Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie beschut werk gemeente Edam-Volendam |
Citeertitel | Nadere regels subsidie beschut werk gemeente Edam-Volendam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Notitie nieuw beschut werk d.d. 6 november 2017 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2018 | nieuwe regeling | 27-02-2018 | D-ADV-1803208 |
Het college van de gemeente Edam-Volendam;
gelet op de artikelen 7, eerste lid, onderdeel a en 10b, eerste lid van de Participatiewet;
gelet op artikel 9, vierde lid, van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Edam-Volendam 2017;
gelet op Titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat nadere regels nodig zijn met betrekking tot de voorwaarden voor subsidie beschut werk;
vast te stellen de Nadere regels subsidie beschut werk Edam-Volendam.
Alle begrippen die in deze regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Edam-Volendam 2017, de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.
Het doel van de subsidie beschut werk is om werkgevers te stimuleren beschutte werkplekken aan te bieden en de doelgroep een kans te bieden binnen hun bedrijf. De arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland wil samen met werkgevers een inclusieve samenleving bereiken.
Artikel 3 Voorziening beschut werk door reguliere werkgever
Het college kan een werkgever in staat stellen een dienstbetrekking aan te gaan in het kader van de voorziening beschut werk met een persoon, behorend tot de doelgroep, ten aanzien van wie het college met toepassing van artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet heeft vastgesteld dat deze uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft.
Wanneer de werkgever, bedoeld in het eerste lid, de werknemer wil detacheren, zijn hieraan voorafgaand instemming van de werknemer en instemming van het college nodig. Voordat het college deze toestemming verleent, overtuigt het college zich ervan dat de inlener voldoende is toegerust voor het organiseren van beschut werk, zowel in algemene zin als voor de betrokken werkzoekende in het bijzonder.
Artikel 4 Subsidie voor organiseren beschut werk
Op diens schriftelijke aanvraag kan de werkgever:
die een werknemer in dienst heeft van wie tijdens de dienstbetrekking is vastgesteld dat deze werknemer een persoon is als bedoeld in artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet vanaf de datum van het positief advies beschut werk;
naast de loonkostensubsidie aanspraak maken op een subsidie van maximaal € 8.500,- per jaar per werknemer “beschut werk” voor extra organisatiekosten, zoals werkplekaanpassingen, begeleiding en/of werkvoorzieningen.
In aanvulling op de subsidie in het eerste lid wordt gedurende 2018 en 2019 een extra subsidie verleend van maximaal € 2.500,- per jaar per werknemer “beschut werk”. Dit bedrag is bedoeld voor bijvoorbeeld het inschakelen van extra begeleiding of een andere voorziening die verband houdt met de dienstbetrekking in het kader van beschut werk.
Artikel 5 Nadere voorwaarden subsidie beschut werk
Om voor een subsidie beschut werk in aanmerking te komen, dient te worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
De subsidieaanvraag dient voorafgaand aan de ingangsdatum arbeidsovereenkomst of, indien het een persoon betreft die reeds werkzaam is bij aanvrager, binnen 1 maand nadat is vastgesteld dat het een persoon is als bedoeld in artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet te worden ingediend met behulp van een door het college beschikbaar gesteld aanvraagformulier.
Artikel 7 Bevoorschotting subsidie
Het college betaalt de subsidie bedoeld in artikel 4, bij wijze van voorschot, in maandelijkse termijnen aan de werkgever uit tegelijk met de betaling van de loonkostensubsidie.
Artikel 9 Monitoring ontwikkeling werknemer
Halfjaarlijks vindt een evaluatiegesprek plaats waarbij o.a. de begeleidingsdoelen en het ontwikkelperspectief van de werknemer aan de orde komen. De ontwikkelingen worden beknopt geregistreerd.
Artikel 10 Verplichtingen van de werkgever
De werkgever verstrekt ten behoeve van de vaststelling van de subsidie binnen twee maanden na afloop van een tijdelijke arbeidsovereenkomst dan wel bij beëindiging van een arbeidsovereenkomst een kopie van alle salarisstroken of andere documenten op basis waarvan kan worden aangetoond dat de dienstbetrekking voor de bij verleningsbeschikking vastgelegde omvang en duur heeft voortgeduurd.
Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd verstrekt de werkgever jaarlijks binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar een kopie van alle salarisstroken of andere documenten op basis waarvan kan worden aangetoond dat de dienstbetrekking voor de bij verleningsbeschikking vastgelegde omvang en duur heeft voortgeduurd.
Subsidies of voorschotten waarop de werkgever ten tijde van de verlening of naderhand geen recht had worden teruggevorderd of verrekend voor zover na de dag waarop de subsidie is vastgesteld nog geen vijf jaren zijn verstreken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 27 februari 2018,
het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,
M. Bekkenkamp Msc,
loco-secretaris.
L.J. Sievers,
burgemeester.
Deze regels zijn een uitwerking van de notitie ”Perspectief voor een kwetsbare groep” van de acht gemeenten in de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland. Deze notitie bevat een uitwerking van de wetswijziging beschut werk, inhoudelijk en financieel, en bijbehorende uitgangspunten en gevolgen.
Het betreft de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. De gemeenten beogen met deze gezamenlijk afgestemde regels dat werkgevers, met name landelijke en regionale werkgevers, ook voor beschut werk een eenduidig aanbod ontvangen. Met deze regionale afspraken over beschut werk, de gelijktrekking van de afspraken over subsidieverlening hiervoor aan reguliere werkgevers, beogen de gemeenten fundamenteel bij te dragen aan het bereiken van een inclusieve samenleving.
De beschut werk subsidie is één van de instrumenten in de werkgeversdienstverlening. Deze regeling maakt onderdeel uit van het totaalpakket aan regionale werkgeversinstrumenten zoals dat in de re-integratieverordening is omschreven. In deze regels wordt uitwerking gegeven aan artikel 9 voorziening “Beschut werk” van de Re-integratieverordening.
De regels beschrijven de voorwaarden voor de subsidie beschut werk. De regels zijn bedoeld om duidelijkheid te bieden aan werkgevers die inclusief willen werken.
Met verschillende uitvoeringsvarianten van de beschut werk voorziening, waaronder bij reguliere werkgevers, is het mogelijk om maatwerk in te zetten voor de werknemer. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging.
De subsidie is bedoeld voor het organiseren van de beschutte werkplek en dient ter dekking van de kosten van fysieke aanpassingen van de werkplek of de werkomgeving, werkbegeleiding en andere werkvoorzieningen (ook een eventuele vervoersvoorziening). Er bestaat geen recht op subsidie als er op andere wijze in de kosten van het organiseren van beschut werk wordt voorzien, bijvoorbeeld door het UWV als het een Wajonger betreft (artikel 4, zesde lid).