Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014. |
Citeertitel | Regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | regels omtrent huwelijkslokaties |
verordening d.d. 19 december 2013 blijft van kracht, alleen artikel 21 is aangepast.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2014 | vervanging verordening ivm aanpassing artikel 21 | 19-12-2013 | 19-12-13/09 |
De raad der gemeente Hellevoetsluis; gehoord de commissie algemene zaken en middelen; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 november 2013, nummer: 19-12-13/09; gelet op het bepaalde in artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 1 lid 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand; overwegende dat niet alle doelstellingen letterlijk in de wet zijn verwoord;
vast te stellen de regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.
Artikel 2 Aanwijzen van de huwelijkslocatie
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd een huwelijkslocatie binnen de gemeentegrenzen aan te wijzen of een eerder gedane aanwijzing in te trekken.
Een huwelijkslocatie dient goed toegankelijk te zijn vanaf de openbare weg; zo mogelijk ook voor mindervaliden.
Artikel 5 Omschrijving locatie
De huwelijkslocatie dient een - nauwkeurig omschreven - ruimte te betreffen. Een huwelijksvoltrekking in de open lucht is niet toegestaan. Binnen een gebouw of complex kunnen meerdere ruimtes worden aangewezen.
Artikel 6 Openbare orde en goede zeden
De huwelijkslocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden.
De ruimte waarin de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt dient representatief en geschikt te zijn qua ruimte en inrichting.
Artikel 9 Faciliteiten trouwambtenaar
In de huwelijkslocatie dient de trouwambtenaar en de huwelijksassistent (gemeentebode) te kunnen beschikken over een aparte ruimte met de noodzakelijke faciliteiten.
De huwelijkslocatie dient beschikbaar te zijn voor meerdere huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties.
Artikel 11 Overeenkomst schriftelijk vastleggen
De aanwijzing als huwelijkslocatie wordt vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst tussen de gemeente Hellevoetsluis en de beheerder/eigenaar van de locatie. Nieuwe trouwlocaties worden aangewezen voor maximaal twee jaar. Een aanwijzing wordt tijdig geëvalueerd en na wederzijdse instemming verlengd met een gelijke periode.
De kosten van een huwelijksvoltrekking of een partnerschapsregistratie vallen onder de noemer gemeentelijke retributie. De leges Burgerlijke stand zoals vermeld in de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening Hellevoetsluis zijn dan ook gebaseerd op kostendekkendheid.
Artikel 13 Bekendmaking huwelijkslocaties
De huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis worden bekend gemaakt op de website van de gemeente en opgenomen in de gemeentegids en huwelijksfolder.
Artikel 14 Proceseigenaarschap
Het afdelingshoofd Publiekszaken wordt aangewezen als proceseigenaar van alle uitvoeringszaken rond het trouwen. Zij laat de procesgang jaarlijks evalueren en zo nodig aanpassen. De resultaten van de evaluatie worden besproken met de portefeuillehouder.
Artikel 15 Coördinatie van uitvoeringszaken
De uitvoerend beleidsmedewerkster van de burgerlijke stand wordt aangewezen als coördinator van alle uitvoeringszaken rond de voorbereiding en uitvoering van huwelijken.
Artikel 16 Selectie van trouwambtenaren
Huwelijken worden in beginsel door geselecteerde eigen ambtenaren van de burgerlijke stand (abs) of bijzondere ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) van de gemeente Hellevoetsluis gesloten. Slechts in uitzonderlijke situaties zulks ter beoordeling van het afdelingshoofd Publiekszaken en na afstemming met de portefeuillehouder mag een huwelijk in Hellevoetsluis door een abs of babs uit een andere gemeente worden gesloten. De medewerkster van de burgerlijke stand adviseert het afdelingshoofd zo nodig.
Artikel 17 Plechtigheid van de huwelijksvoltrekking
Het gemeentebestuur beschouwt de huwelijksvoltrekking als een plechtigheid die niet in strijd mag zijn met normen, waarden en het goede fatsoen zulks ter beoordeling van het afdelingshoofd Publiekszaken en zo nodig na afstemming met de portefeuillehouder.
Artikel 18 Duur van de aanstelling van bijzondere trouwambtenaren
Een aanstelling van een bijzondere trouwambtenaar geldt voor een periode van vijf jaar.
Artikel 19 Sobere aard van kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen
Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen wordt sober aangeboden. Er wordt bijvoorbeeld geen muziek afgespeeld of kamerversiering aangebracht. De voltrekking duurt ten hoogste 15 minuten.
Artikel 20 Locatie kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen
Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze geregistreerde partnerschappen vinden uitsluitend plaats in het gemeentehuis.
Artikel 21 Maximaal aantal aanwezigen bij kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen