Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent raadscommissie Verordening raadscommissie Ede |
Citeertitel | Verordening raadscommissie Ede |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2021 | Artikel 5c | 23-09-2021 | 241323 | ||
25-01-2019 | 12-10-2021 | artikel 3, 12, 17 | 17-01-2019 | 104713 | |
10-07-2018 | 25-01-2019 | artikel 5, 5a | 28-06-2018 | 90822 | |
17-03-2018 | 10-07-2018 | nieuwe regeling | 22-02-2018 | 84312 |
Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
agendacommissie: de agendacommissie genoemd in artikel 3 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Ede 2017;
beeldvormende commissievergadering: een bijeenkomst van de leden van de commissie waarin inwoners, ondernemingen en belangenorganisaties worden geraadpleegd over maatschappelijke vraagstukken;
fractie: leden van de raad die door het centraal stembureau op dezelfde lijst verkozen zijn verklaard, worden als een fractie beschouwd;
fractievolger: lid van de Raadscommissie Ede, niet zijnde een raadslid, die is benoemd door de raad op voordracht van zijn fractie;
griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
informatieve vergadering: een bijeenkomst van de leden van de commissie waarin onderwerpen in het algemeen op informerende wijze worden besproken;
oordeelsvormende vergadering: een bijeenkomst van de leden van de betreffende commissie, waarin over de voor een raadsvergadering te agenderen onderwerpen in het algemeen argumenten worden uitgewisseld en meningen worden gevormd. Hierin kan een advies worden gegeven aan de raad;
Politieke Dag Ede: een donderdag waarop vergaderingen zijn gepland van de raad en de Raadscommissie Ede;
raadswerkgroep: een subcommissie die is samengesteld uit leden van de commissie waarin een specifiek onderwerp wordt besproken;
Hoofdstuk 2. Instelling, taken en samenstelling
Artikel 3. Samenstelling raadscommissie
Daarnaast kunnen burgers door de raad tot lid worden benoemd in de functie van fractievolger, op voordracht van een fractie. Tot fractievolger worden slechts benoemd personen die tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst waren op de kandidatenlijst van een fractie. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15, eerste lid, van de Gemeentewet zijn op hen van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Oproep en voorlopige agenda
Commissievergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging op de website van de gemeenteraad. Daarbij worden voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken openbaar gemaakt, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
De agenda en stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen worden op de website van de gemeenteraad geplaatst. Als na het verzenden van de agenda aanvullende stukken op de website worden geplaatst, dan wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie.
Artikel 12. Opening vergadering en besluitvorming
De raadscommissie neemt geen besluiten over de opheffing van een door haar opgelegde geheimhouding, voordat alle aanwezige leden (ook de raadsleden) de presentielijst hebben getekend. De raadscommissie besluit slechts tot het opheffen van een door haar opgelegde geheimhouding in een vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het totale aantal leden is bezocht.
Artikel 14. Deelname aan de beraadslaging door anderen
De raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging. Deelnemers onderwerpen zich aan de vergaderorde en de bepalingen van deze verordening.
Artikel 16 Werkwijze informatieve vergadering
Tijdens informatieve vergaderingen vergaren de leden informatie over het aan de orde zijnde onderwerp door in gesprek te gaan met het college.
Artikel 20. Handhaving orde en schorsing
Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Hoofdstuk 4. Besloten vergadering
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2018, zaaknummer 84312,
De raad voornoemd,
de griffier,
dr. G.H. Hagelstein
de voorzitter,
mr. L.J. Verhulst
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
Artikel 3. Werkzaamheden en taken raadscommissie
De taken van de raadscommissies zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet. De raadscommissies bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college of de burgemeester. De gemeenteraad heeft gekozen voor een model waarbij het politieke debat plaatsvindt in de raadscommissie (oordeelsvormende vergadering). De besluitvorming vindt plaats in de gemeenteraad. De taken van de raadscommissie zijn in essentie dezelfde als die van de raad, die van kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend orgaan.
De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om één raadscommissie in te stellen die zoveel mogelijkheid vrijheid heeft om zelf per onderwerp de meest efficiënte werkvorm te kiezen. Er is daarbij onderscheid gemaakt tussen vergaderingen met een informerend karakter (beeldvormend of informatief) tegenover vergadering met een opiniërend karakter (oordeelsvormend). Het eerste type vergadering bevordert de burgerparticipatie en het overleg tussen de raad en het college. Het tweede type vergadering is de plaats waar het politieke debat tussen de fracties plaatsvindt. Het college licht het voorstel toe en beantwoordt vragen van de fracties. Als de raadscommissie het voorstel na bespreking besluitrijp acht, dan wordt het doorgezonden naar de raad.
De agendacommissie stelt een agenda vast voor de vergaderingen van de Raadscommissie Ede. Voor de oordeelsvormende vergadering betreft het een conceptagenda. De raad de definitieve agenda vast voor de oordeelsvormende vergadering. De agendacommissie is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming van raads- en commissievergaderingen. Veelal zal het echter wel zo zijn dat een onderwerp eerst in de raadscommissie wordt besproken.
Artikel 4. Samenstelling en voorzitters
De raad bepaalt de samenstelling van raadscommissies. In Ede is de evenwichtige vertegenwoordiging tussen fracties gewaarborgd, doordat alle raadsleden lid zijn van de raadscommissie. Daarnaast mag elke fractie twee fractievolgers (niet-raadsleden) voordragen voor benoeming tot lid van de raadscommissie.
Op grond van het derde lid moeten commissieleden, evenals raadsleden, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12 en 13 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken en geen functie als bedoeld in artikel 13 mogen vervullen. Om te beoordelen of wordt voldaan aan de eisen van de Gemeentewet, ligt het voor de hand om gebruik te maken van een geloofsbrievenonderzoek. Het verdient aanbeveling dit onderzoek uit te laten voeren door de commissie die voor raadsleden en wethouders het op basis van artikel V 4 van de Kieswet verplichte geloofsbrievenonderzoek uitvoert. De vereisten die onderzocht moeten worden zijn immers gelijk. Dit onderzoek (alleen naar de niet-raadsleden) gaat vooraf aan het raadsbesluit waarmee de commissieleden benoemd worden.
De raad benoemt de voorzitters (derde lid). Op grond van artikel 82, vierde lid, van de Gemeentewet kan enkel een raadslid als voorzitter van een raadscommissie benoemd worden. Een voorstel van de regering om dit vereiste op te heffen is in 2014 in de Tweede Kamer gesneuveld.
Artikel 5. Zittingsduur en ontslag
De zittingsperiode van de leden en de voorzitter is even lang als de zittingsperiode van raadsleden, in principe dus vier jaar. De benoeming eindigt derhalve van rechtswege, de raad hoeft hen niet te ontslaan.
Het lidmaatschap van een raadscommissie eindigt eveneens van rechtswege indien een lid niet meer voldoet aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen en indien een lid is benoemd op voordracht van een fractie die niet meer vertegenwoordigd is in de raad (tweede lid).
De raad kan een lid van een raadscommissie op voorstel van de fractie die het lid heeft voorgedragen ontslaan. Deze situatie kan zich voordoen in geval van een splitsing van een fractie. De ontstane nieuwe fractie heeft dan overigens op grond van artikel 5, eerste lid, recht op een eigen lid.
De griffier of een andere medewerker van de griffie is altijd bij de vergaderingen van de raadscommissie aanwezig. In principe neemt hij geen deel aan de beraadslagingen, zij het dat de raadscommissie op grond van artikel 14 van deze verordening altijd de mogelijkheid heeft om anderen aan de beraadslagingen deel te laten nemen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 8. Oproep en voorlopige agenda
De leden van een raadscommissie ontvangen een oproep inclusief de agenda voor een vergadering tenminste een week voor de vergadering. Op datzelfde momenten worden ook de stukken ter beschikking gesteld op de website. De agendacommissie vervult een coördinerende rol bij de agendering van zaken in commissies. De agendacommissie stelt de agenda van de informatieve en beeldvormende vergadering vast. Verder stelt de agendacommissie een conceptagenda op voor de oordeelsvormende vergadering. De definitieve vaststelling van de agenda voor de oordeelsvormende vergadering vindt plaats door de gemeenteraad.
Artikel 9. Aanvullende agenda en vaststellen agenda
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
Geïnteresseerden moeten de mogelijkheid hebben om stukken in te zien. Daarom worden alle stukken beschikbaar gesteld op de website van de gemeenteraad. Geheime stukken worden op een besloten deel van de website geplaatst, die alleen toegankelijk is voor raadscommissieleden.
Op maandagavond vinden fractie overleggen plaats over de onderwerpen die staan geagendeerd voor de Politieke Dag Ede. Burgers kunnen op dit moment - wanneer de fracties verzameld zijn - tussen 19.00 en 19.30 het woord voeren over onderwerpen die zijn geagendeerd voor de oordeelsvormende vergadering. Het is mogelijk dat er ook ruimte wordt geboden om over andere zaken het woord te voeren, dat valt echter buiten het bereik van deze verordening.
Het spreekrecht is te onderscheiden van het deelnemen aan de beraadslaging door anderen (artikel 14). Het spreekrecht komt zonder meer toe aan alle burgers, binnen de in artikel 11 gestelde beperkingen ten aanzien van tijd, onderwerp en procedure. Daarentegen besluit de raadscommissie over deelname aan commissievergaderingen, er bestaat geen recht op deelname aan de vergadering.
Het verschil tussen het spreekrecht en de beeldvormende vergadering is dat bij het spreekrecht het initiatief om de fracties toe te spreken uitgaat van een burger. Bij de beeldvormende vergadering gaat het initiatief uit van de gemeente (via de agendacommissie die een onderwerp op de agenda plaatst voor de beeldvormende vergadering en eventueel betrokken personen of organisaties informeert). Ook voor beeldvormende vergaderingen geldt dat de raadscommissie bepaalt wie het woord mogen voeren (deelnemen aan de beraadslaging).
Artikel 12. Opening vergadering en besluitvorming
Voor raadscommissies geldt op basis van de Gemeentewet geen vergaderquorum. De raad heeft ervoor gekozen om ook geen quorum op te nemen in de verordening. Bij de oordeelsvormende vergadering is niet altijd een quorum aanwezig, omdat er maximaal 2 commissieleden per fractie aanwezig mogen zijn. Dat er geen quorumeis geldt laat onverlet dat minimaal een meerderheid van de raadscommissie moet instemmen met een voorstel, om rechtsgeldig een besluit te kunnen nemen. Alleen voor het opheffen van geheimhouding geldt een quorumeis.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 14. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 van de Gemeentewet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van raadscommissies en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat een raadscommissie bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen). Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet de mogelijkheid om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op grond van dit artikel kan bijvoorbeeld de secretaris uitgenodigd worden. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.
Artikel 15. Werkwijze beeldvormende vergadering
De raadscommissie kan beeldvormende vergaderingen organiseren. De raadscommissie nodigt voor dit deel uitdrukkelijk inwoners, verenigingen, deskundigen en maatschappelijke organisaties uit om mee te praten. Zij kunnen hun mening geven over maatschappelijke vraagstukken.
Een beeldvormende vergadering kan worden georganiseerd naar aanleiding van een beleidsvoornemen. Fracties kunnen ook verzoeken om een beeldvormende vergadering te beleggen naar aanleiding van bij de gemeenteraad ontvangen stukken. Onder omstandigheden kan worden gekozen voor een besloten oordeelsvormende vergadering. Hiertoe kan aanleiding zijn om de geraadpleegde derden in de gelegenheid te stellen om vrijuit te spreken over een onderwerp, bijvoorbeeld omdat er financiële belangen bij een onderwerp zijn betrokken. Om het verslag van de besloten vergadering geheim te kunnen houden, zal wel sprake moeten zijn van een grond voor geheimhouding (op basis van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur).
Na afloop van de beeldvormende vergadering kan het onderwerp worden doorgestuurd naar de oordeelsvormende vergadering en eventueel daarna de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad.
Artikel 16. Werkwijze informatieve commissievergadering
De informatieve vergadering is de plaats waar structureel overleg plaatsvindt met het college van burgemeester en wethouders. De agendacommissie bepaalt de agenda voor de informatieve commissievergadering.
Artikel 17 Werkwijze oordeelsvormende vergadering
Elke fractie krijgt de gelegenheid om zijn standpunt over een voorstel kenbaar te maken in maximaal één spreektermijn. Het stellen van vragen wordt beschouwd als een interruptie. Een spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten. Dit hoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste termijn. Een verzoek van een commissielid na afloop van de eerste termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de raadscommissie van mening is, dat na de eerste termijn verdere beraadslaging nodig is, kan zij daartoe uitdrukkelijk besluiten.
Artikel 18. Werkwijze raadswerkgroepen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 19. Voorstellen van orde
Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen. De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan de raadscommissie. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raadscommissie. Bij het staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen (artikel 32, vierde lid, van de Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een (overleg) pauze of een voorstel over de (beperking van de) spreektijden van de leden en overige deelnemers aan de commissievergadering.
Artikel 20. Handhaving orde en schorsing
Artikel 26 Gemeentewet geeft aan dat de voorzitter bij raadsvergadering bevoegd is om de orde te handhaven. Voor de commissievergaderingen ontbreekt een dergelijke bepaling, deze is daarom hier opgenomen. Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord ontzegd worden. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 23 van deze verordening.
Om te bevorderen dat leden van raadscommissies zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is op leden van raadscommissies. Hierdoor zijn leden van raadscommissies niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.
Wel kan de gemeenteraad besluiten om een commissielid dat de geheimhouding heeft geschonden uit te sluiten van deelname aan besloten vergaderingen of kennisname van geheime stukken over het betreffende onderwerp (verwezen wordt naar artikel 26 van de Gemeentewet en artikel 19 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Ede 2014).
Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voor zover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal een raadscommissie moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de Gemeentewet wordt opgelegd dan wel opgeheven.
Artikel 22. Verslag besloten vergadering
Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet is artikel 23 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Het vierde lid van artikel 23 van de Gemeentewet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raad en in casu dus een raadscommissie anders beslist. In aanvulling hierop bepaalt het eerste lid van deze bepaling dat het verslag van een besloten vergadering digitaal beschikbaar wordt gesteld op een website die alleen toegankelijk is voor raadscommissieleden.
In 2017 is door de raad, raadscommissie, college en burgemeester een geheimhoudingsprotocol vastgesteld waarin is vastgelegd hoe wordt omgegaan met geheimhouding. De raadscommissie zal in de praktijk eigenlijk alleen geheimhouding opleggen over het verhandelde ter vergadering: op aangeboden stukken zal door het college of de burgemeester reeds geheimhouding zijn opgelegd.
Artikel 24. Toehoorders en pers
Artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen. Voor raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet, het derde lid van dit artikel voorziet hierin.
Artikel 25. Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van een raadscommissie in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.