Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels toeristisch recreatief vervoer Maastricht 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels toeristisch recreatief vervoer Maastricht 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
De aanhef en de grondslag van deze regeling is gewijzigd.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2024 | aanhef | 26-03-2024 | |||
04-03-2022 | 12-04-2024 | artikel 1.14 | 22-02-2022 | 2022-04317 | |
02-02-2018 | 04-03-2022 | nieuwe regeling | 21-11-2017 |
Beleidsregels toeristisch recreatief vervoer Maastricht 2017
Definitie: het aanbieden van commerciële diensten toeristisch recreatief vervoer houdt in: het tegen betaling aanbieden van rondritten via een vaste route op de openbare weg in de (binnen)stad van Maastricht.
Uitgangspunten beleid: Toeristisch recreatief vervoer in Maastricht wordt in omvang (volume) beperkt toegestaan. Middelen hiertoe zijn een vierjaarlijks vergunningenregime, het reguleren van routes door een ontheffingensysteem en regels die gesteld worden aan verkeersveiligheid en doorstroming, beperking van overlast en gezondheid.
Uitgangspunten vergunningverlening: Exploitanten van toeristisch recreatief vervoer kunnen uitsluitend in aanmerking komen voor een vierjaarlijkse vergunning als zij voldoen aan voorschriften en voorwaarden zoals deze in deze regeling zijn vastgelegd. Het grondbeginsel voor het toestaan van toeristisch vervoer vormt ‘schoon’ en ‘stil’.
De openbaar vervoersas binnen de singels mag gevolgd worden, mits dit geen problemen oplevert voor de lijndiensten van het openbaar vervoer (thans Arriva) of andere openbaar vervoer aanbieders (zoals De Lijn); er mag niet gestopt worden bij de haltes van het openbaar vervoer om mensen te laten in- of uitstappen;
De exploitant dient een route in die de toeristische bezienswaardigheden van de stad belicht. In overleg met de gemeente wordt de route nader bepaald; in afwijking hiervan geldt voor de toeristentram binnenstad-west de vastgestelde route zoals op bijgaande kaart aangegeven.Voor de toeristenbus geldt dat er minimaal drie bezienswaardigheden buiten de binnenstad opgenomen dienen te worden in de route. Bij toeristische bezienswaardigheden buiten de binnenstad kan onder andere gedacht worden aan Belvédère (Hoge Fronten-creative industry-Lage Fronten), ENCI-groeve/theehuis, Zonneberggangenstelsel (“de grotten”), Fort St. Pieter, Algemene Begraafplaats Tongerseweg, Grensmaas, Céramique en de grootstedelijke infrastructurele werken rondom de A2 en de Groene Loper. Ook het Sphinxkwartier en Tapijn mogen hiertoe gerekend worden, mits in totaal minimaal twee bezienswaardigheden buiten de singels gelegen zijn.
Kaartverkoop vindt plaats in of aan het voertuig, dan wel vooraf via internet. Gedurende de ritten van het toeristisch recreatief vervoer dient er sprake te zijn van het karakter van besloten vervoer en derhalve niet van openbaar vervoer. Toeristen kunnen slechts bij één halte instappen om de rit aan te vangen en bij dezelfde halte weer uitstappen om de rit te beëindigen. De halte- en standplaats voor de exploitanten van paard en wagen is het Onze Lieve Vrouweplein, ter hoogte van het pleintje voor de Onze Lieve Vrouwebasiliek, danwel bij een andere bezienswaardigheid in de binnenstad (niet zijnde het Vrijthof), aan te geven in de aanvraag en te beoordelen door de gemeente. De halte- en standplaats voor de exploitanten van de andere vervoersmiddelen is de Kesselskade. De rondritten starten en eindigen hier en uitsluitend hier vindt de kaartverkoop plaats. Indien dit onverhoopt tot problemen leidt doordat in de praktijk meerdere voertuigen tegelijkertijd halte houden, dan kunnen B&W voor een of meerdere voertuigen de halteplaats wijzigingen en/of regels stellen aan de tijden waarop de respectievelijke voertuigen mogen halteren. Bij het Vrijthof mag kort gestopt worden om over de bezienswaardigheden aan dit plein te vertellen. Indien dit onverhoopt tot problemen leidt, kan dit aangepast worden.
Burgemeester en wethouders kunnen gedurende de looptijd van de vergunning(en) omwille van de verkeersveiligheid en doorstroming, beperking van overlast en gezondheid de route(s) wijzigen en/of bepalen dat het toeristenvervoer gedurende een beperkte periode niet mag rijden. Dit kan alleen vanwege zwaarwegende verkeerskundige aanpassingen bij bijvoorbeeld (niet uitputtend bedoeld) evenementen, demonstraties of definitieve en/of kortdurende verkeersaanpassingen. Het voorgaande geldt voor alle routes en alle soorten toeristenvervoer zoals bedoeld in deze beleidsregels. Het is tevens niet uitgesloten dat gedurende de looptijd van de vergunning(en) aanvullend nog één vergunning verleend wordt voor toeristisch vervoer in Maastricht dat zich voor een belangrijk deel richt op toeristische bezienswaardigheden in Heuvelland/Euregio. Mocht dit zich voordoen, dan wordt hiervoor een aparte procedure gevolgd.
2. Vereisten bij een aanvraag voor vergunning
3. Procedure aanvraag vergunning
4. Criteria voor het toetsen van de aanvraag
De aanvragen worden getoetst op de onderdelen “schoon en stil” naar de stand van de techniek op het moment van vergunningaanvraag. Voor 2017 betekent dit dat gemotoriseerde voertuigen qua luchtkwaliteit (uitstoot), geluidsproductie en energiezuinigheid bij voorkeur moeten voldoen aan de norm Euro6, maar ten minste aan Euro4. Vanaf 2021 is zero emission vereist. Paard- en wagens diensten voorzien te zijn van een uitwerpselvanger dusdanig dat er geen uitwerpselen op de openbare weg terecht komen.
5. Voorwaarden bij de vergunning
6. Kosten procedure en vergunning.
Voor een vierjaarlijkse exploitatievergunning is een onderscheid gemaakt tussen gemotoriseerd en ongemotoriseerd toeristisch recreatief vervoer. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag (per voertuig) gelden de bedragen zoals op dat moment genoemd in de bij de 'Legesverordening fysieke diensten Maastricht ' behorende tarieventabel. Er is een verschil in legeskosten tussen gemotoriseerd en ongemotoriseerd vervoer, dit heeft te maken met de beoordelingscriteria die van toepassing zijn.
De kosten worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld in de tarieventabel behorende bij de Legesverordening fysieke diensten Maastricht, vastgesteld door de gemeenteraad. Te raadplegen op www.overheid.nl onder lokale regelingen.
De citeertitel van deze beleidsregels is: “Beleidsregels toeristisch recreatief vervoer Maastricht 2017”.
Onder gelijktijdige intrekking van de Beleidsregels aanbieden van commerciële diensten op de openbare weg/ toeristisch vervoer uit 2011 treden deze beleidsregels in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
Aldus besloten door Burgemeester en Wethouders van Maastricht in hun vergadering van 21 november 2017.