Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 12 december 2017, nr. 1013616/1013898, tot vaststelling van het “Besluit mandaat en machtiging nautisch beheer Wilhelminasluis te Zaandam van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland”.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 12 december 2017, nr. 1013616/1013898, tot vaststelling van het “Besluit mandaat en machtiging nautisch beheer Wilhelminasluis te Zaandam van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland”.
CiteertitelBesluit mandaat en machtiging nautisch beheer Wilhelminasluis te Zaandam van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageNota Bijzondere Transporten Wilhelminasluis

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het college van Burgemeester en Wethouders van Zaanstad heeft schriftelijke instemming gegeven op 20 februari 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Noord-Holland/CVDR56926/CVDR56926_4.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-03-2018nieuwe regeling

12-12-2017

prb-2018-1877

1013616/1013898

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 12 december 2017, nr. 1013616/1013898, tot vaststelling van het “Besluit mandaat en machtiging nautisch beheer Wilhelminasluis te Zaandam van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland”.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

 

Overwegende dat ingevolge artikel 2.2 van de Waterverordening provincie Noord-Holland de provincie vaarwegbeheerder is van de Wilhelminasluis te Zaandam en daarmee ingevolge artikel 2 van de Scheepvaartverkeerswet Gedeputeerde Staten nautisch beheerder van de Wilhelminasluis te Zaandam zijn;

 

Overwegende dat ingevolge artikel 2.2. van de Waterverordening provincie Noord-Holland de gemeente Zaanstad vaarwegbeheerder is van de Zaan (vaargeul) en daarmee ingevolge artikel 2 van de Scheepvaartverkeerswet het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad nautisch beheerder van de Zaan (vaargeul) is;

 

Overwegende dat in het belang van de eenheid van de ordening van het scheepvaartverkeer het wenselijk is het nautisch beheer van de Wilhelminasluis in mandaat door het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad te laten uitoefenen;

 

Overwegende dat als voorschrift aan dit mandaat is verbonden, dat bij de besluiten inzake vergunning bijzonder transport op grond van dit mandaat het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad beslisregels hanteert die met Gedeputeerde Staten zijn afgestemd;’

 

 

Besluiten:

 

Artikel 1 Mandaatverlening en machtiging

  • 1.

    Gedeputeerde Staten verlenen mandaat aan en machtigen het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad voor de nautische bevoegdheden genoemd in artikel 2, voor zover deze worden uitgeoefend in de Wilhelminasluis te Zaandam zoals genoemd in Vaarwegenlijst A onder 20 behorende bij de Waterverordening provincie Noord-Holland.

  • 2.

    Het nemen van besluiten op bezwaar valt niet onder het mandaat.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten kunnen overeenkomstig artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht instructies geven of beleidsregels vaststellen met betrekking tot de in artikel 2 genoemde bevoegdheden. Gedeputeerde Staten voeren voorafgaand hieraan overleg met het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad.

Artikel 2 Gemandateerde bevoegdheden

  • 1.

    Scheepvaartverkeerswet

    De bevoegdheden als bevoegd gezag ten aanzien van:

    • Artikel 5: het nemen van beslissingen met betrekking tot het aanbrengen of verwijderen

    • van een verkeersteken;

    • Artikel 7: het verlenen van vrijstelling of ontheffing van een gebod of verbod,

    • aangegeven met een verkeersteken;

    • Artikel 9: het aanwijzen van personen, bevoegd tot het geven van verkeersinformatie

    • dan wel tot het geven van verkeersaanwijzingen;

    • Artikel 25: het opleggen van een last onder bestuursdwang ter voorkoming of

    • bestrijding van gevaar bij het overtreden van een verkeersaanwijzing;

    • artikel 32: het aanwijzen van buitengewone opsporingsambtenaren.

  • 2.

    Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer

    De bevoegdheden als bevoegd gezag ten aanzien van:

    • Artikel 2 en 3: het aanbrengen of verwijderen van verkeerstekens, al dan niet krachtens

    • verkeersbesluit;

    • Artikel 11: het tijdelijk aanbrengen van verkeerstekens;

    • Artikel 13: het doen van bekendmakingen met dezelfde strekking als een verkeersteken.

  • 3.

    Binnenvaartpolitiereglement

    De bevoegdheden als bevoegde autoriteit ten aanzien van de op het Scheepvaartverkeerswet gebaseerde regelgeving, zoals het Binnenvaartpolitiereglement:

    • Artikel 1.12: verlies van voorwerpen en hindernissen;

    • Artikel 1.13: bescherming verkeerstekens;

    • Artikel 1.14: beschadiging van kunstwerken;

    • Artikel 1.15: te water doen geraken van voorwerpen of stoffen;

    • Artikel 1.17: aangifte ongevallen;

    • Artikel 1.21: het vergunnen van bijzonder transport;

    • Artikel 1.23: het verlenen van toestemmingen evenementen en andere gebeurtenissen;

    • Artikel 3.28: verlenen toestemming bijkomend teken van schepen die werkzaamheden

    • uitvoeren;

    • Artikel 3.29, lid 2 sub b: bijkomende tekens ter bescherming hinderlijke waterbeweging;

    • Artikel 6.21a: het voorschrijven van assistentie van duwstellen en gekoppelde

    • samenstelling;

    • Artikel 6.26: het geven van verkeersaanwijzingen en het verlenen van toestemming

    • ligplaats te nemen op een wachtplaats van een beweegbare brug anders dan om te

    • wachten op een brugopening;

    • Artikel 6.28: het geven van verkeersaanwijzingen en het verlenen van toestemming

    • voor het ligplaats nemen op een wachtplaats van een sluis anders dan om te worden

    • geschut;

    • Artikel 6.28b: het verlenen van het recht op voorschutting.

Artikel 3 Voorschriften

Onverminderd de bevoegdheid als bedoeld in artikel 1, derde lid, gelden de volgende voorschriften:

  • a.

    In de ondertekening van besluiten die onder dit mandaat vallen, wordt tot uitdrukking gebracht dat het besluit wordt genomen namens Gedeputeerde Staten;

  • b.

    De besluiten die onder dit mandaat vallen worden voorzien van een bezwaarclausule waarin Gedeputeerde Staten worden opgenomen als het bestuursorgaan waar bezwaar kan worden Ingediend;

  • c.

    Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad informeert Gedeputeerde Staten actief en geeft Gedeputeerde Staten zo mogelijk de gelegenheid bijzondere instructies te geven of de bevoegdheid zelf uit te oefenen, indien de redelijkerwijs te verwachten politieke, maatschappelijke of financiële gevolgen voor de provincie van de uitoefening van het mandaat daartoe aanleiding geven.

  • d.

    Bij de besluiten inzake vergunning bijzonder transport op grond van dit mandaat hanteert het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad de beslisregels uit de gemeentelijke Nota Bijzondere Transporten Wilhelminasluis.

Het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad treedt in overleg met Gedeputeerde Staten wanneer het voornemens is een besluit als bedoeld in dit lid te nemen waarmee wordt afgeweken van de genoemde nota alsmede wanneer het voornemens is de genoemde nota te wijzigen.

Artikel 4 Informatieplicht

De afdeling Havens en Vaarwegen van de gemeente Zaanstad verstrekt Gedeputeerde Staten voor het einde van ieder kalenderjaar een rapportage van de besluiten die in de uitoefening van het mandaat zijn genomen.

Artikel 5 Communicatie en publiciteit

Het is de gemandateerde niet toegestaan bij de uitoefening van het mandaat of machtiging zonder toestemming van Gedeputeerde Staten in de publiciteit te treden als dat naar verwachting politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of tot gevolg kan hebben dat de provincie of gedeputeerden aansprakelijk worden gesteld of anderszins aansprakelijk worden gehouden.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking na verkregen schriftelijke instemming van het college van Burgemeester en Wethouders van Zaanstad en met ingang van de dag na uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 7 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: “Besluit mandaat en machtiging nautisch beheer Wilhelminasluis te Zaandam van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland”.

Addendum.

Bij besluit van 20 februari 2018, nummer 2018/6877, heeft het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad ingestemd met dit mandaat.

 

Haarlem,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

J.W. Remkes, voorzitter R.M. Bergkamp, provinciesecretaris

Uitgegeven op 28 februari 2018

Namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris.

Toelichting

De Wilhelminasluis te Zaandam is in de Waterverordening provincie Noord-Holland als vaarweg benoemd, waarbij het vaarwegbeheer is belegd bij de provincie Noord-Holland. De Wilhelminasluis is echter ook feitelijk onderdeel van de scheepvaartweg de Zaan. De Zaan (vaargeul) is op grond van de genoemde verordening als vaarweg in beheer bij de gemeente Zaanstad.

 

Hoewel het vaarwegbeheer ingevolge de Waterwet en het nautisch beheer ingevolge de Scheepvaartverkeerswet te onderscheiden bevoegdheden zijn, is er veel samenhang tussen beide beheerstaken. Artikel 2 van de Scheepvaartverkeerswet bevat daarom als uitgangspunt dat in beginsel de vaarwegbeheerder tevens nautisch beheerder is. Op grond van dit wetsartikel en de Waterverordening provincie Noord-Holland zijn Gedeputeerde Staten nautisch beheerder van de Wilhelminasluis en is het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad nautisch beheerder van de Zaan (vaargeul). Voor de eenheid van de ordening van het scheepvaartverkeer op de Zaan is deze situatie echter niet optimaal.

In goed overleg met de gemeente Zaanstad is er daarom voor gekozen om de bevoegdheden ten aanzien van het nautisch beheer van de Wilhelminasluis en alle daarmee samenhangende meldingen aan de bevoegde autoriteit genoemd in het Binnenvaartpolitiereglement te mandateren aan het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad.

 

Op de navolgende figuur is de huidige kolk van de Wilhelminasluis weergegeven. Het gearceerde gebied betreft het gebied waarop dit besluit betrekking heeft.

 

 

In opdracht van de provincie Noord-Holland wordt de Wilhelminasluis vervangen door een nieuwe schutsluis. De sluis wordt hierdoor anders van vorm, waardoor ook het gebied waarop dit besluit betrekking heeft verandert. Op de navolgende figuur wordt de nieuwe situatie weergegeven.

 

 

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland instructies of beleidsregels formuleren ten aanzien van de gemandateerde bevoegdheid. Hiervan is op dit moment geen sprake noch er is sprake van voornemens hiertoe. Gelet op de bijzondere situatie dat er sprake is van mandatering aan een ander bestuursorgaan zullen Gedeputeerde Staten altijd in overleg treden met het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad indien deze bevoegdheid gebruikt zal worden. Deze overlegverplichting is vastgelegd in artikel 1, derde lid, van dit besluit.

Gedeputeerde Staten nemen kennis van de Nota Bijzondere Transporten Wilhelminasluis van de gemeente Zaanstad, welke de beslisregels ten aanzien van aanvragen voor vergunningen bijzonder transport vastlegt.

 

Naar verwachting zal in 2019 of later de Omgevingswet in werking treden. De provinciale verordeningen inzake de fysieke leefomgeving zullen bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden vervangen door een Omgevingsverordening. Ook dit mandaatbesluit zal dan moeten worden aangepast of ingetrokken. Bij de besluitvorming over deze Omgevingsverordening zal onderzocht worden of het nog steeds wenselijk is om de Wilhelminasluis specifiek als vaarweg te benoemen of voor het vaarwegbeheer onderdeel kan vormen van de Zaan. Indien dit laatste het geval is, wordt het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad op grond van de Scheepvaartverkeerswet tevens de nautisch beheerder van de Wilhelminasluis en is mandatering van deze bevoegdheid niet meer aan de orde.