Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het sociaal domein Reglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het sociaal domein Reglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort
CiteertitelReglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amersfoort/CVDR604744/CVDR604744_1.html
  2. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amersfoort/CVDR604702/CVDR604702_1.html
  3. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amersfoort/CVDR8423/CVDR8423_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-2018nieuwe regeling

06-03-2018

gmb-2018-52152

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het sociaal domein Reglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort

Het college van Burgemeester en Wethouders van gemeente Amersfoort (hierna: ‘college’);

 

overwegende dat het wenselijk is de vorm van cliëntenparticipatie voor het sociaal domein vast te leggen gelet op artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;

 

mede gelet op artikel 9.6 Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Amersfoort 2017, artikel 10 Verordening Jeugdhulp gemeente Amersfoort 2017 en de Inspraak- en Participatieverordening 2009.

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende regeling:

 

Reglement Adviesraad Sociaal Domein

 

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    In dit reglement en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • a)

      adviesraad: het door het college ingestelde orgaan dat het college gevraagd en ongevraagd adviseert over het gemeentelijk beleid, verordeningen en de uitvoering in het sociaal domein in de gemeente Amersfoort;

    • b)

      sociaal domein: gemeentelijk beleid op het terrein van zorg&ondersteuning, jeugdzorg, werk en inkomen;

    • c)

      signaleringsteam Amersfoort: het door het college ingestelde orgaan dat de ogen en oren is in de stad voor de gemeente voor signalen over het sociaal domein. Het orgaan is onafhankelijk en onderzoekt gevraagd en ongevraagd hoe beleid van de gemeente uitpakt in de dagelijkse praktijk van de inwoners. De bevindingen van het orgaan worden met de gemeente besproken;

    • d)

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort;

  • 2.

    Voor zover niet anders is bepaald, worden begrippen in dit reglement gebruikt in dezelfde betekenis als in bedoelde wetgeving binnen het sociaal domein.

Artikel 2 Doelstelling adviesraad

  • 1.

    De adviesraad adviseert zoals bedoeld in artikel 2.1.3. lid 3 Wmo, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet en zoals vastgelegd in artikel 9.6 Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Amersfoort 2017, artikel 10 Verordening Jeugdhulp gemeente Amersfoort 2017 en de Inspraak- en Participatieverordening 2009. De advisering zoals bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet en de Inspraak- en Participatieverordening 2009 is door handhaving van de Cliëntenraad SZ - welke adviseert met betrekking tot het brede veld van Werk en Inkomen van beleid en uitvoering (re-integratiebeleid, werkbedrijf, werkgevers-servicepunt, fraudebestrijding en specifieke verordeningen zoals een verordening maatregelen participatiewet) - beperkt tot onderwerpen die het integrale sociaal domein betreffen, waaronder maar niet beperkt tot beleid ten aanzien van zorgcompensatie of maatwerkvangnet/minimabeleid.

  • 2.

    De adviesraad stelt zich daarbij ten doel een belangrijke rol te vervullen met betrekking tot de inbreng van burgers ten behoeve van beleidsbeïnvloeding en de verbetering van de kwaliteit van dienstverlening op het terrein van het sociaal domein.

  • 3.

    De adviesraad biedt een kader voor integrale betrokkenheid van de doelgroepen bij de beleidsontwikkeling en de kwaliteit van dienstverlening in het kader van de in lid 1 genoemde wetten en verordeningen.

Artikel 3 Taken adviesraad

  • 1.

    De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de vorming en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van het sociaal domein betreffen.

  • 2.

    De adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein en verzamelt op een actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • 3.

    De adviesraad pakt signalen op die zij ontvangt vanuit de samenleving, waaronder belangenorganisaties en het signaleringsteam Amersfoort.

  • 4.

    De adviesraad stelt een reglement op. Dit reglement wordt vastgesteld door het college.

Artikel 4 Bevoegdheden adviesraad

  • 1.

    De adviesraad informeert het college over kansen en knelpunten bij voorgenomen beleid en bij de uitvoering van het beleid.

  • 2.

    De adviesraad kan het college om nadere informatie vragen over zaken die het sociaal domein betreffen.

  • 3.

    De adviesraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin kan worden geadviseerd op het gebied van personeels- en organisatiebeleid.

Artikel 5 Samenstelling adviesraad

  • 1.

    De adviesraad kent tenminste 6 en ten hoogste 8 leden. De leden zijn zodanig verdeeld binnen het sociaal domein dat voldoende kennis gewaarborgd is over de hele breedte van het sociaal domein.

  • 2.

    De benoeming vindt plaats door het college op voordracht van de adviesraad en na selectie middels een selectiecommissie, bestaande uit minimaal twee zittende leden van de adviesraad.

  • 3.

    Werving van nieuwe leden vindt plaats in samenwerking tussen de adviesraad en de gemeente aan de hand van een vooraf vastgesteld profiel.

  • 4.

    De leden hebben kennis van het sociaal domein en wonen in de gemeente Amersfoort. De leden zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Amersfoort. De leden hebben geen zakelijke binding met de gemeente Amersfoort, voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie in de adviesraad. De leden zijn niet in dienst van een door de gemeente Amersfoort gesubsidieerde instelling die actief is binnen het sociaal domein, voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie in de adviesraad.

  • 5.

    Indien de persoonlijke situatie van een lid dusdanig wijzigt waardoor aan één of meerdere van de in lid 4 van dit artikel genoemde voorwaarden mogelijk niet meer kan worden voldaan, dan meldt het betreffende lid dit bij de gemeente. Er zal met het desbetreffende lid in overleg worden getreden om te bepalen of het door de gewijzigde omstandigheden van het geval het noodzakelijk is om het lid te laten aftreden.

  • 6.

    De adviesraad zal zich er regelmatig van vergewissen of haar samenstelling gelet op de het waarborgen van kennis over de domeinen binnen Wmo, Jeugdwet en Participatiewet adequaat is. De besluitvorming die op basis hiervan plaatsvindt, zal respectievelijk kunnen leiden tot continuering van de tot dat moment bestaande samenstelling of tot toetreding van nieuwe leden.

  • 7.

    De leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

Artikel 6 Aanwijzing en zittingsduur

  • 1.

    Teneinde inwoners van de gemeente Amersfoort de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen voor de adviesraad, worden oproepen hiertoe geplaatst in de voor de gemeente gebruikelijke informatiekanalen onder vermelding van het in artikel 5 lid 4 vastgestelde profiel. Het moet voor elke inwoner mogelijk zijn om te solliciteren op een profiel.

  • 2.

    De zittingsduur van de leden van de adviesraad is twee jaar, welke periode maximaal één maal verlengd kan worden met twee jaar.

  • 3.

    Een lid van de adviesraad kan zijn lidmaatschap tussentijds, middels een schriftelijke kennisgeving aan het college beëindigen met een opzegtermijn van twee maanden.

  • 4.

    Bij tussentijds aftreden van een lid, draagt de adviesraad aan het college conform artikel 5 lid 2 een nieuwe kandidaat voor.

  • 5.

    Bij disfunctioneren van een van de leden kan de adviesraad het vertrouwen in dit lid opzeggen. In vervolg hierop kan de adviesraad het college verzoeken het betreffende lid te ontslaan, waarna lid 5 van dit artikel, van overeenkomstige toepassing is.

Artikel 7 Vervanging afwezigheid en ziekte

  • 1.

    Indien een lid wegens ziekte of om andere redenen zijn taken niet kan uitvoeren voor een periode langer dan een half jaar, kan de adviesraad het college verzoeken om een plaatsvervanger te benoemen voor de duur van de afwezigheid met overname van alle rechten en plichten van het te vervangen lid.

  • 2.

    Wanneer het lid na de ziekte opnieuw in staat is zijn taken te vervullen, zal hij binnen een overeen te stemmen termijn zijn plaats in de adviesraad opnieuw innemen voor zover de betreffende zittingstermijn nog niet is verstreken.

  • 3.

    Wanneer de afwezigheid wegens ziekte of om andere redenen langer dan een jaar duurt, komt het lidmaatschap te vervallen en verkrijgt het plaatsvervangend lid het lidmaatschap van de adviesraad tot het einde van de zittingstermijn van het te vervangen lid.

Artikel 8 Advisering

  • 1.

    Het college kan onderwerpen zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 sub b middels een schriftelijke adviesaanvraag voorleggen aan de adviesraad. In de aanvraag wordt expliciet vermeld over welke punten advies wordt gevraagd.

  • 2.

    De adviesraad kan een adviesaanvraag afwijzen en deelt dit schriftelijk en met redenen omkleed mee aan het college.

  • 3.

    Voorafgaand aan het adviestraject worden afspraken gemaakt over de wijze van advisering en de termijn waarop dit advies plaatsvindt. De adviesraad brengt binnen in principe acht weken na ontvangst van de adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college. In overleg kan een kortere termijn worden bepaald. De termijn voor het uitbrengen van het advies kan met maximaal twee weken worden verlengd.

  • 4.

    Het college brengt binnen vier weken na ontvangst van een advies dan wel vragen van de adviesraad schriftelijk reactie uit aan de adviesraad. Deze termijn kan met maximaal twee weken worden verlengd. Indien het college het advies van de adviesraad niet overneemt, deelt het college dat schriftelijk en met redenen omkleed mee aan de adviesraad.

  • 5.

    Daarnaast kan de adviesraad ongevraagd op eigen initiatief adviseren over onderwerpen zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 sub b middels een schriftelijk advies aan het college. In dat geval geldt ook de procedure als beschreven in lid 4 van dit artikel.

  • 6.

    In onderling overleg kan van bovenstaande afspraken worden afgeweken.

Artikel 9 Vergaderingen, besluitvorming en verslaglegging

  • 1.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar, tenzij vertrouwelijke documenten behandeld worden of over personen gesproken wordt.

  • 2.

    De adviesraad ontvangt van het college tijdig de informatie die benodigd is om het beleid binnen het sociaal domein te kunnen beoordelen en beïnvloeden.

  • 3.

    De besluiten van de adviesraad worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Wanneer de stemmen staken, geeft de adviesraad een verdeeld advies. Bij een kleine meerderheid kan het minderheidsstandpunt worden vermeld.

  • 4.

    Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft van het aantal leden vereist.

  • 5.

    De adviesraad zorgt voor schriftelijke verslaglegging van haar vergaderingen en de besluitvorming.

Artikel 10 Budget en faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks de maandelijkse vrijwilligersvergoeding voor de adviesraad en het werkbudget voor de adviesraad en het signaleringsteam Amersfoort voor het volgend kalenderjaar vast en informeert de adviesraad daarover.

  • 2.

    De gemeente beheert het werkbudget. Uit het werkbudget worden alle kosten van de adviesraad en het signaleringsteam Amersfoort voldaan met uitzondering van de maandelijkse onkostenvergoeding als beschreven in lid 5 van dit artikel.

  • 3.

    De adviesraad informeert de gemeente vooraf over voorgenomen uitgaven.

  • 4.

    De adviesraad benut het budget voor de uitvoering van haar taken en de adviesverlening.

  • 5.

    De leden van de adviescommissie krijgen per persoon een door het college vast te stellen maandelijkse vrijwilligersvergoeding. Deze vrijwilligersvergoeding is inclusief alle kosten zoals reis- en verblijfkosten, kantoorartikelen en reprodiensten. De maandelijkse kostenvergoeding wordt in halfjaarlijkse termijnen achteraf betaald aan de leden van de adviesraad.

Artikel 11 Verantwoording en overige verplichtingen

  • 1.

    De adviesraad brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college verslag uit van de activiteiten en de bevindingen van het voorgaande kalenderjaar. Het jaarverslag bevat in ieder geval:

    • a)

      een overzicht en toelichting van de opgestelde adviezen;

    • b)

      een beschrijving van het eigen functioneren, de samenwerking en communicatie met de gemeente;

  • 2.

    Het jaarverslag en de reactie van het college hierop wordt door het college ter kennisgeving aan de gemeenteraad gestuurd met de mogelijkheid voor de adviesraad om het stuk te presenteren.

Artikel 12 Geschillen

  • 1.

    In het geval van interne geschillen die het functioneren van de adviesraad ernstig belemmeren, wordt een geschillencommissie van drie leden uit de adviesraad geformeerd.

  • 2.

    Indien de geschillencommissie niet tot oplossing van het geschil kan komen, kan aan het college het verzoek gedaan worden te bemiddelen c.q. de mogelijkheden te onderzoeken van mediation.

  • 3.

    De adviesraad dient eventuele klachten over de uitvoering van dit reglement door de gemeente schriftelijk in bij het college.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement wordt één jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft, kan het reglement worden aangepast.

  • 2.

    Na een belangrijke wijziging in het huishoudelijk reglement vindt eveneens na een jaar een evaluatie van het huishoudelijk reglement plaats.

  • 3.

    In gevallen waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen bij de adviesraad.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Reglement Adviesraad Sociaal Domein Amersfoort.