Organisatie | Coevorden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Coevorden 2017 |
Citeertitel | Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Coevorden 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen bestuur en organisatie |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-03-2018 | Nieuwe regeling | 18-04-2017 | N.v.t. |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden;
overwegende dat het college een zorgplicht heeft op grond van de Arbeidsomstandighedenwet om de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van werknemers te bevorderen met het doel om ongevallen en ziekten, veroorzaakt door het werk, te voorkomen;
dat een veilige werkomgeving ook betekent dat werknemers worden beschermd tegen discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, geweld en pesten;
dat als sluitstuk van de zorgplicht een klachtenregeling gewenst is;
dat daarbij aansluiting bij de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de decentrale overheid wenselijk is;
gelezen het advies van de afdeling bedrijfsvoering team Advies & Middelen d.d. 29 maart 2017
gelezen de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 19 juni 2017;
gelet op artikel 125 Ambtenarenwet, artikel 3 Arbeidsomstandighedenwet en artikel 160 Gemeentewet;
vast te stellen de Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Coevorden 2017.
De commissie is niet bevoegd in het geval van klachten tussen politieke ambtsdragers onderling.
De commissie Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de decentrale overheid wordt aangewezen als externe commissie voor de behandeling van klachten met betrekking tot ongewenst gedrag.
Artikel 4 Indienen van de klacht
Indien de klager de klacht indient bij het bevoegd gezag, bevestigt het bevoegd gezag de ontvangst van de klacht aan de klager en vermeldt daarbij dat de klacht zal worden doorgezonden naar de commissie die het bevoegd gezag over de afhandeling van de klacht zal adviseren. Het bevoegd gezag zendt de klacht, indien deze is bedoeld voor de commissie, nadat daarop de datum van ontvangst is aangetekend, zo spoedig mogelijk door aan de commissie.
De commissie bevestigt de ontvangst van de klacht aan de klager en stelt hem op de hoogte van de termijnen en de wijze van afdoening van de klacht. Tevens informeert de commissie het bevoegd gezag binnen twee weken, dat een klacht is ontvangen. Indien de klacht rechtstreeks bij de commissie is ingediend bevat de melding aan het bevoegd gezag geen persoonsgegevens van klager, beklaagde of getuigen.
Artikel 5 In behandeling nemen van de klacht
Het bevoegd gezag verstrekt op verzoek van de commissie alle op de klacht betrekking hebbende gegevens, waaronder de klachtenregeling van de aangesloten organisatie, de contact- en functiegegevens van klager en aangeklaagde en een overzicht van de reeds geproduceerde stukken met betrekking tot de klacht,
Artikel 6 Onderzoek naar de klacht
Ten behoeve van het onderzoek is de commissie bevoegd bij het bevoegd gezag alle inlichtingen in te winnen die zij voor de vorming van haar advies nodig acht. Het bevoegd gezag verschaft de commissie de gevraagde inlichtingen en stelt de commissie desgevraagd in de gelegenheid de werkomgeving te aanschouwen.
De commissie hoort de klager, de aangeklaagde en de getuigen in beginsel buiten elkaars aanwezigheid. De commissie stelt klager en aangeklaagde in de gelegenheid van elkaars zienswijzen, alsmede van de inhoud van de hoorgesprekken met de informant en/of de getuigen kennis te nemen en daarop te reageren.
Artikel 8 Omgang met persoonsgegevens
Voor de commissie alsmede de secretaris geldt de plicht tot geheimhouding van persoonsgegevens voor zover overdracht van informatie niet noodzakelijk is voor de uitoefening van de taak van de commissie. Wanneer de inhoud van bepaalde informatie uitsluitend ter kennisneming door de commissie dient te blijven wordt dit aan de commissie meegedeeld.
Artikel 9 Advies over de klacht
De commissie brengt binnen acht weken na ontvangst van de klacht door de commissie advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht vergezeld van een rapport van bevindingen. Het rapport bevat een verslag van het horen. Een afschrift van het advies wordt aan klager en aangeklaagde toegezonden.
Bij verschillen tussen de bij de aangesloten organisatie geldende klachtenregeling en deze Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid, past de commissie de laatstgenoemde regeling toe.
De besluit wordt aangehaald als Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Coevorden 2017.
Aldus vastgesteld op 18 april 2017 Aldus vastgesteld op 8 februari 2018
Burgemeester en wethouders voornoemd, De werkgeverscommissie voornoemd,
De secretaris, burgemeester, de griffier, de voorzitter,
B.M. de Vries B.J. Bouwmeester J. Kuipers-Meijering J. Slomp