Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het sociaal domein Reglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort |
Citeertitel | Reglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2018 | nieuwe regeling | 06-03-2018 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van gemeente Amersfoort (hierna: ‘college’);
overwegende dat het wenselijk is de vorm van cliëntenparticipatie voor het sociaal domein vast te leggen gelet op artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;
mede gelet op artikel 9.6 Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Amersfoort 2017, artikel 10 Verordening Jeugdhulp gemeente Amersfoort 2017 en de Inspraak- en Participatieverordening 2009.
vast te stellen de volgende regeling:
In dit reglement en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
signaleringsteam Amersfoort: het door het college ingestelde orgaan dat de ogen en oren is in de stad voor de gemeente voor signalen over het sociaal domein. Het orgaan is onafhankelijk en onderzoekt gevraagd en ongevraagd hoe beleid van de gemeente uitpakt in de dagelijkse praktijk van de inwoners. De bevindingen van het orgaan worden met de gemeente besproken;
Artikel 2 Doelstelling adviesraad
De adviesraad adviseert zoals bedoeld in artikel 2.1.3. lid 3 Wmo, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet en zoals vastgelegd in artikel 9.6 Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Amersfoort 2017, artikel 10 Verordening Jeugdhulp gemeente Amersfoort 2017 en de Inspraak- en Participatieverordening 2009. De advisering zoals bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet en de Inspraak- en Participatieverordening 2009 is door handhaving van de Cliëntenraad SZ - welke adviseert met betrekking tot het brede veld van Werk en Inkomen van beleid en uitvoering (re-integratiebeleid, werkbedrijf, werkgevers-servicepunt, fraudebestrijding en specifieke verordeningen zoals een verordening maatregelen participatiewet) - beperkt tot onderwerpen die het integrale sociaal domein betreffen, waaronder maar niet beperkt tot beleid ten aanzien van zorgcompensatie of maatwerkvangnet/minimabeleid.
Artikel 5 Samenstelling adviesraad
De leden hebben kennis van het sociaal domein en wonen in de gemeente Amersfoort. De leden zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Amersfoort. De leden hebben geen zakelijke binding met de gemeente Amersfoort, voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie in de adviesraad. De leden zijn niet in dienst van een door de gemeente Amersfoort gesubsidieerde instelling die actief is binnen het sociaal domein, voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie in de adviesraad.
Indien de persoonlijke situatie van een lid dusdanig wijzigt waardoor aan één of meerdere van de in lid 4 van dit artikel genoemde voorwaarden mogelijk niet meer kan worden voldaan, dan meldt het betreffende lid dit bij de gemeente. Er zal met het desbetreffende lid in overleg worden getreden om te bepalen of het door de gewijzigde omstandigheden van het geval het noodzakelijk is om het lid te laten aftreden.
De adviesraad zal zich er regelmatig van vergewissen of haar samenstelling gelet op de het waarborgen van kennis over de domeinen binnen Wmo, Jeugdwet en Participatiewet adequaat is. De besluitvorming die op basis hiervan plaatsvindt, zal respectievelijk kunnen leiden tot continuering van de tot dat moment bestaande samenstelling of tot toetreding van nieuwe leden.
Artikel 6 Aanwijzing en zittingsduur
Teneinde inwoners van de gemeente Amersfoort de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen voor de adviesraad, worden oproepen hiertoe geplaatst in de voor de gemeente gebruikelijke informatiekanalen onder vermelding van het in artikel 5 lid 4 vastgestelde profiel. Het moet voor elke inwoner mogelijk zijn om te solliciteren op een profiel.
Voorafgaand aan het adviestraject worden afspraken gemaakt over de wijze van advisering en de termijn waarop dit advies plaatsvindt. De adviesraad brengt binnen in principe acht weken na ontvangst van de adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college. In overleg kan een kortere termijn worden bepaald. De termijn voor het uitbrengen van het advies kan met maximaal twee weken worden verlengd.
Het college brengt binnen vier weken na ontvangst van een advies dan wel vragen van de adviesraad schriftelijk reactie uit aan de adviesraad. Deze termijn kan met maximaal twee weken worden verlengd. Indien het college het advies van de adviesraad niet overneemt, deelt het college dat schriftelijk en met redenen omkleed mee aan de adviesraad.
Artikel 10 Budget en faciliteiten
De leden van de adviescommissie krijgen per persoon een door het college vast te stellen maandelijkse vrijwilligersvergoeding. Deze vrijwilligersvergoeding is inclusief alle kosten zoals reis- en verblijfkosten, kantoorartikelen en reprodiensten. De maandelijkse kostenvergoeding wordt in halfjaarlijkse termijnen achteraf betaald aan de leden van de adviesraad.