Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellevoetsluis

Regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellevoetsluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.
CiteertitelRegeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpregels omtrent huwelijkslokaties

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

verordening d.d. 19 december 2013 blijft van kracht, alleen artikel 21 is aangepast.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 1 lid 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand
  2. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201401-01-2014vervanging verordening ivm aanpassing artikel 21

19-12-2013

gmb-2018-34484

19-12-13/09

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.

Nummer: 19-12-13/09

 

De raad der gemeente Hellevoetsluis; gehoord de commissie algemene zaken en middelen; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 november 2013, nummer: 19-12-13/09; gelet op het bepaalde in artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 1 lid 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand; overwegende dat niet alle doelstellingen letterlijk in de wet zijn verwoord;

 

besluit:

 

vast te stellen de regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    huwelijkslocatie:

    het gebouw of ruimte, aangewezen als gemeentehuis ten behoeve van het voltrekken van huwelijken of partnerschapsregistraties;

  • b.

    trouwambtenaar:

    de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar

    van de burgerlijke stand belast met het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen;

  • c.

    huwelijksassistent:

    de medewerker die de trouwambtenaar ondersteunt tijdens de ceremonie(gemeentebode);

  • d.

    portefeuillehouder: de bestuurder die verantwoordelijk is voor de bevolkingsregistratie en administratie.

Artikel 2 Aanwijzen van de huwelijkslocatie

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd een huwelijkslocatie binnen de gemeentegrenzen aan te wijzen of een eerder gedane aanwijzing in te trekken.

Artikel 3 Openbaarheid

De openbaarheid van een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie moet zijn gewaarborgd.

Artikel 4 Toegankelijkheid

Een huwelijkslocatie dient goed toegankelijk te zijn vanaf de openbare weg; zo mogelijk ook voor mindervaliden.

Artikel 5 Omschrijving locatie

De huwelijkslocatie dient een - nauwkeurig omschreven - ruimte te betreffen. Een huwelijksvoltrekking in de open lucht is niet toegestaan. Binnen een gebouw of complex kunnen meerdere ruimtes worden aangewezen.

Artikel 6 Openbare orde en goede zeden

De huwelijkslocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden.

Artikel 7 Veiligheid

De huwelijkslocatie dient (brand)veilig te zijn.

Artikel 8 Functionaliteit

De ruimte waarin de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt dient representatief en geschikt te zijn qua ruimte en inrichting.

Artikel 9 Faciliteiten trouwambtenaar

In de huwelijkslocatie dient de trouwambtenaar en de huwelijksassistent (gemeentebode) te kunnen beschikken over een aparte ruimte met de noodzakelijke faciliteiten.

Artikel 10 Beschikbaarheid

De huwelijkslocatie dient beschikbaar te zijn voor meerdere huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties.

Artikel 11 Overeenkomst schriftelijk vastleggen

De aanwijzing als huwelijkslocatie wordt vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst tussen de gemeente Hellevoetsluis en de beheerder/eigenaar van de locatie. Nieuwe trouwlocaties worden aangewezen voor maximaal twee jaar. Een aanwijzing wordt tijdig geëvalueerd en na wederzijdse instemming verlengd met een gelijke periode.

Artikel 12 Kosten

De kosten van een huwelijksvoltrekking of een partnerschapsregistratie vallen onder de noemer gemeentelijke retributie. De leges Burgerlijke stand zoals vermeld in de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening Hellevoetsluis zijn dan ook gebaseerd op kostendekkendheid.

Artikel 13 Bekendmaking huwelijkslocaties

De huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis worden bekend gemaakt op de website van de gemeente en opgenomen in de gemeentegids en huwelijksfolder.

Artikel 14 Proceseigenaarschap

Het afdelingshoofd Publiekszaken wordt aangewezen als proceseigenaar van alle uitvoeringszaken rond het trouwen. Zij laat de procesgang jaarlijks evalueren en zo nodig aanpassen. De resultaten van de evaluatie worden besproken met de portefeuillehouder.

Artikel 15 Coördinatie van uitvoeringszaken

De uitvoerend beleidsmedewerkster van de burgerlijke stand wordt aangewezen als coördinator van alle uitvoeringszaken rond de voorbereiding en uitvoering van huwelijken.

Artikel 16 Selectie van trouwambtenaren

Huwelijken worden in beginsel door geselecteerde eigen ambtenaren van de burgerlijke stand (abs) of bijzondere ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) van de gemeente Hellevoetsluis gesloten. Slechts in uitzonderlijke situaties zulks ter beoordeling van het afdelingshoofd Publiekszaken en na afstemming met de portefeuillehouder mag een huwelijk in Hellevoetsluis door een abs of babs uit een andere gemeente worden gesloten. De medewerkster van de burgerlijke stand adviseert het afdelingshoofd zo nodig.

Artikel 17 Plechtigheid van de huwelijksvoltrekking

Het gemeentebestuur beschouwt de huwelijksvoltrekking als een plechtigheid die niet in strijd mag zijn met normen, waarden en het goede fatsoen zulks ter beoordeling van het afdelingshoofd Publiekszaken en zo nodig na afstemming met de portefeuillehouder.

Artikel 18 Duur van de aanstelling van bijzondere trouwambtenaren

Een aanstelling van een bijzondere trouwambtenaar geldt voor een periode van vijf jaar.

Artikel 19 Sobere aard van kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen

Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen wordt sober aangeboden. Er wordt bijvoorbeeld geen muziek afgespeeld of kamerversiering aangebracht. De voltrekking duurt ten hoogste 15 minuten.

Artikel 20 Locatie kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen

Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze geregistreerde partnerschappen vinden uitsluitend plaats in het gemeentehuis.

Artikel 21 Maximaal aantal aanwezigen bij kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen

  • a.

    Er kunnen bij kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen naast het bruidspaar maximaal vier getuigen en twee genodigden in de trouwkamer aanwezig zijn. Eventuele andere gasten van het bruidspaar nemen plaats in de publieksruimte van het gemeentehuis om daar te wachten.

  • b.

    Voor een kosteloze huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie dient tenminste één van beiden in geschreven te staan in de Basis Registratie Personen van Hellevoetsluis.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014 onder gelijktijdige intrekking van de regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis 2007.

Artikel 23 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling ten behoeve van het aanwijzen van huwelijkslocaties in de gemeente Hellevoetsluis en verduidelijking van de procesgang rond huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen 2014.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2013.

De raad voornoemd,

de griffier,

H.J. van der Wel.

de voorzitter,

mr. F.D. van Heijningen.