Organisatie | Shared Service Center Zuid-Limburg |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Afsprakenkader overgang medewerkers gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen naar het Shared Service Center Zuid-Limburg |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-36838.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-03-2018 | nieuwe regeling | 18-03-2018 |
Het Bestuur van het Shared Service Center Zuid-Limburg
- de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen op 15 september 2015 hebben besloten tot het aangaan van de Gemeenschappelijke Regeling Shared Service Center Zuid Limburg;
- personeel van hun gemeenten wordt ondergebracht bij het SSC-ZL;
- gelet op de afspraken overeengekomen tijdens het BGO overleg op d.d. 27 september;
- gelet op het bepaalde in artikel 1.5 lid 5 van de Overgangsregeling Shared Service Center Zuid-Limburg;
vast te stellen de navolgende nadere regels: Afsprakenkader overgang medewerkers gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen naar het Shared Service Center Zuid-Limburg
Dit Afsprakenkader en de bijbehorende Overgangsregeling gelden voor elke uit de GR SSC-ZL voorvloeiende overdracht voor medewerkers met bedrijfsvoeringstaken naar het SSC-ZL, tenzij er zwaarwegende redenen zijn waarom dat niet kan. Als het bestuur van de GR SSC-ZL danwel de vakorganisaties van mening is (zijn) dat een dergelijke situatie zich voordoet, vindt in het (B)GO overleg plaats over aanvullende afspraken en/of regelingen.
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen hebben besloten tot een stapsgewijze samenvoeging van hun bedrijfsvoeringstaken van hun gemeenten. Voor deze nieuwe organisatie is een gemeenschappelijke regeling Shared Service Center Zuid-Limburg (GR SSC-ZL) gestart.
De samenvoeging van bedrijfsvoeringstaken in het SSC-ZL impliceert dat personeel van de drie gemeenten overgaan naar deze organisatie. Om deze overgang in goede banen te kunnen leiden is een commissie voor bijzonder georganiseerd overleg (BGO) gevormd waarin zowel de colleges als alle betrokken vakorganisaties namens de ambtenaren zijn vertegenwoordigd. Voor die overgang gelden de regels en uitgangspunten die in het voorliggende document zijn verwoord en waarover partijen tot overeenstemming zijn gekomen. Bij het opstellen daarvan hebben de ondertekenaars zich gericht op zowel het behoud van werkgelegenheid als, voor zover nodig en/of wenselijk, het treffen van overgangsvoorzieningen op het gebied van de arbeidsvoorwaarden.
BGO-partijen zijn het erover eens en leggen hierbij vast dat artikel 4 van de GR SSC-ZL voorziet in gedwongen winkelnering voor wat betreft het basispakket en het aanvullende pakket voor zover de betreffende taken door een of meer deelnemers aan de GR SSC-ZL bij aanvang van het SSC-ZL naar deze organisatie worden overgeheveld.
Andere partijen dan deelnemende gemeenten
Artikel 5 van de GR SSC-ZL maakt het mogelijk dat het SSC-ZL ook werkzaamheden verricht voor andere dan de deelnemende gemeenten. Voor zover de diensten vallen binnen het kader van de in artikel 3 vermelde taken, is het SSC-ZL bevoegd tot het verrichten van diensten voor andere gemeenten dan de deelnemers en/of derden met een publiekrechterlijke status, na instemming door het Bestuur en passend binnen geldende wettelijke kaders. Met deze organisaties worden eveneeens dienstverleningsovereenkomsten afgesloten.
BGO-partijen zijn het erover eens en leggen hierbij vast dat de dienstverleningsovereenkomsten met andere organisaties zodanig zullen worden ingericht dat schommelingen in de dienstverlening niet leiden tot aantasting van de werkgelegenheid van de medewerkers die in dienst zijn getreden van het SSC-ZL met toepassing van de Overgangsregeling.
Vooruitlopend op de wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren die waarschijnlijk per 1 januari 2020 van kracht wordt en waarmee de personele gevolgen van uittreding geregeld moeten worden met inachtneming van de tot het Burgerlijk Wetboek behorende Wet Overgang van Onderneming, zijn BGO partijen het erover eens en leggen hierbij vast:
dat voor zover indirecte taken worden geraakt door het besluit van uittreden, de uittredende gemeente de betreffende medewerkers van het SSC-ZL overneemt dan wel: dat zij aan het SSC-ZL de financiële middelen beschikbaar stelt die nodig zijn om die medewerkers de geboden werkgelegenheid te garanderen of een van werk-naar-werk traject te doorlopen zoals bedoeld in hoofdstuk 10d CAR;
BGO-partijen zijn het erover eens en leggen hierbij vast dat in een situatie van opheffing van de GR SSC-ZL bij het door het Bestuur van het SSC-ZL op te stellen personeelsplan als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de GR SSC-ZL de lijn zal worden gevolgd die vastligt in de afspraken die hiervoor zijn beschreven als het gaat om een situatie van uittreden.
Afspraken over werkgelegenheid en de relatie tot inzetbaarheid
Partijen spreken af dat te rekenen vanaf datum indiensttreding bij de ontvangende organisatie gedurende een periode van 5 jaar geen reorganisatieontslagen zullen plaatsvinden (deze 5 jaar zijn opgebouwd vanuit de CAR/UWO van werk-naar-werk traject Hoofdstuk 10d, aangevuld met een ‘coulance’ periode voorafgaand van 1 jaar voor de implementatie van de duurzame inzetbaarheid en de opzegtermijn bij uittreden).
Van deze uitgangspunten kan worden afgeweken als onvoorziene en ingrijpende veranderingen dit onvermijdelijk maken. De noodzaak tot afvloeiing is in een voorkomend geval onderwerp van overleg in het kader van het adviesrecht van de Ondernemingsraad van het SSC-ZL als het gaat om een voorgenomen wijzigingen van de organisatie van het SSC-ZL.