Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Castricum

Reglement platform sport Castricum

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCastricum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement platform sport Castricum
CiteertitelReglement platform sport Castricum
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-04-201801-01-2017Nieuwe regeling

13-12-2016

gmb-2018-70949

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement platform sport Castricum

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het reglement platform sport Castricum

Artikel 1 Missie

Het platform heeft tot doel de sport in de gemeente Castricum te bevorderen.

Artikel 2 Taken

Het platform sport heeft tot taak:

  • a.

    het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over de hoofdlijnen van het sportbeleid.

  • b.

    het bevorderen van de goede samenwerking tussen:

    • het gemeentebestuur en de aanbieders van sport in de meest brede zin van het woord;

    • aanbieders van sport onderling;

  • c.

    knelpunten, trends, ontwikkelingen in het veld signaleren en vertalen in voorstellen aan het college.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    leder lid van het platform sport moet affiniteit hebben met sportbeoefening in Castricum en aan de beleidsontwikkeling een bijdrage kunnen leveren.

  • 2.

    Leden van het platform sport nemen een onafhankelijke positie in en vertegenwoordigen geen sportinstanties.

  • 3.

    Het platform sport benoemt uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    Het maximaal aantal leden van het platform sport is 9 leden.

  • 5.

    Het platform sport geeft als geheel inhoud aan minimaal de volgende hoofdbeleidslijnen:

    • Sportstimulering;

    • Accommodatiezaken;

    • Tarieven;

    • Verenigingsondersteuning/vrijwilligersbeleid;

    • Sportprofilering (topsport en sport en citymarketing).

  • 6.

    Het platform sport stelt op basis van de vereiste competenties de bemensing van de mogelijke werkgroepen vast.

  • 7.

    Bij vervanging van leden dient een open sollicitatieprocedure te worden gevolgd. Een oproep tot sollicitatie kan middels een oproep op de gemeentepagina van het plaatselijk weekblad.

  • 8.

    Een sollicitatiegesprek wordt gevoerd door de aanwezige leden van het platform sport.

Artikel 4 Benoeming

  • 1.

    De voorzitter en de leden van het platform sport worden door het college benoemd.

  • 2.

    De leden van het platform sport worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 3.

    De zittingsperiode kan stilzwijgend worden verlengd met maximaal 4 jaar.

  • 4.

    Het lidmaatschap van het platform sport kan door een lid te allen tijde worden beëindigd. De mededeling daarvan wordt schriftelijk aan het college gedaan. De aftredende voorzitter en/of het aftredende lid blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5 Ondersteuning

  • 1.

    Het college wijst een of meerdere ambtenaren als accounthouder toe, aan het platform sport. De accounthouder(s) maakt/maken geen deel uit van het platform sport, maar is/zijn aanspreekpunt vanuit de gemeente en is verantwoordelijk voor de informatie uitwisseling.

  • 2.

    De kosten van het platform sport worden jaarlijks opgenomen in de Gemeentebegroting. Onder kosten wordt verstaan:

    • a.

      de voorzieningen ten behoeve van het functioneren van het platform sport (onkosten vergoeding van €25,-- per lid per zitting);

    • b.

      kosten voor deskundigheidsbevordering en aanschaf van documentatiemateriaal.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    Het platform sport vergadert ongeveer 4 keer per jaar. De agenda van de vergaderingen wordt door de voorzitter, behoudens in spoedgevallen, ten minste 8 dagen voor deze vergadering ter kennis van de leden gebracht. De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter. Wanneer tenminste twee leden dit wensen zal de agenda geheel of op punten worden aangepast.

  • 2.

    Vergaderingen van het platform sport worden verder gehouden zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde deel van het aantal leden dit nodig oordeelt.

  • 3.

    Vergaderingen van het platform sport vinden geen doorgang indien niet meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    Indien een vergadering krachtens het bepaalde onder lid 3 geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. In deze vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden maar alleen over onderwerpen die in de oproep tot de vergadering duidelijk zijn vermeld. Tussen de eerste en de tweede vergadering als hier bedoeld moet een tijdvak van tenminste veertien dagen liggen.

  • 5.

    Het platform sport is verantwoordelijk voor helder gedefinieerde opdrachten naar de (mogelijke) werkgroepen (duidelijkheid over de kaders, bevoegdheden en tijdpad).

  • 6.

    Adviezen worden bij meerderheid van stemmen gegeven. Bij staking van de stemmen beslist de voorzitter. Van het standpunt van de minderheid wordt, indien dat wordt verzocht, kennisgegeven.

  • 7.

    De adviezen van het platform sport worden schriftelijk richting het college uitgebracht.

  • 8.

    Bij een aanvraag om advies door het college wordt een termijn van ten minste twee weken in acht genomen, tenzij in overleg met de voorzitter/secretaris van het platform sport met een kortere termijn kan worden volstaan.

  • 9.

    Het college moet binnen twaalf weken aangeven wat zij met dit advies doet.

  • 10.

    Jaarlijks wordt er een thema-avond georganiseerd met de sportverenigingen. Tijdens deze avond worden zo mogelijk de behaalde resultaten gepresenteerd en worden nieuwe opdrachten en doelen benoemd.

Artikel 7 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van het platform sport en van de (mogelijke) werkgroepen zijn openbaar.

  • 2.

    De thema-avonden genoemd in artikel 6, tiende lid, van dit reglement zijn ook openbaar.

Artikel 8 Verantwoording

  • 1.

    Van de vergaderingen van het platform sport wordt een besluitenlijst en een actiepuntenlijst gemaakt.

  • 2.

    Minimaal twee maal per jaar vindt overleg plaats tussen de wethouder sport en het platform sport.

  • 3.

    Jaarlijks (binnen drie maanden van het nieuwe jaar) schrijft het platform sport een evaluatie van zijn werkzaamheden en richt deze aan het college.

Artikel 9 Slotbepalingen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het college.

Artikel 10
  • 1.

    Het reglement platform sport, vastgesteld op 25 februari 2003, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2017.

     

Vastgesteld in de vergadering van 13 december 2016.

de secretaris,

G.A.Suanet QC

de burgemeester,

drs. A.Mans