Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol cameratoezicht 2018-2022 |
Citeertitel | Protocol cameratoezicht 2018-2022 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-03-2018 | Nieuwe regeling | 28-03-2018 | 123010 |
Cameratoezicht is inmiddels niet meer weg te denken uit de Roosendaalse binnenstad. Het extra paar ogen tijdens de horecadiensten wordt door zowel de hulpverleners op straat als de horecaondernemers gewaardeerd. Dit blijkt uit onder andere het evaluatierapport “Cameratoezicht?” (sep 2017, M. Quirijnen). Uit deze procesevaluatie komt een aantal verbeterpunten naar voren die opgenomen zijn in dit protocol. Aanbevelingen hebben betrekking op onder andere de organisatie van het cameratoezicht en de inzet daarvan.
Met de resultaten van de procesevaluatie en met inachtneming van de verbeterpunten heeft de burgemeester van Roosendaal op 28 maart 2018 het besluit genomen het cameratoezicht met ingang van 1 april 2018 voort te zetten en dat jaarlijks stilzwijgend te verlengen tot 1-4-2022 naar gelang de noodzaak voor cameratoezicht aanwezig blijft.
Cameratoezicht op grond 151c Gemeentewet heeft als doel:
Daarnaast kan het Openbaar Ministerie beelden uit het cameratoezicht gebruiken bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Naast dit hoofddoel mag gemeentelijk cameratoezicht ook zogenoemde 'bijvangst' opleveren. Denk hierbij aan zaken zoals vandalisme en fietsdiefstal. Of het bevorderen van de leefbaarheid, zoals het signaleren van kapotte straatlantaarns en gebarricadeerde nooduitgangen.
Cameratoezicht voor andere doeleinden dan het handhaven van de openbare orde is toegestaan als wordt voldaan aan de algemeen geldende privacywetgeving. De toepassing van cameratoezicht moet dan wel evenredig zijn in relatie tot het doel. Daarnaast kan het doel niet op een minder ingrijpende manier worden bereikt. Een discussie die hierover ook landelijk wordt gevoerd is het plaatsen van camera’s bij bijvoorbeeld aanbodlocaties van huisvuil. Indien noodzakelijk zullen we ook in Roosendaal daartoe stappen ondernemen.
3. Wettelijk kader artikel 151 c gemeentewet
In 2016 is artikel 151c van de Gemeentewet aangepast. Wijzigingen ten aanzien van het cameratoezicht hebben geleid tot een verruiming van de mogelijkheden voor cameratoezicht. Conform de nieuwe regels wijst de burgemeester een bepaald gebied voor cameratoezicht aan en is de toevoeging “vast” cameratoezicht niet meer van toepassing. Een aanwijzingsbesluit met daarop de exacte locaties van de camera’s is niet meer noodzakelijk. Tegelijkertijd heeft de burgemeester de mogelijkheid het cameratoezicht tussentijds te wijzigen of stoppen naar gelang de noodzaak van het toezicht. Dit stelt extra eisen aan de organisatie en aansturing van het toezicht. Deze eisen zijn in dit protocol opgenomen.
4. Camerahandhaving brom- en snorfietsen binnenstad
In het voorjaar van 2018 start Roosendaal met camerahandhaving ten behoeve van het tegengaan van overlast door scooters in de binnenstad. Deze handhaving vindt primair plaats vanuit een ander wetgevingsregime dan artikel 151c Gemeentewet. Het is wel aannemelijk dat het in het kader van bijvoorbeeld een strafrechtelijk onderzoek interessant is te weten welke kentekens op enig moment in de binnenstad zijn gesignaleerd. Daartoe wordt er nauw samengewerkt en wordt er rekening mee gehouden dat de informatie tussen beide systemen op termijn uit te wisselen is.
Bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem c.q. het live uitkijken van beelden zijn:
In het kader van slimmer toezicht en een optimaler gebruik van het camerasysteem zoals beschreven in het evaluatierapport zullen in 2018 werkafspraken worden gemaakt over de aanwezigheid van een inspecteur handhaving (tevens BOA-bevoegd) in de cameraruimte en dientengevolge de samenwerking met de politie en de aansturing van de medewerkers handhaving op straat.
8. Opslag en verwerking gegevens
Alle camera’s nemen 24 uur per dag, zeven dagen per week op. De beelden blijven automatisch maximaal vier weken (zie artikel 151c Gemeentewet) bewaard, waarna de harde schijf automatisch (en zonder menselijke handeling) wordt overschreven. Camerabeelden die noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld opsporingsdoeleinden moeten zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen die termijn van vier weken veilig worden gesteld. Dankzij nieuwe technieken met sensoren is het mogelijk dat de camera’s bewegingen waarnemen en daar automatisch naar toe schakelen. Deze techniek stelt wel eisen aan de hardware van de camera’s. Een aantal camera’s zal uitgerust worden met motoren die bestand zijn tegen 24 uur “draaien”. De andere camera’s staan buiten het live meekijken gefixeerd op een punt.
De beheerder heeft het zeggenschap over de gegevens en treft maatregelen ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de opgenomen gegevens.
Met inachtneming van artikel 25 van de Wet bescherming persoonsgegevens wordt door de beheerder op verzoeken tot het beschikbaar stellen van beelden beslist. Van genomen besluiten wordt melding gedaan in het logboek.
Het is aan de beheerder om binnen zijn eigen organisatie procedureafspraken te maken hoe om te gaan met dergelijke verzoeken (van burgers, advocaten of andere belanghebbenden).
Mede met het oog op het verbeteren van de persoonlijke veiligheid van toezichthouders/BOA’s op straat, wordt in een aantal gemeenten een pilot gedraaid waarbij de boa’s worden uitgerust met een bodycam. Op dit moment geeft de situatie in Roosendaal geen aanleiding een dergelijke proef te starten of bodycams t.b.v. toezichthouders/BOA’s te introduceren. Mocht hier op termijn wel aanleiding voor zijn, dan zal daarvoor een apart besluit worden genomen.
Aan het gebruik van het camerasysteem is een digitaal logboek gekoppeld. Dit logboek is een onderdeel van het management informatiesysteem van de beheerder. Het logboek is vertrouwelijk en bevat de volgende informatie:
Waargenomen incidenten 1 ter beoordeling van de centralist;
11. Managementinformatiesysteem
Cameratoezicht is één van de vele maatregelen om uitgaansgerelateerde overlast en verstoringen van de openbare orde te voorkomen. De informatie die wordt verzameld door middel van het cameratoezicht wordt gebruikt om de inzet van camera’s, politie- en opsporingsambtenaren en toezichthouders te optimaliseren. De managementinformatie wordt automatisch gegenereerd uit het logboek. Het betreft de volgende informatie:
De informatie uit dit managementsysteem wordt ten minste één maal per kwartaal automatisch gegenereerd en aangevuld met de bij de politie aanwezige informatie over overlast op straat, vandalisme, openbare dronkenschap/ baldadigheid, drugsgebruik/ drugsdealen, samenscholing, etc.
Per kwartaal wordt hierover overleg gevoerd met de gemeente die de regie op deze afspraak heeft.
Bovendien moet het ook mogelijk zijn om op ieder moment (een bepaalde week, dag of uur) actuele gegevens te leveren. Op verzoek van de lokale driehoek kan het onderwerp daar geagendeerd worden.