Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand 2017
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand 2017

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-03-2018nieuwe regeling

13-03-2018

gmb-2018-55608

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht, van 4 juni 1992 (Stbl. 1992, 315).

  • b.

    Verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.

  • c.

    Commissie: commissie van advies voor de bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 Awb.

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 7:13 Awb.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit één voorzitter, twee waarnemend voorzitters en twee leden.

  • 2.

    Zij worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 3.

    De voorzitter, de waarnemend voorzitters en de leden mogen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Twenterand.

Artikel 4 Indeling in kamers

  • 1.

    De commissie bestaat uit drie kamers, te weten:

    • a.

      De kamer Sociaal Domein;

    • b.

      De kamer Ruimtelijke en overige zaken;

    • c.

      De Personele kamer.

  • 2.

    De voorzitter en de waarnemend voorzitters zijn elk voorzitter van een kamer.

  • 3.

    Iedere kamer bestaat uit twee leden en een voorzitter.

Artikel 5 Secretaris

  • 3.

    De secretaris en de waarnemend secretaris van de commissie en haar kamers is een door het college aangewezen medewerker.

  • 4.

    De secretaris en de waarnemend secretaris zijn voor zijn werkzaamheden inhoudelijk slechts verantwoording schuldig aan de voorzitter van de commissie.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar, zijnde een raadsperiode.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de

gemeenteraad.

  • 5.

    Iedere voorzitter en lid treedt uiterlijk vier jaar na zijn benoeming af volgens een door de commissie op te maken rooster. Degene die in een tussentijdse vacature is benoemd neemt op het rooster de plaats in van zijn voorganger.

Artikel 7 Ingediende bezwaarschrift

  • 1.

    Van het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst vastgelegd.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3.

    Het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, draagt er zorg voor dat alle op het bezwaar betrekking hebbende stukken binnen zeven werkdagen bij de secretaris van de commissie worden verstrekt.

  • 4.

    Het bestuursorgaan is verantwoordelijk voor de (tijdige) verstrekking en de inhoud van de stukken en niet de secretaris van de commissie.

Artikel 8 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de ( waarnemend) voorzitter van de commissie:

Artikel 2:1 Vragen van een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde;

Artikel 6:6 Stellen van een termijn aan de indiener om van een verzuim te herstellen;

Artikel 6:17 Verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

Artikel 7:4, tweede lid Ter inzage leggen van stukken;

Artikel 7:6 Afzien van verslag aan belanghebbende van het afzonderlijk horen;

Artikel 7:10 vierde lid Schriftelijk mededelen van verder uitstel tijdens de behandeling door de

commissie.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De (waarnemend) voorzitter van (een kamer van) de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De (waarnemend) voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De ( waarnemend) voorzitter van (een kamer van) de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    De (waarnemend) voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb, afzien van het horen van belanghebbende(n).

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van lid 2 afziet van het horen van belanghebbende(n) doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken van voornoemde termijn.

  • 3.

    De bezwaarde en/of belanghebbende kan de voorzitter binnen drie dagen na ontvangst van de uitnodiging vragen om het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    Slechts in het geval van bijzondere omstandigheden stemt de voorzitter in met een ander tijdstip.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat tenminste één lid naast de voorzitter aanwezig is.

Artikel 13 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of één van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien de bezwaarde en/of een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zij die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    De zitting van de kamer Sociaal Domein van de commissie vindt achter gesloten deuren plaats met uitzondering van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen subsidiebesluiten.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Van de hoorzitting wordt een digitale geluidsopname gemaakt, tenzij de bezwaarde en/of een belanghebbende hier tijdens de hoorzitting bezwaar tegen maakt.

  • 2.

    Op verzoek van de bezwaarde en/of een belanghebbende wordt een geluidsopname verstrekt.

  • 3.

    Wanneer beroep tegen de beslissing op bezwaar wordt ingesteld, wordt de geluidsopname uitgewerkt tot een schriftelijk verslag.

  • 4.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 5.

    Het verslag is geen woordelijk verslag maar geeft een korte en samenvattende vermelding van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 6.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbende(n) respectievelijk hun gemachtigde(n) niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 7.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 8.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van (de kamer van) de commissie.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen de (kamer van de) commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting.

  • 4.

    De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 5.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    Het advies wordt uitgebracht door de voorzitter en tenminste één lid.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 4.

    Het advies is gemotiveerd en geeft aan of geadviseerd wordt om:

    • a.

      de bezwaren al dan niet ontvankelijk, gegrond en/of ongegrond te verklaren;

    • b.

      het bestreden besluit te herroepen;

    • c.

      het verzoek om proceskosten toe- of af te wijzen.

  • 5.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, gelijktijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift beslist.

Artikel 19 Jaarverslag

De commissie legt jaarlijks in een verslag verantwoording af aan het bestuursorgaan omtrent de uitgevoerde werkzaamheden.

Artikel 20 Nevenactiviteiten

De (waarnemend) voorzitter en leden van de commissie maken hun nevenactiviteiten via de secretaris van de commissie bekend op de website van de gemeente Twenterand: www.twenterand.nl

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden onder gelijktijdig intrekking van de verordening behandeling bezwaarschriften welke op 2 januari 2001 is vastgesteld.

Artikel 22 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand 2017.

Vriezenveen,

De raad voornoemd,

de griffier de voorzitter

drs. R.J.M. Ros drs. A.E.H. van der Kolk

Het college voornoemd,

De secretaris de burgemeester

H.J. ten Brink drs. A.E.H. van der Kolk

De burgemeester voornoemd,

drs. A.E.H. van der Kolk