Organisatie | Goes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sanctiematrix Drank- en Horecawet 2018 en verder |
Citeertitel | Sanctiematrix Drank- en Horecawet Goes |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Sanctiematrix DHW, Sanctiematrix DHW Goes |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2018 | nieuwe regeling | 06-02-2018 | 18INT00263 |
Begunstigingstermijn (termijn voor het ongedaan maken van de onrechtmatige situatie) | Bestuurlijke boete* (bedragen in euro's); verhoging boete bij recidive binnen 12 mnd | |||||||
natuurlijke persoon of rechtspersoon telt minder dan 50 werknemers | natuurlijke persoon of rechtspersoon telt 50 of meer werknemers | |||||||
Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten | ||||||||
Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingseisen | 1 week tot 12 weken, afhankelijk van inrichtingsaanpassingen | |||||||
Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit | ||||||||
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse | ||||||||
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf | Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven | |||||||
In het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan | ||||||||
Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte voor kleinhandel | ||||||||
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking | Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca-inrichtingen | |||||||
Verkoopverbod zwak-alcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan per plaatse | ||||||||
Onderscheid tussen zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf | ||||||||
Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering | ||||||||
Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2 | ||||||||
20, lid 11 | Verkoop alcohol aan persoon < 18 jaar en > 18 jaar kennelijk bestemd voor jonger dan 18 | * Bestuurlijke boete* Tijdelijke ontzegging bevoegdheid verkoop zwak-alcoholhoudende drank door niet DHW-vergunningplichtige detailhandel (ex art 19a DHW; min. 1 en max. 12 wk; three strikes out) | * 1360* Geen bestuurlijke boete mogelijk bij toepassing van art. 19a DHW (three strikes out). | * 2720* Geen bestuurlijke boete mogelijk bij toepassing van art. 19a DHW (three strikes out). | ||||
Persoon < 18 jaar, zonder toezicht van persoon 21 jaar of ouder, toegelaten in slijtersbedrijf | ||||||||
Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf | ||||||||
Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf | ||||||||
Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt | ||||||||
Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d. | ||||||||
Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf | ||||||||
Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering | ||||||||
Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet-horecabedrijf, behoudens uitzondering | ||||||||
Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen | Niet mogelijk door burgemeester (art. 44a DHW), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 DHW) | Niet mogelijk door burgemeester (art. 44a DHW), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 DHW) | ||||||
Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting cf. artikel 30 | ||||||||
Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten | ||||||||
Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit DHW | Nadat andere handhavingsinstrumenten geen soelaas hebben geboden | |||||||
Resultaat Wet bibob of minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel | ||||||||
Last onder bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop) of last onder dwangsom bij terugkerende activiteiten | ||||||||
Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing | Last onder bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop of alsnog voldoen aan voorschriften en beperkingen) of last onder dwangsom bij terugkerende activiteiten | |||||||
Last onder bestuursdwang (afhankelijk van waaraan niet meegewerkt wordt) | Zeer korte termijn, aangezien de werkzaamheden door moeten kunnen gaan | |||||||
Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels | ||||||||
Paracommerciële instelling houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholhoudende drank | ||||||||
Paracommerciële instelling schenkt sterke drank zonder ontheffing | ||||||||
Paracommerciële instelling houdt zich niet aan beperkingen of voorschriften vergunning | ||||||||
Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij paracommercieel horecabedrijf |
Wanneer blijkt, bijvoorbeeld bij recidivisten, dat bovenstaande richtlijnen niet afdoende werking hebben, wordt voor dat bijzondere geval een handhavingsarrangement op maat toegesneden. Dit kan onder meer inhouden dat meerdere instrumenten (gelijktijdig) worden ingezet, dat de standaard richtlijnbedragen worden verhoogd of dat overgegaan wordt tot schorsing dan wel intrekking van een verleende vergunning.