Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur Enschede 2018 |
Citeertitel | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur Enschede 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Ondergrondse infrastructuur |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2018 | Nieuwe regeling | 12-03-2018 |
De raad van de Gemeente Enschede;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Enschede d.d. 6 februari 2018 en gelet op artikel 1, van de Belemmeringenwet Privaatrecht, artikel 5.4, vierde lid, en artikel 5.2 van de Telecommunicatiewet en artikel 149, 154, 156 en 229 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening:
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur Enschede 2018
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1.1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
netbeheerder; de natuurlijke persoon handelende in de uitoefening van een beroep of bedrijf dan wel rechtspersoon onder wiens verantwoordelijkheid een leiding wordt aangelegd, beheerd of geëxploiteerd, waaronder tevens wordt begrepen degene die een vergunning voor het aanleggen van een leiding heeft aangevraagd;
openbare gronden: openbare wegen en wateren als bedoeld in artikel 1.1 van de wet. Hieronder wordt eveneens verstaan: openbare wegen met inbegrip van de daartoe behorende trottoirs, groenstroken, glooiingen, (midden)bermen, duikers, beschoeiingen en andere werken, plantsoenen, pleinen en andere plaatsen maar ook wateren met daartoe behorende kunstwerken zoals bruggen, die voor een ieder toegankelijk zijn.
Deze verordening is van toepassing op de aanleg, het houden, het onderhoud, de exploitatie, het verleggen/verplaatsen en het verwijderen van leidingen in de openbare gronden welke in eigendom zijn van de gemeente Enschede.
Het college kan ter uitvoering en uitwerking van deze verordening nadere regels vaststellen omtrent onder meer het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud verlegging/verplaatsing en het opruimen van leidingen alsmede de hoogte van de te vergoeden kosten voor opengebroken bestrating/verhardingen.
Hoofdstuk 2 De vergunning en de meldingsplicht
Het is verboden zonder vergunning of in afwijking van een verleende vergunning leidingen in, op of boven de openbare ruimte en in of op kunstwerken:
Indien de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden die in eigendom zijn van een andere eigenaar dan de gemeente, wordt uiterlijk vier weken na ontvangst van de aanvraag het college schriftelijk in kennis gesteld van de uitkomsten van het overleg tussen netbeheerder en de eigenaar van de betreffende gronden.
Artikel 2.3. Gegevensverstrekking
Artikel 2.5. Voorschriften en beperkingen
Het college kan aan de werkzaamheden, zoals bedoeld in artikel 2.1, voorschriften en beperkingen verbinden in het belang van:
de ondergrondse ordening, waaronder mede verstaan wordt het zo min mogelijk hinder veroorzaken voor reeds in de grond aanwezige werken en het niet in gevaar brengen of zonder noodzaak bemoeilijken van deze werken, waaronder mede verstaan worden werken ten behoeve van de riolering en de levering of het transport van elektronische informatie, gas, water en elektriciteit.
De aanvrager dient omwonenden ter plaatse van de uit te voeren werkzaamheden minimaal twee weken voor de start van de werkzaamheden schriftelijk te informeren over aanvang, duur, aard en plaats van de werkzaamheden. Indien verkeersmaatregelen genomen dienen te worden in verband met de werkzaamheden, bijvoorbeeld omleidingen of wegafzettingen, dient de aanvrager tevens de hulpdiensten te informeren. Dit tevens minimaal twee weken voor aanvang van de werkzaamheden.
De wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen en medegebruik van voorzieningen dient te geschieden conform de Leidraad voor gemeenten en nutsbedrijven inzake (her-)straatwerkzaamheden. In dat kader is het college tevens bevoegd voorschriften te stellen op het gebied van markering, afzetting en het toepassen van proefsleuven. Bij tegenstrijdigheden van de bepalingen van deze verordening en de bepalingen uit de leidraad, hebben de bepalingen van deze verordening voorrang.
De aanvrager is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en beplanting/groenvoorzieningen terug te brengen in de oude staat, tenzij de gemeente vooraf heeft aangegeven hier zelf zorg voor te willen dragen. De aanvrager draagt de marktconforme kosten voor herstel die gebaseerd zijn op de VNG richtlijn “Tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom” en de “Tarieven (her)straatwerkzaamheden kabels- en/of leidingwerken, die jaarlijks opnieuw worden vastgesteld, gebaseerd op de Leidraad voor gemeenten en nutsbedrijven inzake (her-) straatwerkzaamheden”. Voor het herstel van asfalt verharding alsmede alle groenvoorzieningen/beplantingen worden de werkelijke kosten van herstel in rekening gebracht.
Het college kan nadere regels stellen omtrent het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van leidingen, het bevorderen van medegebruik van voorzieningen en het afstemmen van de voorgenomen werkzaamheden met beheerders van de overige in de grond aanwezige werken, alsook over de afmetingen van de kasten, handholes en andere toebehoren.
Artikel 2.6 Wijzigen of intrekken vergunning
Het college kan de vergunning intrekken indien:
na het verlenen van de vergunning naar het oordeel van het college gegronde aanleiding bestaat te veronderstellen dat het van kracht blijven van de vergunning onaanvaardbare schadelijke gevolgen heeft voor omwonenden, de openbare ruimte, natuur of milieu en hierdoor het stellen van nadere voorschriften en beperkingen aan de verleende vergunning niet kan worden tegemoet gekomen;
Artikel 2.7 Intrekken vergunning op verzoek van netbeheerder
Degene die een schriftelijke verklaring als bedoeld in het eerste lid afgeeft, wordt gedurende de tijd dat de leiding na de verklaring nog in de openbare ruimte aanwezig is, beschouwd als netbeheerder tenzij de leiding is overgedragen of wordt geëxploiteerd of beheerd door een andere (rechts)persoon, in welk geval laatstgenoemde (rechts)persoon als netbeheerder wordt beschouwd.
Artikel 2.9 Verplichtingen netbeheerder en overdracht leiding
Indien de leiding wordt overgedragen aan een nieuwe netbeheerder gaan de rechten en plichten uit hoofde van deze verordening en de op basis daarvan door het college verleende vergunning(en) over op de nieuwe netbeheerder. De netbeheerder stelt het college onverwijld in kennis van de wijzingen in eigendom van de leiding of van het feit dat de leiding definitief buiten gebruik is gesteld.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen netbeheerder
Artikel 3.2. Ondergrondse obstakels
Het college kan bij gebleken ondergrondse obstakels in of nabij het tracé van de leiding aan de netbeheerder maatregelen opdragen ter bescherming van de belangen waartoe deze verordening strekt. De kosten van de te nemen maatregelen komen in beginsel ten laste van de netbeheerder, tenzij redelijkheid en billijkheid aanleiding geven om hiervan af te wijken.
Artikel 3.3. Plicht ten aanzien van ter beschikking stellen tekeningen
De netbeheerder is verplicht na voltooiing van het werk tekeningen, waaruit de feitelijke situatie na de uitvoering van de werkzaamheden blijkt, om niet aan het college ter beschikking te stellen.
Artikel 3.4. Zorgplicht netbeheerder
De netbeheerder is verplicht, met inachtneming van nadere door het college gestelde regels zorg te dragen voor een goede staat van onderhoud van de leiding.
Hoofdstuk 4 Informatie-uitwisseling, planning en coördinatie
Artikel 4.1. Informatieplicht gemeente
Het college initieert in de planfase van een project overleg met de desbetreffende netbeheerder(s) ten einde de gevolgen van dat project voor de ligging en het onderhoud van leidingen te analyseren.
Artikel 4.2. Informatie-uitwisseling
Op initiatief van het college wisselen alle betrokken partijen, waaronder netbeheerders, voorafgaand aan de start van een werk dat gevolgen heeft voor de ondergrondse infrastructuur, de noodzakelijke informatie met elkaar uit.
Artikel 4.3. Jaarlijks en periodiek plannings- en coördinatieoverleg
De gemeente initieert en faciliteert nader overleg tussen alle betrokken partijen over alle uit te voeren projecten in de openbare ruimte. Dit overleg vindt periodiek, doch tenminste eenmaal per jaar plaats. De gemeente doet per project een voorstel ten aanzien van het aantal overleggen de periodiciteit daarvan.
Het college kan nadere regels opstellen voor een door het college op aanvraag toe te kennen financiële tegemoetkoming (bij wijze van nadeelcompensatie) in het geval dat een netbeheerder als gevolg van een besluit van het college, inhoudende de intrekking of wijziging van een vergunning op grond van artikel 2.6, eerste lid onderdeel g, h en/of i schade lijdt of zal lijden die redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale bedrijfsrisico kan worden gerekend en de vergoeding van deze schade niet op een andere wijze is verzekerd.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Artikel 6.1. Verontreiniging, gevaar en hinder: verplichtingen tijdens uitvoering werkzaamheden
De netbeheerder is verplicht verontreiniging, gevaar of hinder, dan wel storingen waarbij verontreiniging gevaar of hinder kunnen optreden, onmiddellijk conform de procedures als bedoeld in de nadere door het college te stellen regels te melden en alle maatregelen te treffen teneinde verdere verontreiniging, gevaar, schade of hinder te voorkomen.
Indien de eigendom, exploitatie of beheer van de kabel of leiding wordt overgedragen aan een andere netbeheerder, gaan de rechten en plichten die betrekking hebben op de kabel of leiding van de oude netbeheerder over op de nieuwe netbeheerder. De oude netbeheerder draagt zorg voor het daadwerkelijk overdragen van de rechten en plichten op de nieuwe netbeheerder.
De netbeheerder stelt het college onverwijld en schriftelijk in kennis van het feit dat een kabel of leiding niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, een niet-openbaar elektronisch communicatienetwerk of een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden.
Hoofdstuk 7 De vergunning en de meldingsplicht
Artikel 7.2 Ernstige belemmeringen en storingen
In afwijking van artikel 2.8 lid1 sub b geldt dat ingeval van spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van ernstige belemmering of storing van de communicatie in de zin van artikel 5.6, tweede lid van de wet de aanbieder volstaat met een melding voorafgaand aan de start van de werkzaamheden. De aanbieder maakt achteraf zo spoedig mogelijk melding van de werkzaamheden via een door de burgemeester vast te stellen formulier aan de burgemeester of aan een door het college aangewezen toezichthouder.
Hoofdstuk 9 Straf-, overgangs- en slotbepalingen
Artikel 9.1. Overgangsbepaling
Kabels en/of leidingen in of op openbare gronden, voor zover deze zijn aangelegd met toepassing van een van de vorige versies van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren van de Gemeente Enschede en/of op basis van andere aantoonbare en gelegaliseerde afspraken, zoals die hebben gegolden tot de inwerkingtreding van deze verordening, worden per ingangsdatum van deze Algemene verordening ondergrondse infrastructuren 2018 beheerst door de regels daarvan. De AVOI 2011 blijft dus van toepassing ten aanzien van aanvragen ingediend bij de gemeente, voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening (AVOI 2018).