Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Protocol cameratoezicht 2018-2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProtocol cameratoezicht 2018-2022
CiteertitelProtocol cameratoezicht 2018-2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. wet Wet politiegegevens
  3. wet Wet bescherming persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-03-2018Nieuwe regeling

28-03-2018

gmb-2018-66765

123010

Tekst van de regeling

Intitulé

Protocol cameratoezicht 2018-2022

 

De burgemeester van de gemeente Roosendaal;

 

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet, de Wet politiegegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

 

gezien het advies van het Basisteam Driehoek team Roosendaal van 22 maart 2018;

 

BESLUIT

 

vast te stellen het Protocol cameratoezicht 2018-2022.

 

1. Inleiding

Cameratoezicht is inmiddels niet meer weg te denken uit de Roosendaalse binnenstad. Het extra paar ogen tijdens de horecadiensten wordt door zowel de hulpverleners op straat als de horecaondernemers gewaardeerd. Dit blijkt uit onder andere het evaluatierapport “Cameratoezicht?” (sep 2017, M. Quirijnen). Uit deze procesevaluatie komt een aantal verbeterpunten naar voren die opgenomen zijn in dit protocol. Aanbevelingen hebben betrekking op onder andere de organisatie van het cameratoezicht en de inzet daarvan.

 

Met de resultaten van de procesevaluatie en met inachtneming van de verbeterpunten heeft de burgemeester van Roosendaal op 28 maart 2018 het besluit genomen het cameratoezicht met ingang van 1 april 2018 voort te zetten en dat jaarlijks stilzwijgend te verlengen tot 1-4-2022 naar gelang de noodzaak voor cameratoezicht aanwezig blijft.

 

2. Doel

Cameratoezicht op grond 151c Gemeentewet heeft als doel:

  • a.

    Het handhaven van de openbare orde (Wetboek van Strafrecht en APV);

  • b.

    Het voorkomen van misdrijven;

  • c.

    De bevordering van een efficiënte hulpverlening door hulpverleningsdiensten;

  • d.

    Het vergroten van het veiligheidsgevoel bij bezoekers van de binnenstad.

Daarnaast kan het Openbaar Ministerie beelden uit het cameratoezicht gebruiken bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten.

 

Naast dit hoofddoel mag gemeentelijk cameratoezicht ook zogenoemde 'bijvangst' opleveren. Denk hierbij aan zaken zoals vandalisme en fietsdiefstal. Of het bevorderen van de leefbaarheid, zoals het signaleren van kapotte straatlantaarns en gebarricadeerde nooduitgangen.

 

Cameratoezicht voor andere doeleinden dan het handhaven van de openbare orde is toegestaan als wordt voldaan aan de algemeen geldende privacywetgeving. De toepassing van cameratoezicht moet dan wel evenredig zijn in relatie tot het doel. Daarnaast kan het doel niet op een minder ingrijpende manier worden bereikt. Een discussie die hierover ook landelijk wordt gevoerd is het plaatsen van camera’s bij bijvoorbeeld aanbodlocaties van huisvuil. Indien noodzakelijk zullen we ook in Roosendaal daartoe stappen ondernemen.

 

3. Wettelijk kader artikel 151 c gemeentewet

In 2016 is artikel 151c van de Gemeentewet aangepast. Wijzigingen ten aanzien van het cameratoezicht hebben geleid tot een verruiming van de mogelijkheden voor cameratoezicht. Conform de nieuwe regels wijst de burgemeester een bepaald gebied voor cameratoezicht aan en is de toevoeging “vast” cameratoezicht niet meer van toepassing. Een aanwijzingsbesluit met daarop de exacte locaties van de camera’s is niet meer noodzakelijk. Tegelijkertijd heeft de burgemeester de mogelijkheid het cameratoezicht tussentijds te wijzigen of stoppen naar gelang de noodzaak van het toezicht. Dit stelt extra eisen aan de organisatie en aansturing van het toezicht. Deze eisen zijn in dit protocol opgenomen.

 

4. Camerahandhaving brom- en snorfietsen binnenstad

In het voorjaar van 2018 start Roosendaal met camerahandhaving ten behoeve van het tegengaan van overlast door scooters in de binnenstad. Deze handhaving vindt primair plaats vanuit een ander wetgevingsregime dan artikel 151c Gemeentewet. Het is wel aannemelijk dat het in het kader van bijvoorbeeld een strafrechtelijk onderzoek interessant is te weten welke kentekens op enig moment in de binnenstad zijn gesignaleerd. Daartoe wordt er nauw samengewerkt en wordt er rekening mee gehouden dat de informatie tussen beide systemen op termijn uit te wisselen is.

 

5. Taken en verantwoordelijkheden

  • a.

    Het cameratoezicht vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de burgemeester van Roosendaal.

  • b.

    De beheerder van het camerasysteem is het politieteam Roosendaal, vertegenwoordigd door (functionaris).

  • c.

    Ambtenaren van de politie zijn aangewezen als centralist.

  • d.

    De beheerder is verantwoordelijk voor de naleving van de privacy voorschriften zoals neergelegd de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

 

6. Bediening van het systeem

Bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem c.q. het live uitkijken van beelden zijn:

  • a.

    Politieambtenaren voor het uitoefenen van hun wettelijke taken;

  • b.

    Derden, voor zover functioneel noodzakelijk, altijd met toestemming en onder verantwoordelijkheid van de beheerder.

In het kader van slimmer toezicht en een optimaler gebruik van het camerasysteem zoals beschreven in het evaluatierapport zullen in 2018 werkafspraken worden gemaakt over de aanwezigheid van een inspecteur handhaving (tevens BOA-bevoegd) in de cameraruimte en dientengevolge de samenwerking met de politie en de aansturing van de medewerkers handhaving op straat.

 

7. Bezetting observatieruimte en bekijken beelden

  • a.

    In de observatieruimte is altijd een bevoegd persoon aanwezig op de tijdstippen dat de camera’s live worden uitgekeken.

  • b.

    De beheerder draagt er zorg voor dat tijdens het live uitkijken nooit meer personen aanwezig zijn dan strikt noodzakelijk is voor het functioneren van het cameratoezicht.

  • c.

    Op het moment dat beelden live worden uitgekeken, worden alle bezoeken van niet-politieambtenaren geregistreerd in het logboek.

  • d.

    De beelden worden op vooraf vastgestelde tijden live uitgekeken door de centralisten. Hierover worden verdere afspraken gemaakt binnen de (lokale) driehoek.

  • e.

    Daarnaast kunnen de camera’s live worden uitgekeken bij bijzondere activiteiten, incidenten en tijdens doelgerichte acties van de politie.

 

8. Opslag en verwerking gegevens

Alle camera’s nemen 24 uur per dag, zeven dagen per week op. De beelden blijven automatisch maximaal vier weken (zie artikel 151c Gemeentewet) bewaard, waarna de harde schijf automatisch (en zonder menselijke handeling) wordt overschreven. Camerabeelden die noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld opsporingsdoeleinden moeten zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen die termijn van vier weken veilig worden gesteld. Dankzij nieuwe technieken met sensoren is het mogelijk dat de camera’s bewegingen waarnemen en daar automatisch naar toe schakelen. Deze techniek stelt wel eisen aan de hardware van de camera’s. Een aantal camera’s zal uitgerust worden met motoren die bestand zijn tegen 24 uur “draaien”. De andere camera’s staan buiten het live meekijken gefixeerd op een punt.

 

De beheerder heeft het zeggenschap over de gegevens en treft maatregelen ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de opgenomen gegevens.

 

Met inachtneming van artikel 25 van de Wet bescherming persoonsgegevens wordt door de beheerder op verzoeken tot het beschikbaar stellen van beelden beslist. Van genomen besluiten wordt melding gedaan in het logboek.

 

Het is aan de beheerder om binnen zijn eigen organisatie procedureafspraken te maken hoe om te gaan met dergelijke verzoeken (van burgers, advocaten of andere belanghebbenden).

 

9. Bodycams

Mede met het oog op het verbeteren van de persoonlijke veiligheid van toezichthouders/BOA’s op straat, wordt in een aantal gemeenten een pilot gedraaid waarbij de boa’s worden uitgerust met een bodycam. Op dit moment geeft de situatie in Roosendaal geen aanleiding een dergelijke proef te starten of bodycams t.b.v. toezichthouders/BOA’s te introduceren. Mocht hier op termijn wel aanleiding voor zijn, dan zal daarvoor een apart besluit worden genomen.

 

10. Logboek

Aan het gebruik van het camerasysteem is een digitaal logboek gekoppeld. Dit logboek is een onderdeel van het management informatiesysteem van de beheerder. Het logboek is vertrouwelijk en bevat de volgende informatie:

  • a.

    Naam van de dienstdoende centralist;

  • b.

    Datum en tijd, waarbij aangegeven moet worden of er live gekeken wordt of niet. Bij achteraf bekeken beelden moet duidelijk zijn op wiens verzoek dat gebeurt;

  • c.

    Waargenomen incidenten 1 ter beoordeling van de centralist;

  • d.

    Overige meldingen en bijzonderheden;

  • e.

    Aanwezigheid van niet-politieambtenaren in observatieruimte;

  • f.

    Vorderingen en verzoeken tot het verstrekken van beeldinformatie (naam aanvrager, tijdstip opname, camera) en het besluit daarover.

     

11. Managementinformatiesysteem

Cameratoezicht is één van de vele maatregelen om uitgaansgerelateerde overlast en verstoringen van de openbare orde te voorkomen. De informatie die wordt verzameld door middel van het cameratoezicht wordt gebruikt om de inzet van camera’s, politie- en opsporingsambtenaren en toezichthouders te optimaliseren. De managementinformatie wordt automatisch gegenereerd uit het logboek. Het betreft de volgende informatie:

  • a.

    De data en tijdstippen waarop beelden uitgekeken zijn, onderverdeeld in live beelden en achteraf bekeken beelden. Bij beelden die achteraf bekeken worden moet duidelijk zijn op wiens verzoek dat gebeurt.

  • b.

    Hoeveel incidenten of opvallende gebeurtenissen tijdens deze tijdstippen zijn waargenomen (bij welke camera en welk tijdstip), met zo mogelijk een specificatie naar thema (overlast op straat, vandalisme, openbare dronkenschap/baldadigheid, drugsgebruik/dealen, samenscholing).

  • c.

    Hoe vaak er n.a.v. cameratoezicht een interventie (van politie, maar evt ook partners) heeft plaatsgevonden.

  • d.

    Storingsmeldingen (welke camera, tijdsduur van storing en eventuele oorzaak).

  • e.

    Het aantal veiliggestelde beelden en gegevens over deze beelden, zoals camera, camerahoek en tijdstip.

De informatie uit dit managementsysteem wordt ten minste één maal per kwartaal automatisch gegenereerd en aangevuld met de bij de politie aanwezige informatie over overlast op straat, vandalisme, openbare dronkenschap/ baldadigheid, drugsgebruik/ drugsdealen, samenscholing, etc.

 

Per kwartaal wordt hierover overleg gevoerd met de gemeente die de regie op deze afspraak heeft.

Bovendien moet het ook mogelijk zijn om op ieder moment (een bepaalde week, dag of uur) actuele gegevens te leveren. Op verzoek van de lokale driehoek kan het onderwerp daar geagendeerd worden.

 

12. Storingen

De functie van beheerder impliceert de volgende taken:

  • -

    Het doorgeven van storingen aan de leverancier. Tot aan een bedrag van EUR 250 kan de beheerder opdracht geven de storing te verhelpen;

  • -

    Het per kwartaal testen van de calamiteitenverlichting en storingen in overleg met de leverancier verhelpen.

     

13. Personele aangelegenheden

De beheerder is verantwoordelijk voor goed opgeleide centralisten (bekwaam zijn en blijven). De centralisten worden getraind op:

  • a.

    Gebruik van apparatuur (incl. bediening digitaal logboek);

  • b.

    Observatietechnieken;

  • c.

    Interne procedures zoals koppeling met meldkamer, wijkagenten, beantwoording vragen van burgers over het inzien van meldingen na aangiftes;

  • d.

    Procedures rondom veilig stellen van beelden;

  • e.

    Procedures rondom storingen.

 

Aldus besloten door de burgemeester van Roosendaal op 28 maart 2018,

de burgemeester,


1

Het is technisch mogelijk dat de persoon die de camera’s uitkijkt een incident direct registreert. Wanneer tijdens het uitkijken een vechtpartij wordt waargenomen, kan aan dit incident direct een classificatie gehangen worden, die achteraf weer opvraagbaar is.