Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

VERORDENING AUDITCOMMISSIE 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING AUDITCOMMISSIE 2017
CiteertitelVerordening Auditcommissie 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-03-2018nieuwe regeling

20-12-2017

gmb-2018-56011

Raadsbesluit d.d. 20 december 2017, nr. 124/2017

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING AUDITCOMMISSIE 2017

De Raad van de Gemeente Nijmegen, bijeen in zijn openbare vergadering van

20 december 2017

 

Gelet op de artikelen 83 en 84 Gemeentewet;

 

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad, genaamd auditcommissie.

Artikel 2 Taak

De auditcommissie is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad aangaande:

de aanwijzing op de wijze zoals omschreven in artikel 2 van de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Nijmegen (Controleverordening) van, alsmede zo nodig het beëindigen van de relatie met, de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet;

het vaststellen van het jaarlijkse controleprotocol als bedoel in artikel 2, vierde lid van de Controleverordening;

het vaststellen van de rekening en het jaarverslag;

het bepalen van een standpunt over tussentijdse rapportages en andere verslagen van de onder a. bedoelde accountant en over verslagen van periodieke onderzoeken van het college als bedoeld in de Verordening periodiek onderzoek;

het bepalen van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteracties en de voortgang met betrekking tot financieel beleid, en de Planning & Control cyclus;

het benoemen van het lid of de leden van de rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

overige door de gemeenteraad aan de auditcommissie opgedragen werkzaamheden.

De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamer en de in het eerste lid onder d. bedoelde onderzoeken van het college op elkaar worden afgestemd.

De auditcommissie adviseert de gemeenteraad, hetzij op verzoek hetzij uit eigen beweging, in het kader van de invulling en/of de uitoefening van de controlerende taak van de gemeenteraad.

Artikel 3 Samenstelling

1. De auditcommissie bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven leden die door de raad uit zijn midden worden benoemd.

2. De raad benoemt een van de leden tot voorzitter.

3. De auditcommissie wijst uit haar midden een of meer plaatsvervangende voorzitters aan.

4. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslid, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

5. Indien door een vacature het aantal leden onder het in het eerste lid bedoelde minimum is gekomen voorziet de raad onverwijld in de ontstane vacature.

Artikel 4 Secretaris

De griffier wijst uit de medewerkers van de griffie een secretaris en een plaatsvervangend secretaris aan.

Artikel 5 Vergaderingen

1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

3. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

Artikel 6 Besluitvorming

1. Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 7 Bevoegdheden

1. De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten. 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de gemeentelijke rekenkamer, en de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a.

3. De auditcommissie is bevoegd een externe deskundige in te schakelen om de commissie van advies te dienen inzake haar werkzaamheden.

4. De auditcommissie is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a.

5. De auditcommissie is bevoegd afspraken te maken met leden van de rekenkamer als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder f, over terugkoppeling van de werkzaamheden van de rekenkamer.

6. De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

Artikel 8 Uitnodiging bijwonen vergaderingen

1. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, leden van de gemeentelijke rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

2. Indien de auditcommissie ambtenaren uitnodigt informeert zij het college daarover.

Artikel 9 Openbare en besloten vergaderingen

1. De vergaderingen van de auditcommissie worden in het openbaar gehouden.

2. De deuren worden gesloten als ten minste een vijfde deel van de aanwezige leden of de voorzitter dit nodig oordelen. Vervolgens besluit de auditcommissie of met gesloten deuren vergaderd zal worden.

3. Indien de deuren worden gesloten verlaten alle aanwezigen met uitzondering van de voorzitter, de leden en de secretaris de vergaderruimte.

4. Als de auditcommissie besluit om besloten te vergaderen beslist zij tevens of en zo ja welke andere dan de in de vorige volzin genoemde personen het besloten deel van de vergadering kunnen bijwonen.

Artikel 10 Geheimhouding

Indien omtrent stukken die zijn gericht aan de auditcommissie geheimhouding is opgelegd blijven deze onder berusting van de secretaris van de auditcommissie. De secretaris verleent inzage aan de leden van de auditcommissie alsmede aan andere personen voor zover aan hen kennisneming onder geheimhouding is toegestaan.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening auditcommissie.

Artikel 12 Intrekken vorige verordening

Bij inwerkingtreding van deze verordening auditcommissie wordt de verordening auditcommissie d.d. 29 juni 2011 ingetrokken.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad.

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 20 december 2017

De raadsgriffier a.i.,

drs. Y.A. Van Delft

De voorzitter,

drs. H.M.F. Bruls