Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Zevenaar 2018 |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Zevenaar 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Zevenaar 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-01-2018 | Nieuwe regeling | 02-01-2018 |
De raad van de gemeente Zevenaar;
gelezen het voorstel van de griffier en de burgemeester;
gehoord de Raadsgroep herindeling;
gelet op artikel 33, derde lid van de Gemeentewet;
Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand
Een verzoek tot ambtelijke bijstand wordt gericht tot de griffier, rechtstreeks of, tijdens een commissievergadering door de voorzitter van de commissie via de commissiegriffier.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zevenaar gehouden op 2 januari 2018
De griffier,
De voorzitter,
Toelichting bij de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel legt expliciet vast dat de raad en individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.
De verordening is eenvoudig en procedureel gehouden. Nadere invulling wordt in de praktijk vormgegeven en zo nodig vastgelegd in werkafspraken. Het presidium is in het verleden een geschikt gremium gebleken om verfijning van regels te bespreken en zo nodig af te stemmen met het college. In de dagelijkse praktijk is een belangrijke rol weggelegd voor overleg tussen de gemeentesecretaris en griffier.
De verordening richt zich op ambtelijke ondersteuning door de reguliere organisatie. De ondersteuning door de griffie wordt niet in deze verordening geregeld.
De verordening is niet bedoeld om formele barrières op te werpen die het verlenen van bijstand aan raadsleden juist bemoeilijkt. Het artikel legt het recht op bijstand nogmaals vast. Raadsleden en commissieleden die geen raadslid zijn kunnen om bijstand verzoeken.
De griffier is de centrale contactfunctionaris en leidt verzoeken, in overleg met de secretaris, door naar de ambtelijke organisatie.
Een eventueel conflict wordt aan het college worden voorgelegd, als werkgever en bestuur. Het is daarna een (politieke) zaak tussen raad en college; de raad kan het college over diens beslissing (politiek) ter verantwoording roepen.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. Gekozen is voor een basisbedrag, aangevuld met een bedrag per raadszetel. Gelet op de (geringe) hoogte van het bedrag, is geen regeling opgenomen om precies te bepalen waaraan het geld wel of niet besteed mag worden en hoe dit met bijbehorende administratie naderhand verantwoord moet worden. Het geld is bedoeld voor het fractiewerk.
Mocht er sprake zijn van een afsplitsing van een fractie, dan ontvangt de nieuwe fractie een vergoeding naar rato. Dus ontstaat de nieuwe fractie b.v. per 1 mei, dan ontvangt de fractie 7/12 deel van € 500,00 en 7/12 deel van de vergoeding per raadszetel.