Organisatie | Roerdalen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende nadere regels omtrent subsidie economie Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018 |
Citeertitel | Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidie economie |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2018 | 10-04-2021 | Nieuwe regeling | 06-03-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen, hierna te noemen ‘het college’;
artikel 4, lid 2 van de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2015 waarin aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid is verleend tot het stellen van nadere regels waarin de te subsidiëren activiteiten, de criteria, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 4;
het college van burgemeester en wethouders van mening is dat het gewenst is nadere regels vast te stellen voor het verstrekken van subsidies in het kader van het Ruimtelijke domein, Programma 4 Economie, natuur & landschap, toerisme en cultuur zoals vastgelegd in de Programmabegroting 2017-2020;
vast te stellen de Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018.
Deze regeling heeft tot doel het ondersteunen van activiteiten die bijdragen aan het versterken van de lokale economie en het bevorderen van de lokale werkgelegenheid.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten kunnen voor een subsidie in aanmerking komen als zij:
• een opgave van de verantwoordelijke organisatoren;
• een beschrijving van de beoogde doelen en te bereiken resultaten;
• een beschrijving van de uit te voeren activiteiten;
• een opgave van de dag waarop of de periode waarin de activiteiten plaatsvinden;
• een opgave van de locatie waar de activiteiten worden uitgevoerd;
• een opgave van organisaties en instanties waarmee wordt samengewerkt;
• een begroting van uitvoeringskosten en inkomsten waaruit blijkt dat het initiatief een deel van de kosten zelf dekt.
De subsidie wordt verleend op basis van een door of namens het college goedgekeurd activiteiten- of projectplan.
Artikel 9 Bijzondere verplichting
Een subsidieontvanger vermeldt in alle projectuitingen dat de activiteit waarvoor de subsidie is verleend mede mogelijk is gemaakt met financiële ondersteuning door de gemeente Roerdalen en neemt in alle projectuitingen het logo van de gemeente Roerdalen en/of het Klein Geluk-logo van de gemeente Roerdalen op.
Artikel 10 Verantwoording en vaststelling subsidies
Verantwoording en vaststelling van subsidies die in het kader van deze regeling worden verstrekt vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 15 t/m 18 van de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2015.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,
6 maart 2018.
De secretaris,
J.J.W.M. L’Ortije
De burgemeester,
mr. M.D. de Boer-Beerta
Toelichting behorend bij de Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018
In dit artikel staat de spin off die we met het subsidiëren van activiteiten binnen deze regeling willen bereiken. Het gaat erom dat activiteiten bijdragen aan het versterken van de lokale economie. Dat kunnen economische activiteiten ’in enge zin’ zijn, maar ook activiteiten op het gebied van toerisme en cultuur. Activiteiten zonder economische spin off kunnen dus niet voor een subsidie in het kader van deze regeling in aanmerking komen.
Dit artikel bepaalt dat er alleen eenmalige subsidies kunnen worden verleend en dus geen subsidies op jaarbasis. Eenmalige subsidies zijn subsidies die worden verleend voor eenmalige c.q. projectactiviteiten.
In het kader van deze regeling kunnen zowel rechtspersonen als natuurlijke personen een subsidie aanvragen. Rechtspersonen van buiten de gemeente Roerdalen kunnen als partner in een project mede-aanvrager zijn van een subsidie. Voor natuurlijke personen geldt het ingezetenencriterium.
In dit artikel zijn de criteria geformuleerd waaraan activiteiten moeten voldoen. Subsidie kan een belangrijk instrument zijn om ontwikkeling, vernieuwing en samenwerking aan te zwengelen.
Subsidies kunnen gedurende het hele kalenderjaar worden aangevraagd. Dat is in lijn met andere Nadere regels die we hanteren in het huidige subsidiestelsel.
Hier is geregeld dat meerdere partijen samen een aanvraag kunnen indienen. Als meerdere partijen een aanvraag indienen, dan dient één van de aanvragers als hoofdaanvrager of penvoerder op te treden. Om de vrijblijvendheid tegen te gaan en commitment op de aanvraag te krijgen moet de aanvraag door alle partijen worden ondertekend.
In dit lid staat de termijn waarbinnen op een aanvraag moet worden beslist. De beslistermijn wijkt af van de Awb- en Asv-termijn van 13 weken. Als we een termijn van 13 weken zouden hanteren dan valt de uiterste termijn samen met de dag van uitvoering van de activiteit (aanvraag immers in te dienen uiterlijk 13 weken voor de activiteit). Het college moet binnen 6 weken beslissen, met een verlengingsoptie van 4 weken.
De aanvrager heeft dus altijd uiterlijk 3 weken voor de datum van de activiteit zekerheid over de subsidie. De aanvraagtermijn van 13 weken geeft ook voldoende ruimte aan de aanvrager voor het aanvragen van bijvoorbeeld een evenementenvergunning in MER-verband.
We beperken de mogelijkheid op herkansing. Met deze bepaling wordt voorkomen dat er een projectencarrousel ontstaat waarin aanvragen worden ‘rondgepompt’.
Hier staan de vereisten waaraan de aanvraag moet voldoen.
In dit artikel staat welke kosten voor subsidie in aanmerking kunnen komen.
In het eerste lid krijgt het college een ruime afwegings- en beslissingsbevoegdheid. Dat is in lijn met de Asv. Er is bewust voor gekozen om geen normering op te nemen voor de verhouding van bijvoorbeeld de eigen bijdrage of inzet van eigen uren van de aanvrager in verhouding tot de gevraagde subsidie. Dat is gedaan om twee redenen. Op de eerste plaats beperkt een dergelijke normering de vrije beslisruimte van het college om maatwerkbesluiten te nemen. Op de tweede plaats is de controle op dergelijke normering moeilijk sluitend te maken en leidt het tot extra administratieve lasten bij de aanvrager.
Een aanvrager kan uiteraard wel al starten met de voorbereidende werkzaamheden voordat het college heeft besloten op de aanvraag, maar de aanvrager doet dat dan geheel op eigen risico.
In dit artikel staat de basis waarop subsidie wordt verleend en het maximum bedrag van de subsidie.
Dit artikel regelt de wijze van verdeling van het beschikbare subsidiebedrag. Aanvragen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst tot aan het subsidieplafond. Dat is het principe ’wie eerst komt, die het eerst maalt’.
In dit artikel zijn twee bijzondere verplichtingen opgenomen waaraan een subsidieontvanger moet voldoen. Zij gelden naast de algemene verplichtingen die zijn opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Roerdalen 2015 (Hoofdstuk 6).
Dit artikel regelt de manier waarop de subsidieontvanger verantwoording moet afleggen over de ontvangen subsidie. Het regiem van verantwoording zoals geformuleerd in de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2015 is van toepassing op subsidies die zijn verleend in het kader van deze regeling.
In het eerste lid krijgt het college de bevoegdheid om van deze regeling af te wijken als termijnbepalingen gaan knellen. In het tweede lid krijgt het college de bevoegdheid om op inhoudelijke gronden af te wijken.
In dit artikel is geregeld dat ‘oude’ aanvragen worden afgehandeld volgens deze regeling. Dat schept uniformiteit en is vooral van belang voor het verantwoorden van verleende subsidies. In het tweede lid is geregeld dat verantwoording plaats vindt overeenkomstig het verantwoordingsregiem van de Asv.