Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Gemeente Dinkelland; Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers gemeente Dinkelland 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Dinkelland; Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers gemeente Dinkelland 2018
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 15 van de Gemeentewet
  2. artikel 41c van de Gemeentewet
  3. artikel 69 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2018Nieuwe regeling

20-02-2018

gmb-2018-49211

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Dinkelland; Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers gemeente Dinkelland 2018

 

De raad van de gemeente Dinkelland,

gelezen het voorstel van het presidium van 23 januari 2018, nr. 6741;

gelet op artikel 15, derde lid, 41c, tweede lid en 69, tweede lid van de Gemeentewet;

 

Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers gemeente Dinkelland 2018

 

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1  

Deze gedragscode geldt voor de politieke ambtsdragers van de gemeente Dinkelland: burgemeester, de wethouders, de raadsleden en de raadscommissieleden.

Artikel 1.2  

Deze gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.

Paragraaf 2 Voorkomen van belangenverstrengeling en nevenfuncties

Artikel 2.1  

  • 1.

    Een politieke ambtsdrager levert bij de griffier de informatie aan over de (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden. Als nieuwe (neven)functies aanvaard worden of de omstandigheden met betrekking tot bestaande (neven)functies wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd.

  • 2.

    De informatie betreft in ieder geval:

    • a.

      de omschrijving van de (neven)functie;

    • b.

      de organisatie voor wie de (neven)functie wordt verricht;

    • c.

      of het al dan niet een (neven)functie betreft uit hoofde van de functie van politiek ambtsdrager van de gemeente Dinkelland;

    • d.

      of de (neven)functie bezoldigd of onbezoldigd is.

  • 3.

    De griffier legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 2.2  

  • 1.

    Politieke ambtsdragers van de gemeente Dinkelland zijn gedurende een jaar na hun aftreden uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente Dinkelland.

  • 2.

    Deze uitsluiting geldt niet bij de aanvaarding van een dienstbetrekking bij de gemeente Dinkelland. Voor werving en selectie en indiensttreding bij de gemeente zijn de voor het ambtelijk personeel geldende regels ter zake van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2.3  

Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politieke ambtsdrager in het geding kan zijn of komen, geeft hij bij of voorafgaand aan de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

Paragraaf 3 Informatie

Artikel 3.1  

Een politieke ambtsdrager zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard.

Artikel 3.2  

Een politieke ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen niet openbare informatie.

Artikel 3.3  

Een politieke ambtsdrager toont zich bij het gebruik van sociale media bewust van zijn positie en verantwoordelijkheid als politieke ambtsdrager en handelt daar naar.

Paragraaf 4 Omgang met geschenken en uitnodigingen

Artikel 4.1  

  • 1.

    Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten en diensten als zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.

  • 2.

    Geschenken die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld aan het college, respectievelijk het presidium, en geregistreerd. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

  • 3.

    Onverminderd het eerste lid kan een politiek ambtsdrager incidentele geschenken die een geschatte waarde van ten hoogste € 50 vertegenwoordigen behouden.

  • 4.

    Geschenken die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn ambt ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen worden, als zij niet worden teruggestuurd, eigendom van de gemeente en krijgen een gemeentelijke bestemming.

  • 5.

    Geschenken worden niet op het huisadres ontvangen.

Artikel 4.2  

  • 1.

    Een politieke ambtsdrager accepteert geen lunches, diners, recepties en andere uitnodigingen die door anderen worden betaald of georganiseerd worden, tenzij dat behoort tot de uitoefening van de functie en de aanwezigheid beschouwd kan worden als functioneel.

  • 2.

    Bij twijfel legt de politieke ambtsdrager de uitnodiging ter bespreking voor aan het college respectievelijk het presidium.

Artikel 4.3  

  • 1.

    Een politieke ambtsdrager legt uitnodigingen tot deelname aan een excursie, evenement of

  • 2.

    (buitenlandse) reis voor rekening van anderen dan de gemeente vooraf ter bespreking voor aan het college respectievelijk het presidium.

  • 3.

    Een politiek ambtsdrager maakt de excursies, evenementen en (buitenlandse) reizen die hij heeft aanvaard binnen één week na deelname openbaar. Hij meldt in ieder geval het doel en wie de kosten voor zijn rekening heeft genomen.

  • 4.

    De informatie is openbaar en via internet beschikbaar.

Paragraaf 5 Gebruik van voorzieningen van de gemeente

Artikel 5.1  

  • 1.

    Het bestuursorgaan richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven en hanteert heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.

  • 2.

    Een politieke ambtsdrager verantwoordt zich over zijn gebruik van de voorzieningen volgens de in het kader van het eerste lid vastgelegde regels en procedures.

Artikel 5.2  

Een politieke ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

Artikel 5.3  

Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeenten ten eigen bate of ten bate van derden is niet toegestaan, tenzij hier andere afspraken over gemaakt zijn.

Paragraaf 6 Omgangsvormen

Artikel 6.1  

Politieke ambtsdragers gaan te allen tijde respectvol om met elkaar, met burgers, organisaties en met medewerkers. Zij tonen respect voor elkaars politieke standpunten en stijl vanuit het standpunt dat iedere politieke ambtsdrager vanuit zijn opvatting oprecht het algemeen belang dient. Zij tonen zich te allen tijde aanspreekbaar op het onderwerp integriteit.

Paragraaf 7 Uitvoering Gedragscode

Artikel 7.1  

De gemeenteraad bevordert de eenduidige interpretatie van deze gedragscode. Ingeval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorziet hij daarin.

Artikel 7.2  

  • 1.

    Op voorstel van de burgemeester maakt de gemeenteraad in ieder geval afspraken over:

    • a.

      de periodieke bespreking van het onderwerp integriteit in het algemeen en van de gedragscode in het bijzonder;

    • b.

      de processtappen die worden gevolgd ingeval van een vermoeden van een integriteitschending door een politiek ambtsdrager van de gemeente.

  • 2.

    De afspraken, bedoeld in het eerste lid, maken deel uit van deze gedragscode.

Paragraaf 8 Slotbepaling

Artikel 8.1  

De Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers gemeente Dinkelland 2018 treedt in werking op 1 april 2018. Op deze datum vervalt de Integriteitscode politieke ambtsdragers gemeente Dinkelland 2011.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering

van 20 februari 2018

De raadsgriffier, De voorzitter,

mr. O.J.R.J. Huitema MPM, J.G.J. Joosten