Organisatie | Drechterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018 |
Citeertitel | Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2018 | Nieuwe regeling | 23-03-2018 |
Wettelijk kader en voorschriften
Artikel 35, lid 1 Drank en Horecawet (verder DHW) geeft aan de burgemeester ten aanzien van het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank de bevoegdheid om op aanvraag ontheffing te verlenen van het in artikel 3 DHW voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod. Ontheffing kan worden verleend voor een in de beschikking aangegeven bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen. Verstrekking van alcoholhoudende drank mag alleen geschieden onder de onmiddellijke leiding van een persoon die:
In artikel 35 van de DHW is de verplichting, dat een persoon tevens over voldoende inzicht en kennis met betrekking tot sociale hygiëne dient te beschikken, vervallen. Echter, in het kader van het verantwoord verstrekken van alcohol, wordt het noodzakelijk geacht dat personen onder wiens onmiddellijke leiding alcohol wordt verstrekt (hierna: leidinggevenden), ook bij evenementen beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne.1
Wanneer er bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard één uitgiftepunt van zwakalcohol-houdende drank is, dan dienen er minimaal twee leidinggevenden aanwezig te zijn. Indien er bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard sprake is van meerdere uitgiftepunten, dan dient er per uitgiftepunt minimaal één leidinggevenden aanwezig te zijn.
De ontheffing, als bedoeld in artikel 35 DHW, heeft uitsluitend betrekking op het bedrijfsmatig of tegen betaling (zowel direct als indirect) verstrekken van zwakalcoholhoudende drank, buiten een horeca-inrichting, waarbij de bijeenkomst openbaar toegankelijk is.
Afbakening begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’
De burgemeester heeft, als het gaat om het verlenen van ontheffingen, een grote beleidsvrijheid en dat is ook noodzakelijk, omdat de DWH geen definitie geeft van het begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’.
In de toelichting op de DHW is een bijzondere gelegenheid omschreven als; een kermis, braderie, muziek- en/of sportfeest, jaarmarkt en andere manifestaties die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het gaat dus om incidentele gevallen. Let wel, dit is een toelichting en géén definitie. De burgemeester maakt per geval een afweging wat onder ‘bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard’ dient te worden verstaan.
Wat de DHW wel heeft bepaald, is dat ‘tijdelijk’ nooit langer mag duren dan twaalf aaneengesloten dagen. Het is mogelijk dat de ontheffing afgegeven wordt ter gelegenheid van een evenement of activiteit die langer duurt dan twaalf dagen, maar toch mag de ontheffing dan maar een periode van twaalf dagen betreffen. De ontheffing mag niet opgesplitst worden in afzonderlijke perioden. Daarnaast is het ook niet mogelijk om meerdere ontheffingen te verlenen voor één evenement of activiteit.
Voor het aanvragen van een ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank dienen de volgende stukken ingediend te worden:
een goed leesbare kopie van een geldig identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort) van de aanvrager én de leidinggevenden (een kopie van een rijbewijs volstaat niet)2;
een krachtens de DHW erkend bewijsstuk waaruit blijkt dat de leididnggevenden, beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne;3;
Een ontheffing kan door iedereen worden aangevraagd. Daarbij geldt wel dat de verstrekking van zwakalcoholhoudende drank dient te geschieden onder de onmiddellijke leiding van minimaal twee personen die voldoen aan de eisen gesteld in artikel 35 DHW (zie hierboven).
Aanvragen dienen uiterlijk 8 weken voor de datum van de bijzondere gelegenheid van tijdelijk aard te zijn ontvangen door de burgemeester.
BEPERKINGEN EN/OF VOORSCHIRFTEN
Artikel 35, lid 2 DHW geeft de burgemeester de mogelijkheid beperkingen en/of voorschriften te verbinden aan de te verlenen ontheffing. Deze hebben betrekking op sociaalhygiënische aspecten, economische aspecten en openbare orde- en veiligheidsaspecten.
De DHW kent een sociaalhygiënisch motief; dit motief wordt dan ook als toetsingskader gebruikt bij aanvragen ter verkrijging van een ontheffing. In de aanvraag dient daarom aangegeven worden onder wiens onmiddellijke leiding de drankverstrekking plaatsvindt.
Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik worden aan de ontheffing onder andere de volgende voorschriften verbonden:
Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik kan aan de ontheffing tevens het volgende voorschrift worden verbonden:
indien bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard een aanzienlijk aantal, maar niet hoofdzakelijk of uitsluitend, personen wordt verwacht die de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is tijdens deze gelegenheid een herkenbaarheidssysteem ten aanzien van leeftijd verplicht (bijvoorbeeld polsbandjes). Een herkenningsteken wordt niet eerder verstrekt dan dat aan de hand van een geldig identiteitsbewijs de leeftijd van betrokkene is vastgesteld. De verantwoordelijkheid voor de naleving hiervan ligt bij de ontheffinghouder.
Bij economische aspecten gaat het om de vraag in hoeverre het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank ondersteunend is aan de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard die aan de aanvraag ten grondslag ligt. Uit de aanvraag zal moeten blijken dat de verstrekking van alcoholhoudende drank een relatie heeft met de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard.
Openbare orde- en veiligheidsaspecten
Bij openbare ordeaspecten gaat het om het feit dat het tappen van alcohol op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Artikel 21 DHW verbiedt het om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit tot verstoring van de openbare orde en/of veiligheid zal leiden.
Ter voorkoming van openbare ordeproblemen worden aan de ontheffing onder andere de volgende voorschriften verbonden:
De burgemeester is te allen tijde bevoegd om per bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard te bekijken of er aanvullende voorschriften aan de ontheffing dienen te worden verbonden.
In alle gevallen waarin de 'Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’ niet voorziet, beslist het bevoegde bestuursorgaan. Het bevoegde orgaan kan de beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan in een individueel geval leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag ter verkrijging van een ontheffing is ingediend waarop nog niet is beslist, worden deze beleidsregels op die aanvraag toegepast.
De beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’.
De ’Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’ treden in werking op de dag na bekendmaking.
Met de vaststelling van deze beleidsregels, wordt de ‘Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet’, zoals vastgesteld op 21 december 2009, ingetrokken.
Iedereen die is bijgeschreven in het Register Sociale Hygiëne (hierna: Register) ontvangt de Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (hierna: Verklaring). Het Register is een landelijk openbaar, digitaal register waarin iedereen die voldoet aan de eisen van Sociale Hygiëne is bijgeschreven. De Verklaring is het bewijs dat iemand is bijgeschreven in het Register. Deze Verklaring kan alleen worden afgegeven door de Landelijke Examencommissie SVH (hierna: LEC-SVH).