Organisatie | Bunschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit Bunschoten 2018 |
Citeertitel | Organisatiebesluit Bunschoten 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-03-2018 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 13-03-2018 |
In dit besluit wordt verstaan onder:
concerncontroller: de ambtenaar, die benoemd is door het college en belast is met de interne controle, auditing en onafhankelijke advisering van het college over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn geregeld in dit besluit.
zelfsturing: organisatieterm voor de mate van beslissingsvrijheid die is toegekend aan medewerkers. Bij het concept van zelfsturing gaat het om medewerkers ruimte, eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven waarmee wordt beoogd dat de kwaliteit van de organisatie en van het werk verbeteren en betere resultaten worden behaald.
Artikel 2 Hoofd‐organisatiestructuur
De hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Bunschoten bestaat per 1 oktober 2017, uit een gemeentesecretaris/algemeen directeur, leidinggevenden en teams. De gemeentesecretaris/algemeen directeur vormt samen met de leidinggevenden het Leidinggevenden Overleg.
Volgens het concept van zelfsturing is de organisatie verdeeld in de volgende teams:
Artikel 3 Hiërarchische verhoudingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Het team is verantwoordelijk voor de totstandkoming en de inhoud van het teamjaarplan. Dit teamjaarplan is gebaseerd op de begroting en wordt verantwoord in de jaarrekening. Iedere medewerker is verantwoordelijk voor de eigen taken en draagt daarmee bij aan het teamresultaat en de resultaten van de totale organisatie.
3 – GEMEENTESECRETARIS/ALGEMEEN DIRECTEUR
Artikel 4 Ondersteuning college/burgemeester
De stukken die van het college uitgaan, worden door de burgemeester ondertekend en door de gemeentesecretaris medeondertekend, tenzij de ondertekening is opgedragen aan een ander lid van het college, alleen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur of aan één of meer andere gemeenteambtenaren (Gemeentewet artikel 59a).
De concerncontroller adviseert na overleg met de gemeentesecretaris/algemeen directeur gevraagd en ongevraagd het college over de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. In dit kader doet hij voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits.
Voor zaken die te maken hebben met de financiële rechtmatigheid en getrouwheid van financiële transacties, het aangaan van risico’s en de integriteit van het bestuur en de organisatie, heeft de concerncontroller, met vooraf een meldingsplicht aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot het college te wenden en te verlangen dat door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennis wordt gebracht van de gemeenteraad.
De werkwijze van de ambtelijke organisatie is gebaseerd op de visie op de organisatie, vastgelegd in de organisatiestrategie “Klaar voor de toekomst, klaar voor morgen”. In de organisatievisie is veel ruimte voor de medewerkers. Medewerkers werken vanuit de kernwaarden: verbinden, vertrouwen, verdiepen en lef.