Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent emissievrije TTO’s Nadere regels emissievrije TTO’s 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent emissievrije TTO’s Nadere regels emissievrije TTO’s 2018
CiteertitelNadere regels emissievrije TTO’s 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Nadere regels emissievrije TTO’s.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/amsterdam/432706/432706_2.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-2018nieuwe regeling

30-01-2018

gmb-2018-22803

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent emissievrije TTO’s Nadere regels emissievrije TTO’s 2018

Burgemeester en wethouders van Amsterdam

gelet op artikel 2.5, achtste en negende lid, van de Taxiverordening Amsterdam 2012;

 

overwegende dat het gewenst is ter vergroting van de keuzevrijheid van de klant en ter bevordering van de luchtkwaliteit, initiatieven mogelijk te maken van taxiorganisaties die rijden met voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen;

 

overwegende dat de minimale eisen als gesteld in artikel 2.5, zesde lid, onder a en c, van de Taxiverordening Amsterdam 2012 mogelijk niet haalbaar zijn voor TTO’s die slechts rijden met voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen en dat het daarom wenselijk is voor die TTO’s andere eisen te stellen aan het aantal aangesloten chauffeurs en rijklare voertuigen;

 

brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 30 januari 2018 hebben besloten:

vast te stellen de Nadere regels emissievrije TTO’s 2018

Artikel 1 Aangesloten chauffeurs

In afwijking van artikel 2.5, zesde lid, onder a, van de Taxiverordening Amsterdam 2012, geldt voor een TTO die voor het aanbieden van taxivervoer slechts gebruik maakt van voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen, een minimum van 50 aangesloten chauffeurs.

Artikel 2 Rijklare auto’s

In afwijking van artikel 2.5, zesde lid, onder c, van de Taxiverordening Amsterdam 2012, geldt voor een TTO die voor het aanbieden van taxivervoer slechts gebruik maakt van voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen, een minimum van 25 rijklare auto’s.

Artikel 3 Intrekking en inwerkingtreding

1. De Nadere regels emissievrije TTO’s worden ingetrokken.

2. Deze nadere regels treden in werking op 1 februari 2018.

Artikel 4 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels emissievrije TTO’s 2018.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

J.J. van Aartsen,

waarnemend burgemeester

A.H.P. Van Gils,

gemeentesecretaris

Toelichting Nadere regels emissievrije TTO’s 2018  

Algemeen

Op grond van artikel 2.5, achtste en negende lid van de Taxiverordening Amsterdam 2012 kan het college andere toelatingseisen stellen voor TTO’s met alleen voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen (zoals NO2, fijnstof en CO2). De bevoegdheid beperkt zich tot het afwijken of stellen van een andere eis ten aanzien van het aantal aangesloten chauffeurs en voertuigen. Het college mag voor die TTO’s afwijken van de standaardregel dat een TTO uit 100 chauffeurs en 50 voertuigen moet bestaan.

De overweging hiervoor is dat de taxibranche als geheel er baat bij heeft dat ook TTO’s met innovatieve en milieuvriendelijke alternatieven de opstapmarkt kunnen bedienen, maar dat de toelatingsdrempel te hoog is. Door het toelaten van deze categorie TTO’s neemt de keuzevrijheid van de klant toe en krijgt de taxibranche een beter imago. Bovendien zou het vasthouden aan een te hoge drempel voor TTO’s met voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen afbreuk doen aan de verbeteringen van de luchtkwaliteit in Amsterdam.

 

Artikelsgewijs

Artikel 1 Aangesloten chauffeurs

Voor een TTO met alleen voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen, geldt een minimumaantal van 50 aangesloten chauffeurs.

De TTO moet nog steeds wel een zekere omvang hebben omdat te veel en te kleine TTO’s kunnen leiden tot minder overzicht voor de klant en hiermee de doelstellingen van de Taxiverordening Amsterdam 2012 onder druk komen te staan.

 

Artikel 2 Rijklare auto’s

Voor een TTO met alleen voertuigen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen, geldt een minimumaantal van 25 rijklare auto’s, die de aangeslotenen duurzaam ter beschikking hebben staan. Voor dit aantal gelden dezelfde overwegingen als genoemd onder artikel 1.

 

Artikel 3 Intrekking en inwerkingtreding

De nadere regels zijn inhoudelijke identiek aan de vorige versie. De wijzigingen zijn beperkt tot aanpassing van verwijzingen en regelgevingstechniek. Om die reden is gekozen voor onmiddellijke werking voor op alle lopende aanvragen, reeds verleende vergunningen en nieuwe aanvragen.