Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Directiemandaten 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDirectiemandaten 2018
CiteertitelDirectiemandaten 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. artikel 170 van de Gemeentewet
  3. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-06-2019wijz. 2 mandaten

11-06-2019

gmb-2019-153604

80428-2019
07-02-201825-06-2019Nieuwe regeling

09-01-2018

gmb-2018-24897

6670411

Tekst van de regeling

Intitulé

Directiemandaten 2018

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN de hieronder vermelde directiemandaten 2018 vast te stellen voor de directies:

  • 1.

    Centrum Beeldende Kunst;

  • 2.

    Concernstaf;

  • 3.

    Economische Zaken;

  • 4.

    GGD;

  • 5.

    Maatschappelijke Participatie;

  • 6.

    Publieke Dienstverlening/ Klant Contact Centrum;

  • 7.

    Oosterpoort en Stadsschouwburg;

  • 8.

    Sport050;

  • 9.

    Shared Service Center;

  • 10.

    Stadsbeheer;

  • 11.

    Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp;

  • 12.

    Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering;

  • 13.

    Stadstoezicht;

  • 14.

    Vastgoedbedrijf;

  • 15.

    Werk;

  • 16.

    Inkomensdienstverlening;

  • 17.

    Maatschappelijke Ontwikkeling.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de betreffende directie wordt opgedragen de uitoefening van de in het Directiemandaat 2018 genoemde bevoegdheden.

DIRECTIEMANDAAT CENTRUM BEELDENDE KUNST 2018

I. OVERIGE BEVOEGDHEDEN

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

 

Vaststellen van openingstijden/data

 

Het vaststellen van tarieven

 

DIRECTIEMANDAAT CONCERNSTAF 2018

 

Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

Uitvoering Algemene Subsidieverordening en Nadere Regels subsidies gemeente Groningen

Uitvoering van door de raad vastgestelde kredieten met betrekking tot economische activiteiten

Besluiten tot Opheffen van een tijdelijke sluiting op basis van artikel 13b Opiumwet

DIRECTIEMANDAAT ECONOMISCHE ZAKEN 2018

 

Uitvoering Algemene Inspraakverordening 2005

Uitvoering Algemene Subsidieverordening en Nadere Regels subsidies gemeente Groningen

Uitvoering van door de raad vastgestelde kredieten met betrekking tot economische activiteiten

Uitvoering collegebesluiten bedrijfsvestiging

Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen

Uitvoering Drank en horecawet

Uitvoering Wet op de kansspelen en Kansspelverordening 2002

Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

DIRECTIEMANDAAT GGD 2018

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de GGD, resp. de directeur Publieke Gezondheid wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Collegebevoegdheid

Benoemen van gemeentelijke lijkschouwers

Welzijn en Zorg

Toezicht betreffende de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Volksgezondheid

 

De GGD heeft een regionaal bestuur en regionale opdrachten. Dat heeft ook consequenties voor de mandatering. Een aantal taken is opgedragen aan de GGD/directeur publieke gezondheid. Vandaar dat hier ook mandaat wordt verleend aan de directeur publieke gezondheid.

DIRECTIEMANDAAT MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE 2018

1. MAATSCHAPPELIJKE Participatie

 

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

 

 

 

 

1

Wet sociale werkvoorziening inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en –regelingen waaronder o.a. de hieronder genoemde artikelen:

Wethouder Sociale Zaken

Wet van 11 september 1997, houdende nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

2

Artt. 1 lid 3 en 2 lid 1 Wsw

Wethouder Sociale Zaken

 

 

• Het aanbieden aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatie- of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, van dienstbetrekkingen krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

 

 

2

Art. 6 lid 2 en lid 3 Wsw

Wethouder Sociale Zaken

 

 

• Het opzeggen van een dienstbetrekking indien werknemer niet:

- meewerkt aan een herindicatie;

- langer behoort tot de doelgroep blijkens een onaantastbaar geworden herindicatie-beschikking en wel zodra een alternatieve opvangmogelijkheid feitelijk voor hem/haar beschikbaar is of door zijn/haar toedoen niet beschikbaar komt, dan wel zodra hij/zij een aanbod tot passende arbeid onder normale omstandigheden heeft geweigerd;

- voldoet aan de verplichting om mee te werken aan het behoud dan wel het bevorderen van zijn/haar arbeidsbekwaamheid en aan het verkrijgen van arbeid onder normale omstandigheden, voor zover hij/zij daartoe in staat wordt geacht.

• Het vragen van advies van het UWV voordat de dienstbetrekking wordt opgezegd wegens een andere reden dan genoemd in de onderdelen a en b van artikel 6, lid 2 Wsw.

3

Art. 12 lid 3 e.v. Wsw juncto art. 5 lid 3 Buswbw

Wethouder Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

• Het intrekken van de indicatie- of herindicatiebeschikking. Hiervan wordt in afschrift het UWV bericht.

 

 

4

Artt. 13 t/m 15 Wsw juncto artt. 9 /tm 12 Ruswbw 2008

Wethouder Sociale Zaken

Regeling van 18 december 2007, nr. AM/SAM/07/41474 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

Het registreren over elke halfjaarsperiode van gegevens en het verstrekken daarvan die verband houden met de uitvoering van de wet en ook het desgevraagd verstrekken van nadere/ andere informatie en verlenen dan wel inzage te geven in de administratie.

 

 

5

Uitvoering van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening

Wethouder Sociale Zaken

 

6

De Participatiewet (PW)

Wethouder Sociale Zaken

Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 en Bbz 2014

DIRECTIEMANDAAT PUBLIEKE DIENSTVERLENING/KLANT CONTACT CENTRUM 2018

 

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/

opmerkingen

1.

Uitvoering wettelijke bepalingen Wet Basisregistratie Personen (BRP)

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

2.

Uitvoering wettelijke bepalingen Paspoortwet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

3.

Uitvoering wettelijke bepalingen Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

4.

Opvragen justitiële gegevens op grond van art. 12 Besluit justitiële gegevens

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

5.

Uitvoering van de Wegenverkeerswet

Voor zover het betreft het afgeven, weigeren en ongeldig verklaren van rijbewijzen

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

6.

Uitvoering Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

7.

Uitvoering wettelijke bepalingen Kieswet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

8.

Uitvoering bepalingen burgerlijke stand

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

9.

Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging, waaronder met name:

• Stellen van een andere termijn voorbegraving of verbranding

• Kennisgeving van registratie en successie

• Verlof tot ontleding

• Verlof tot op- en herbegraven

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

10.

Besluit tot beperkte openstelling van het bureau Burgerlijke Stand als bedoeld in artikel 7, lid 3 van het Reglement Burgerlijke Stand

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

11.

Uitvoering van de wettelijke bepalingen met betrekking tot:

Kaderwet dienstplicht

Distributiewet

Inkwartieringswet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

12.

Uitvoering van de wettelijke bepalingen op grond van de Wet Veiligheidsregio’s

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

13.

Het voeren van verweer (zowel schriftelijk als tijdens de zitting) in administratiefrechtelijke (hoger) beroepsprocedures overeenkomstig het Algemeen Mandaatbesluit, alsmede het daarbij doen verrichten van alle mogelijke proceshandelingen

Burgemeester,

*zowel namens het college als de burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Taak ligt primair bij het SSC-J, maar kan in voorkomende gevallen worden uitgeoefend door functionarissen uit het primaire proces zodat deze in dit besluit is opgenomen.

14.

Stelselhouderschap basisregistraties BRP en WOZ

Burgemeester

 

DIRECTIEMANDAAT OOSTERPOORT EN STADSSCHOUWBURG 2018

I. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in beheer van OPSB

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

Het sluiten van privaatrechtelijke overeenkomsten door de werkmaatschappij Oosterpoort en Stadsschouwburg, voor zover het programmering betreft

Invulling van uitzondering in art. 10, lid 1 sub c van Alg Mandaatbesluit (routine-uitgaven)

II. OVERIGE BEVOEGDHEDEN

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

 

Vaststellen van openingstijden/data

 

Het vaststellen van tarieven

 

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

Aanvragen van subsidies en vergunningen met betrekking tot bouw, sloop en verbouw van gebouwen, accommodaties en terreinen

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

DIRECTIEMANDAAT SPORT050 2018

I. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in beheer van Sport050

Vastgoed is eigenaar van het vastgoed. Echter Sport050 is verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud, de exploitatie en verhuur. Sport050 en vastgoed zijn samen verantwoordelijk voor afstemming waar relevant alvorens de directeur Sport050 of Vastgoed tekent.

II OVERIGE BEVOEGDHEDEN

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

 

Vaststellen van openingstijden/data

 

Het vaststellen van tarieven

Betreft de nominale stijgingen

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering

Vastgoed is eigenaar van het vastgoed. Echter Sport050 is verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud, de exploitatie en verhuur. Sport050 en vastgoed zijn samen verantwoordelijk voor afstemming waar relevant alvorens de directeur Sport050 of Vastgoed tekent.

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop

Vastgoed is eigenaar van het vastgoed. Echter Sport050 is verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud, de exploitatie en verhuur. Sport050 en vastgoed zijn samen verantwoordelijk voor afstemming waar relevant alvorens de directeur Sport050 of Vastgoed tekent.

Aanvragen van subsidies en vergunningen m.b.t. bouw, sloop en verbouw van gebouwen, accommodaties en terreinen

Vastgoed is eigenaar van het vastgoed. Echter Sport050 is verantwoordelijk voor een deel van het onderhoud, de exploitatie en verhuur. Sport050 en vastgoed zijn samen verantwoordelijk voor afstemming waar relevant alvorens de directeur Sport050 of Vastgoed tekent.

DIRECTIEMANDAAT SHARED SERVICE CENTER (SSC) 2018

 

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/opmerkingen

1.

Verstrekken jaaropgaaf IB47 aan inspecteur Rijksbelastingen (inkomsten personen waarvan geen loonbelasting is ingehouden)

Wethouder Financiën

(SSC-F)

2.

Maandelijkse aangifte van BTW van de dienst aan de rijksinspecteur belastingen

Wethouder Financiën

(SSC-F)

3.

Maandelijkse aangifte voor BTW-compensatiefonds ten behoeve van het gehele concern aan de rijksinspecteur belastingen

Wethouder Financiën

(SSC-F)

4.

Beheer en correspondentie inzake personeelsinformatiesystemen in het verlengde van applicatiebeheer (EMIS)

Wethouder Personeel

(SSC-HRM)

5.

Uitvoering, beheer en correspondentie van de gemeentelijke schadeverzekeringsportefeuille en het verhalen van schade (inclusief collectieve personeelsverzekering)

Wethouder Personeel

(SSC-F)

6.

Uitvoering van het Treasury Statuut en vertegenwoordiging van de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van uitvoering van het Treasury Statuut. Bij afwezigheid van de directeur Bedrijfsvoering treedt de vakdirecteur SSC-F op als vervanger.

Indien voor het afsluiten van een overeenkomst twee handtekeningen vereist zijn, tekenen de directeur Bedrijfsvoering en de vakdirecteur SSC-F. Bij afwezigheid van een van beide tekent de gemeentesecretaris.

Wethouder financiën

Burgemeester (vertegenwoordiging)

*college besluit, burgemeester vertegenwoordigt

(SSC-F)

7.

Uitvoering van gemeentelijke dan wel Europese (concern) aanbestedingen op basis van de daarvoor geldende wettelijke regels, daaronder -voor zover nodig- uitdrukkelijk begrepen de bevoegdheid tot het aangaan van raamovereenkomsten

Wethouder Financiën

(SSC Inkoop)

8.

Verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 7:10, derde lid Awb, met betrekking tot alle door de gemeente uitgevoerde en uit te voeren wetgeving

alle

(SSC-J)

9.

Het nemen van verdagingsbesluiten inzake verzoeken om nadeelcompensatie of planschade, het buiten behandeling stellen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade en het afwijzen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-J)

 

Het besluiten tot toekennen van nadeelcompensatie of planschade blijft voorbehouden aan het college

10.

Uitvoering van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-Geoinformatie)

11.

Uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-Geoinformatie)

DIRECTIEMANDAAT STADSBEHEER 2018

 

MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN

Bijzonderheden

I. Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

 

II. Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009

 

III. Uitvoering Afvalstoffenverordening

1. Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen

2. Handhaven van de verboden

3. Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels

Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening

IV. Uitvoering Algemene Subsidieverordening en Nadere Regels subsidies gemeente Groningen

 

V. Aanvragen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de taken van het onderdeel Stadsbeheer

 

VI. Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

 

VII. Uitvoering Telecommunicatieverordening gemeente Groningen

 

VIII. Uitvoering Graafverordening gemeente Groningen

 

IX . Uitvoering Kanalenreglement

 

X. Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van woonwagenzaken

 

XI. Uitvoering Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen van Groningen 2001

 

XII. Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

 

XIII. Het besluit een op Rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit, te nemen

 

XIV. Wet op de lijkbezorging

 

XV. Vaststellen commerciële tarieven

 

XVI. Vaststellen openingstijden afvalbrengstations

 

XVII. Vaststellen van tarieven en openingstijden voor NDE

 

XVIII. Planning van het beheer en onderhoud voor NDE

 

DIRECTIEMANDAAT STADSONTWIKKELING RUIMTELIJK BELEID EN ONTWERP 2018

 

 

WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT, WONINGWET, MONUMENTENWET e.a.

Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Uitvoering Woningwet

Uitvoering Bouwbesluit

Uitvoering Bouwstoffenbesluit in relatie tot de Woningwet

Uitvoering Bouwverordening

Uitvoering Erfgoedverordening

Uitvoering Monumentenwet

Uitvoering Monumentenverordening

Uitvoering Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit Wet milieubeheer)

 

HUISVESTINGSWET e.a.

Uitvoering Huisvestingswet

Uitvoering Huisvestingsverordening

Uitvoering art. 15 van de Leegstandswet

 

FINANCIËLE UITVOERINGSREGELINGEN

Uitvoering Regelingen Geldelijke Steun Voorzieningen aan Huurwoningen

Uitvoering Besluit Woninggebonden Subsidies

 

SUBSIDIEREGELINGEN

Uitvoering Algemene Subsidieverordening en Nadere Regels subsidies gemeente Groningen

Uitvoering Verordening Stimuleringsfonds startersleningen

 

DIVERSE VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

Uitvoering besluitvorming ter realisering van diverse projecten (uitvoeringsprogramma stadsdelen, met uitzondering van het stadsdeelbasisbudget)

Opdrachten verband houdend met de uitvoering van stadsvernieuwings- en stadsuitlegplannen

 

 

WATERGERELATEERDE REGELINGEN

Uitvoering Verordening openbaar vaarwater 2006

 

 

MILIEUGERELATEERDE REGELINGEN

Uitvoering van de Wet Milieubeheer

Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet milieubeheer

Uitvoering Wet bodembescherming

Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet bodembescherming

Uitvoering van de bepalingen uit de verordening bodemsanering gemeente Groningen

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Uitvoering Besluit luchtkwaliteit

Uitvoering Vuurwerkbesluit

Uitvoering van de Wegenverkeerswet, juncto Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, juncto regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

Uitvoering Afvalstoffenverordening

Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO:

• Toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Wet milieubeheer;

• Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009;

• Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Groninger Bouwverordening;

• Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Afvalstoffenverordening;

• Integraal toezichthouder op de naleving van de WABO.

Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben

Het afhandelen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van milieutaken, waaronder in elk geval te noemen:

Wet milieubeheer;

• Wet verontreiniging oppervlaktewateren;

• Provinciale milieuverordening;

APVG 2009;

Woningwet.

Verrichten van voorbereidings-en uitvoeringshandelingen en verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen verband houdende met het Uitvoeringsprogramma Bodemsanering

Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

DIRECTIEMANDAAT STADSONTWIKKELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN UITVOERING 2018

 

Uitvoering Wet Basisregistraties adressen en gebouwen

Uitvoering Algemene Inspraakverordening

Uitvoering Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Uitvoering wettelijke bepalingen inzake straatnaamgeving en huisnummering

Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Onteigeningswet

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wet Voorkeursrecht gemeenten

Uitvoering Woningwet

Uitvoering Algemene Subsidieverordening en Nadere Regels subsidies gemeente Groningen

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdend met de voorbereiding en realisering van projecten

Uitvoering van de door de raad genomen aanwendingsbesluiten in het kader van sociale vernieuwing, zulks ter uitvoering van daarop betrekking hebbende (rijks)regelgeving en te nemen besluiten

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdend met de voorbereiding en realisering van projecten in het kader van wijkvernieuwing en verkeer en vervoer

Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2009

Uitvoering Wegenverkeerswet (WVW)

Inzake artikel 10 jo 148 nieuw (ontheffing voor wedstrijd met voertuigen op de weg)

Het besluit een op rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit, te nemen (bijvoorbeeld de plaatsing van verkeersborden, stoplichten etc.)

Uitvoering Besluit administratieve bepalingen in het wegverkeer (BABW)

Uitvoering Parkeerverordening gemeente Groningen 2014

Uitvoering artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) jo artikel 149 Wegenverkeerswet

Uitvoering Voertuigenreglement

Uitvoering Regeling Verkeersregelaars 2009

Uitvoering van de Wet op de Omzetbelasting

DIRECTIEMANDAAT STADSTOEZICHT 2018

 

MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN

Bijzonderheden

I. Uitvoering van de Wet op de Kansspelen

(vergunning kansspelen, bingo, fancyfair, kleine verloting)

II. Uitvoering Kansspelverordening

 

III. Uitvoering artikel 8a. 51 Wet Luchtvaart juncto artikel 21 Besluit burgerluchthavens juncto artikel 35 lid 2 en 3 Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

 

IV. Uitvoering Vuurwerkbesluit

 

V. Uitvoering van de Wegenverkeerswet

 

VI. Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009

 

VII. Uitvoering Afvalstoffenverordening

Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen.

1. Handhaven van de verboden.

2. Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels.

Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening

VIII. Uitvoering Destructieverordening

 

IX. Uitvoering Zondagswet

 

X. Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

 

XI. Uitvoering Scheepvaartverkeerswet

 

XII. Uitvoering Havenbeveiligingswet

 

XIII. Uitvoering Besluit administratieve bepalingen Scheepvaartverkeer

 

XIV. Uitvoering Binnenvaartpolitiereglement

 

XV. Uitvoering Wrakkenwet

 

XVI. Uitvoering Marktverordening Groningen 2010

 

XVII. Uitvoering Marktreglement Groningen

 

XVIII. Uitvoering Branchebesluit Groningen

 

XIX. Uitvoering Beleidsregel sanctiebeleid markten Groningen 2010

 

XX. Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

 

XXI. Verordening openbaar vaarwater 2006

 

XXII. Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

XXIII. Uitvoering Winkeltijdenwet en winkeltijdenverordening

 

XXIV. Uitvoering Drank- en Horecawet

 

DIRECTIEMANDAAT VASTGOEDBEDRIJF 2018

 

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/

opmerkingen

1.

Uitvoering van de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Groningen

Wethouder Onderwijs

 

2.

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in gebruik door Sport050

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van Sport050 naar het Vastgoedbedrijf.

3.

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering van gebouwen en accommodaties in gebruik door Sport050

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van Sport050 naar het Vastgoedbedrijf.

4.

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop van gebouwen en accommodaties in gebruik door Sport050

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van WSR050 naar het Vastgoedbedrijf.

5.

Aanvragen van subsidies en vergunningen m.b.t. bouw, sloop en verbouw van gebouwen en accommodaties

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van Sport050 naar het Vastgoedbedrijf.

DIRECTIEMANDAAT WERK 2018

 

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

1

Wet sociale werkvoorziening(Wsw) inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en –regelingen waaronder o.a. de hieronder genoemde artikelen:

Wethouder Sociale Zaken

Wet van 11 september 1997, houdende nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

2

Artt. 1 lid 3 en 2 lid 1 Wsw

Wethouder Sociale Zaken

 

 

• Het aanbieden aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatie- of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, van dienstbetrekkingen krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

 

 

3

Art. 6 lid 2 en lid 3 Wsw

Wethouder Sociale Zaken

 

 

• Het opzeggen van een dienstbetrekking indien werknemer niet:

- meewerkt aan een herindicatie;

- langer behoort tot de doelgroep blijkens een onaantastbaar geworden herindicatie-beschikking en wel zodra een alternatieve opvangmogelijkheid feitelijk voor hem/haar beschikbaar is of door zijn/haar toedoen niet beschikbaar komt, dan wel zodra hij/zij een aanbod tot passende arbeid onder normale omstandigheden heeft geweigerd;

- voldoet aan de verplichting om mee te werken aan het behoud dan wel het bevorderen van zijn/haar arbeidsbekwaamheid en aan het verkrijgen van arbeid onder normale omstandigheden, voor zover hij/zij daartoe in staat wordt geacht.

• Het vragen van advies van het UWV voordat de dienstbetrekking wordt opgezegd wegens een andere reden dan genoemd in de onderdelen a en b van artikel 6, lid 2 Wsw.

 

 

4

Art. 12 lid 3 e.v. Wsw juncto art. 5 lid 3 Buswbw

Wethouder Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

• Het intrekken van de indicatie- of herindicatiebeschikking. Hiervan wordt in afschrift het UWV bericht.

 

 

5

Artt. 13 t/m 15 Wsw juncto artt. 9 /tm 12 Ruswbw 2008

Wethouder Sociale Zaken

Regeling van 18 december 2007, nr. AM/SAM/07/41474 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

Het registreren over elke halfjaarsperiode van gegevens en het verstrekken daarvan die verband houden met de uitvoering van de wet en ook het desgevraagd verstrekken van nadere/ andere informatie en verlenen dan wel inzage te geven in de administratie.

 

 

6

Uitvoering van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening

Wethouder Sociale Zaken

 

7

Art. 7 Wsw juncto art. 11 Buswbw

Wethouder Sociale Zaken

Besluit van 24 september 2004 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

Het inschakelen van en het verstrekken van een vergoeding aan een begeleidingsorganisatie voor het tot stand brengen van begeleid werken.

Het verzorgen van de inpassing in de arbeid van geïndiceerde.

Het verstrekken van subsidie als bedoeld in art. 7 lid 1 Wsw aan reguliere werkgevers die met geïndiceerde met een indicatie tot begeleid werken een arbeidsovereenkomst aangaan.

 

 

8

Art. 14 Buswbw

Wethouder Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

Het, mits redelijk, inwilligen van een verzoek van een geïndiceerde:

tot het inschakelen van een andere begeleidingsorganisatie voor begeleiding op zijn begeleid werkplek;

voor arbeidsinpassing ten behoeve van ander begeleid werk en begeleiding op zijn werkplek zorg te dragen.

 

 

9

Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening

Wethouder Sociale Zaken

 

10

De Participatiewet

Wethouder Sociale Zaken

Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015, en BBZ 2014

DIRECTIEMANDAAT INKOMENSDIENSTVERLENING 2018

 

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/ opmerkingen

1.

Wet sociale werkvoorziening inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en –regelingen waaronder o.a. de hieronder genoemde artikelen:

Wethouder Sociale Zaken

Wet van 11 september 1997, houdende nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

2

Artt. 1 lid 3 en 2 lid 1Wsw

Wethouder Sociale Zaken

 

 

• Het aanbieden aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatie- of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, van dienstbetrekkingen krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

 

 

3

Art. 6 lid 2 en lid 3 Wsw

Wethouder Sociale Zaken

 

 

• Het opzeggen van een dienstbetrekking indien werknemer niet:

- meewerkt aan een herindicatie;

- langer behoort tot de doelgroep blijkens een onaantastbaar geworden herindicatie-beschikking en wel zodra een alternatieve opvangmogelijkheid feitelijk voor hem/haar beschikbaar is of door zijn/haar toedoen niet beschikbaar komt, dan wel zodra hij/zij een aanbod tot passende arbeid onder normale omstandigheden heeft geweigerd;

- voldoet aan de verplichting om mee te werken aan het behoud dan wel het bevorderen van zijn/haar arbeidsbekwaamheid en aan het verkrijgen van arbeid onder normale omstandigheden, voor zover hij/zij daartoe in staat wordt geacht.

• Het vragen van advies van het UWV voordat de dienstbetrekking wordt opgezegd wegens een andere reden dan genoemd in de onderdelen a en b van artikel 6, lid 2 Wsw.

 

 

4

Art. 12 lid 3 e.v. Wsw juncto art. 5 lid 3 Buswbw

Wethouder Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

• Het intrekken van de indicatie- of herindicatiebeschikking. Hiervan wordt in afschrift het UWV bericht.

 

 

5

Artt. 13 t/m 15 Wsw juncto artt. 9 /tm 12 Ruswbw 2008

Wethouder Sociale Zaken

Regeling van 18 december 2007, nr. AM/SAM/07/41474 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

Het registreren over elke halfjaar periode van gegevens en het verstrekken daarvan die verband houden met de uitvoering van de wet en ook het desgevraagd verstrekken van nadere/ andere informatie en verlenen dan wel inzage te geven in de administratie.

 

 

6

Uitvoering van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening

Wethouder Sociale Zaken

 

7

Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening

Wethouder Sociale Zaken

 

8

Art. 12 lid 1 Wsw juncto artt. 8, 9 en 28 Buswbw

Wethouder Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

 

• Het plaatsen op de wachtlijst van ingezetenen die na een indicatie behoren tot de doelgroep.

• Het plaatsen op de wachtlijst van personen die gebruik maken van de terugkeergarantie als genoemd in artikel 9 Buswbw en het zo nodig bij voorrang aanbieden van een dienstbetrekking of begeleid werken plek aan deze personen.

 

 

9

Art. 6 Buswbw juncto artt. 11 lid 2 en 19 Wsw

• Het aanvragen van herindicatie bij het UWV namens geïndiceerde die woonachtig is in de gemeente Groningen.

• Het aanvragen van herindicatie bij het UWV op verzoek van en namens werknemers van de doelgroep van vóór 1998.

Wethouder Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

10

Verordening cliëntenraad Groningen 2015

Wethouder Sociale Zaken

 

11

Uitvoering van:

• De Participatiewet);

• De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

• De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

Verordening wet kinderopvang;

Regeling tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie;

Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken wet sociale werkvoorziening.

 

Waaronder besluiten over:

- Het vaststellen van het recht op uitkering;

- Het opleggen van boete en/of maatregel;

- Het opschorten, herzien en intrekken van de uitkering;

- Het terugvorderen en invorderen van uitkering;

- Verhaal van bijstand waaronder begrepen de invordering van verschuldigde verhaalsbijdragen.

Wethouder Sociale Zaken

Hieronder dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten

 

Onder de uitvoering van deze regelingen dient tevens te worden begrepen het aanbesteden van re-integratietrajecten, het verrichten van de nodige privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals het aangaan van geldleningsovereenkomsten, bruikleenovereenkomsten en het vestigen van krediethypotheken.

 

Dit mandaat omvat tevens de bevoegdheid om in het kader van de ketensamenwerking tussen de directies WIMP en het UWV aan medewerkers van deze laatste instelling ondermandaat te geven voor het verrichten van nader door de concerndirecteur te bepalen taken bij het innemen van aanvragen om bijstand

12

Uitvoering van de volgende op grond van de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ vastgestelde verordeningen of plannen:

Re-integratieverordening Participatiewet 2015;

Verordening loonkostensubsidie

Participatiewet 2015;

Verordening individuele studietoeslag Participatiewet 2015;

Verordening Individuele Inkomenstoeslag Participatiewet 2015;

Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015;

Verordening bestuurlijke boete bij recidive Participatiewet 2015;

Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015;

Verordening Wet inburgering;

• Beheers-/anti-misbruikverordening (handhavingsbeleidsplan);

• Heronderzoeksplan en debiteuren-onderzoeksplan IOAW en IOAZ 2009

Wethouder Sociale Zaken

 

13

Uitvoering van de volgende op grond van de Participatiewet vastgestelde beleidsregels:

Beleidsregels marginale zelfstandigen gemeente Groningen;

• Extra vermogensvrijlating bijzondere bijstand voor kosten uitvaart;

Beleidsregels duurzame gebruiksgoederen 2015;

• Beleidsregels richtprijzen voor verstrekkingen in de kosten duurzame gebruiksgoederen en kosten woninginrichting;

Beleidsregels verhaal Participatiewet 2015;

Beleidsregels terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ Gemeente Groningen 2015;

Beleidsregels parttime ondernemers Participatiewet;

• Beleidsregels Laptopregeling minimakinderen voortgezet onderwijs;

Beleidsregels vergoeding ouderbijdrage schoolfonds;

• Beleidsregels algemene en bijzondere bijstand Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2015;

• Menzis polisvoorwaarden GarantVerzorgd 2016;

• Vergoeding ouderbijdrage schoolfonds (VOS)

Wethouder Sociale Zaken

 

14

Uitvoering van de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV), waaronder besluiten over:

• het verlenen van zorg;

• het geheel of gedeeltelijk onthouden van zorg;

• het betalen en terugvorderen van zorg.

Wethouder Sociale Zaken

Hoewel deze wet met ingang van 1 april 2001 is ingetrokken blijft de wet op grond van hoofdstuk 11, artikel 5 Invoeringswet Vreemdelingenwet 2000 voor de daarin omschreven groep gevallen doorlopen.

Binnen de gemeente maakt nog één persoon gebruik van een voorziening op grond van de Zorgwet VVTV

15

Uitvoering van het Bankreglement Groningse Kredietbank 2011, waaronder besluiten over:

• het verstrekken van (sociale) kredieten, tot een bedrag van maximaal € 25.000;

• het treffen van schuldregelingen;

• het bieden van budgetbeheer en budgetbegeleiding;

• het verlenen van integrale schuldhulpverlening.

Wethouder Sociale Zaken

De bevoegdheid strekt zich tevens uit tot de afwikkeling van kredieten uit de portefeuille van de ‘GKB-oud’ (voor 1994).

16

Uitvoering van:

• de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);

• Plan Schuldhulpverlening 2012-2015;

• overige regelingen en de daarmee samenhangende betalingen met betrekking tot de GKB.

 

De Wgs is een kaderwet die wordt uitgevoerd met inachtneming van het door de raad vastgestelde Plan schuldhulpverlening 2012-2015.

Jaarlijks wordt het mandaat betreffende de overige regelingen, gelijk op met de Programmabegroting, op actualiteit beoordeeld en zo nodig aangepast.

17

Uitvoering van de:

Wet kinderopvang (WK);

Verordening Wet kinderopvang;

• de Regeling tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie.

Wethouder Sociale Zaken

Het betreft het verstrekken van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang door de gemeente in de vorm van een subsidie.

18

Uitvoering van de:

• Wet inburgering;

Verordening Wet inburgering;

• Besluit brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid.

Wethouder Sociale Zaken

De Wet inburgering en de verordening Wet inburgering zijn in werking getreden met ingang van 1 januari 2007. Per die datum is Wet inburgering nieuwkomers (WIN) ingetrokken

Onder uitvoering van het besluit brede doeluitkering dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten en - regelingen.

19

Afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 285 eerste lid sub f Faillissementswet.

Wethouder Sociale Zaken

Hieronder vallen ook die verklaringen die namens het college van andere gemeenten worden afgegeven.

20

Aanvragen en verdere afwikkeling van subsidies in het kader van door de raad goedgekeurde projectsubsidies in het kader van het Europees Sociaal Fonds.

Wethouder Sociale Zaken

 

21

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen 2011 en de op grond hiervan door het college vastgestelde ‘Nadere regels subsidie’, hoofdstuk 1, paragrafen 1.1. en 1.2

Wethouder Sociale Zaken

Deze subsidies hebben betrekking op arbeidsmarktbeleid en maatschappelijke participatie, evenals armoedebestrijding en minimabeleid.

22

Ondertekening van besluiten op bezwaarschriften met betrekking tot alle en uit te voeren wetgeving.

Wethouder Sociale Zaken

De bevoegdheid om een besluit op het bezwaarschrift te nemen is voorbehouden aan het college.

23

Uitvoering van de:

• Verstrekkingen bijzondere bijstand categoraal, en de daarmee samenhangende betalingen;

• Meerkostenregeling.

Wethouder Sociale Zaken

 

Wethouder Zorg en welzijn

Jaarlijks wordt dit mandaat, gelijk op met de Programmabegroting, op actualiteit beoordeeld en zo nodig aangepast.

24

Uitvoering van:

• Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen, Titel III Faillissementswet;

• Beschermingsbewind, Titel 19 Boek 1 Burgerlijk Wetboek.

Wethouder Sociale Zaken

De rechtbank benoemt de gemeente Groningen tot bewindvoerder beschermingsbewind

25

Uitvoering van de regelingen, en de daarmee samenhangende betalingen, met betrekking tot “dak- en thuislozen”.

Wethouder Sociale Zaken

Jaarlijks wordt dit mandaat, gelijk op met de Programmabegroting, op actualiteit beoordeeld en zo nodig aangepast.

26

Uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).

Wethouder Sociale Zaken

In afwachting van nieuwe wetgeving zijn alle specifieke bepalingen over zelfstandigen opgenomen in het Bbz 2004.

27

Afgeven: ‘Verklaring Bijstandsgerechtigden’ op grond van de Wet op de rechtsbijstand en aanverwante regelgeving.

Wethouder Sociale Zaken

 

28

De samenwerking met de regionale partners waarmee in het kader van het convenant over de ‘Regionale Aanpak Voorkomen En Bestrijden Jeugdwerkloosheid 2009-2011’ werd samengewerkt, voort te zetten en te verbreden door deze te richten op de hele Groninger arbeidsmarkt.

Wethouder Sociale Zaken

Uitvoering van het convenant over de ‘Regionale Aanpak Voorkomen En Bestrijden Jeugdwerkloosheid 2009-2011 is afgelopen. Dit betrof een tussen de burgemeester en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werk gesloten convenant.

Er is besloten om de hieruit voortgekomen samenwerking met de regionale partners voor te zetten en de samenwerking te verbreden door deze te richten op de hele Groninger arbeidsmarkt (niet beperkt tot jeugd).

 

Hiervoor wordt nog een convenant/samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

29

Uitvoering van alle andere wet- en regelgeving welke aan het onderdeel ter uitvoering is of wordt opgedragen.

Wethouder Sociale Zaken

 

30

Het nemen van alle conservatoire maatregelen en het doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit als bedoeld in artikel 160, vierde lid Gemeentewet.

Wethouder Sociale Zaken

 

31

Het aanwijzen van toezichthouders.

Wethouder Sociale Zaken

Bij collegebesluit van 18 augustus 2009 zijn fraudecontroleurs en sociaal rechercheurs met ingang van 1 augustus 2009 aangewezen als toezichthouder belast met het toezicht op de naleving van de WWB, de IOAZ en de IOAW.

Verder is daarbij de (algemene) bevoegdheid tot aanwijzing van toezichthouders aan de concerndirecteur diensthoofd gemandateerd. In zoverre is dit een herhaling van wat in dat besluit werd besloten.

DIRECTIEMANDAAT MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING 2018

I. OVERIGE BEVOEGDHEDEN

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Artikel 72, lid 2 sub a van de Wet op het voortgezet onderwijs (voorbereiden rpo):

• het vaststellen van een procedure voor het overleg

• het voeren van op overeenstemming gericht overleg

• bevoegdheden die voortvloeien uit de procedure

Het college houdt bevoegdheid tot vaststellen van regionaal plan onderwijsvoorzieningen (rpo)

Uitvoering van de Leerplichtwet 1969

waaronder:

• art. 3a en 3b beslissen op verzoeken tot vervangende leerplicht;

• art. 15 beslissing op verzoeken inzake vrijstelling van de leerplicht

 

Uitvoering van de Wet op het passend onderwijs

 

Uitvoering van de Verordening Leerlingenvervoer Gemeente Groningen, waaronder:

• art. 5 beslissen over tijdstip van uitbetaling van vergoeding;

• art. 6 beslissen op aanvragen voor vergoeding (waaronder) de wijze van vervoer;

• art. 6 verdagen van de termijn;

• art. 10 vragen van advies aan commissie voor de begeleiding, ambulant leider en andere deskundigen;

• art. 26 toepassen van de hardheidsclausule;

• art. 27 afwijken van de verordening in bijzondere gevallen.

 

Uitvoeren Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

 

Het beheer van fondsen etc, waaronder George Verberg Stipendium, Hendrik de Vries Prijs en Stipendium, Compositieopdracht NNO

 

Het bieden van nazorg aan ex-gedetineerden

De beleidsverantwoordelijkheid ligt bij het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling. De uitvoering hiervan ligt bij het Veiligheidshuis.

Uitvoering van alle taken en het nemen van alle besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015 en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015

 

Uitvoering van alle taken en het nemen van alle besluiten in het kader van de Jeugdwet, de Verordening jeugdhulp gemeente Groningen 2015 en de Nadere regels jeugdhulp gemeente Groningen 2015

 

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Groningen 2011 en de daarop gebaseerde Nadere regels subsidies gemeente Groningen

 

 

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 9 januari 2018, nr. 3d.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 9 januari 2018.

De burgemeester,

Peter denOudsten

De secretaris,

PeterTeesink