mee te laten doen in een vereniging.

  • Om kosten te besparen bij het onderhoud van een accommodatie lokale hoveniers de perken laten adopteren.

  • Dagbesteding bij verenigingen door mensen die helpen met schoonmaak of onderhoud van de accommodatie.

  • Crowdfunding bij clubs om extra inkomsten te genereren.