Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent rapportages TTO Nadere regels rapportages TTO 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent rapportages TTO Nadere regels rapportages TTO 2018
CiteertitelNadere regels rapportages TTO 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de nadere regels rapportages TTO.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/amsterdam/432706/432706_2.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-2018nieuwe regeling

30-01-2018

gmb-2018-22811

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent rapportages TTO Nadere regels rapportages TTO 2018

Burgemeester en wethouders van Amsterdam

 

gelet op artikel 2.7c, tweede lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012;

 

overwegende dat door middel van kwartaal- en jaarrapportages het college inzicht kan krijgen in de prestaties van een TTO en mede aan de hand hiervan kan beoordelen of een TTO de gewenste bijdrage levert aan het bevorderen van de kwaliteit van taxivervoer in Amsterdam;

 

brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 30 januari 2018 hebben besloten:

 

vast te stellen de Nadere regels rapportages TTO 2018

Artikel 1 Kwartaalrapportage

  • 1.

    De TTO stelt na afloop van ieder kwartaal een kwartaalrapportage op.

  • 2.

    De kwartaalrapportage, bedoeld in het eerste lid, is uiterlijk vier weken na het verstrijken van de laatste dag van het kalenderkwartaal waar de rapportage op ziet, ontvangen door het college, tenzij door het college een andere termijn is gesteld.

  • 3.

    De kwartaalrapportage bevat in ieder de volgende gegevens:

    • a.

      aantal klachten dat bij de TTO is binnengekomen, inclusief de afdoening van de klacht, alsmede de eventuele reactie van de consument;

    • b.

      aantal overtredingen van aangesloten chauffeurs geconstateerd door de TTO, dan wel door een externe partij, uitgesplitst naar controlerende partij of het orgaan dat de constatering heeft gedaan;

    • c.

      aantal overtredingen van aan gesloten chauffeurs geconstateerd door het college;

    • d.

      aantal en soort maatregelen opgelegd door de TTO.

  • 4.

    De informatie, bedoeld in het derde lid, wordt verstrekt in totalen en gemiddeldes per chauffeur, onderverdeeld:

    • a.

      in de categorieën, bedoeld artikel 2.5a, tweede lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012; en

    • b.

      naar de gedragingen, bedoeld in de nadere regels normen- en waardenprotocol 2018.

  • 5.

    De kwartaalrapportage wordt verstrekt conform een door het college beschikbaar te stellen format.

Artikel 2 Jaarrapportage

  • 1.

    De TTO stelt jaarlijks na afloop van de periode 1 juli tot en met 30 juni een jaarrapportage op.

  • 2.

    De jaarrapportage is uiterlijk acht weken na afloop van de periode, bedoeld in het eerste lid, ontvangen door het college, tenzij door het college een andere termijn is gesteld.

  • 3.

    De jaarrapportage bevat tenminste het volgende:

    • a.

      de gegevens, bedoeld in artikel 1, derde lid;

    • b.

      een beschrijving van de belangrijkste conclusies op basis van de data;

    • c.

      een update van de risicoanalyse, bedoeld in artikel 2.5d, van de Taxiverordening Amsterdam 2012, op basis van de data in de jaarrapportage;

    • d.

      eigen aanbevelingen voor het verbeteren van de kwaliteit van de TTO.

  • 4.

    De gegevens over gedragingen als bedoeld in het normen- en waardenprotocol worden apart vastgelegd in de rapportage, met uitzondering van de gegevens, bedoeld in het derde lid, onder b, c en d.

  • 5.

    De rapportage wordt verstrekt conform een door het college beschikbaar te stellen format.

Artikel 3 Intrekking en inwerkingtreding

  • a.

    De nadere regels rapportages TTO worden ingetrokken.

  • b.

    Deze nadere regels treden in werking op 1 februari 2018.

Artikel 4 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als Nadere regels rapportages TTO 2018.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

J.J. van Aartsen,

waarnemend burgemeester

A.H.P. Van Gils,

gemeentesecretaris

Toelichting nadere regels rapportages TTO  

Algemeen

TTO’s krijgen van het college de ruimte hun kwaliteitsbeleid zelf in te vullen. De precieze mate van controles en de hoogte van de sancties zijn door TTO’s zelf te bepalen. Omdat het college inzicht wil hebben in de prestaties van TTO’s is het van belang dat de resultaten van de inspanningen van de TTO’s inzichtelijk zijn. Periodieke rapportages van de TTO maken inzichtelijk hoe de TTO presteert op de belangrijkste criteria, te weten aantal klachten, aantal geconstateerde overtredingen en opgelegde maatregelen aan chauffeurs. Om de prestatie tussen de verschillende TTO’s te kunnen vergelijken is een uitsplitsing van prestaties naar de gedragingen benoemd in het normen- en waardenprotocol nodig. Zo wordt duidelijk op welke norm de klachten, overtredingen en maatregelen betrekking hebben. De verwachting is dat een TTO die actief werkt aan kwaliteit op de taximarkt snel en eenvoudig de gevraagde data kan leveren. Een TTO zal deze data immers zelf ook nodig hebben om inzicht te krijgen in het eigen functioneren.

 

Artikelsgewijs

Artikel 1 Kwartaalrapportage

Elk kwartaal wordt een rapportage opgeleverd.

Inzichtelijk moet zijn voor welke gedragingen klachten zijn binnengekomen, overtredingen zijn geconstateerd en maatregelen zijn opgelegd. Deze data moeten gepresenteerd worden per gedraging, zoals benoemd in het normen- en waardenprotocol en gesorteerd op categorie, zoals genoemd in artikel 2.5a, tweede lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012.

In artikel 2.5a, tweede lid, worden de volgende categorieën genoemd:

  • a.

    door gedrag en handelen laat de chauffeur zien dat deze professioneel is en dat deze oog heeft voor de herkenbaarheid ten behoeve van de klant;

  • b.

    op of in de omgeving van de standplaats houdt de chauffeur zich aan de met betrekking tot de standplaats en de omgeving van de standplaats opgestelde regels;

  • c.

    de chauffeur accepteert ritten en neemt de keuzevrijheid van de consument in acht;

  • d.

    de chauffeur neemt de veiligheid van de consument en overige personen in acht;

  • e.

    de chauffeur brengt de juiste ritprijs in rekening.

De TTO of het college is veelal de controlerende partij.

 

Vijfde lid

Het college stelt formats ter beschikking, waar de rapportages aan moeten voldoen. Dit zorgt ervoor dat de rapportages onderling goed vergelijkbaar zijn.

 

Artikel 2 Jaarrapportage

Eén keer per jaar stelt de TTO een uitgebreidere rapportage op, waarin de belangrijkste conclusies door de TTO staan en of dit effect heeft op de werkwijze van de TTO. Deze jaarrapportage geldt ook als kwartaalrapportage.

 

Vijfde lid

Het college stelt formats ter beschikking, waar de rapportages aan moeten voldoen. Dit zorgt ervoor dat de rapportages onderling goed vergelijkbaar zijn.

 

Artikel 3 Intrekking en inwerkingtreding

De nadere regels zijn inhoudelijke identiek aan de vorige versie. De wijzigingen zijn beperkt tot aanpassing van verwijzingen en regelgevingstechniek. Om die reden is gekozen voor onmiddellijke werking voor op alle lopende aanvragen, reeds verleende vergunningen en nieuwe aanvragen.