Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent standplaatsen Nadere regels omgeving standplaats 2018 |
Citeertitel | Nadere regels omgeving standplaats 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/amsterdam/432706/432706_2.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2018 | nieuwe regeling | 30-01-2018 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
gelet op artikel 1.1 van de Taxiverordening Amsterdam 2012;
overwegende dat het voor het bevorderen van de kwaliteit van taxivervoer in Amsterdam wenselijk is de omgeving standplaats aan te wijzen;
brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 30 januari 2018 hebben besloten:
In deze nadere regels wordt onder standplaats mede verstaan: taxistandplaatsen, avondlijke standplaatsen en pop-upstandplaatsen.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
J.J. van Aartsen,
waarnemend burgemeester
A.H.P. Van Gils,
gemeentesecretaris
Toelichting bij de nadere regels omgeving standplaats 2018
Kwaliteitseisen voor het verbeteren van de kwaliteit van het taxivervoer zijn veelal verbonden aan gedrag op of in de omgeving van de standplaats. In de praktijk kan er discussie ontstaan over de exacte afbakening van die omgeving van de standplaats en daarmee de grens waarbinnen gehandhaafd mag worden op hinder, zijnde ontoelaatbaar gedrag. Om bij handhaving te kunnen bepalen waar het om gaat, het voorkomen van hinder, en een discussie over een afbakening van het gebied te voorkomen is in artikel 1.1 van de Taxiverordening Amsterdam 2012 de bevoegdheid aan het college gegeven de omgeving van de standplaats vooraf te bepalen.
Bij het bepalen van de omgeving standplaats is aansluiting gezocht bij de praktijk van handhaving, het gebied waar ten tijde van vaststellen van de nadere regels wordt gehandhaafd en de jurisprudentie over het afbakenen van de omgeving standplaats. Voor het afbakenen van de standplaats is gebruik gemaakt van enerzijds een exacte intekening op een kaart voor een aantal standplaatsen en anderzijds een nadere duiding van het begrip omgeving voor de overige standplaatsen.
Voor de omschrijving van de begrippen taxistandplaats, avondlijke standplaats en pop-upstandplaats wordt verwezen naar artikel 1 van de Taxiverordening 2012.
Artikel 2 Omgeving standplaats
In onderdeel a zijn de standplaatsen genoemd waarvoor de exacte afbakening van de omgeving is weergegeven op een kaart. Deze kaarten zijn opgenomen in de bijlage.
Het exact afbakenen heeft als voordeel dat het rechtszekerheid en duidelijkheid vooraf geeft aan zowel taxichauffeurs, TTO’s als aan handhaving. Het nadeel is dat een vaste afbakening kan leiden tot verschuiving van de plaatsen waar hinderlijk gedrag zoals stilstaan of stremmen van verkeer, plaatsvindt. Voor de genoemde standplaatsen heeft het belang van de voordelen zwaarder gewogen dan het nadeel. Dit nadeel wordt ondervangen door de mogelijkheid van snelle besluitvorming tot wijziging van de nadere regels.
Voor alle standplaatsen waarvoor de afbakening niet op een kaart is ingetekend, wordt de afbakening bepaald door de genoemde kenmerken. Deze zijn afgeleid uit de jurisprudentie. In de jurisprudentie zijn factoren als loopafstand, looproute, en de invloed van de hinder op de standplaats betrokken in de afbakening van de omgeving standplaats.
De nadere regels leggen de bestaande praktijk vast. Hierdoor worden gevolgen voor de bestaande vergunninghouders, als die gevolgen er al zijn, minimaal en verwaarloosbaar geacht. Het belang van de duidelijkheid die de regels met zich meebrengen wordt zwaarder geacht. Om die reden is gekozen voor onmiddellijke werking voor alle lopende aanvragen, reeds verleende vergunningen en nieuwe aanvragen.