Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leek

Verordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier
CiteertitelVerordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 47 van de Participatiewet
  2. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. wet Jeugdwet
  4. wet Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-201801-01-2021Nieuwe regeling

07-03-2018

gmb-2018-58455

2018001105

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier

 

De raad van de gemeente Leek;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 februari 2018, registratienummer 2018001105;

 

overwegende dat er een Verordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier moet komen;

 

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Gemeentewet;

 

overwegende dat:

  • -

    de gemeenteraad bij verordening regels dient te stellen op welke wijze inwoners worden betrokken bij de voorbereiding en de uitvoering van deze wetten;

  • -

    het voor inwoners mogelijk moet zijn invloed uit te oefenen op het lokale beleid;

 

 

B E S L U I T :

 

 

vast te stellen de Verordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier.

 

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.

  • 2.

    Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier;

    • b.

      De raad: de gemeenteraad van de gemeente Westerkwartier;

    • c.

      De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier: het door het college ingestelde orgaan dat het college adviseert over beleidskaders binnen het sociaal domein, inclusief de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet in de gemeente Westerkwartier;

    • d.

      Het sociaal domein: het overheidsbeleid dat gericht is op de verschillende levensgebieden van de inwoners van de gemeente Westerkwartier. Deze levensgebieden betreffen onder andere: werk en inkomen, onderwijs, vrije tijd, maatschappelijke en sociale participatie, opvoeden en opgroeien, fysieke en geestelijke gezondheid, veiligheid, wonen en mobiliteit met onderwerpen als zelfredzaamheid, laaggeletterdheid, armoedebestrijding, schuldhulpverlening en breedtesport;

    • e.

      De themagroep: een permanente groep rond een bepaald thema;

    • f.

      De werkgroep: een tijdelijke groep rond een bepaald thema dat op dat moment aandacht vraagt en niet passend is binnen één themagroep;

    • g.

      Het Platform Cliëntparticipatie: een permanente groep inwoners die cliënt zijn zoals omschreven in de Wet maatschappelijke ondersteuning, of zoals omschreven in de participatiewet of een persoon die jeugdhulp ontvangt zoals omschreven in de Jeugdwet, of hun vertegenwoordigers. Dit platform maakt onderdeel uit van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier;

    • h.

      Onafhankelijk: zonder last en ruggenspraak, op persoonlijke titel.

 

Artikel 2 Missie, visie en doel adviesraad Sociaal domein Westerkwartier

 

Missie

De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier voorziet het college van opbouwende en onderbouwde adviezen over alle relevante ontwikkelingen binnen beleidsontwikkeling en besluitvorming die betrekking hebben op het brede sociale domein (inclusief de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet). Het is voor de adviesraad van wezenlijk belang om belanghebbenden in het Westerkwartier hierbij te betrekken, zodat de gevraagde en ongevraagde adviezen gestoeld zijn op belangrijke signalen die uit die contacten voortkomen.

 

Visie

De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier werkt vanuit de visie dat alle inwoners optimaal moeten kunnen participeren in de samenleving.

 

Doel

Het doel van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier is voorstellen te ontwikkelen en adviezen te formuleren ter bevordering van een integraal en evenwichtig beleid in het sociaal domein, zodanig dat alle inwoners optimaal kunnen participeren in de samenleving.

 

Artikel 3 Taken adviesraad Sociaal domein

De adviesraad Sociaal domein:

  • 1.

    Geeft gevraagd of ongevraagd advies aan het college met betrekking tot voorbereiding, vaststelling, wijze van uitvoering en evaluatie van het beleid op het sociaal domein.

  • 2.

    Signaleert relevante ontwikkelingen en knelpunten op het gebied van het Sociaal Domein en maakt deze kenbaar.

  • 3.

    Geeft geen advies over klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op een individuele inwoner betrekking hebben.

  • 4.

    Stelt voor elk komend jaar vóór 1 november een werkplan en een werkbudget op.

  • 5.

    Stelt ieder jaar vóór 1 april een financiële verantwoording van het werkbudget en een jaarverslag op over de werkzaamheden in het afgelopen kalenderjaar. In het jaarverslag zijn tenminste opgenomen de in het afgelopen jaar door de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier verstrekte gevraagd en ongevraagde adviezen, het aantal vergaderingen en gevoerde overleggen met derden, eventuele vertrek van leden en komst van nieuwe leden.

 

Artikel 4 Samenstelling adviesraad Sociaal domein

  • 1.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier bestaat uit minimaal 8 en maximaal 10 personen, inclusief de voorzitter. De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 2.

    Het college benoemt de onafhankelijke voorzitter van de adviesraad en de overige leden van de adviesraad op voordracht van de sollicitatiecommissie.

  • 3.

    De samenstelling van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van de samenleving in de gemeente Westerkwartier.

  • 4.

    De leden en de voorzitter van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier zijn woonachtig en ingeschreven in de gemeente Westerkwartier.

  • 5.

    De leden en de voorzitter van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Westerkwartier. Zij zijn geen lid van het college of van de raad en zijn geen ambtenaar van de gemeente Westerkwartier. De leden en de voorzitter hebben op geen enkele wijze (behalve het wonen) binding met de gemeente Westerkwartier, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op de onafhankelijkheid van de leden.

  • 6.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier kent drie themagroepen, te weten Jeugd, Wmo en Werk en Inkomen.

  • 7.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier kent een Platform Cliëntparticipatie. Dit platform bestaat uit cliënten of hun vertegenwoordigers.

  • 8.

    Het college benoemt een onafhankelijk voorzitter van het Platform Cliëntparticipatie op voordracht van de sollicitatiecommissie.

  • 9.

    Voor thema’s die tijdelijk aandacht vragen, kan de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier een werkgroep instellen.

  • 10.

    Leden van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier kunnen lid zijn van meerdere thema-groepen/ werkgroepen.

  • 11.

    De voorzitters van de themagroepen/werkgroepen en de voorzitter van het Platform Clientparticipatie zijn in ieder geval lid van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier.

  • 12.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier kiest uit haar midden een vicevoorzitter en secretaris.

  • 13.

    In een huishoudelijk reglement staan onder andere de taken beschreven van de voorzitter, de vicevoorzitter, de secretaris en van de voorzitter Platform Cliëntparticipatie.

  • 14.

    Het huishoudelijke reglement wordt vastgesteld na overleg met de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier door het college.

 

Artikel 5 Taken ambtelijk secretaris

  • 1.

    Het college voegt ter ondersteuning een ambtelijk secretaris toe aan de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier en het Cliëntenplatform.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is geen lid van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier en heeft derhalve geen stemrecht.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris:

    • a.

      draagt in zijn algemeenheid zorg voor een goede ondersteuning van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier en voor de onderliggende themagroepen en werkgroepen, zodat deze hun taak op een goede wijze kunnen vervullen;

    • b.

      stelt samen met de voorzitter de agenda op;

    • c.

      levert tijdig vergaderstukken aan;

    • d.

      stelt een besluiten- en actielijst op en draagt zorg voor de publicatie daarvan;

    • e.

      verzorgt de administratieve begeleiding van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier waaronder de voorbereiding en uitwerking van de adviezen van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier;

    • f.

      bewaakt de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier aan het college;

    • g.

      begeleidt en ondersteunt de sollicitatiecommissie.

 

Artikel 6 Werkwijze adviesraad Sociaal domein Westerkwartier

  • 1.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier legt zijn interne werkwijze vast in een huishoudelijk reglement waarin ten minste de volgende onderwerpen zijn geregeld:

    • a.

      voordracht, benoeming en zittingsduur (rooster van aftreden);

    • b.

      vergaderingen adviesraad Sociaal domein Westerkwartier;

    • c.

      de werkwijze van de themagroepen/werkgroepen en van het Platform Clientparticipatie;

    • d.

      besluitvorming, stemrecht en stemprocedure;

    • e.

      de taken van het dagelijks bestuur (voorzitter, vicevoorzitter, secretaris);

    • f.

      het profiel van de leden van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier.

  • 2.

    De vergaderingen van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier zijn openbaar.

  • 3.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering.

  • 4.

    Geheimhoudingsplicht: De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier (inclusief themagroepen, werkgroepen, platform) neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente maakt de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar.

 

Artikel 7 Informatievoorziening door de gemeente

  • 1.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die hij nodig heeft voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan.

  • 2.

    Het college geeft gehoor aan een verzoek van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier om toelichting te geven op de stukken waarover advies is gevraagd of die de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier ter informatie heeft ontvangen. Het college kan zich daarbij laten vertegenwoordigen.

  • 3.

    Zo nodig geven ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting over lopend beleid, over de invloed van nieuw (rijks)beleid en/of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het gebied van het Sociaal Domein.

  • 4.

    Voor het opstellen van het werkplan krijgt de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier de beschikking over de langetermijnagenda van de gemeente op het gebied van het sociaal domein.

 

Artikel 8 Relatie college en adviesraad Sociaal domein Westerkwartier

  • 1.

    Het college voert ten minste twee keer per jaar overleg met de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier.

  • 2.

    Indien het college of de adviesraad vaker overleg noodzakelijk acht, is dit in overleg mogelijk. Het college kan zich daarbij laten vertegenwoordigen.

  • 3.

    In aanvulling op de vergaderingen van het college en van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier, vergadert het Platform Cliëntparticipatie minimaal eenmaal per jaar met de wethouder(s), met de betrokken ambtenaar en eventueel met het afdelingshoofd(en) die verantwoordelijk zijn voor de portefeuilles binnen het sociaal domein over beleid, ideeën en plannen van het college betreffende cliëntparticipatie.

  • 4.

    De leden van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier hebben de bevoegdheid om alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van het sociaal domein raken, op de agenda te laten zetten.

  • 5.

    Het college betrekt de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier tijdig bij de voorbereiding van beleid ten aanzien van wetgeving en alles wat daaruit voortvloeit, waarop deze verordening van toepassing is.

  • 6.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier krijgt minimaal vier weken en maximaal zes weken de gelegenheid schriftelijk advies uit te brengen zodat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 7.

    Het college geeft een schriftelijke en gemotiveerde reactie op een uitgebracht advies.

 

Artikel 9 Besluiten en beslistermijnen van het college

  • 1.

    Het college streeft er naar binnen zes weken na advisering door de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier een besluit te nemen.

  • 2.

    Indien het college besluit om van een advies van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier af te wijken, deelt het college dit schriftelijk en gemotiveerd mee aan de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier. In haar motivering onderbouwt het college waarom zij welke punten uit het advies om welke redenen niet overneemt.

 

Artikel 10 Faciliteiten en budget

  • 1.

    Het college stelt de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier passende vergader- en spreekkameraccommodatie ter beschikking die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • 2.

    De leden van de adviesraad werken op vrijwillige basis. Zij ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden van de adviesraad.

  • 3.

    Het college draagt zorg voor voldoende financiële middelen (zie het werkbudget) voor een goede taakuitoefening, daaronder begrepen de bevordering van deskundigheid van de leden van de adviesraad en het op adequate wijze kunnen verstrekken van informatie over de uitgebrachte adviezen aan de inwoners van de gemeente Westerkwartier.

  • 4.

    Het college stelt haar ambtenaren in de gelegenheid een vergadering van de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg indien de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier daartoe verzoekt.

  • 5.

    Het college stelt een ambtelijk secretaris aan voor de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier.

  • 6.

    De adviesraad Sociaal domein Westerkwartier kan op basis van een projectvoorstel om extra middelen vragen.

 

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden en wijziging verordening

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, nadat de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier is gevraagd om advies hierover te geven.

  • 2.

    Aanvullingen en wijzigingen van deze verordening stelt de raad vast nadat de adviesraad Sociaal domein Westerkwartier is gevraagd om advies hierover te geven.

 

Artikel 12 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    Bij vaststelling van dit besluit vervallen de volgende verordeningen:

    • -

      Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeenten Leek, Marum en Noordenveld;

    • -

      Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening gemeente Leek;

    • -

      Verordening op de cliëntenraad gemeente Leek.

  • 2.

    Deze verordening kan aangehaald worden als Verordening adviesraad Sociaal domein Westerkwartier.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 april 2018.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Leek,

d.d. 7 maart 2018.

B.C. Hoekstra, voorzitter M. Frensel, griffier