Organisatie | Montferland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling ondersteuning bij Maatschappelijke participatie Montferland 2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling ondersteuning bij Maatschappelijke participatie Montferland 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-02-2018 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 16-01-2018 | 17b0017609 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland;
gelet op artikel 3 van de algemene subsidieverordening Montferland 2016;
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Sociaal Team / Afdeling Zorg: Gemeentelijke uitvoeringsorganisatie voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdwet.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Subsidiabele Activiteiten
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten op de volgende terreinen:
Artikel 5. Subsidiegrondslagen
Voor het aanbieden van een gespecialiseerd ondersteuningsaanbod t.b.v. specifieke mantelzorgers rondom mensen met psychische en/of ernstige psychiatrische beperkingen: | |
Voor het aanbieden van een lokaal gevarieerd ondersteuningsaanbod aan mantelzorgers: | |
Voor het aanbieden van een gevarieerd aanbod op het terrein van vrijwilligersondersteuning. (vrijwilligersplein) | |
Voor het aanbieden van een gevarieerd aanbod gericht op participatie en activering van kwetsbare doelgroepen. | |
Bedrag per deelnemer, woonachtig in Montferland en op de peildatum 65 jaar of ouder. Voorwaarden zijn dat er minimaal 10 deelnemers zijn en frequent (minimaal 15 momenten per jaar) activiteiten worden georganiseerd die passen bij de doelstellingen t.a.v. versterking eigen kracht en maatschappelijke participatie. | |
1 jaarlijks basisbedrag per vereniging voor activiteiten in het kader van eerste hulp bij ongevallen (EHBO) en aanwezigheid bij evenementen. | |
Voor de uitvoering van activiteiten op het terrein van de jeugdgezondheidszorg. | |
Voor het verzorgen van voorlichtingsactiviteiten gericht op de bevordering van gezondheid. | |
Voor het realiseren van een sluitend netwerk van AED-apparatuur | |
4. Het bestrijden van armoede en het voeren van een integraal schuldhulpverleningsbeleid | |
Het Jeugdsportfonds Gelderland werkt volgens de formule van het Jeugdsportfonds Nederland en heeft tot doel de sportbeoefening in verenigingsverband door kinderen van minder draagkrachtige ouders/verzorgers in de Provincie Gelderland te bevorderen; | € 7.500 per jaar1 |
Stichting Leergeld de Liemers heeft als doel te voorkomen dat kinderen in een sociaal isolement terechtkomen. | |
Het verlenen van geldelijke steun aan individuele inwoners van Montferland om het maatschappelijk functioneren te verbeteren waar dit in ernstige mate ontbreekt en het verlenen van geldelijke steun aan verenigingen, stichtingen of instellingen met eenzelfde doelstelling als hiervoor genoemd. | |
Het verlenen van steun in natura aan individuele inwoners van Montferland die in armoede leven. | |
Voor de uitvoering van activiteiten die vallen onder de definitie van algemene voorzieningen, gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfstandig functioneren in de samenleving, het bieden van contactgelegenheid (ontmoeting) en van waaruit informele zorg aan elkaar geboden wordt, en in geval van jeugd/jongeren: het bieden van mogelijkheden tot ontplooiing, grenzen leren kennen en opvoedingsondersteuning |
Artikel 6. Het aanvragen van subsidie
Subsidieaanvragen op basis van deze subsidieregeling worden bij voorkeur digitaal ingediend met gebruikmaking van een door de gemeente vastgesteld aanvraagformulier.
Artikel 7. Beschikken op subsidieaanvragen
Voor subsidieaanvragen voor activiteiten waarvoor een vaste subsidiegrondslag geldt, en die voor 1 mei voorafgaand aan het subsidiejaar zijn ingediend zal een besluit worden genomen tot subsidieverlening dan wel subsidieweigering voor 1 augustus van het betreffende jaar onder voorbehoud dat de gemeenteraad voldoende middelen hiervoor beschikbaar stelt in de gemeentebegroting;
Artikel 8. Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, tweede lid, aanhef en onder g van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd indien:
Artikel 9. Aanvullende voorwaarden ten aanzien van algemene voorzieningen
Ten aanzien van de subsidie aan algemene voorzieningen neemt het college in haar beoordeling de volgende overwegingen mee. Deze overwegingen kunnen eventueel als voorwaarden opgenomen worden bij de subsidieverlening aan algemene voorzieningen.
Toegankelijkheid voor deelname, zoals het ontbreken van de eis dat deelnemers een lidmaatschap aangaan, en het streven dat een brede doelgroep kan deelnemen. Hieruit volgt een inspanningsverplichting voor de initiatiefnemers om inwoners die in een sociaal isolement (dreigen) te verkeren er actief bij te betrekken;
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, geschiedt in volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking. Bij de verdeling van het subsidieplafond voor periodieke subsidies zal prioriteit worden gegeven aan activiteiten die in het verleden hun waarde voor de lokale gemeenschap hebben bewezen.
Burgemeester en wethouders van Montferland
De secretaris,
T.M.J.M.Evers
De burgemeester,
mr. P. deBaat MPM
Toelichting bij subsidieregeling “Ondersteuning bij Maatschappelijke Participatie”
De gemeenteraad heeft bij het ondersteuningsaanbod voor inwoners bij hun maatschappelijke participatie de volgende doelen geformuleerd:
De subsidieregeling “Ondersteuning bij maatschappelijke participatie” is van toepassing op subsidieaanvragen voor activiteiten op het terrein van maatschappelijke ondersteuning, maatschappelijke participatie, bevordering gezondheid, armoedebestrijding en schuldhulpverlening zoals nader omschreven in artikel 3 van de regeling. Op deze subsidies is tevens de Algemene Subsidieverordening Montferland 2016 van toepassing.
De begrippen die in deze regeling worden gebruikt zijn nader omschreven in artikel 1 van de subsidieregeling.
De regeling voorziet in het geval van Algemene voorzieningen in het verlenen van experimentele bijdragen, deze zijn in principe eenmalig. De redenen hiervoor zijn dat de transities in het Sociaal Domein om vernieuwing vragen. De gemeente zet in op het versterken van het voorliggend veld. In dit voorliggend veld vinden de algemene voorzieningen plaats. Naarmate er lokaal meer en adequatere algemene voorzieningen zijn, hoeft er minder geïndiceerd te worden voor maatwerkvoorzieningen. De regeling voorziet in criteria die het college kan laten meewegen bij aanvragen voor subsidie van algemene voorzieningen die vanuit bewoners(groepen) of vanuit organisaties worden geïnitieerd.
De grondslagen die op basis van deze regeling kunnen worden verstrekt voor de periodieke subsidies bestaan uit budgetsubsidies en vaste normbedragen.
Voor activiteiten die door beroepskrachten worden uitgevoerd is als grondslag de budgetsubsidie gekozen. Hierdoor kan de hoogte van de subsidie worden afgestemd op de activiteiten van de gesubsidieerde instelling. Bij het besluit tot subsidieverlening wordt aangegeven welke resultaten met de inzet van de subsidie worden beoogd. Tevens wordt aangegeven welke beleidsinformatie de gesubsidieerde instelling moet leveren om te kunnen toetsen of de inzet van de subsidie daadwerkelijk leidt tot het realiseren van de beoogde resultaten. De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd zullen mede worden beoordeeld op basis van de bijdrage die deze -naar verwachting- zullen leveren aan de gewenste cultuuromslag in de samenleving waarbij activiteiten vooral zijn gericht op behoud en/of herstel van de zelfstandigheid van de inwoners. Van zorgen voor…..naar zorgen dat…..Het is denkbaar dat subsidiabele activiteiten zich over meerdere jaren uitstrekken.
Vaste normbedragen zijn in de regeling opgenomen voor activiteiten op het terrein van slachtofferhulp, seniorenverenigingen, en EHBO-verenigingen.
Op grond van de algemene subsidieverordening Montferland 2016 worden aanvragen om periodieke subsidie ingediend voor 1 mei van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt gevraagd. De gemeente Montferland werkt zo veel mogelijk digitaal. Aanvragen worden bij voorkeur digitaal ingediend met gebruikmaking van een door de gemeente vastgesteld aanvraagformulier.
Burgemeester en wethouders stellen na vaststelling van de gemeentebegroting een subsidieplafond vast voor de uitvoering van deze regeling. Dit subsidieplafond bestaat uit drie deelbudgetten op basis van de indeling van de activiteiten zoals beschreven in artikel 3.
Voor activiteiten waarvoor een budgetsubsidie kan worden verleend zal overleg plaatsvinden met de aanvrager alvorens een besluit tot subsidieverlening dn wel subsidieweigering zal worden genomen. De aanvragen zullen worden getoetst aan de uitgangspunten en doelstellingen van deze subsidieregeling. Bij gelijke beoordeling geldt dat prioriteit zal worden gegeven aan bestaande activiteiten waarvan reeds is aangetoond dat deze bijdragen aan het doel van de subsidieregeling. Als laatste criterium geldt de volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragen.
Indexering van periodieke subsidies
Subsidies als bedoeld in artikel 14 van de ASV, en dan met name de periodieke budgetsubsidies kunnen jaarlijks worden geïndexeerd. De hoogte van het indexeringspercentage wordt bepaald aan de hand van het samengestelde gewogen gemiddelde van de volgende indexcijfers:
Subsidies als bedoeld in artikel 14 van de Algemene Subsidieverlening kunnen worden geweigerd als de algemene reserve van de aanvrager meer bedraagt dan 10% van de aangevraagde jaarlijkse subsidie. Achtergrond van deze bepaling is dat instellingen die reeds op ruime schaal door de gemeente worden gesubsidieerd (jaarlijks meer dan € 50.0000,00) in staat worden geacht activiteiten zelf te kunnen bekostigen als de vrij besteedbare algemene reserve meer bedraagt dan 10% van de jaarlijkse subsidie.
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks na vaststelling van de gemeentebegroting een subsidieregister vast waarin de subsidies zijn opgenomen die op grond van deze regeling zijn verleend. Daarin wordt teven aangegeven voor welke activiteiten deze subsidies zijn verleend.