Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie gemeente Zevenaar 2018 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Zevenaar 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | verordening werkgeverscommissie gemeente Zevenaar 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-01-2018 | 15-05-2020 | Nieuwe regeling | 02-01-2018 |
De raad van de gemeente Zevenaar;
gelezen het voorstel van de griffier en de burgemeester;
gehoord de Raadsgroep herindeling;
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 149 en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zevenaar, gehouden op 2 januari 2018
De griffier,
De voorzitter,
TOELICHTING VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE
De raad is werkgever van de griffie. Om die rol goed te kunnen vervullen wordt een werkgeverscommissie ingesteld, die bevoegd is namens de raad beslissingen te nemen aangaande rechtspositionele aangelegenheden.
In deze verordening wordt een bestuurscommissie ingesteld als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet. De commissie heeft de bevoegdheden die aan haar bij apart delegatiebesluit zijn gedelegeerd.
De verordening is met opzet eenvoudig gehouden ten behoeve van een efficiënte werkwijze. Formele besluitvorming dient in een vergadering plaats te vinden bij meerderheid van stemmen.
In de praktijk is vooral het informele overleg belangrijk tussen de griffier en leden van de commissie. De werkgeverscommissie voert namens de raad de functioneringsgesprekken en, zo nodig, beoordelingsgesprekken met de griffier. De werkgeverscommissie fungeert tevens klankbord voor de griffier over de personele en organisatorische aangelegenheden.
De commissie wordt regulier ondersteund door de griffier. Zij heeft daarnaast vakinhoudelijke bijstand nodig, met name op het vlak van personeel en organisatie. Die bijstand zal vanuit de ambtelijke organisatie gegeven moeten worden. Naar analogie van de verordening op de ambtelijke bijstand is ervoor gekozen de gemeentesecretaris en de griffier te laten overleggen over vorm en omvang van die bijstand. Een en ander zal de griffier doen in afstemming met de commissie