Organisatie | Voorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling op de vergaderingen en organisatie van de werkzaamheden van de gemeenteraad Voorst 2018 |
Citeertitel | Regeling raadswerk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen |
Externe bijlage | 1e wijziging Regeling raadswerk toelichting |
Eerste wijziging; toevoeging aan artikel 2.4.1.a
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-05-2018 | Eerste wijziging | 14-05-2018 | 2018-04136 | ||
01-03-2018 | 17-05-2018 | nieuwe regeling | 05-02-2018 | 2018-04136 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
fractie: deel van de raad, bestaande uit één of meer raadsleden, die tot dezelfde politieke groepering behoren;
vergadering: raadsvergadering als bedoeld in artikel 17 e.v. Gemeentewet;
gesprek: rondetafelgesprek ter voorbereiding van de raadsvergadering;
amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;
subamendement: voorstel tot wijziging van een amendement;
motie: schriftelijke verklaring waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
voorstel van orde: voorstel over de orde van de vergadering;
initiatiefvoorstel: voorstel van een raadslid voor een verordening of een ander voorstel.
Hoofdstuk 2 Organisatie van de gemeenteraad
Er is een seniorenconvent bestaande uit de raadsvoorzitter en de fractievoorzitters. De griffier is in de vergadering van het seniorenconvent aanwezig.
Artikel 2.4. Benoeming wethouder
Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad uit zijn midden een commissie van raadsleden in, waarvan de griffier secretaris/adviseur is. In het geval het raadslid van een eenpersoonsfractie tevens wethouderskandidaat is, mag in zijn of haar plaats een fractievertegenwoordiger zitting nemen in de commissie;
De commissie zoals genoemd in lid 1a heeft de taak om de gevorderde documenten van de kandidaat-wethouder te onderzoeken, te toetsen of deze voldoen aan de in de Gemeentewet gestelde eisen en voorschriften, als ook aan de integriteitstoets zoals door de raad vastgesteld. De commissie overlegt tevens met de burgemeester en de gemeentesecretaris over de kandidaten en betrekt de opmerkingen van beide bij haar advies. Bij dit onderzoek wordt daarnaast het advies van het extern bureau zoals genoemd in lid 1b betrokken. De raad wordt over alle bevindingen geïnformeerd, voordat de raad overgaat tot benoeming.
Het in te huren extern bureau zoals genoemd in lid 1b doet in opdracht van de commissie onderzoek naar de integriteit en benoembaarheid, en eventuele risico's hierbij, van kandidaat-wethouders en adviseert hierover aan de commissie. Het advies van het extern bureau over een kandidaat-wethouder wordt voorafgaand aan de oplevering aan de commissie, zoals bedoeld in lid 1a, bekend gemaakt aan de betreffende kandidaat-wethouder;
Het advies van de commissie, zoals bedoeld in lid 2, wordt toegelicht in een besloten vergadering van de raad die ten minste 4 werkdagen voor de vergadering plaatsvindt waarin de benoemingen worden geagendeerd. Kandidaten kunnen zich tot 72 uur voor deze besloten vergadering terugtrekken en hun gegevens zullen in dat geval geheim blijven en worden vernietigd binnen 24 uur. De commissie beantwoordt naar vermogen alle vragen die de andere raadsleden hebben over het onderzoek als bedoeld in lid 2 over de kandidaat-wethouders, zowel wat betreft het onderzoek als zodanig, als de uitkomsten ervan.
Artikel 2.6. Fracties en fractieondersteuning
Indien één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden, twee of meer fracties als één fractie gaan optreden of één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Met de veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.
Artikel 4.3. Ingekomen stukken en raadsmededelingen
De griffier stelt namens de raad de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast, waarbij de stukken worden onderverdeeld in een categorie "voor kennisgeving aannemen", een categorie "in handen stellen van het college ter afdoening", een categorie "in handen stellen van het college voor nader advies", een categorie "in handen stellen van het presidium" en een categorie "in handen stellen van de commissie bezwaarschriften voor nader advies".
Hoofdstuk 5 Rondetafelgesprekken: voorbereiding raadsvergadering
Bij aanvang van de raadsvergadering stelt de raad de agenda vast. Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter, kan de raad bij de vaststelling van de agenda deze wijzigen.
Artikel 6.4. Vergaderorde en spreekregels
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering over het onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad, op verzoek van het college of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de vergadering voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad.
Artikel 6.13. Herstemming over personen
Indien ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 7 Rechten van raadsleden
Artikel 7.1. Schriftelijke vraag
De beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 21 dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Artikel 7.2. Initiatiefvoorstel
Het presidium plaatst het voorstel op de agenda van de raadsvergadering. Ter voorbereiding daarvan wordt het voorstel geagendeerd voor het eerstvolgende rondetafelgesprek, tenzij de agenda hiervoor reeds is verzonden. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van het daarop volgende rondetafelgesprek geplaatst.
Initiatiefvoorstellen ter benoeming van een fractievertegenwoordiger zoals bedoeld in artikel 2.5, of benoeming van een 1e of 2e waarnemend voorzitter van de raad zoals bedoeld in artikel 2.9, of benoeming van een lid van de rekenkamercommissie, of andere initiatiefvoorstellen die te maken hebben met het organiseren van de werkzaamheden van de raad kunnen in afwijking van lid 3 direct voor besluitneming worden geagendeerd.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 72 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.