Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Uitvoeringsregeling Leefbaarheid en Initiatiefbudget

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Leefbaarheid en Initiatiefbudget
CiteertitelUitvoeringregeling Leefbaarheid en Initiatiefbudget
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Haarlem/CVDR322590/CVDR322590_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-201801-01-2018Nieuwe regeling

21-12-2017

gmb-2018-36004

2017/523728

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Leefbaarheid en Initiatiefbudget

Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Haarlem

 

Gelet op

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

UITVOERINGSREGELING LEEFBAARHEID & INITIATIEFBUDGET HAARLEM

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Algemene Subsidieverordening (ASV): de Algemene Subsidieverordening gemeente Haarlem ingaande 1 december 2013;

  • b)

    Leefbaarheid & Initiatiefbudget: voor aanvragen uit de hele stad, wijkraden en initiatiefnemers ter financiering van een bewonersinitiatief;

  • c)

    Bewonersinitiatief: een tijdelijk samenwerking(sverband) dat een maatschappelijk doel nastreeft waarbij bewoners zelf initiatiefnemer zijn.

  • d)

    Leefbaarheid & Initiatiefraad: groep samengesteld uit 1 ambtenaar en 5 burgers (uit elk van de staddelen), waarbij de 5 burgers aanvragen uit de stad beoordelen.

Artikel 2. Besteedbaar bedrag per jaar

De Gemeenteraad stelt jaarlijks bij de begrotingsbehandeling het besteedbaar bedrag per jaar voor het Leefbaarheid & Initiatiefbudget vast. (samenvoeging van bewonersondersteuningsbudget en leefbaarheidsbudget)

Artikel 3. Doelstelling

Het Leefbaarheid & Initiatiefbudget is bedoeld voor (kleinschalige) initiatieven uit de stad die een bijdrage vormen voor de leefbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de straat, buurt of stad.

Artikel 4. Doelgroep

Een aanvraag voor subsidie uit het Leefbaarheid & Initiatiefbudget kan worden ingediend door:

  • 1.

    wijkraden in de zin van de Verordening op de Wijkraden, of door gebiedsverbinders namens wijkraden;

  • 2.

    Bewonersinitiatieven zoals bedoeld in art. 1 lid c, of door gebiedsverbinders namens bewonersinitiatieven.

Artikel 5. De Leefbaarheid & Initiatiefraad

  • 1.

    Het College van B & W stelt een Leefbaarheid & Initiatiefraad in;

  • 2.

    De Leefbaarheid & Initiatiefraad bestaat uit 5 Haarlemse inwoners en 1 ambtenaar. Een van de vijf leden fungeert als voorzitter. De ambtenaar fungeert als secretaris en heeft geen stem in besluitvorming toekenning gelden. De vijf Haarlemse inwoners komen ieder uit een ander stadsdeel.

  • 3.

    Deelnemers van de Leefbaarheid & Initiatiefraad hebben hierin maximaal 2 jaar zitting;

  • 4.

    Alle bewoners van Haarlem mogen zich aanmelden voor een plek in de Leefbaarheid & Initiatiefraad;

  • 5.

    Nieuwe leden kunnen zich aanmelden als geïnteresseerd, naar aanleiding van een oproep van de Leefbaarheid & Initiatiefraad. Bij een groter aantal geïnteresseerden dan plekken, wordt er geloot. Nieuwe leden worden voorgesteld aan het College van B&W. Het College van B&W heeft de bevoegdheid nieuwe leden aan te stellen;

  • 6.

    Bewoners nemen vrijwillig, zonder financiële vergoeding, zitting in de raad;

  • 7.

    De Leefbaarheid & Initiatiefraad beoordeelt ingediende aanvragen aan de hand van de beoordelingscriteria als genoemd in art. 7.

Artikel 6. Procedure voor het indienen aanvragen en beslistermijn

  • 1.

    Aanvragen voor subsidie kunnen te allen tijde worden ingediend;

  • 2.

    Bij de aanvraag dient het Leefbaarheid & Initiatief formulier volledig ingevuld te worden ingeleverd;

  • 3.

    Binnen uiterlijk vier weken wordt antwoord gegeven op de aanvraag, tenzij met initiatiefnemer anders is afgesproken;

  • 4.

    De aanvragen worden beoordeeld door de Leefbaarheid & Initiatiefraad als bedoeld in art. 5;

  • 5.

    Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Wanneer stukken ontbreken en de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag;

  • 6.

    Bijdrages per initiatief zijn maximaal € 3.000,-, mits goed onderbouwd.

Artikel 7. Beoordelingscriteria

De Leefbaarheid & Initiatiefraad beoordeelt op basis van de volgende punten:

  • 1.

    Een aanvraag moet voldoen aan algemene wet- en regelgeving en passen binnen gemeentelijk beleid;

  • 2.

    Het voor het Leefbaarheid & Initiatiefbudget beschikbare aanvraagformulier moet volledig en naar waarheid zijn ingevuld;

  • 3.

    Een aanvraag moet de sociale samenhang en/of de leefbaarheid in een straat, wijk of stadsdeel bevorderen;

  • 4.

    Het initiatief moet door bewoners georganiseerd en uitgevoerd worden;

  • 5.

    Het initiatief moet vrij toegankelijk zijn voor iedereen afkomstig uit de straat, wijk of stad;

  • 6.

    Activiteiten waarvoor een aanvraag kan worden ingediend:

    • a.

      Kleine fysieke aanpassingen in de openbare ruimte, die enige urgentie hebben en niet uit andere gelden kunnen worden gefinancierd;

    • b.

      Verbetering van de leefbaarheid in de wijk (zoals veiligheid, schoonmaak, samenwerking);

    • c.

      Sociale activiteiten;

    • d.

      Wijkenquêtes en de uitwerking daarvan;

    • e.

      Ondersteuning van (initiatieven van) wijkraad en bewoners (zoals secretariële ondersteuning);

    • f.

      Website kosten ;

    • g.

      Scholing voor wijkraden en initiatiefnemers;

    • h.

      Inhuren van externe ondersteuning.

Artikel 8. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de Algemene Subsidieverordening, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd wanneer:

  • a)

    De activiteiten niet voldoen aan de criteria/voorwaarden, opgenomen in deze uitvoeringsregeling;

  • b)

    De activiteiten strijdig zijn met de wet- en regelgeving of gemeentelijk beleid;

  • c)

    Het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen, verenigingsbelangen of commerciële belangen;

  • d)

    Het initiatief niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning.

Artikel 9. Verantwoording

De ontvanger van de subsidie (die vooraf aan het evenement wordt verstrekt) is verplicht binnen een door de Leefbaarheid & Initiatiefraad gestelde termijn en op een door de Leerbaarheid & Initiatiefraad gestelde wijze verantwoording af te leggen over de besteding van de subsidie. Dit wordt als verplichting opgenomen in de beschikking aan subsidieontvanger. Aanvragers worden voor het indienen van de aanvraag op de hoogte gesteld van de verantwoordingseisen.

Artikel 10. Overige voorwaarden

  • 1.

    Als verschil van mening ontstaat over de uitvoering van deze uitvoeringsregeling vindt overleg plaats tussen de betrokken partijen. Leidt dit overleg niet tot een oplossing dan beslist de gebiedsmanager van het betreffende stadsdeel namens het College van B & W, nadat hij of zij de betrokken partijen heeft gehoord;

  • 2.

    Het Leefbaarheid & Initiatiefbudget mag gebruikt worden voor juridisch advies, maar kan niet gebruikt worden voor (juridisch advies voor) juridische procedures tegen de gemeente.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking;

  • 2.

    De Uitvoeringsregeling Leefbaarheid & Initiatiefbudget kent een proefperiode van twee jaar. Bij succesvol functioneren wordt deze uitvoeringsregeling definitief vastgesteld per januari 2020;

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Leefbaarheid en Initiatiefbudget.

 

Vastgesteld in de raad van 21 november 2017,

secretaris,

de burgemeester,

Toelichting bij keuze samenstelling Leefbaarheid & Initiatiefraad

 

In de commissievergadering van 12 januari 2017 is besloten het collegebesluit “Besluit tot het samenvoegen van het leefbaarheidsbudget en bewonersondersteuningsbudget (Helder Speelveld)” , vrij te geven voor inspraak. Tijdens deze bespreking is door wethouder van Spijk de toezegging gedaan aan de commissie drie alternatieven voor te leggen voor de samenstelling van de (toen nog) “Raad van Tien”, nu de Leefbaarheid & Initiatiefraad.

In het collegebesluit staat de Leefbaarheid & Initiatiefraad nu als volgt omschreven:

“Leefbaarheid & Initiatiefraad

Om de aanvragen voor het Leefbaarheid & Initiatiefbudget samen met de stad te kunnen beoordelen wordt de ‘Leefbaarheid & Initiatiefraad’ geformeerd die bestaat uit de vijf gebiedsverbinders en vijf burgers uit de vijf stadsdelen van de gemeente Haarlem, die gezamenlijk door hun ervaring vanuit de stad én vanuit de gemeente de haalbaarheid en het belang van een aanvraag voor Haarlem kunnen beoordelen.”

Gebaseerd op voorstellen vanuit de politiek én vanuit de zienswijzen volgen nu de drie alternatieven:

  • 1.

    De Leefbaarheid & Initiatiefraad opereert stadsbreed en bestaat uit 5 leden, 2 ambtenaren (gebiedsverbinders die rouleren) en 3 burgers. Alle leden hebben een stem in de beoordeling van aanvragen. Een van de ambtenaren fungeert als voorzitter.

    Risico: Sommige stadsdelen zijn vertegenwoordigd door bewoners, andere door ambtenaren, dit kan tot scheve gezichten en onduidelijkheid leiden.

    Kans: Dit is een eerste stap naar meer verantwoordelijkheid van bewoners en minder bemoeienis van de gemeente.

  • 2.

    De Leefbaarheid & Initiatiefraad opereert stadsbreed en bestaat uit 6 leden, 1 ambtenaar (gebiedsverbinder die rouleert) en 5 burgers (1 uit elk van de stadsdelen). De bewoners hebben een stem, de ambtenaar niet. De bewoners zijn geen wijkraadslid of initiatiefnemer. De ambtenaar fungeert als secretaris. Uit de 5 bewoners wordt een voorzitter gekozen.

    Risico: Veel verantwoordelijkheid bij bewoners, willen vrijwilligers dit?

    Kans: Duidelijke verdeling tussen ambtenaar en bewoners, alle stadsdelen gelijkwaardig vertegenwoordigd.

  • 3.

    De Leefbaarheid & Initiatiefraad wordt per stadsdeel georganiseerd. Elk van de gebiedsverbinders is technisch voorzitter (zonder stem) van zijn/haar eigen stadsdeel en vraagt 3 tot 5 burgers om deel te nemen aan de Leefbaarheid & Initiatiefraad.

    Risico: Veel administratieve rompslomp en er moet een grote hoeveelheid vrijwilligers worden ingezet. Daarnaast risico op ongelijkheid tussen stadsdelen in behandeling van aanvragen.

    Kans: Mogelijke laagdrempeligheid bij het indienen van aanvragen.

Het College heeft de voorkeur voor variant 2, omdat – in samenspraak met het “Samen Doen” Coalitieakkoord - de bewoners van Haarlem meer invloed krijgen op waar de gemeente op in zet. Ook is het een overzichtelijke samenstelling, waarbij de stadsdelen van elkaar ook weten waar op wordt ingezet en onderling makkelijk kan worden afgestemd.

Om die reden is vooralsnog deze optie in het raadsbesluit opgenomen. Mochten de commissieleden een andere mening zijn toegedaan, dan kan dit worden aangepast in het besluit.