Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldenzaal

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Oldenzaal houdende regels omtrent de politiek Verordening op de werkwijze politiek forum 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldenzaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Oldenzaal houdende regels omtrent de politiek Verordening op de werkwijze politiek forum 2018
CiteertitelVerordening op de werkwijze politiek forum 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 16 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-02-2018nieuwe regeling

29-01-2018

gmb-2018-26620

779

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Oldenzaal houdende regels omtrent de politiek Verordening op de werkwijze politiek forum 2018

De raad van de gemeente Oldenzaal;

 

gelezen het voorstel van het raadspresidium van 24 januari 2018;

 

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

 

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de navolgende Verordening op de werkwijze politiek forum 2018 met de

daarbij behorende toelichting

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    presidium: het presidium als bedoeld in artikel 1.5 van het Reglement van orde voor de raad 2008;

  • b.

    lid: lid van de raad;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van een politiek forum of diens vervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • e.

    vergadering: vergadering van het politiek forum;

  • f.

    fractie: een in de raad vertegenwoordigde politieke partij.

HOOFDSTUK 2 INSTELLING, TAKEN EN SAMENSTELLING

Artikel 2.1 Instelling politiek forum

  • 1.

    De raad stelt ter voorbereiding van raadsbesluiten het politiek forum in.

  • 2.

    In het politiek forum worden de onderwerpen ingedeeld naar portefeuillehouder en worden de onderwerpen verdeeld over twee sporen. In voorkomende (uitzonderings)gevallen kan door het presidium een derde spoor ingericht worden.

  • 3.

    De diverse onderwerpen worden voorzien van een behandelwijze.

  • 4.

    De voorzitter beheert tijdens de vergadering het tijdsverloop van het politiek forum.

Artikel 2.2 Taken Politiek forum

Het politiek forum heeft de volgende taken:

  • 1.

    het zich laten informeren en het uitbrengen van advies aan de raad over de wijze van behandeling van een voorstel of onderwerp waarover door de raad beraadslaagd en of besloten dient te worden.

  • 2.

    het proces van beeldvorming, meningsvorming en besluitvorming voor de raad te verduidelijken.

  • 3.

    De volgende werkvormen worden onderscheiden;

    • a.

      informerend;

    • b.

      opiniërend; en

    • c.

      ter voorbereiding op besluitvorming door de raad.

Artikel 2.3 Samenstelling

  • 1.

    Fracties vertegenwoordigt in de raad kunnen ten minste 1 lid afvaardigen ten behoeve van het politiek forum;

  • 2.

    Elke fractie in de raad kan door tussenkomst van het presidium bij de raad een voordracht indienen tot benoeming van één niet-raadslid (verder aangeduid als forumlid) tot lid van een forum in de plaats van een tot die fractie behorend raadslid, met dien verstande dat:

    • a.

      uitsluitend een voordracht kan worden gedaan voor de eerstvolgende persoon, die voorkomt op de geldig verklaarde kandidatenlijst voor de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen.

      Een voordracht voor de daaropvolgende persoon op de hiervoor genoemde lijst is mogelijk, mits de hiervoor bedoelde eerstvolgende persoon op de lijst overeenkomstig artikel W2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Kieswet heeft verklaard af te zien van benoeming als lid van de raad;

    • b.

      de artikelen 10, 12, 13, eerste en tweede lid van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing zijn voor de (kandidaat-)forumlid.

Artikel 2.4 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van het politiek forum.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening aan de voorzitter verder opdraagt;

    • e.

      lidmaatschap van het presidium.

Artikel 2.5 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 3.

    De raad kan de voorzitter of diens plaatsvervanger ontslaan.

  • 4.

    Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 5.

    Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van de artikelen 2.3 en 2.4.

  • 6.

    Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid, dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

  • 7.

    Naast het bepaalde in het eerste lid eindigt het lidmaatschap van een forumlid:

    • a.

      Indien het forumlid onherroepelijk is toegelaten als raadslid;

    • b.

      In de gevallen als bedoeld in de artikelen X1, eerste lid, en X5 van de Kieswet met dien verstande dat voor burgemeester en wethouders het presidium wordt gelezen;

    • c.

      Indien de raad op voordracht van de desbetreffende fractie een vertegenwoordiger diens lidmaatschap van het politiek forum vervallen verklaart;

    • d.

      Indien de raad overigens een forumlid van diens lidmaatschap vervallen verklaart.

Artikel 2.6 Ondersteuning politiek forum

  • 1.

    De griffier, of een door de griffier aangewezen vervanger, is in iedere vergadering aanwezig.

  • 2.

    Het politiek forum kan de griffier verzoeken deel te nemen aan de beraadslagingen.

HOOFDSTUK 3 AANWEZIGHEID COLLEGE EN BURGEMEESTER

Artikel 3.1 Burgemeester en wethouders

  • 1.

    Het presidium of in spoedeisende gevallen de voorzitter kan de burgemeester en één of meer wethouders uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2.

    Indien de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan het presidium of in spoedeisende gevallen aan de voorzitter.

  • 3.

    Het presidium respectievelijk de voorzitter neemt zo spoedig mogelijk een voorlopige beslissing op het verzoek.

  • 4.

    Het politiek forum kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat de burgemeester en één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

HOOFDSTUK 4 VERGADERINGEN

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 4.1.1 Vergaderfrequentie

  • 1.

    In de regel vinden de vergaderingen plaats overeenkomstig het op grond van artikel 3.1.1, tweede lid van het Reglement van orde voor de raad vastgestelde rooster en worden zij gehouden in het stadhuis.

  • 2.

    Het politiek forum vergadert voorts indien het presidium of de voorzitter van de raad het nodig oordelen of indien ten minste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

Artikel 4.1.2 Oproep

  • 1.

    De griffier zendt namens het presidium ten minste 7 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, tijdstip, plaats, onderwerp en doelstelling van de vergadering.

  • 2.

    De agenda wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 3.

    De stukken, die betrekking hebben op de in de vergadering aan de orde komende onderwerpen, worden onmiddellijk na de verzending van de oproep voor de leden gepubliceerd op de internetsite van de gemeente Oldenzaal. Deze publicatie geldt ook voor de overige raadsleden.

Artikel 4.1.3 Publiceren van stukken

  • 1.

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig gepubliceerd. De voorzitter of namens deze de griffier maakt van de publicatie melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 4.1.4.. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van het eerste lid uitsluitend voor de leden, de voorzitter en de overige raadsleden gepubliceerd. De griffier treft zodanige maatregelen dat de geheimhouding ook daadwerkelijk gewaarborgd is.

Artikel 4.1.4 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt tegelijkertijd of wanneer dat niet mogelijk is zo spoedig mogelijk met de schriftelijke oproep door aankondiging in het gemeentelijk informatieblad en door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 4.2.2.

Paragraaf 2 Orde van de vergadering

Artikel 4.2.1 Opening vergadering; quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde tijdstip, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter na overleg in het presidium onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

Artikel 4.2.2 Uitnodiging en spreekrecht inwoners van Oldenzaal

  • 1.

    Personen of instellingen die zich tot de raad, het politiek forum, het college en/of de burgemeester dan wel overigens tot de gemeente Oldenzaal hebben gewend, ontvangen tijdig en op behoorlijke wijze (zoveel als mogelijk schriftelijk) bericht van dag en tijdstip van de vergadering waarvoor hun zaak is geagendeerd.

  • 2.

    De voorzitter stelt, zo nodig na een korte mondelinge toelichting, personen die een openbaar politiek forum als toehoorder bijwonen, alsmede de personen of instellingen bedoeld in het vorige lid, op hun verzoek in de gelegenheid informatie te verstrekken, op het onderwerp in te spreken voor, zover zulks naar het oordeel van de voorzitter, nog niet bekende feiten of omstandigheden betreffen ter zake van aan de orde zijnde agendapunten.

  • 3.

    Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep heeft opengestaan of openstaat, tenzij in het geval van het laatste de behandeling in het politiek forum onderdeel uitmaakt van een procedure als bedoeld in de afdelingen 3.3 en of van de gelegenheid tot het geven van een zienswijze als bedoeld in de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht dan wel van een in andere regelgeving vermelde vergelijkbare procedure of gelegenheid tot het geven van een zienswijze;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      de agendapunten: besluitenlijst(en), informaties, mededelingen en rondvraag.

  • 4.

    Het spreekrecht geldt voor twee termijnen, voorafgaande aan de voor de leden geldende, in artikel 4.2.6 opgenomen termijnen. In de tweede termijn kan alleen een toelichting worden gegeven op het verwoorde in de eerste termijn, maximaal voor de duur van 2 minuten.

  • 5.

    De sprekers spreken van de spreekplaats, tenzij de voorzitter anders beslist en richten zich tot de voorzitter.

  • 6.

    De leden kunnen tijdens hun termijnen, als vermeld in artikel 4.2.6 en overeenkomstig het bepaalde in artikel 4.2.4 ingaan op de door sprekers verstrekte informatie, gestelde vragen of voor de sprekers bestemde vragen stellen.

Artikel 4.2.3 Besluitenlijst(en)

  • 1.

    Van een politiek forum wordt een besluitenlijst opgesteld. Desgewenst kan de vergadering op verzoek van forum en collegeleden worden uitgewerkt.

  • 2.

    De besluitenlijsten van de het politiek forum worden, zo mogelijk, gepubliceerd op de website van de gemeente Oldenzaal.

  • 3.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders hebben het recht een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering kan bij de griffier worden ingediend dan wel in de vergadering tijdens de behandeling van het onderwerp.

  • 4.

    De besluitenlijst(en) worden opgesteld onder de zorg van de griffier.

  • 5.

    De vastgestelde besluitenlijst(en) worden door de griffier ondertekend.

Artikel 4.2.4 Spreekregels

  • 1.

    De leden van het forum en het college spreken vanaf hun plaats of van de spreekplaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2.

    Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de in het eerste lid genoemde personen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 4.2.5 Volgorde sprekers

  • 1.

    De leden van het forum en het college voeren het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van deze verkregen te hebben.

  • 2.

    De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 4.2.6 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij het politiek forum anders beslist.

  • 2.

    Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Een lid mag in een termijn niet meer dan eenmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 4.2.7 Spreektijd

De voorzitter bepaalt de spreektijd van insprekers, forum- en collegeleden.

Artikel 4.2.8 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist het politiek forum terstond.

Artikel 4.2.9 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker mag in diens betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt deze aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een lid deze interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2.

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt deze door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter deze gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door de voorzitter te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4.

    De voorzitter kan het politiek forum voorstellen aan een lid, dat door diens gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter dat lid verwijderen. Bij herhaling van diens gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 4.2.10 Beraadslaging

  • 1.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het politiek forum beslissen de beraadslaging voor een door haar te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

  • 2.

    Wanneer het politiek forum een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. Het presidium bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 4.2.11 Deelname aan de beraadslaging door anderen

De voorzitter kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 4.2.12 Advies

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit deze de beraadslaging, tenzij het politiek forum anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, doet het politiek forum een voorstel over de voortgang en de wijze van behandeling aan de raad.

  • 3.

    Het forum beslist bij meerderheid van stemmen of het voorstel wordt geagendeerd. Indien de stemming staakt wordt het voorstel doorgeleid naar de raad. De raad bepaalt alsdan de wijze van behandeling.

HOOFDSTUK 5 BESLOTEN VERGADERING

Artikel 5.1 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 5.2 Toehoorder(s)

Raadsleden, forumleden, collegeleden en ambtelijk adviseurs kunnen, indien zij geen lid zijn van het betreffende politiek forum, besloten vergaderingen als toehoorder bijwonen.

Artikel 5.3 Notulen

  • 1.

    De notulen van een besloten vergadering worden uitsluitend toegezonden dan wel verstrekt aan de leden, de overige raadsleden, de voorzitter van de raad en de griffier.

  • 2.

    Deze notulen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt het presidium een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze notulen. De vastgestelde notulen worden door de griffier ondertekend.

Artikel 5.4 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist het politiek forum overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.

Artikel 5.5 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de leden in het politiek forum, die geheimhouding heeft opgelegd, daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raad overleg gevoerd.

HOOFDSTUK 6 TOEHOORDERS EN PERS

Artikel 6.1 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd toehoorders, die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan de voorzitter voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 6.2 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Artikel 6.3 Gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, toegestaan, tenzij die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering. De voorzitter kan het gebruik ervan verbieden indien het negatief van invloed is op de vergaderorde.

HOOFDSTUK 7 SLOTBEPALINGEN

Artikel 7.1 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het politiek forum op voorstel van het presidium of in spoedeisende gevallen op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7.2 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 29 januari 2018.

Artikel 7.3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de werkwijze politiek forum 2018.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 29 januari 2918,

de griffier, de voorzitter,

Toelichting behorende bij de Verordening op de werkwijze politiek forum 2018.

(Vastgesteld bij raadsbesluit van 29 januari 2018, nr. 279)

 

Algemeen

Het politiek forum heeft in principe twee hoofdtaken (artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet):

  • a.

    voorbereiding van besluitvorming van de raad;

  • b.

    overleg met het college respectievelijk de burgemeester.Dat overleg kan plaatsvinden op initiatief van het college, het verantwoordelijke lid van het college, de raad en/of de raadscommissie.

De functie van het politiek forum is in essentie dezelfde als die van de raad: die van volksvertegenwoordigend, kaderstellend en controlerend lichaam. Het politiek forum is niet langer een voorportaal van de besluitvorming van het college, maar ondersteunt de besluitvorming in de raad. Het overleg met het college en de burgemeester dient niet gericht te zijn op het creëren van medeverantwoordelijkheid voor bestuursbeslissingen, maar op kaderstelling en controle door de raad en het afleggen van verantwoording door het college.

Een belangrijk aspect bij de taakinvulling van het politiek forum is het bepalen van de verhouding tot de raad. In Oldenzaal is er voor gekozen dat het politiek forum voorbereidend is en gericht op informatievoorziening; het politieke debat wordt in de raad gevoerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

 

HOOFDSTUK 1BEGRIPSBEPALINGEN

 

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in de verordening moeten worden herhaald, zijn in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd.

 

 

HOOFDSTUK 2 INSTELLING, TAKEN EN SAMENSTELLING

 

Artikel 2.1 Instelling politiek forum

Er is gekozen voor een politiek forum. Onder invloed van de dualisering van het gemeentebestuur in maart 2002 is er ook binnen de raad van Oldenzaal behoefte om te komen tot een transparante invulling van het besluitvormingsproces. Het raadswerk is als volgt georganiseerd:

  • -

    De raadsactiviteiten worden geconcentreerd op één avond in de week, waardoor de snelheid van besluitvorming beter aansluit op de snelheid van de omgeving, de herkenbaarheid van de raad wordt vergroot en andere avonden voor het raadslid/ -fractie vrij beschikbaar zijn.

  • -

    De raadsactiviteiten naar hun vorm meer recht doen aan de vraag (verkennen vraag en politieke standpunten, plenair debat over politieke standpunten en besluitvorming), waardoor een grotere doelgerichtheid en verdieping kan worden bereikt.

  • -

    De raad meer ruimte biedt voor ontmoeting met de burger.

 

Artikel 2.2 Taken politiek forum

De taken van het politiek forum zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet. Het politiek forum bereidt de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college of de burgemeester. Zie voor de invulling van de taken het vermelde onder “algemeen”.

De taak om de besluitvorming van de raad voor te bereiden komt tot uitdrukking in de taak advies uit te brengen over een voorstel of onderwerp.

 

Het politiek forum bepaalt evenals de raad haar eigen agenda. Dit betekent dat niet het college maar het presidium bepaalt of een voorstel aan het politiek forum wordt voorgelegd alvorens het in de raad wordt besproken.

 

 

Artikel 2.3 Samenstelling

De raad bepaalt de samenstelling van het politiek forum. Wel schrijft artikel 82, derde lid, van de Gemeentewet voor dat de raad moet zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen.

 

Verder is gehandhaafd de mogelijkheid een voordracht te doen tot het benoemen van een forumlid. In aanvulling daarop kunnen thans echter forumleden deel uitmaken van het politiek forum.

Verder kunnen forumleden net als de raadsleden ook de besloten vergaderingen van andere politieke forums als toehoorder bijwonen (zie art. 5.2).

Voor de volledigheid is in deze toelichting opnieuw het gedeelte van de toelichting opgenomen, dat eertijds bij de instelling van het forumlid behoorde d.w.z. voorzover nodig in aangepaste vorm.

Er zijn twee redenen om forumleden toe te laten als lid van het forum:

  • 1.

    (vermindering van ) de naar verhouding hoge werkdruk voor de eenpersoonsfracties;

  • 2.

    (vergemakkelijking van) het inwerken van en het ervaring opdoen door een nieuw raadslid in het geval van een tussentijdse vacature.

In de aanhef van derde lid is bepaald dat de voordracht via tussenkomst van het presidium moet worden gedaan, omdat het presidium is of zal worden belast met de voorbereiding van procedurele aangelegenheden en de desbetreffende raadsbesluiten.

Omdat het een voordracht is, kan en moet de raad de besluitvorming beperken tot die persoon en hier alleen toetsen aan de onder a en b genoemde eisen. Ditzelfde geldt voor het presidium bij de voorbereiding. Andere toetsingseisen, zoals op voorhand geen vertrouwen schenken, zijn niet opgenomen, omdat dat ook niet bij de benoeming van raadsleden gebeurt. Voordeel van een voordracht en een beperkte toetsing is trouwens nog, dat daarmee voorkomen wordt dat de raad betrokken wordt bij eventuele meningsverschillen binnen een fractie (en een politieke partij).

De onder b genoemde beperking houdt verband met de hiervoor als tweede genoemde reden om forumleden toe te laten.

 

Het kan zijn dat een eerste opvolger niet in aanmerking wenst te komen voor het lidmaatschap van het politiek forum of de raad dan wel niet aan de vereisten kan of wil voldoen. Gelet op de als eerst genoemde reden om forumleden toe te laten, is de mogelijkheid opgenomen de daaropvolgende persoon op de kandidatenlijst voor te dragen. Met het oog op de reeds aangehaalde tweede reden tot het toelaten van forumleden is in de tweede alinea van sub b de voorwaarde opgenomen, dat de eerstvolgende persoon op de kandidatenlijst zich officieel terugtrekt als kandidaat. Volgens de Kieswet kan een dergelijke verklaring wel weer worden ingetrokken.

Van deze mogelijkheid kan ook gebruik worden gemaakt, wanneer een fractie zich splitst en het forumlid zich aansluit bij de afscheiding. Daarbij zij als eerste opgemerkt, dat in dat soort gevallen alleen een nieuwe voordracht kan worden gedaan door het overblijvende gedeelte van de fractie en niet door het afgescheiden gedeelte, want de eerste kan gebruikmaken van de kandidatenlijst en de tweede niet. Ten tweede, dat een voordracht en benoeming verder nog van andere factoren afhankelijk is, zoals een ontslag op eigen verzoek door het forumlid of een voordracht tot vervallenverklaring op grond van artikel 2.5, zevende lid onder b van deze verordening. Maar dit is een zaak, die buiten de raad ligt en de betrokken fractie aangaat. Indien het onverhoopt uit de hand loopt of dreigt te lopen, kan de raad op grond van het gestelde in artikel 2.5, zevende lid onder d besluiten tot vervallenverklaring.

Mede gelet op de als tweede genoemde reden, is het logisch dat voor het forumlid dezelfde eisen worden gesteld als aan een raadslid, te weten artikel 10 van de Gemeentewet (vereisten, zoals ingezetene, achttien jaar etc.), artikel 12 (openbaarmaking functies), artikel 13 (onverenigbare betrekkingen) en artikel 15 (verboden handelingen).

Artikel 28 van de Gemeentewet (stemverbod bij bepaalde aangelegenheden) is hier niet genoemd, omdat er in het politiek forum niet gestemd wordt over besluiten en ook voor de leden van het politiek forum daarover niets in de verordening is opgenomen. Bij overtreding van artikel 25 van de Gemeentewet heeft het ook geen consequenties voor het raadslid zelf, maar mogelijk consequenties voor de rechtsgeldigheid van het besluit. Wel is het gebruikelijk/een ongeschreven regel, dat leden van het politiek forum niet deelnemen aan de beraadslaging en advisering in het politiek forum, wanneer hen dat direct of indirect persoonlijk aangaat.

Het vereiste van een eedsaflegging, zoals bij raadsleden op grond van artikel 14 van de Gemeentewet is voorgeschreven, is ook niet opgenomen. Bij de raad is de eedaflegging voorwaarde om de functie daadwerkelijk te kunnen uitoefenen. Indien een raadslid een eed valselijk heeft afgelegd, kan de raad daaromtrent niets ondernemen. Wel is het op grond van artikel 207 van het Wetboek van Strafrecht strafbaar gesteld. Het is voor discussie vatbaar, of een eed of iets vergelijkbaars voor een functie zoals forumlid mag worden voorgeschreven. Mede daarom is die verplichting ook niet opgenomen in de ons bekende voorbeelden van andere gemeenten. Daarenboven is het ook niet strikt noodzakelijk, want er zijn andere mogelijkheden een forumlid ter verantwoording te roepen, zoals de in artikel 2.5 opgenomen mogelijkheid tot vervallenverklaring. Verder betreft het "slechts" politieke forums, waar geen besluiten worden genomen. Ook zal een valselijk afgelegde eed niet strafbaar zijn op grond van artikel 207 van het Wetboek van Strafrecht, omdat volgens dat artikel de verklaring onder ede moet worden gevorderd door een wettelijk voorschrift; onder wettelijk voorschrift wordt hier een wet in formele zin verstaan en deze Verordening is dat niet.

 

Om er voor te zorgen dat iedere fractie en met name ook de kleine fracties in staat zijn om deel te nemen aan de vergaderingen van het politiek forum bepaalt het vijfde lid dat iedere fractie een plaatsvervangend lid kan voordragen. Voor de plaatsvervangende leden gelden dezelfde eisen als voor het lid van een politiek forum. De leden kunnen zich laten vervangen door andere fractieleden of een forumlid of andersom.

 

Behalve de forumleden is in deze verordening niet de mogelijkheid opgenomen andere niet-raadsleden te benoemen.

 

Artikel 2.4 Voorzitter

Artikel 82, vierde lid, van de Gemeentewet schrijft voor dat de voorzitter van een politiek forum raadslid moet zijn. Om die reden bepaalt dit artikel, eerste lid, dat de raad de voorzitters en hun plaatsvervangers “uit zijn midden” benoemt. In deze bepaling is er voor gekozen om de voorzitters van het politiek forum en de plaatsvervangers door de raad te laten benoemen.

 

Op basis van het tweede lid, zijn de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter (door de begripsomschrijving in artikel 1.1) geen lid van het politiek forum. Dit is een bewuste keuze, op deze wijze kan de voorzitter zich concentreren op zijn taak als technisch voorzitter en zijn tijd en energie aanwenden voor het bewaken van de positie van het politiek forum. Hij hoeft zich niet te bekommeren om de inbreng van diens fractie in het politiek forum.

 

Het ligt voor de hand dat de (plaatsvervangend) voorzitters, evenals de leden, van het politiek forum in de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling worden benoemd, aangezien de zittingsperiode van de voorzitters en de leden aan het einde van de zittingsperiode van de raad eindigt (artikel 2.5, eerste lid). Aangezien het echter niet altijd mogelijk zal zijn om de voorzitters direct na de verkiezingen te benoemen, is er voor gekozen om geen termijn in artikel 2.4, eerste lid, op te nemen. Hetzelfde geldt overigens voor artikel 2.3, tweede lid.

 

Artikel 2.5 Zittingsduur en vacatures

De zittingsperiode van de leden (raadsleden én forumleden) de voorzitters en hun plaatsvervangers is even lang als de zittingsperiode van de raadsleden, in principe dus vier jaar. De benoeming eindigt derhalve van rechtswege, de raad hoeft hen niet te ontslaan.

 

De raad kan een lid van het politiek forum op voorstel van de fractie die het lid heeft voorgedragen, ontslaan. Deze situatie kan zich voordoen in geval van een splitsing van een fractie.

De (plaatsvervangend) voorzitter van een politiek forum kan de raad ook zonder voorstel van een fractie ontslaan, bijvoorbeeld indien deze (plaatsvervangend) voorzitter niet meer het vertrouwen van de meerderheid van de raad bezit. Het vierde en vijfde voorzien in de situatie van tussentijdse vacature, hetzij door ontslag het zij door overlijden. Indien er plaatsvervangers zijn aangewezen op grond van artikel 2.3, vierde lid, behoeven er overigens wat de samenstelling en het quorum betreft geen problemen te ontstaan.

 

Ten aanzien van het bepaalde in het zevende lid over het forumlid wordt het volgende opgemerkt.

In de vorige verordeningen was niet expliciet een bepaling opgenomen voor het geval dat een forumlid raadslid wordt. Als tijdstip voor het einde van het lidmaatschap is gekozen de aanvang van het raadslidmaatschap, te weten de onherroepelijke toelating zoals dat in artikel V11 van de Kieswet is bepaald (en dus niet als tijdstip het bepaalde in artikel 14 van de Gemeentewet c.q. de eedsaflegging).

Forumleden zijn als lid benoemd, zodat ook het eerste lid voor hen geldt.

Door de verwijzing in sub b naar artikel X1, eerste lid, van de Kieswet zal, zodra onherroepelijk is komen vast te staan dat een forumlid een van de vereisten voor het lidmaatschap niet (meer) bezit (zie artikel 10 van de Gemeentewet) of dat hij/zij een met het lidmaatschap onverenigbare betrekking vervult (artikel 13 van de Gemeentewet), hij/zij van rechtswege ophoudt forumlid te zijn. Artikel X5 bepaalt wat een forumlid in zo'n geval moet doen en welke mogelijkheden er zijn, wanneer deze daaraan niet voldoet. Omdat het college geen enkele rol meer speelt met betrekking tot de benoeming etc. van een forumlid, is het logisch dat de rol van het college hier wordt overgenomen door het presidium (forumlid waarschuwen dat deze niet meer aan de vereisten voldoet).

Bij de in sub c bedoelde voordracht zal de raad, vanwege de tekst, verplicht zijn te besluiten tot vervallen verklaren. Dit is ook logisch, want ook de benoeming geschiedt op voordracht c.q. initiatief van een fractie. Gelijk bij de toelichting op artikel 2.3, derde lid geldt, hoeft de raad zich niet te mengen in de interne reden van een fractie om de hier bedoelde voordracht te doen. Indien die fractie vervolgens een ander forumlid wenst voor te dragen, zal moeten worden voldaan aan artikel 2.3, derde lid, onder a, tweede alinea. Voor de tussenkomst van het presidium wordt verwezen naar de toelichting op artikel 2.3, derde lid.

Ten aanzien van sub d heeft de raad een ruime bevoegdheid.

Richting forumlid wordt met name de volgende voorbeelden genoemd:

  • de raad zegt het vertrouwen op in een forumlid. Dit is dan vergelijkbaar met de voor wethouders geldende bepaling in artikel 49 van de Gemeentewet. Het besluit zal gemotiveerd dienen te zijn en de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht zullen in acht moeten worden genomen, zoals betrokkene in de gelegenheid stellen vooraf zijn zienswijze naar voren te brengen, maar een rechter zal slechts marginaal toetsen en niet treden in de vraag of de raad al dan niet ten onrechte het vertrouwen heeft opgezegd. Aanleiding voor het opzeggen zou kunnen zijn, dat een forumlid zich niet houdt aan het in de toelichting op artikel 2.3, derde lid genoemde gebruik om niet deel te nemen aan de beraadslaging en advisering wanneer hem/haar dat direct of indirect persoonlijk aangaat, of oneigenlijk gebruik of misbruik maakt van voorkennis of vertrouwelijke informatie dan wel de vertrouwelijkheid niet in acht neemt, of wanneer er sprake is het aannemen van steekpenningen. Hiermee kan ook tegemoet worden gekomen aan het ontbreken van de eedsaflegging.

  • de hiervoor genoemde aanleidingen kunnen op zich zelf redenen tot vervallenverklaring zijn;

  • het fractielid handelt in strijd met de artikelen 12 (openbaarmaking nevenfuncties) en 15 (verboden handelingen) van de Gemeentewet;

  • fracties kunnen worden samengevoegd. In dat geval zou het niet juist zijn, dat de nieuwe, samengevoegde fractie twee forumleden heeft.

 

 

 

Artikel 2.6 Ondersteuning politiek forum

Ieder politiek forum wordt ondersteund door een griffier of een door de griffier aangewezen vervanger.

 

De griffier, of diens vervanger, is altijd bij de vergaderingen van het politiek forum aanwezig. In principe neemt de griffier geen deel aan de beraadslagingen, zij het dat de raadscommissie op grond van artikel 2.6.2 van deze verordening altijd de mogelijkheid heeft om anderen aan de beraadslagingen deel te laten nemen.

 

 

HOOFDSTUK 3AANWEZIGHEID COLLEGE, BURGEMEESTER

 

Artikel 3.1 Burgemeester en wethouders

De burgemeester en de wethouders zijn vanaf het moment van inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur geen lid meer van het politiek forum (artikel 82, tweede lid). Hun aanwezigheid is daardoor niet langer vanzelfsprekend, het politiek forum kan per vergadering beslissen of de aanwezigheid van een collegelid al dan niet gewenst is en of deze aan de beraadslagingen mag deelnemen. Artikel 82, vijfde lid, dat artikel 21, tweede lid, van overeenkomstige toepassing verklaard, is hiervoor de grondslag. Dit geldt zowel voor besloten als voor niet besloten vergaderingen. In openbare vergaderingen kunnen collegeleden uiteraard altijd aanwezig zijn. Deelnemen aan de beraadslagingen kunnen zij echter alleen als het politiek forum hiermee instemt. In de regel zullen ze veelal wel aanwezig zijn ten behoeve van het voeren van overleg en het uitoefenen van controle door het politiek forum.

 

Gelet op de rol van het presidium met betrekking tot de collegevoorstellen en om te komen tot een praktische regeling is er in deze bepaling voor gekozen om het presidium en spoedheidshalve de voorzitter van het politiek forum een voorlopige beslissing omtrent de aanwezigheid van de burgemeester of een wethouder en de deelname aan de beraadslagingen te laten nemen. Als het politiek forum het niet met deze voorlopige beslissing van het presidium of de voorzitter eens is, kan zij bij aanvang van de vergadering anders beslissen. Een expliciete beslissing bij iedere vergadering is niet nodig. Als het politiek forum niet aangeeft dat de aanwezigheid van het college niet gewenst is, volstaat de beslissing van het presidium of de voorzitter van het politiek forum.

 

 

HOOFDSTUK 4VERGADERINGEN

 

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

 

Artikel 4.1.1 Vergaderfrequentie

Op grond van het Reglement van orde voor de raad wordt er voor de raadsvergaderingen een rooster opgesteld. Aangezien de politieke forums mede als taak hebben de besluitvorming van de raad voor te bereiden, is het logisch de vergaderingen van de politieke forums te laten aansluiten aan die raadsvergaderingen en deze op te nemen in dat rooster. Dit was ook gebruikelijk, maar niet expliciet in de vorige reglementen en verordeningen opgenomen.

Een politiek forum vergadert vaker als het presidium of de voorzitter het nodig oordeelt of indien ten minste twee fracties hierom vragen. Gekozen is voor fracties en niet meer voor een bepaald aantal leden van het politiek forum.

 

Over de openbaarheid van de vergaderingen bevat deze en de modelverordening geen bepaling, aangezien artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet hierin voorziet. In deze bepaling wordt artikel 23 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing verklaard op politiek forums. Dit betekent dat de vergaderingen van het politiek forum in de regel in het openbaar plaatsvinden.

 

Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar is, tenzij het politiek forum anders beslist.

 

Artikel 4.1.2 Oproep

De leden van een politiek forum ontvangen een oproep inclusief de agenda voor een vergadering ten minste zeven dagen voor de vergadering.

Indien in spoedeisende gevallen een aanvullende agenda wordt vastgesteld bedraagt deze termijn minimaal 48 uur voor een vergadering.

 

Artikel 4.1.3 Publiceren van stukken

Naast de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, worden stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda gepubliceerd.

 

Zoals in het VNG-model is opgenomen liggen geheime stukken onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad inzage.

 

Artikel 4.1.4 Openbare kennisgeving

Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet moet de griffier, namens het presidium, tegelijkertijd met de schriftelijke oproep de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering ter openbare kennis brengen. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep en op een bij openbare kennisgeving gepubliceerd. Deze bepaling geeft hier een regeling voor.

 

 

Paragraaf 2 Orde van de vergadering

 

Artikel 4.2.1 Opening vergadering; quorum

Artikel 20 van de Gemeentewet regelt het vergaderquorum van de raad. Voor de politieke forums ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet. Dit artikel voorziet hierin. Indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is, kan worden vergaderd. Het derde lid voorziet in een regeling voor een nieuwe vergadering indien het quorum niet aanwezig is, anders zou de afwezigheid van leden van een politiek forum de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Uiteraard staat op het moment dat de voorzitter bepaalt op welke datum en tijdstip, nog niet vast op welk moment de schriftelijke oproep uitgaat. Indien er enkele dagen tussen de twee vergaderingen zit, mag er vanuit worden gegaan dat het mogelijk is om 24 uur van tevoren een schriftelijke oproep te versturen. Overigens ligt het in de rede dat de voorzitter overlegt met de leden van het politiek forum over de datum van een nieuwe vergadering.

 

Artikel 4.2.2 Uitnodiging en spreekrecht inwoners van Oldenzaal

Met betrekking tot het uitnodigen van inwoners van Oldenzaal etc. die zich tot de gemeente gewend hebben is de gebruikelijke gang van zaken aangehouden (verplichting om die inwoner van Oldenzaal uit te nodigen voor een politiek forum).

 

Het spreekrecht van burgers kan bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van de burgers bij het lokaal bestuur, één van doelstellingen van de vernieuwing van het lokaal bestuur.

Het spreekrecht is beperkt gehouden tot geagendeerde onderwerpen, omdat burgers op die manier een doeltreffende bijdrage kunnen leveren aan de beraadslagingen van een politiek forum. Doordat het spreekrecht betrekking heeft op geagendeerde onderwerpen, kan een burger alleen inspreken over onderwerpen die een politiek forum aangaan.

 

In het derde lid zijn onderwerpen opgenomen, waar het spreekrecht niet voor geldt. In de modelverordening van de VNG is opgenomen dat als een besluit van de raad of het college vatbaar is voor bezwaar en de burger belanghebbende is, de burger een bezwaarschrift kan indienen. Ook kan een burger beroep instellen bij de rechtbank. Het kan echter zijn dat de vergadering van het politiek forum onderdeel uitmaakt van de mogelijkheid voor de burger om zijn bedenkingen of zienswijze naar voren te brengen. Vandaar de aanvulling ten opzichte van de modelverordening.

Verder zijn de benoemingen, keuzen, voordrachten en aanbevelingen van personen uitgesloten van het spreekrecht van burgers. Omdat inspraak over de benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen – de belangen van – kandidaten al dan niet in de uitoefening van hun ambt of functie kan schaden, kunnen burgers hierover geen uitlatingen doen. Ook kunnen burgers zich niet uitlaten over onderwerpen, waar zij op grond van artikel 9:2 Algemene wet bestuursrecht een klacht over kunnen indienen. Deze procedure gaat voor het spreekrecht van burgers.

 

Volgens de modelverordening van de VNG moeten de burgers die wensen in te spreken zich ten minste 48 uur voor de vergadering melden bij de griffier. Verder kan de burger volgens die modelverordening slechts eenmaal het woord voeren.

Er is voor gekozen de huidige gang van zaken rond het spreekrecht te handhaven, dus geen aanmelding vooraf; verder de mogelijkheid het woord te voeren in één termijn en wel voordat de leden van het politiek forum het woord voeren.

 

Aan degene, die zich niet goed schriftelijk kan uiten, en om de communicatiedrempel richting raad en politiek forum zo laag mogelijk te maken, zal de mogelijkheid worden geschapen de aangelegenheid mondeling tot uiting te brengen bij de griffier of diens vervanger, waarna deze de aangelegenheid kort op papier zal zetten. Vervolgens wordt dit dan op de ingekomen stukken geplaatst en bepaald wat daarmee verder zal geschieden.

 

 

Artikel 4.2.3 Besluitenlijst(en)

De besluitenlijst(en) worden, zo mogelijk, tegelijkertijd met de schriftelijk oproep verstuurd aan de leden en overige personen die het woord hebben gevoerd. De voorzitter, de leden, de collegeleden hebben het recht een voorstel tot wijziging te doen. Een voorstel tot wijziging kan tot het moment van vaststelling bij de griffier worden ingediend. Het recht om aanpassing voor te stellen (derde lid) komt ook toe aan de voorzitter, een lid en een collegelid, dat bij de desbetreffende vergadering niet aanwezig was. Het is aan het politiek forum om te beslissen of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt, aangezien het politiek forum de besluitenlijst(en) vaststelt. Een afwijzing van een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor beroep (aldus de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State). Het is aan te bevelen uitsluitend een zakelijke samenvatting van hetgeen besproken is, te geven. De griffier of diens plaatsvervanger stelt de besluitenlijst(en) op, maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de griffier (zie het vijfde lid). Na vaststelling van de besluitenlijst(en) ondertekent de dienstdoende griffier deze (dit is nieuw ten opzichte van de vorige verordeningen).

 

Artikel 4.2.4 Spreekregels

Indien er andere sprekers zijn, bepaalt de voorzitter vanaf welke plaats zij spreken.

 

Artikel 4.2.5 Volgorde sprekers

Het tweede lid bewerkstelligt dat een lid, de voorzitter, de burgemeester of een wethouder op ieder gewenst moment een voorstel van orde kan doen. Een voorstel van orde heeft betrekking op het verloop van de vergadering. Artikel 4.2.8 geeft een regeling voor een voorstel van orde. Het tweede lid heeft geen betrekking op interrupties.

 

Artikel 4.2.6 Aantal spreektermijnen

Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten. Dit hoeft overigens niets te veranderen aan de gangbare praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste en tweede termijn. Een verzoek van een raadslid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren.

 

Artikel 4.2.7 Spreektijd

Dit artikel strekt ertoe te benadrukken dat een politiek forum op eigen initiatief regels kan stellen over de spreektijd van de leden. Hetzelfde geldt voor de spreektijd van overige sprekers. De voorzitter hoeft dit niet voor te stellen. De voorzitter kan in het kader van diens taak om de orde tijdens de vergadering te handhaven wel voorstellen de spreektijd te beperken.

 

Artikel 4.2.8 Voorstellen van orde

Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen (zie ook artikel 4.2.5, tweede lid). De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan het betreffende politiek forum. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door een politiek forum.

 

Artikel 4.2.9 Handhaven orde; schorsing

Het eerste lid verzekert dat leden van een politiek forum vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties uiteraard toegestaan voor zover de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de voortgang van de beraadslagingen niet bepaalt dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van politiek forums zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van overeenkomstige toepassing is op leden van het politiek forum. Hierdoor zijn leden van een politiek forum niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.

 

Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord ontzegd worden. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, kan deze de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan de voorzitter een lid het verdere verblijf ontzeggen en dat uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in diens gedrag kan dat lid de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Het vierde lid sluit aan bij artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet, die een dergelijke regeling geeft ten aanzien van raadsleden.

 

Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 6.1 van deze verordening.

 

Artikel 4.2.10Beraadslaging

Om de duur van vergaderingen te beperken wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen. Zowel de voorzitter als de leden hebben het recht om voor te stellen een voorstel gesplitst te behandelen. Het eerste lid brengt daarmee tot uitdrukking dat een politiek forum zijn eigen werkwijze bepaalt. Het recht wordt aan ieder individueel raadslid toegekend. Dit past in het streven naar dualisering, aangezien dualisering versterking van de vertegenwoordigende en daarmee agenderende rol van een politiek forum veronderstelt. Hiertoe dienen ook individuele raadsleden en kleine fracties over adequate instrumenten te beschikken.

 

Indien de schorsing als bedoeld in het tweede lid aan het einde van de tweede termijn plaatsvindt, zijn er vervolgens twee mogelijkheden: er wordt direct tot stemming overgegaan of aan de beraadslagingen wordt een derde termijn toegevoegd (zie artikel 4.2.6, eerste lid).

 

Artikel 4.2.11 Deelname aan de beraadslagingen door anderen

Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van het politiek forum en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat een politiek forum bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen. Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van de artikelen 4.2.4 en 4.2.5 van deze verordening reeds het recht om (op uitnodiging) aan de beraadslagingen deel te nemen. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel te doen tot wijziging van de notulen, een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.

 

Artikel 4.2.12 Advies

De voorzitter kan de beraadslaging sluiten, als deze vaststelt dat een onderwerp voldoende is toegelicht, tenzij een politiek forum anders beslist. Een politiek forum neemt geen beslissingen, maar bereidt de besluitvorming in de raad voor en overlegt met het college en de burgemeester. Wel kan een politiek forum gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de raad. De leden beslissen over het advies. Ten behoeve van het debat in de raad en om recht te doen aan de mening van alle fracties, inclusief minderheidsstandpunten, worden de standpunten van alle fracties opgenomen. Het ligt voor de hand dat indien een lid het niet eens is met het fractiestandpunt, dat hier afzonderlijk melding van wordt gemaakt in het advies aan de raad.

 

 

 

HOOFDSTUK 5BESLOTEN VERGADERING

 

Artikel 5.1 Algemeen

Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voorzover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal een politiek forum moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de Gemeentewet wordt opgelegd dan wel opgeheven.

 

Artikel 5.2 Toehoorder(s)

In de vorige verordeningen was de bepaling opgenomen dat raadsleden, geen lid zijnde van het desbetreffende politiek forum, ook besloten vergaderingen van andere politiek forums mochten bezoeken als toehoorder. Achtergrond van die bepaling was dat een raadslid zich van alle zaken, die de raad aangaan, op de hoogte moet kunnen stellen.

De modelverordening van de VNG kent deze bepaling niet expliciet. Gelet op het Oldenzaalse gebruik en ook om discussie te voorkomen, indien de bepaling nu zou zijn weggelaten, is deze bepaling ook weer in de nieuwe verordening opgenomen. Mede met het oog op de kleinere en de eenpersoonsfracties is bedoelde mogelijkheid nu ook geopend voor de forumleden.

 

Artikel 5.3 Notulen

Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet is artikel 23 van overeenkomstige toepassing. Het vierde lid van artikel 23 van de Gemeentewet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij in casu een politiek forum anders beslist.

Ten aanzien van het toezenden wordt afgeweken van de modelverordening van de VNG (de notulen van een besloten vergadering liggen ter inzage liggen bij de griffier) en de huidige gang van zaken gehandhaafd (toezenden aan leden etc.). Het presidium beslist over het openbaar maken van deze notulen.

 

Artikel 5.4 Geheimhouding

Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 86 van de Gemeentewet nodig. Niet alleen een politiek forum kan geheimhouding opleggen, ook de voorzitter van een politiek forum, het college en de burgemeester kunnen geheimhouding aan een politiek forum opleggen. Overigens kan een politiek forum ook geheimhouding opleggen aan de raad of het college ten aanzien van stukken die zij aan de raad of het college overlegt (artikel 25, tweede lid, en artikel 55, tweede lid, van de Gemeentewet). De geheimhouding geldt ten aanzien van een ieder die aanwezig is bij een besloten vergadering of die kennis draagt van stukken ten aanzien waarvan geheimhouding geldt. De geheimhouding geldt totdat het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd of de raad, haar opheft.

Het is in Oldenzaal goed gebruik aan het eind van een besloten vergadering te evalueren of het nu wel zo noodzakelijk of gewenst is geweest in beslotenheid te vergaderen. Deze evaluatie kan tegelijk geschieden met en sluit ook aan bij het besluit tot al dan niet geheimhouding.

De geheimhouding geldt totdat de raad haar opheft. Dit laatste kan bij een afzonderlijk besluit, maar de raad kan ook in het besluit tot geheimhouding een tijdsbepaling of een zekere gebeurtenis opnemen waarna de geheimhouding vervalt. Met name in de gevallen dat een afzonderlijk besluit nodig is, zal na enige tijd (de voortzetting van) de geheimhouding in de vergetelheid raken.

 

Artikel 5.5 Opheffing geheimhouding

Zoals uit de toelichting op artikel 5.3 blijkt kan de raad de geheimhouding die een politiek forum aan de raad oplegt, opheffen. In deze modelbepaling is een overlegverplichting opgenomen waardoor recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.

 

 

HOOFDSTUK 6TOEHOORDERS EN PERS

 

Artikel 6.1 Toehoorders en pers

Artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor politiek forums ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet, het derde lid voorziet hierin.

 

Artikel 6.2 Geluid- en beeldregistraties

Aangezien de vergaderingen van een politiek forum in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluids- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.

 

Artikel 6.3 Gebruik mobiele telefoons

Dit artikel heeft betrekking op het mobiele telefoonverkeer. Het afgaan van mobiele telefoons werkt verstorend tijdens de vergadering. Dit laat echter onverlet, dat indien zwaarwegende redenen dit noodzakelijk maken, de voorzitter aanwezigen toestemming kan geven hun mobiele telefoon wel stand-by te laten staan.

 

 

HOOFDSTUK 7SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 7.1 Uitleg verordening

Aangezien het voorstel tot deze verordening is gedaan door het presidium en deze het beste de diepere, eventueel niet op papier gezette achtergronden kent, is hierin een rol toegedacht aan het presidium. Het is echter niet altijd mogelijk eerst het presidium te raadplegen en moet er direct een beslissing worden genomen.

 

Artikelen 7.2 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 7.3 Citeertitel

Het jaar 2018 maakt onderdeel uit van de citeertitel om een duidelijk onderscheid te verkrijgen naar de oude, in 2008 vastgestelde verordening en verwarring daarmee te voorkomen.