Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Organisatiebesluit Bunschoten 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit Bunschoten 2018
CiteertitelOrganisatiebesluit Bunschoten 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-03-201801-01-2018nieuwe regeling

13-03-2018

gmb-2018-62480

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatiebesluit Bunschoten 2018

1 – BEGRIPSBEPALING

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Bunschoten zoals bedoeld in artikel 5 onderdeel c van de Gemeentewet.

  • b.

    burgemeester: de burgemeester van Bunschoten als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte.

  • c.

    portefeuillehouder: een lid van het college aan wie een nader omschreven beleidsveld is toegewezen waarvoor hij politiek‐bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt.

  • d.

    gemeentesecretaris/algemeen directeur: de ambtenaar, die benoemd is door het college en belast is met de zorg voor de ondersteuning van het college en algehele leiding van de ambtelijke organisatie zoals bedoeld in de artikelen 100, 101,102 t/m106 van de Gemeentewet.

  • e.

    concerncontroller: de ambtenaar, die benoemd is door het college en belast is met de interne controle, auditing en onafhankelijke advisering van het college over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn geregeld in dit besluit.

  • f.

    leidinggevende: de ambtenaar die benoemd is door het college en waarvan het profiel, de kerncompetenties en de kerntaken zijn omschreven in het document “Naar een nieuwe managementstructuur”.

  • g.

    medewerker: een functionaris in algemene dienst van de gemeente.

  • h.

    zelfsturing: organisatieterm voor de mate van beslissingsvrijheid die is toegekend aan medewerkers. Bij het concept van zelfsturing gaat het om medewerkers ruimte, eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven waarmee wordt beoogd dat de kwaliteit van de organisatie en van het werk verbeteren en betere resultaten worden behaald.

  • i.

    team: een groep van medewerkers die zelfsturend samenwerken

  • j.

    mandaat: bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.

  • k.

    budgethoudersregeling: een door het college vastgestelde regeling waarin richtlijnen gegeven worden voor de uitoefening van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden door budgethouders.

2 – STRUCTUURSCHETS

Artikel 2 Hoofd‐organisatiestructuur

  • 1.

    De hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Bunschoten bestaat per 1 oktober 2017, uit een gemeentesecretaris/algemeen directeur, leidinggevenden en teams. De gemeentesecretaris/algemeen directeur vormt samen met de leidinggevenden het Leidinggevenden Overleg.

    Volgens het concept van zelfsturing is de organisatie verdeeld in de volgende teams:

    • °

      Interne service

    • °

      Zorg en Onderwijs

    • °

      Bedrijfsvoering

    • °

      Basisinformatie en informatiebeheer

    • °

      Dienstverlening en Communicatie

    • °

      Samenleving

    • °

      Omgevingsontwikkeling

    • °

      Beheer en Realisatie in de openbare ruimte

    • °

      Buitendienst

    • °

      Griffie

    • °

      Leidinggevenden

  • 2.

    Tot wijzigingen van de hoofdstructuur van de organisatie wordt besloten door het college op voordracht van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, nadat op basis van de Wet op de Ondernemingsraden, de medewerkers bij de voorbereiding daarvan is betrokken.

Artikel 3 Hiërarchische verhoudingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

  • 1.

    De leiding van de ambtelijke organisatie als geheel en de eindverantwoordelijkheid voor de organisatie berust bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 2.

    De leidinggevenden vervangen de gemeentesecretaris/algemeen directeur bij afwezigheid.

  • 3.

    De leidinggevenden worden horizontaal – op hetzelfde niveau – vervangen bij afwezigheid.

  • 4.

    De leidinggevenden leggen verantwoording af aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 5.

    Het team is verantwoordelijk voor de totstandkoming en de inhoud van het teamjaarplan. Dit teamjaarplan is gebaseerd op de begroting en wordt verantwoord in de jaarrekening. Iedere medewerker is verantwoordelijk voor de eigen taken en draagt daarmee bij aan het teamresultaat en de resultaten van de totale organisatie.

  • 6.

    De bevoegdheden waarbinnen de teams uitvoering kunnen geven aan de taken en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd in het Algemeen besluit mandaat, volmacht en machtiging Bunschoten 2018 en de budgethoudersregeling.

3 – GEMEENTESECRETARIS/ALGEMEEN DIRECTEUR

Artikel 4 Ondersteuning college/burgemeester

  • 1.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur staat het college en de burgemeester bij de uitoefening van hun taak terzijde (Gemeentewet artikel 103 lid 1).

  • 2.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur is in de vergadering van het college aanwezig (Gemeentewet artikel 104).

  • 3.

    De stukken die van het college uitgaan, worden door de burgemeester ondertekend en door de gemeentesecretaris medeondertekend, tenzij de ondertekening is opgedragen aan een ander lid van het college, alleen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur of aan één of meer andere gemeenteambtenaren (Gemeentewet artikel 59a).

  • 4.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt er desgevraagd en uit eigen beweging zorg voor dat burgemeester en de leden van het college over alle informatie beschikken die zij nodig hebben om hun verantwoordelijkheden goed uit te oefenen.

  • 5.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur is eindverantwoordelijk voor een tijdige en gedegen advisering aan de burgemeester en het college.

  • 6.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur is eindverantwoordelijk voor een tijdige en correcte uitvoering van de besluiten van het college en van de burgemeester.

  • 7.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, een kort verslag en het vastleggen van de besluiten van het college en van de burgemeester in een besluitenlijst en voor het openbaar maken van die besluitenlijst.

Artikel 5 Aansturing ambtelijke organisatie

  • 1.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur is eindverantwoordelijk voor:

    • a.

      een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van het college en de burgemeester;

    • b.

      de planning van de activiteiten en de uitvoering daarvan, met inachtneming van het door de bestuursorganen vastgestelde beleid;

    • c.

      de coördinatie en samenhang van het handelen van de verschillende teams in de ambtelijke organisatie;

    • d.

      de juridische en financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en beheer;

    • e.

      de tijdige implementatie van nieuwe en gewijzigde wet‐ en regelgeving.

  • 2.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bestuurder zoals bedoeld in de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).

Artikel 6 Leidinggevenden

De leidinggevende hebben de volgende kerntaken:

  • 1.

    Het stimuleren, faciliteren en het ontwikkelen van de medewerkers en de teams door op alle relevante aspecten in samenhang (gemeentebreed) richting te geven en te coachen.

  • 2.

    In samenwerking met bestuur en medewerkers aangeven van de strategische koers.

  • 3.

    De bevordering en verzekering van de integriteit in de ambtelijke organisatie.

4 – CONCERNCONTROLLER

Artikel 7 Concerncontroller

  • 1.

    De concerncontroller wordt op voordracht van de gemeentesecretaris/algemeen directeur benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 2.

    De concerncontroller is onafhankelijk gepositioneerd en rapporteert aan de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De concerncontroller is bevoegd om rechtstreeks aan het college te adviseren en rapporteren.

  • 4.

    De concerncontroller draagt zorg voor de interne controle van de administratieve organisatie/interne beheersing.

  • 5.

    De concerncontroller adviseert na overleg met de gemeentesecretaris/algemeen directeur gevraagd en ongevraagd het college over de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. In dit kader doet hij voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits.

  • 6.

    Voor zaken die te maken hebben met de financiële rechtmatigheid en getrouwheid van financiële transacties, het aangaan van risico’s en de integriteit van het bestuur en de organisatie, heeft de concerncontroller, met vooraf een meldingsplicht aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot het college te wenden en te verlangen dat door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennis wordt gebracht van de gemeenteraad.

  • 7.

    Vervanging van de concerncontroller geschiedt door de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

5 – WERKWIJZE ORGANISATIE

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De werkwijze van de ambtelijke organisatie is gebaseerd op de visie op de organisatie, vastgelegd in de organisatiestrategie “Klaar voor de toekomst, klaar voor morgen”. In de organisatievisie is veel ruimte voor de medewerkers. Medewerkers werken vanuit de kernwaarden: verbinden, vertrouwen, verdiepen en lef.

  • 2.

    De werkwijze van de ambtelijke organisatie is gebaseerd op het concept van zelfsturing. Alle medewerkers zijn daartoe ingedeeld in een team. De wijze van (samen) werken in teams is vastgelegd in het document “Werken in teams” kaders en werkwijzen.

Artikel 9 Sturingsconcept

  • 1.

    Ieder jaar maakt het college met de leidinggevenden afspraken over de te bereiken resultaten en de randvoorwaarden waarbinnen deze gerealiseerd moeten worden (bestuurlijk opdrachtgeverschap).

  • 2.

    Ieder jaar maken de leidinggevenden in samenspraak met een team afspraken over de te bereiken resultaten en de randvoorwaarden waarbinnen deze gerealiseerd moeten worden (ambtelijk opdrachtgeverschap).

  • 3.

    Indien opgaven, wensen, ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven, kunnen eerder overeengekomen resultaatafspraken door het team is samenspraak met de leidinggevenden bijgesteld en/of geherprioriteerd worden.

6 – SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2018

  • 2.

    Het besluit ‘Organisatiebesluit 2011’ wordt op 1 januari 2018 ingetrokken.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Organisatiebesluit gemeente Bunschoten 2018’.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Bunschoten op 13 maart 2018.