Organisatie | Drimmelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Drimmelen 2018 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Drimmelen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Sociale zekerheid |
Geen
wet Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2018 | 01-01-2018 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 09-01-2018 |
Het college van de gemeente Drimmelen.
Gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gemeente Drimmelen 2018,
In dit besluit wordt verstaan onder
financiële tegemoetkoming: een geldbedrag dat vanuit de Maatwerkvoorziening financiële tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten of vanuit de regels m.b.t de algemene voorziening voor Hulp bij het Huishouden kan worden toegekend aan inwoners die aan in de verordening, de beleidsregels en dit besluit neergelegde criteria voldoen;
Alle begrippen, die in dit besluit worden gebruikt en die niet nader zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning en de verordening.
Hoofdstuk 1 Procedureregels aanvraag maatschappelijke ondersteuning
Voor of tijdens het gesprek verschaft de cliënt het college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college hiervoor nodig zijn en waarover de cliënt op dat moment redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. De cliënt verstrekt in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
Het college onderzoekt in een gesprek tussen deskundigen en de degene door of namens wie de melding is gedaan, dan wel diens vertegenwoordiger en waar mogelijk met de mantelzorger of mantelzorgers en desgewenst familie, zo spoedig mogelijk en voor zover nodig:
de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening, zoals opgenomen in het beleidsplan, bedoeld in artikel 2.1.2 van de wet, of door het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, of de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;
de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;
Hoofdstuk 2 Bijzondere regels rond verstrekking en verantwoording van het persoonsgebonden budget
Artikel 7 Verstrekking persoonsgebonden budget (pgb)
Verstrekking van een toegekende individuele voorziening in de vorm van een persoonsgebonden budget vindt plaats:
als de voorziening of het hulpmiddel die op basis van een eerder verstrekt persoonsgebonden budget is toegekend, is versleten; Een voorziening kan versleten zijn na de redelijke gebruikstermijn, zoals aangeven in art. 19 van dit Besluit of zoals in de toekenningbeschikking waarmee het eerdere persoonsgebonden budget is verstrekt.
Artikel 10 Persoonsgebonden budget (pgb) voor hulp bij het huishouden
Artikel 11 Hoogte van het persoonsgebonden budget bij begeleiding
Een deel het pgb wordt aan het CAK doorgegeven voor berekening en inning van een eigen bijdrage(zie artikel 14 van dit besluit).
als een cliënt minder dan 1 uur per week begeleiding ontvangt wordt € 86,01 per 4 weken aan het CAK doorgegeven . |
Voor vervoer wordt geen extra eigen bijdrage in rekening gebracht.
Artikel 12 Persoonsgebonden budget voor vervoer- en verplaatsingsmiddelen (hulpmiddelen)
Het persoonsgebonden budget voor vervoersvoorzieningen wordt vastgesteld op basis van de tegenwaarde van de goedkoopst adequate voorziening, indien nodig verhoogd met een bedrag voor onderhoud en reparatie. Bij berekening van de hoogte van het pgb worden eventuele kortingen van de leverancier aan de gemeente ook meegenomen.
Voor het pgb voor de aanschaf van autostoeltjes in bijzondere uitvoering voor het vervoer van kinderen geldt een drempelbedrag. Dit drempelbedrag is afhankelijk van marktprijzen en/of van bedragen die het Nibud hanteert. Het hanteren van een drempelbedrag betekent dat de eerste kosten tot het drempelbedrag voor rekening komen van de aanvrager en het meerdere als pgb kan worden toegekend.
Artikel 14 Omvang eigen bijdragen
Omvang van de eigen bijdragen voor diverse voorzieningen:
Het maximale bedrag dat gehuwde/samenwonende personen indien beiden jonger zijn of een van beiden jonger is dan de AOWgerechtigde leeftijd dienen te betalen bedraagt € 0 per vier weken. Ligt het inkomen boven € 41.038,00, dan wordt het bedrag van € 0 per vier weken verhoogd met 12,5% van het inkomen boven dit bedrag.
Het maximale bedrag dat gehuwde/samenwonende personen die beiden de AOWgerechtigde leeftijd hebben of ouder zijn, dienen te betalen, bedraagt € 9,89 per vier weken. Ligt het inkomen boven € 28.149,00, dan wordt het bedrag van € 9,89 per vier weken verhoogd met 12,5% van het inkomen boven dit bedrag.
De gezamenlijk bruto jaarinkomens genoemd in kolom 3 zijn gelijk aan 140% van het voor de doelgroep geldende het sociaal minimum.
Artikel 15 Duur eigen bijdragen
Bij woningaanpassingen voor kinderen wordt een eigen bijdrage opgelegd aan de ouders/verzorgers van het kind, totdat het kind 18 jaar wordt. Het restant bedrag (de kosten van de woningaanpassingen minus de reeds betaalde eigen bijdragen) wordt op naam van het volwassen kind doorgegeven aan het CAK voor berekening en inning van de eigen bijdrage. De eigen bijdrage voor woningaanpassingen voor kinderen wordt opgelegd zolang er gebruik gemaakt wordt van de aanpassing.
Hoofdstuk 4 Financiële bijdrage algemene voorziening Hulp bij het Huishouden
Artikel 16 Financiële bijdrage voor de algemene voorziening Hulp bij het Huishouden
Hulp bij het Huishouden wordt door diverse aanbieders als algemene voorziening aangeboden. Iedereen kan tegen betaling gebruik maken van deze Hulp bij het Huishouden. Er zijn gecontracteerde aanbieders die hulpen in loondienst hebben. Er is een gecontracteerde aanbieder die alfahulpbemiddeling en –service levert.
Artikel 17 De hoogte van de financiële bijdrage voor de algemene voorziening Hulp bij het Huishouden
De financiële bijdrage voor de algemene voorziening HbH bestaat uit de Huishoudelijke Hulp Toelage en eventueel, afhankelijk van het inkomen, een Financiële Tegemoetkoming. In onderstaande tabel staan de bedragen die gelden voor de financiële bijdrage voor de algemene voorziening Hulp bij het Huishouden.
De gecontracteerde aanbieder van Hulp bij het Huishouden stuurt een rekening naar de gemeente voor de aan de cliënt toegekende Huishoudelijke Hulp Toelage en eventueel de Financiële Tegemoetkoming. Daarnaast stuurt de aanbieder een rekening aan de cliënt voor het resterende bedrag van de kosten voor de voorziening.
Hoofdstuk 5 Bouwkundige woningaanpassingen
Artikel 19 Onderhoud, keuring en verzekering
De kosten van keuring en onderhoud van de in het eerste lid onder a tot en met e vermelde voorzieningen worden na ontvangst van de factuur tot maximaal de hieronder vermelde vergoeding uitbetaald:
In de bovengenoemde bedragen zijn opgenomen de kosten van keuring door het Liftinstituut (50%) en de kosten van de noodzakelijke assistentie door de onderhoudsfirma (eveneens 50%) |
Tabel onderhoud van diverse soorten liften in woningen en trappenhuizen
In geval van huurbeëindiging van een aangepaste woonruimte, die voor meer dan € 7.584,- is aangepast, kan het college een financiële tegemoetkoming verlenen aan de eigenaar van de woning in verband met derving van huurinkomsten voor de duur van maximaal zes maanden na de eerste maand huurderving die niet voor een financiële tegemoetkoming in aanmerking komt.
De hoogte van de financiële tegemoetkoming zoals bedoeld in het eerste lid wordt vastgesteld op de werkelijke kosten per maand, doch maximaal op het bedrag van de maximale subsidiabele huur op grond van de Wet op de huurtoeslag.
Artikel 21 Antispeculatiebeding
De eigenaar-bewoner, die krachtens de Verordening een (vaste) bouwkundige woningaanpassing heeft ontvangen en die binnen een periode van tien jaren na de datum van gereedmelding van de werkzaamheden de woning verkoopt, is gehouden binnen een week na het passeren van de akte, het college hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen. De meerwaarde die door het treffen van de voorziening is ontstaan, dient geheel of gedeeltelijk aan de gemeente te worden terugbetaald tot maximaal het door de gemeente betaalde bedrag voor betreffende voorzieningen.
Hoofdstuk 5 Het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel
De algemene vervoersvoorziening wordt in de gemeente Drimmelen uitgevoerd onder de naam Deeltaxi. Hiervoor gelden de volgende bepalingen:
een aanvrager kan zich door één begeleider laten vergezellen. Het tarief voor de sociale begeleiders van Wmo vervoer is hetzelfde tarief als geldt voor de persoon die begeleid wordt. Als de begeleiding naar het oordeel van het college medisch noodzakelijk is, is het vervoer van de begeleider gratis.
Hoofdstuk 7 Verplaatsen in en rond de woning
Artikel 24 Onderhoud, verzekering, gebruiksduur van maatwerkvoorzieningen voor verplaatsen in en rond de woning in de vorm van pgb
Hoofdstuk 8 Maatwerkvoorziening begeleiding
Artikel 25 Verstrekken maatwerkvoorziening begeleiding
Hoofdstuk 9 Maatwerkvoorziening financiële tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten (MvCG)
Artikel 26 Verstrekken maatwerkvoorziening financiële tegemoetkoming
Hoofdstuk 12 Algemeen gebruikelijke voorzieningen
Artikel 29 Algemeen gebruikelijke voorzieningen
De volgende voorzieningen worden niet door de gemeente Drimmelen verstrekt of vergoed omdat ze ruim en voor iedereen verkrijgbaar zijn binnen de reguliere detailhandel en daarmee als algemeen gebruikelijk zijn aan te merken.
Verhoogd toilet (door hoge toiletpot of losse verhoger)
Gelijkvloerse- of daarmede gelijkgestelde woning
Betreft een woning met woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer, die zonder traplopen bereikbaar zijn, eventueel met een liftvoorziening. Binnen deze woningen zijn bovenstaande zaken algemeen gebruikelijk, aangevuld met:
Overbrugbare drempels ten aanzien van de toegang tot de woning en de verschillende ruimtes
Overbrugbare drempels ten aanzien van toegang bergruimte
Hoofdstuk 13 Samenhangende afstemming
Artikel 30 Aandachtsvelden tijdens onderzoek
Om te bepalen wat de juiste ondersteuning voor een aanvrager is, wordt bij het onderzoek aandacht besteed aan:
de mogelijkheden om met gebruikmaking van algemene voorzieningen of door het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, onderscheidenlijk de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;
de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid, zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;