Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde Rekenkamercommissie gemeente Venlo |
Citeertitel | Reglement van orde Rekenkamercommissie gemeente Venlo |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Vervaldatum: Per 1 januari 2012 indien voor die datum niet geharmoniseerd voor het grondgebied van de gehele gemeente Venlo op 1 januari 2010.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2007 | 07-11-2015 | nieuwe regeling | 09-01-2007 E3-journaal, 31-01-2007 | onbekend |
In de verordening op de gemeentelijke rekenkamerfunctie, vastgesteld bij raadsbesluit nr. 42 d.d. 26 april 2006 is aangegeven dat de rekenkamer een reglement van orde opstelt voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden (artikel 11). Het onderhavige reglement voorziet hierin. Daarnaast heeft de rekenkamer in dit reglement bepalingen opgenomen omtrent het stemrecht van haar leden, het gedrag van haar leden en de vergoedingen aan de externe leden.
Alle formele stukken aan de gemeenteraad (o.a. raadsvoorstellen) worden zowel door de voorzitter als de secretaris ondertekend.
Officiële correspondentie aan externen wordt ondertekend door de voorzitter, evenals (het originele exemplaar van) de onderzoeksrapporten.
Interne correspondentie en stukken die ter kennisname worden gestuurd (bijv. notities en verslagen aan de gemeenteraad) worden door de secretaris ondertekend.
De objectiviteit van de rekenkamer is voorwaarde voor het gezag waarmee uitspraken worden gedaan. Een onderzoek, aanbevelingen of uitspraken van de rekenkamer zullen alleen dan gevolgen hebben, als het gezag van de rekenkamer hoog wordt gehouden. En dat gebeurt ook door elk van de leden afzonderlijk.
Als leidraad voor de werkwijze van de rekenkamer en haar individuele leden, zijn enkele gedragsregels van toepassing, met inachtneming van de bepalingen in de verordening op de gemeentelijke rekenkamerfunctie.
Vóór aanvang van elk onderzoek dient ieder lid, de voorzitter en de secretaris te melden of hij/zij eventuele relaties c.q. contacten per heden, dan wel in het verleden heeft met (mogelijk) bij het onderzoek betrokken personen, afdelingen, instanties, bedrijven en instellingen, c.q. met deze verbonden partijen, welke de schijn van het ontbreken van de onafhankelijkheid zouden kunnen oproepen.
Bijlage II bij dit reglement geeft inzicht in de nevenfuncties van voorzitter, leden en secretaris van de rekenkamer.
3.3 Woordvoerderschap raadsleden
De raadsleden en het plaatsvervangend raadslid voeren in raadsvergaderingen waar onderwerpen de rekenkamer aangaande worden behandeld, in beginsel niet het woord namens hun fractie.
Indien een (plaatsvervangend) raadslid deel uitmaakt van de begeleidingscommissie van het betreffende onderzoek, kan hij/zij wél - samen met de overige leden van de begeleidingscommissie, de voorzitter en secretaris - aanwezig zijn bij een commissievergadering om het onderzoek toe te lichten en technisch/informatieve vragen te beantwoorden.
4.4 Beslotenheid en geheimhouding
De leden van de raad, die geen lid zijn van de rekenkamer, zijn bevoegd de stukken waaromtrent de rekenkamer geheimhouding is opgelegd in te zien. Deze inzage wordt verleend door de voorzitter van de rekenkamer en kan door hem slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang. Op hen is het in de vorige leden van dit artikel bepaalde met betrekking tot de geheimhouding van overeenkomstige toepassing.
Op grond van raadsbesluit nr. 83 van 6 juli 2005 ontvangt de externe voorzitter een vaste vergoeding per maand, aangevuld met een vast bedrag per bijgewoonde vergadering onafhankelijk van de tijdsduur van een vergadering.
De externe leden ontvangen een vaste vergoeding per bijgewoonde vergadering onafhankelijk van de tijdsduur van een vergadering. De rekenkamer beslist zelfstandig of een extern lid in aanmerking komt voor een reiskostenvergoeding.
Onder een vergadering wordt begrepen:
Voor vergoeding komen alleen die vergaderingen en bijeenkomsten in aanmerking die in het kader van het uitoefenen van de functie als voorzitter respectievelijk extern lid van de rekenkamer Venlo zijn bezocht. Vrijwillig bezochte vergaderingen en bijeenkomsten worden niet vergoed.
De volgende vergaderingen en bijeenkomsten worden niet als vergadering beschouwd:
De vergoeding vindt plaats op basis van ingezonden declaraties. De voorzitter en externe leden sturen na afloop van iedere maand een overzicht van bijgewoonde vergaderingen aan de secretaris. De secretaris toetst het overzicht en stuurt deze na fiattering door aan de Centrale Financiële Administratie van de gemeente Venlo ten behoeve van betaling en administratieve afhandeling.
Bijlage I Informatievoorziening
De informatiebehoefte van de rekenkamer is in onderstaand overzicht in beeld gebracht. Er wordt onderscheid gemaakt tussen periodieke documenten met een vaste verschijningsfrequentie en documenten die de rekenkamer nodig heeft voor het kunnen uitvoeren van haar onderzoeken.
De periodieke documenten met vaste verschijningsfrequentie worden -zonder specifieke aanvraag -automatisch toegezonden door de afdeling Secretariaat van de dienst Concern (CORSE) van de gemeente Venlo.
Verstrekking van documenten in het kader van het uitvoeren van (oriënterend) onderzoek vindt plaats op verzoek van de secretaris aan een door de gemeentelijke adjunct-secretaris aan te wijzen contactpersoon van de gemeente.
Bijlage II Hoofd- en nevenfuncties voorzitter, leden en secretaris rekenkamer per 1 december 2006
P. Houtsma (externe voorzitter)
J.C.M. van den Akker (extern lid)
M.A.T.M. van Tulder (raadslid)
M.A.H.J. Linders-Duckers (plv. raadslid)
J.H.A.M. Lamberts (ambtelijk secretaris/onderzoeker)