Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Voorschoolse voorzieningen Gemeente Krimpenerwaard 2019 |
Citeertitel | Subsidieregeling Voorschoolse voorzieningen Gemeente Krimpenerwaard 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2018 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 20-03-2018 |
Subsidie is een bijdrage van de gemeente aan een organisatie of instelling voor het organiseren van activiteiten die ervoor zorgen dat een bepaald maatschappelijk effect wordt bereikt in de samenleving. De gemeente ondersteunt via het verlenen van subsidies organisaties en instellingen zodat zij met elkaar zorgen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten voor (de inwoners van) de Krimpenerwaard en die een bijdrage leveren aan de gemeentelijke doelen.
De gemeente Krimpenerwaard verleent jaarlijks subsidie voor activiteiten aan organisaties en instellingen in de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders besluit ieder jaar welke instellingen subsidie ontvangen.
Vanaf 2019 heeft de gemeente Krimpenerwaard een nieuw subsidie instrumentarium. De voorwaarden voor het aanvragen voor een subsidie zijn vastgelegd in de nieuwe Algemene Subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2019 (ASV 2019). In deze verordening beschrijft de gemeente de procedure voor het verlenen en vaststellen van subsidies. De ASV is in te zien op www.overheid.nl
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 20 maart 2018 in aanvulling op de ASV gemeente Krimpenerwaard 2019 de subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2019 vastgesteld.
De subsidieregeling geeft inhoudelijke invulling aan het beleid waar de gemeente voor staat en is een nadere regeling zoals bedoeld in artikel 3 van de ASV Krimpenerwaard 2019. Ook de subsidieregeling is in te zien op www.overheid.nl.
Specifieke regeling voor voorschoolse voorzieningen
Deze subsidieregeling is opgesteld voor kinderopvang opvangorganisaties die naast reguliere peuteropvang ook voorschoolse educatie aanbieden. Met de wet Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk heeft ook een transitie plaats gevonden in de financieringsstructuur. Tweeverdieners kunnen per 1 januari 2018, ongeacht of ze gebruikmaken van kinderdagopvang, gastouderopvang of de peuterspeelzaal, kinderopvangtoeslag aanvragen. Ouders betalen een ouderbijdrage waarvan de hoogte afhangt van hun vastgestelde inkomen. De gemeente Krimpenerwaard stelt op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief de subsidiebedragen vast per kind. Dit maakt deze subsidieregeling tot een uitzondering met betrekking tot de andere subsidieregelingen van de gemeente Krimpenerwaard.
Jaarlijkse en eenmalige subsidies
De gemeente Krimpenerwaard kent met ingang van 2019 twee type subsidies te weten de jaarlijkse subsidies (voorheen structurele subsidies) en de eenmalige subsidies (voorheen incidentele subsidies). Eenmalige subsidies kennen een andere aanvraagprocedure dan jaarlijkse subsidies. Dit staat beschreven in de ASV Krimpenerwaard 2019. Deze subsidieregeling is niet van toepassing op eenmalige subsidieaanvragen.
Deze subsidieregeling kent een eigen subsidieplafond. Dit plafond, welke is vastgesteld door de gemeenteraad geeft aan hoeveel financiële middelen beschikbaar zijn binnen deze regeling. Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort.
Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag: een document waarop de ouder verklaart geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk. Als bewijsstuk moet hierbij een Inkomensverklaring gevoegd worden. Zie punt 7.5.
VE peuteropvang: de opvang van peuters voor minimaal tien uur per week verdeeld over minimaal drie dagdelen waarbij aan doelgroeppeuters een gestructureerd programma van voorschoolse educatie, gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool conform het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie wordt aangeboden;
Het sociaal emotionele, -culturele en cognitieve vermogen van peuters is vergroot. Door preventie en vroegsignalering gaan minder kinderen met een ontwikkelingsachterstand naar de basisschool.
3. Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op voorschoolse voorzieningen
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
5. Toetsingscriteria aanvrager
Een opvangvoorziening komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
6. Subsidiebedragen (VE) peuteropvang
De subsidiebedragen ten behoeve van de (doelgroep)peuters van de volgende groepen ouders luiden als volgt:
Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag en een peuter geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste zes uur per week. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert in dit geval het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over zes uur per week.
Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag en een doelgroeppeuter geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste zes uur per week. De gemeente subsidieert in dit geval het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over zes uur per week. Vier uur aanvullend per week (in totaal tien uur) is voor deze ouders gratis. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert de aanvullende vier uur per week voor € 9,25 per uur.
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag en een peuter geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste zes uur per week. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over zes uur per week.
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag en een doelgroeppeuter geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste zes uur per week. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over zes uur per week. Vier uur aanvullend per week (in totaal tien uur) is voor deze groep gratis. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert de aanvullende vier uur per week met € 9,25 per uur.
Het Rijk heeft in het regeerakkoord opgenomen dat het aanbod voor peuters met een risico op een onderwijsachterstand uitgebreid moet worden naar 16 uur per week. Dit gaat in per 2020. In 2019 worden er al middelen beschikbaar gesteld voor het voorbereiden van en het toewerken naar deze uitbreiding. In 2019 komt er een nieuwe gewichtenregeling, het is nog onduidelijk welke middelen de gemeente Krimpenerwaard ontvangt. Onder voorbehoud van de hoogte van de te ontvangen middelen, zal er verdere subsidiebeleid ontwikkeld worden ten aanzien van de uitbreiding naar 16 uur.
De opvangvoorziening toets aan de hand van de Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een inkomensverklaring van de ouder(s), of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde plek. Als dit om aantoonbare reden niet mogelijk is, kan er ander bewijs van inkomen worden opgevraagd. Dit kan zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc.
De opvangvoorziening houdt een administratie bij van de documenten aan de hand waarvan de toetsing recht op een gesubsidieerde plek is gedaan en van bevindingen van deze toetsing. De opvangvoorziening bewaart deze gegevens nog 3 jaar (na afloop van het subsidiejaar) en stelt deze gegevens beschikbaar aan de gemeente als de gemeente hierop een controle wil uitvoeren
De opvangvoorziening is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de door ouders geleverde gegevens.
8. Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
De volgende indicatoren (niet zijnde uitputtend) geven een indicatie of en in welke mate resultaten gerealiseerd zijn:
In de accountgesprekken met de kinderopvanginstellingen worden deze indicatoren in kaart gebracht en in een monitor verwerkt. Kinderopvanginstellingen leveren bij de subsidieverantwoording een jaarverslag aan waarin de VVE activiteiten en resultaten worden opgenomen.
Zoals in punt 7.2 van deze subsidieregeling opgenomen, rapporteert de kinderopvanginstelling per kwartaal de benoemde gegevens ten behoeve van het bereik en de financiële resultaten.
Het subsidieplafond voor de voorschoolse voorzieningen bedraagt € 729.466,-. En is gebaseerd op art 4:51 lid 2 van de AWB, de wet O.K.E en de wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.. Dit bedrag is onder voorbehoud dat de specifieke uitkering van het Rijk, verstrekt door de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan de gemeente Krimpenerwaard toegekend wordt.
In dit subsidieplafond zit zowel de reguliere peuteropvang als de voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen.
Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort.
Conform artikel 7, derde lid van de Algemene Subsidie Verordening Krimpenerwaard 2019 wordt er voor de voorschoolse voorzieningen een afwijkende aanvraagtermijn aangehouden. Een aanvraag om een jaarlijkse subsidie, wordt ingediend vanaf 1 juli en kan tot uiterlijk 1 september voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft worden ingediend.