Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Groningen

Regeling beschikbaarheidsdiensten Midden-Groningen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Groningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling beschikbaarheidsdiensten Midden-Groningen 2018
CiteertitelRegeling beschikbaarheidsdiensten Midden-Groningen 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://caruwo.vng.nl/IntegraleVersie.htm

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-201801-01-2018nieuwe regeling

02-01-2018

gmb-2018-24716

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling beschikbaarheidsdiensten Midden-Groningen 2018

Het college van burgemeester en wethouders gemeente Midden-Groningen;

Gelet op de CAR-UWO en het Sociaal Statuut Herindeling gemeente Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren;

Besluit vast te stellen de Regeling beschikbaarheidsdiensten Midden-Groningen 2018

Wat is al afgesproken over Midden-Groningen?

 

In het Sociaal Statuut Herindeling gemeente Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren staat aangegeven dat we willen werken met een kleinere set aan plaatselijk afgesproken arbeidsvoorwaarden. Ook staat aangegeven dat de CAR-UWO de rechtspositie van de nieuwe gemeente vormt.

 

Wat is al geregeld in de CAR-UWO?

 

In CAR-UWO artikel 3:13 is de toelage beschikbaarheidsdienst geregeld. Van beschikbaarheidsdienst die recht geeft op een toelage is sprake als het gaat om:

  • afgebakende periodes,

  • buiten de normale, voor de ambtenaar geldende werktijden,

  • waarin de medewerker beschikbaar is om onvoorzien, op afroep werkzaamheden te verrichten.

 

Toelichting

Afgebakende periodes: Sommige functies brengen met zich mee dat men er altijd rekening mee moet houden dat men voor werk wordt opgeroepen maar dat men zelden of nooit daadwerkelijk wordt opgeroepen. Denk hierbij aan de ICT-medewerker die ’s nachts gebeld kan worden om het systeem te herstarten, of een beleidsmedewerker die onverwachte vragen van de raad moet beantwoorden. Hierbij gaat het om incidenten die bij het werk horen. De beschikbaarheidsdienst is voor onvoorziene maar niet-incidentele werkzaamheden. Daarom kent de Arbeidstijdenwet ook regels voor de beschikbaarheidsdienst. Deze kan op grond van artikel 5:9 van de Arbeidstijdenwet alleen in beperkte omvang en gedurende afgebakende periodes worden opgelegd.

Buiten de normale voor de ambtenaar geldende werktijden: In sommige functies is de medewerker tijdens de vastgestelde werktijd bereikbaar voor onvoorziene omstandigheden. In dat geval is er geen sprake van beschikbaarheidsdienst in de zin van dit artikel.

Beschikbaar zijn: Een medewerker die beschikbaarheidsdienst heeft, is verplicht om gehoor te geven aan een oproep om werkzaamheden te verrichten. Het is niet noodzakelijk dat deze werkzaamheden op de werkplek worden verricht; in voorkomende gevallen kunnen de werkzaamheden ook vanuit huis worden verricht.

Ten aanzien van de vergoeding van de uren gedurende welke de ambtenaar tijdens deze beschikbaarheidsdienst – na een oproep daartoe – werkzaamheden heeft verricht, geldt het volgende:

De ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden, ontvangt over de tijdens deze dienst gewerkte uren die buiten het dagvenster vallen, een buitendagvenstertoelage op grond van artikel 3:12.

De ambtenaar die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden heeft over alle tijdens deze dienst gewerkte uren recht op een overwerkvergoeding op grond van artikel 3:18.

 

Artikel 3:18 Overwerkvergoeding

  • 1.

    De ambtenaar die overwerk verricht en valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden (artikel 4:4), heeft recht op een overwerkvergoeding. Over de uren waarover een overwerkvergoeding wordt uitbetaald, kan niet tegelijk een toelage onregelmatige dienst (artikel 3:11) worden uitbetaald.

  • 2.

    De overwerkvergoeding bestaat uit:

    • a.

      verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk,

    • b.

      het bedrag over het aantal volle uren overwerk ter hoogte van het volgende percentage van het uurloon van de ambtenaar:

      • 100% voor overwerk op een zondag of feestdag (artikel 4:5) tussen 0.00 en 24.00 uur;

      • 75% voor overwerk op een zaterdag tussen 0.00 en 24.00 uur;

      • 75% voor overwerk op een maandag of de dag volgend op een feestdag tussen 0.00 en 6.00 uur;

      • 50% voor overwerk op een dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag tussen 0.00 en 6.00 uur;

      • 50% voor overwerk op een maandag, dinsdag, woensdag donderdag of vrijdag tussen 20.00 en 24.00 uur;

      • 25% voor overwerk op maandag dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag tussen 6.00 en 20.00 uur.

  • 3.

    Het verlof, bedoeld in het vorige lid, wordt verleend op een zo vroeg mogelijk tijdstip. Op verzoek van de ambtenaar en voor zover de belangen van de dienst dit toelaten wordt het verlof verleend op een tijdstip dat de ambtenaar wenst.

  • 4.

    Kan geen verlof worden verleend in overeenstemming met het derde lid, dan bestaat de vergoeding uitsluitend uit een bedrag, dat bestaat uit het uurloon, vermeerderd met een percentage van het uurloon conform het tweede lid onder b.

  • 5.

    De ambtenaar op wie de bijzondere regeling voor de werktijden van toepassing is en die tijdens de beschikbaarheidsdienst wordt opgeroepen, ontvangt over de gewerkte tijd een overwerkvergoeding.

  • 6.

    De ambtenaar die een functie bekleedt met functieschaal 11 of hoger heeft geen recht op een overwerkvergoeding.

 

Aan de twee mogelijkheden van uitbetalen van de overwerkvergoeding genoemd onder a + b en 4 wordt per 1 januari 2018 een derde mogelijkheid toegevoegd, nl. opname van het aantal uren van het overwerk vermeerderd met het percentage als genoemd onder b) in tijd.

 

Samengevat:

Voor Midden-Groningen volgen we per 1 januari 2018 voor de beschikbaarheidsdiensten de CAR-UWO. De toelage beschikbaarheidsdienst is vastgelegd in artikel 3:13 CAR-UWO.

Het onderwerp beschikbaarheidsdienst nemen we op in de salaris- en beloningsregeling Midden-Groningen. De huidige consignatieregeling van de gemeente Slochteren komt te vervallen per 1 januari 2018.

 

2. OVERGANGSREGELING BESCHIKBAARHEIDSDIENSTEN

 

Voor de medewerkers die in Midden-Groningen geen beschikbaarheidsdiensten gaan draaien en dat tot 1-1-2018 wel doen, geldt de afbouwtoelage zoals die staat vermeld in het Sociaal Statuut, artikel 11, lid 3, 4 en 5. Dat betekent dat individueel bepaald zal worden of een medewerker in aanmerking komt voor de afbouwtoelage.

 

Artikel 11  

….

3. Functie gebonden toelages komen, na plaatsing in een functie zonder recht op een toelage, te vervallen.

4. De toelage wordt afgebouwd conform artikel 3:16 van de CAR, met dien verstande dat de periode van afbouw niet drie maar vier jaar bedraagt, te weten achtereenvolgens 100, 75, 50 en 25%.

5. Als het salaris van de nieuwe functie hoger is dan het salaris van de oude functie inclusief toelage vindt geen afbouw van functie gebonden toelagen plaats.

 

In afwijking van het Sociaal statuut en artikel 3:16 CAR UWO geldt als enige voorwaarde om voor een afbouwtoelage in aanmerking te komen, dat de medewerker de toelage(n) zonder onderbreking van meer dan twee maanden gedurende ten minste drie jaren hebben genoten. De voorwaarde dat de toelage minimaal 3% van het salaris bedroeg komt hiermee te vervallen.

 

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Regeling beschikbaarheidsdiensten Midden-Groningen 2018’.

 

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 2 januari 2018,

De burgemeester,

De secretaris,

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Midden-Groningen op . ..-..-2018,

De voorzitter,

De griffier,

met instemming van de commissie voor het BGO d.d. 25 oktober 2017.