Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent nevenwerkzaamheden (Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015) |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Het historisch overzicht van deze regeling is niet compleet.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2018 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 19-12-2017 | 959257/1016370 |
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Gelet op de afspraken in de op 29 juni 2017 tot stand gekomen CAO provincies 2017 – 2018, tot vaststelling van de bijgaande Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies 2018.
De hierna genoemde rechtspositieregelingen worden als gevolg van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies 2018 gewijzigd conform de transponeringstabel zoals opgenomen in de bij dit besluit behorende bijlage 2 waarin per rechtspositieregeling wordt aangegeven wat de technische wijziging is:
Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015
(Gebaseerd op artikel 2.5.1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies 2018 (CAP 2018))
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.
Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015.
Artikel 2 Opgave van nevenwerkzaamheden
De ambtenaar of de werknemer is verplicht aan het college schriftelijk opgave te doen van nevenwerkzaamheden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken, alsmede van een wijziging in de aard en/of de omvang van bestaande nevenwerkzaamheden.
Als nevenwerkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken als bedoeld in artikel 2.5.1 van de CAP 2018 worden in ieder geval beschouwd nevenwerkzaamheden die kwalitatief dan wel kwantitatief de vervulling van de door de provincie Noord-Holland opgedragen taken aan kunnen tasten door:
Artikel 3 Beperking van nevenwerkzaamheden
Gedeputeerde staten kunnen aan het verrichten van nevenwerkzaamheden beperkingen stellen.
Gedeputeerde staten van Noord-Holland,
R. M. Bergkamp, provinciesecretaris.
De beslissing is namens Gedeputeerde Staten genomen door het lid van het college dat met dit onderwerp is belast.
In de CAP 2018 is op grond van de bepalingen in de Ambtenarenwet en de Provinciewet een aantal bepalingen opgenomen over integriteit en met name over het verrichten van nevenwerkzaamheden. De verantwoordelijkheid voor de beoordeling van de toelaatbaarheid van nevenwerkzaamheden zijn in de CAP 2018 bij de betreffende ambtenaar/werknemer gelaten. De Provincie Noord-Holland heeft in haar integriteitsbeleid bepaald dat integriteit niet alleen een persoonlijke eigenschap is, maar ook een kenmerk van de organisatie. Om die reden hecht de Provincie er aan goed zicht te hebben op de door haar ambtenaren/werknemers verrichte nevenwerkzaamheden indien zij het belang van de dienst kunnen raken.
Artikel 1: Algemene bepalingen en definities
Bij het vervullen van de nevenfunctie hoeft het niet te gaan om werkzaamheden tegen beloning. Ook is niet van belang of de werkzaamheden al dan niet in diensttijd worden verricht. Het begrip 'nevenwerkzaamheden' moet ruim worden opgevat. Ook bestuurslidmaatschappen, commissariaten, vennoot zijn in een rechtspersoon en aandeelhouderschappen vallen onder nevenwerkzaamheden.
In beginsel kan elke nevenfunctie strijd met het dienstbelang opleveren.
Artikel 2: Opgave van nevenwerkzaamheden
Gedeputeerde staten kunnen de uitvoering van deze regeling volgens de mandaatregeling, conform de daarvoor geldende voorschriften, opdragen aan de provinciesecretaris.
Voor het opgeven van werkzaamheden wordt gebruik gemaakt van een door gedeputeerde staten vastgesteld formulier (zie bijlage bij de regeling).
In de gevallen genoemd in artikel 2 sub 3 is sprake van nevenwerkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken.
Bij de vaststelling van de toelaatbaarheid van bepaalde nevenwerkzaamheden zal het met name gaan om de volgende aandachtsgebieden:
In deze toetsing kan met name aandacht besteed worden aan de volgende aspecten:
Artikel 3 Beperking van nevenwerkzaamheden
Aan het verrichten van nevenwerkzaamheden kunnen voorwaarden worden verbonden met betrekking tot de duur en de omvang van de nevenwerkzaamheden alsmede met betrekking tot de gevolgen van een eventuele financiële vergoeding. GS zullen alleen dan gebruik maken van de bevoegdheid om nevenwerkzaamheden te weigeren c.q. te beperken, indien een zwaarwegend organisatiebelang dit rechtvaardigt.
Voor politieke nevenfuncties geldt dat kritisch zal moeten worden beoordeeld of het werkveld en takenpakket binnen de provincie raakt aan de politieke werkzaamheden. Is dit het geval, dan zal de politieke nevenfunctie slechts vervuld kunnen worden onder voorwaarden. De ambtenaar vervult dan bijvoorbeeld een ander takenpakket binnen de provincie.
Nevenwerkzaamheden waardoor de goede vervulling van de functie of het functioneren van de dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd zijn niet toegestaan.
Bijlage 1 bij de Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2014
Opgave verrichten van nevenwerkzaamheden
Maakt hierbij melding van de volgende nevenwerkzaamheden: Omschrijving/aard van de werkzaamheden (incl. bij welke organisatie)
Werkzaamheden zijn: binnen/buiten werktijd
Omvang werkzaamheden: uren per week/maand/jaar
De leidinggevende adviseert: positief/negatief
De directeur kan een beperkende maatregel slechts schriftelijk en gemotiveerd toelichten.