Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent klachtenprotocol Nadere regels klachtenprotocol 2018 |
Citeertitel | Nadere regels klachtenprotocol 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels klachtenprotocol.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/amsterdam/432706/432706_2.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2018 | nieuwe regeling | 30-01-2018 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
gelet op artikel 2.5d, derde lid van de Taxiverordening Amsterdam 2012;
overwegende dat het voor het bevorderen van de kwaliteit van taxivervoer in Amsterdam wenselijk is minimale eisen te stellen aan de uitwerking van het klachtenprotocol;
brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 30 januari 2018 hebben besloten:
Artikel 1 Registratie klachten
In het klachtenprotocol wordt opgenomen dat binnengekomen klachten worden
geregistreerd waarbij in ieder geval de volgende gegevens worden opgenomen:
Artikel 2 Termijnen klachtenbehandeling
In het klachtenprotocol wordt opgenomen dat de volgende termijnen in acht worden genomen:
Burgemeester en wethouders voornoemd,
J.J. van Aartsen,
waarnemend burgemeester
A.H.P. Van Gils,
gemeentesecretaris
Toelichting Nadere regels klachtenprotocol 2018
Het klachtenprotocol ziet op het behandelen van klachten van consumenten. Een consument moet met klachten over de TTO, de dienstverlening van de TTO of de chauffeur terecht kunnen bij de TTO. Op grond van artikel 2.5d, derde lid van de Taxiverordening Amsterdam 2012, kan het college nadere eisen stellen aan het klachtenprotocol en uitwerking geven aan de minimale eisen die gegeven zijn in de Taxiverordening Amsterdam 2012.
Artikel 1 Registratie klachten
Bij de registratie van klachten wordt een onderverdeling gemaakt naar de categorieën zoals genoemd in artikel 2.5a, tweede lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012 en naar de specifieke gedragingen genoemd in het normen- en waardenprotocol.
In artikel 2.5a, tweede lid, worden de volgende categorieën genoemd:
Deze onderdelen bepalen welke gegevens worden vastgelegd op het moment dat een klacht wordt ingediend. Deze gegevens zijn van belang om de klacht op een deugdelijke wijze in behandeling te kunnen nemen en daarbij de termijnen te kunnen bewaken.
In deze onderdelen wordt de afhandeling van de klacht omschreven, met daarbij eventuele conclusies en maatregelen die de TTO daaraan verbindt. De geregistreerde gegevens zijn van belang om bij audits of inspecties na te kunnen gaan op welke wijze klachten zijn behandeld.
Artikel 2 Termijnen klachtbehandeling
De TTO bewaakt deze termijnen.
Artikel 3 Intrekking en inwerkingtreding
De nadere regels zijn inhoudelijke identiek aan de vorige versie. De wijzigingen zijn beperkt tot aanpassing van verwijzingen en regelgevingstechniek. Om die reden is gekozen voor onmiddellijke werking voor op alle lopende aanvragen, reeds verleende vergunningen en nieuwe aanvragen.