Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Duiven

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimuleren van ontwikkelgericht ondersteunen Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ontwikkelgericht Ondersteunen gemeente Duiven 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDuiven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimuleren van ontwikkelgericht ondersteunen Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ontwikkelgericht Ondersteunen gemeente Duiven 2018
CiteertitelNadere Regel Stimuleringsbeleid Ontwikkelgericht Ondersteunen gemeente Duiven 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Duiven/CVDR607440/CVDR607440_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-201801-01-2018nieuwe regeling

27-03-2018

gmb-2018-71290

034910

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimuleren van ontwikkelgericht ondersteunen Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ontwikkelgericht Ondersteunen gemeente Duiven 2018

Lijn 1 uit het Stimuleringsbeleid is het ontwikkelgericht ondersteunen.

 

Veel verenigingen geven aan dat zij voor grote uitdagingen staan. Zoals het aantrekken van meer leden en vrijwilligers, het genereren van meer inkomsten of het versterken van de bestuurskracht. Om toe te groeien naar een toekomstbestendig verenigingsleven gaan we met deze subsidierelaties in gesprek. In een meerjarenplan met een tijdsperiode van 4 jaar wordt helder wat nodig is voor een goed toekomstperspectief en welke vorm van ondersteuning nodig is. Een voorbeeld van ondersteuning is het tijdelijk beschikbaar stellen van een accommodatie of de hulp van een consulent. Deze consulent kan helpen bij het opstellen van en adviseren over de begroting. Het doel is dat verenigingen niet meer afhankelijk hoeven zijn van een gemeentelijke stimuleringssubsidie. Activiteiten binnen deze lijn moeten aanwijsbaar bijdragen aan de structurele verbetering van de vereniging.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a.

    Organisatie: vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert die betrekking hebben op de inwoners van de gemeente Duiven of de Duivense gemeenschap.

  • b.

    Ondersteuningsaanvraag: het aanvraagformulier ondersteuning, meerjarenplan, meerjarige begroting en balans van de organisatie van de afgelopen 3 jaar.

  • c.

    Meerjarenplan: plan van de vereniging of stichting met het beleid en visie voor de komende jaren en hoe er wordt gewerkt aan de toekomstbestendigheid en wat daarvoor nodig is.

  • d.

    Toekomstbestendigheid: de mate waarin verenigingen en stichtingen zelfstandig het voortbestaan van hun organisatie kunnen verzorgen.

  • e.

    Ondersteuning: inzet van middelen en diensten vanuit de gemeente ten behoeve van de organisatie, die dienen als stimuleringsimpuls.

Artikel 2. Doelstelling

Deze nadere regel voor ondersteuning heeft tot doel om samen te werken aan een blijvend toekomstbestendig verenigingsleven binnen de gemeente Duiven. Dit vinden we belangrijk omdat we ons rijke verenigingsleven gezond willen houden. Toegroeien naar toekomstbestendigheid is een noodzakelijke ontwikkeling om het voortbestaan en de kwaliteit van de vereniging te waarborgen en ambities op de lange termijn te realiseren.

Artikel 3. Aanvragen

  • 1.

    Ondersteuning kan worden aangevraagd door een organisatie zoals beschreven in artikel 1a.

  • 2.

    De aanvrager overlegt bij de aanvraag de ondersteuningsaanvraag (zie toelichting voor mogelijke ondersteuningsvormen).

  • 3.

    Een aanvraag om ondersteuning wordt ingediend uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 4.

    Activiteiten waarvoor ondersteuning wordt aangevraagd moeten gericht zijn op het bijdragen aan de toekomstbestendigheid van de organisatie. Gericht op de uitdagingen die het voortbestaan van de organisatie bedreigen.

  • 5.

    De aangevraagde ondersteuning moet in redelijke verhouding staan tot de duur, het bereik en het te verwachten effect of resultaat van de activiteit.

  • 6.

    In het meerjarenplan dienen de volgende vragen beantwoord te worden (zie toelichting):

    • a.

      Waar staat uw organisatie op dit moment?

    • b.

      Waar wilt u dat uw organisatie over vier jaar staat?

    • c.

      Wat bent u van plan om te gaan doen om daar te komen?

    • d.

      Wat heeft u hiervoor nodig?

      Ook wordt duidelijk hoe de activiteit(en) wordt gefinancierd en hoe de voortgang in de toekomst wordt gewaarborgd.

  • 7.

    Indien ook derden een financiële bijdrage leveren in de vorm van subsidies, sponsorbijdragen of een bijdrage in natura, wordt dit in de ondersteuningsaanvraag vermeld.

  • 8.

    Er is alle ruimte om tussentijds aanpassingen op het oorspronkelijke meerjarenplan of nieuwe aanvragen in te dienen.

Artikel 4. Voorwaarden voor ondersteuning

  • 1.

    Om voor ondersteuning in aanmerking te komen moeten de activiteiten:

    • a.

      Betrekking hebben op inwoners van de gemeente Duiven of de Duivense gemeenschap;

    • b.

      Gericht zijn op de eigen organisatie en haar toekomstbestendigheid.

  • 2.

    Initiatiefnemers dragen zelf bij aan het initiatief of de activiteit. Hetzij via cofinanciering, middelen uit andere bronnen of door de inzet van vrijwillige uren.

Artikel 5. Stimulering

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks het budget voor programma 2 Maatschappij, van de programmabegroting van de gemeente Duiven vast.

  • 2.

    In dit budget is er een gelimiteerd bedrag, een subsidieplafond, waaruit de stimuleringsmaatregelen worden bekostigd. Die willen we zo goed mogelijk verdelen. Als er in een kalenderjaar meer geschikte aanvragen zijn dan er budget beschikbaar is, dan wordt het beschikbare budget voor ondersteuning verdeeld op basis van het inhoudelijke oordeel van het college (zie lid 3). Een aanvraag die in een kalenderjaar om deze reden niet gehonoreerd wordt, gaat niet vanzelf door naar een volgend kalenderjaar.

  • 3.

    Het college bepaalt de hoogte, de inzet en de intensiteit van de gemeentelijke bijdrage, die past bij de meerwaarde van de activiteit en de problematiek en de omvang van de vereniging.

Artikel 6. Weigeringsgronden

Naast de weigeringsgronden uit de ASV 2018 kunnen burgemeester en wethouders een subsidie weigeren als de activiteit:

  • 1.

    Niet binnen de doelstellingen van het ontwikkelgericht ondersteunen past.

  • 2.

    Primair tot doel heeft commerciële activiteiten te ontwikkelen.

  • 3.

    Al plaats heeft gevonden voor de aanvraag.

  • 4.

    Ondersteund kan worden met eigen middelen of diensten, dan wel de beschikbaarheid van middelen en diensten van derden.

  • 5.

    Wanneer een organisatie een vrije reserve heeft van meer dan € 50.000,-.

Artikel 7. Verantwoording

Verantwoording is van belang omdat we gezamenlijk transparant willen zijn over de inzet van publiek geld. Naast de verantwoording zoals beschreven in de ASV, gelden de volgende regels:

  • 1.

    Voortgang en vooruitblik: jaarlijks gaan organisaties en de gemeente in gesprek om de voortgang en nieuwe ontwikkelingen te bespreken. Een verslag hiervan wordt onderdeel van het meerjarenplan en kan leiden tot aanpassing van het meerjarenplan.

  • 2.

    Evaluatie: in een gezamenlijk gesprek wordt er aan de hand van een checklist teruggeblikt op de activiteiten en de vorderingen op de gemaakte afspraken.

  • 3.

    Het college is bevoegd om extra gegevens op te vragen bij het beoordelen van de verantwoording.

Artikel 8. Beslissing op de ondersteuningsaanvraag

Binnen zes weken na de uiterste indiendatum van 1 oktober van het kalenderjaar wordt een besluit tot stimulering genomen. Er volgt een beschikking waarin wederzijdse verplichtingen zijn opgenomen. Er wordt duidelijk welke ondersteuning de gemeente gaat bieden en hoe de gemeente mede mogelijk gaat maken.

Artikel 9. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen een of meerdere artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, gelet op het belang van het mogelijk maken van een toekomstbestendig verenigingsleven.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in op 1 januari 2018.

Artikel 11. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ontwikkelgericht Ondersteunen gemeente Duiven 2018

Toelichting:  

Onderdelen van het meerjarenplan zijn:

Waar staat uw organisatie op dit moment?

Denk hierbij aan wat uw plek is als vereniging in de samenleving, de opbouw van uw vereniging, uw financiële situatie (uw begroting of jaarrekening), uw ledenaantallen, uw accommodatie en uw vrijwilligers.

Waar wilt u dat uw organisatie over vier jaar staat?

Hierbij kunnen dezelfde onderwerpen aan bod komen als bij de eerste vraag, maar hierbij kunt u aangeven over hoe u zou willen dat uw organisatie zich in de toekomst ontwikkelt. Wilt u groeien als vereniging of juist inkrimpen? Wilt u de huidige activiteit(en) doorzetten of juist verbreden? Wat zijn de uitdagingen en welke kansen wilt u pakken voor ontwikkeling? Of heeft u nog andere ambities?

Wat bent u van plan om te gaan doen om daar te komen?

Geef hierbij concreet aan hoe u die plannen wilt waarmaken. U wilt bijvoorbeeld meer leden aantrekken: geef dan concreet aan hoe u dit wilt aanpakken.

Wat heeft u hiervoor nodig?

Wat kunt en gaat u zelf doen? Heeft u iets nodig van andere partners? En welke ondersteuning van de gemeente heeft u nodig? Uiteraard kunnen wij met u meedenken, een verenigingsconsulent voor u inschakelen, u helpen in het vinden van de juiste partners om mee samen te werken, financieel ondersteunen, etc. Trekt u liever met een partner op om te komen tot dit plan? Of kunt u gebruik maken van een format van uw bond? Dan kan dat uiteraard! Op www.duiven.nl staan ook plannen van verenigingen elders die u als voorbeeld kunt gebruiken.

 

Ondersteuningsmogelijkheden

De volgende toelichting is geen blauwdruk, maar geeft richting in de mogelijkheden die de gemeente Duiven u kan bieden.

Verenigingsconsulent

Een onafhankelijke verenigingsconsulent die kijkt waar kansen liggen om de organisatie te versterken. Zoals hoe de begroting gezonder gemaakt kan worden. Deze consulent kijkt waar ruimte zit voor het opwaarderen van de begroting en welke risico’s de financiële gezondheid van een vereniging bedreigen. Door bijvoorbeeld mee te kijken naar het schrijven van een meerjarenplan, naar tarieven van de accommodatie, contributiehoogte en de kosten van horeca. Of helpt bij het werven van vrijwilligers, sponsoren en nieuwe leden. De verenigingsconsulent kan ondersteunen op de gebieden van:

  • Bestuur en beleid

  • Vrijwilligersmanagement

  • Financiële huishouding

  • Ledenwerving en behoud

  • Maatschappelijke inzet

  • Sponsoring

  • Exploitatie kantine

  • Beheer accommodatie

  • Organisatie evenementen

    

Communicatie

De gemeente Duiven kan organisaties ondersteunen op het gebied van communicatie. Bijvoorbeeld door de inzet van haar (social) media voor verenigingen. Of de organisatie van workshops communicatie om verenigingen te sterken in haar uitingen.

 

Regelruimte

De gemeente Duiven wil organisaties ondersteunen en verlichten op het gebied van vergunningen. Actief meedenken wat mogelijk allemaal geregeld moet worden en het niet alleen houden bij het verstrekken van de vergunning of beschikking. We matchen vraag en aanbod.

 

Meedenkkracht / meedoekracht

Inhoudelijk expertise op verschillende vakgebieden zoals sport, cultuur, senioren en welzijn. Hierbij kan gedacht aan informatie over trends en ontwikkelingen of lokale, regionale en landelijke cijfers. We ondersteunen als gemeente door workshops te geven over het meerjarenplan en waaruit het plan kan bestaan.

 

Subsidie

Benodigd bedrag voor ondersteuning op de vijf ontwikkellijnen.

 

Accommodatie

Ondersteuning voor een betere benutting van de huidige accommodaties, de inzet van pop-up locaties voor initiatieven van organisaties of het meedenken en faciliteren bij nieuwe mogelijkheden.

 

Inzet netwerk gemeente

De inzet van contacten en de diverse professionele organisaties voor het versterken van de organisatie.

 

Voorbeelden die passen binnen de 5 lijnen van het Stimuleringsbeleid

  • Samenwerking tussen lokale verenigingen om de leefbaarheid in het dorp te vergroten en elkaar te ondersteunen.

  • Investeren in de accommodatie om nieuwe functionaliteiten/mogelijkheden toe te voegen.

  • Onderwijs maakt overdag gebruik van de sportvelden.

  • Samen met het onderwijs komt een muziekvereniging met een naschools aanbod.

  • Taalles/zangles voor mensen uit andere culturen bij een muziekvereniging.

  • Sportvereniging komt met activiteiten voor (eenzame) ouderen om in beweging te blijven.

  • uitbesteden van ledenadministratie en secretariaat om vrijwilligers te ontlasten.

  • Onderzoek doen naar wat (jeugd-)leden echt willen. Zonder leden geen vereniging dus wat willen leden eigenlijk?

  • Een open club, een ontmoetingsplaats, waar ook niet-leden of niet-sporters komen om onderdeel te worden van de club.

  • Seniorenverenigingen die samenwerken om meer ouderen naar de activiteiten te krijgen (samenwerking in mobiliteit).

  • Gezamenlijke huisvesting van verenigingen wanneer een accommodatie niet meer voorziet in de behoefte van een vereniging (bijvoorbeeld bij inefficiënt gebruik).

  • Door het aangaan van een samenwerkingsverband tussen sportverenigingen binnen een dorpskern, is het mogelijk om sportaanbod te organiseren dat aansluit op de wensen en de behoefte van de inwoners. Eerste stap: behoeftepeiling.

  • Een sportvereniging die sport aanbiedt voor rolstoelgebruikers.

  • Trainer die is opgeleid om kinderen met autisme mee te laten doen in een vereniging.

  • Om kosten te besparen bij het onderhoud van een accommodatie lokale hoveniers de perken laten adopteren.

  • Dagbesteding bij verenigingen door mensen die helpen met schoonmaak of onderhoud van de accommodatie.

  • Crowdfunding bij clubs om extra inkomsten te genereren.