Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent duurzaamheid Nadere regels subsidie Versnellingsagenda duurzaamheid Helmond 2018 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie Versnellingsagenda duurzaamheid Helmond 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2019 | 01-01-2021 | artikel 1.2, 1.4 | 15-01-2019 | 33920339 | |
15-03-2018 | 09-02-2019 | nieuwe regeling | 27-02-2018 | 33665498 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Adviesteam: het adviesteam versnellingsagenda duurzaamheid zijnde een team van personen die werkzaam zijn bij de gemeente Helmond en dat als collectief aanvragen om subsidie beoordeelt, verleent en verstrekt en het college adviseert voor zover een daartoe strekkend mandaat ontbreekt. Het adviesteam bestaat uit een ambtelijk opdrachtnemer (tevens voorzitter) en twee leden zijnde: de ambtelijk opdrachtgever (programmamanager duurzame en gezonde stad) en een juridisch adviseur;
Sportvereniging: een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die zich ten doel stelt het in clubverband beoefenen van een sport, statutair gevestigd is in Helmond, op Helmonds grondgebied ligt, geen onderneming drijft als bedoeld in artikel 2 eerste lid onder de van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en aangesloten is bij een sportbond die lid is van de vereniging NOC*NSF.
Artikel 1.2 Doelstelling en reikwijdte
Het doel van deze subsidieregeling is om initiatieven en/of fysieke maatregelen te stimuleren die bijdragen aan:
De behartiging van het algemeen belang. Onder het ‘algemeen belang’ wordt in dit verband verstaan dat een project in ieder geval niet het individu of de aanvrager mag verrijken en dat het geen overwegend commerciële doeleinden betreft. De initiatieven moeten betrekking hebben op de beleidsdoelstelling ‘Helmond Klimaatneutraal in 2035’ of vallen binnen de duurzaamheidskapitalen People, Planet , Profit. Deze regeling stimuleert deze initiatieven door middel van een eenmalige financiële bijdrage in de vorm van een incidentele subsidie met een maximum van € 50.000,- per initiatief. Initiatieven die betrekking hebben op de verduurzaming van gebouwen om energiebesparing en toepassingen van duurzame energie ten gunste van het individu of de aanvrager te realiseren, worden in dit verband niet gezien als een initiatief dat het algemeen belang behartigd. Deze initiatieven kunnen niettemin vallen onder de reikwijdte van deze regeling (zie onder b van dit artikel). Initiatieven die betrekking hebben op het aanplanten van bomen, struiken of planten, of het anderszins vergroenen van locaties en aan voornoemde vereisten voldoen, worden afgehandeld op grond van sub c van dit artikel.
Energiebesparing en toepassingen van duurzame energie bij sportaccommodaties, als bedoeld in artikel 1.1 onder j, behartigen weliswaar niet het algemeen belang, echter de verbinding met onze duurzaamheidsdoelstellingen maakt dat wij deze initiatieven ondersteunen door middel van een eenmalige financiële bijdrage in de vorm van een incidentele subsidie met een maximum van € 10.000,- per sportaccommodatie.
Initiatieven die betrekking hebben op het aanplanten van bomen, struiken of planten, of het anderszins vergroenen van locaties die bijdragen aan de behartiging van het algemeen belang en die betrekking hebben op de beleidsdoelstelling ‘Helmond Klimaatneutraal in 2035’ of vallen binnen de duurzaamheidskapitalen People, Planet, Profitbetrekking als bedoeld in sub a van dit artikel, komen in aanmerking voor een eenmalige financiële bijdrage in de vorm van een incidentele subsidie met een maximum van € 10.000,- per locatie.
Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009
Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende artikelen niet van toepassing:
Artikel 1.4 Algemene en bijzondere subsidievoorwaarden
Subsidies die worden verstrekt op basis van het bepaalde in artikel 1.2, eerste lid onder b van deze nadere regels, dienen aan de volgende bijzondere subsidievoorwaarden te voldoen.
Enkel voor de maatregelen die staan opgenomen in de “maatregellijst Energieadvies Subsidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties” zoals opgesteld door de RVO en die vanuit de EPA worden geadviseerd, is subsidiering mogelijk. Eventuele arbeidskosten en/of montagekosten zijn ook subsidiabel. De aanvraag dient gebaseerd te zijn op een uitgebrachte offerte.
Subsidies die worden verstrekt op basis van het bepaalde in artikel 1.2, eerste lid onder c van deze nadere regels, dienen aantoonbaar financieel haalbaar te zijn waarbij de subsidie maximaal 50% bedraagt van de daadwerkelijk gemaakte kosten, waarbij subsidiëring tot een maximum van € 10.000,- mogelijk is.
Artikel 2.2 Weigering subsidieverlening
In aanvulling op de in de ASV Helmond 2009 genoemde weigeringsgronden wordt een aanvraag om subsidie op basis van deze regeling geweigerd indien:
Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling
Artikel 3.2 Verantwoording en administratie
Voor subsidies die worden verleend op grond van artikel 1.2, eerste lid onder b, gelden ten aanzien van de verantwoording en het voeren van de administratie de volgende vereisten:
Bij verleende subsidies tot en met € 10.000,- is de subsidieontvanger verplicht om bij de aanvraag tot vaststelling een verkort activiteitenverslag en een beperkt financieel verslag te overleggen. Voorts geldt de verplichting om financiële verantwoording af te leggen in de vorm van het overleggen van facturen waaruit de daadwerkelijk gemaakte kosten blijken.